leesboeken over landen

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
LovesStedentrips
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: leesboeken over landen

Bericht door LovesStedentrips »

Zoveel tips, zo weinig ruimte. Ik zal thuis alle boekenkasten eens uitspitten, want ik heb echt 1000 tips.

Zojuist voor mijn verjaardag gekregen: Congo door mijn held Redmond o'Hanlon. Hij hefet ook boeken geschreven over Borneo en Indonesië. Toppers. Adam Hochchilds De geest van Leopold II gaat ook over Congo en kan ik je van harte aanbevelen. En natuurlijk de kraker 'In the heart of darkness' van Joseph Conrad ook over Congo.

The old man and the sea, het boek dat Hemingway schreef in Cuba.

Alle boeken van Julia Alverez over de Dominicaanse Republiek en Het korte maar wonderbaarlijke leven van Oscar Wao door Junot Diaz ook over de DR.

Gaijin op de fiets door Josie Dew, heel grappig boek over Japan. Een beetje in dezelfde trand alles van Polly Evans: Tapas en trappers over Spanje, Kiwi's en Kilometers over NZ en Noedesoep en stokjes over China.

Ik zit nu niet in de buurt van mijn boekenkasten, maar hier kun je denk ik al wel wat mee.
Misschien een idee om iets aan te maken, zodat ATG leden zelf een boek kunnen aanraden voor een bestemming met een paar zinnetjes recensie oid erbij?
Laatst gewijzigd door LovesStedentrips op 18 mei 2010 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je leuke tips over stedentrips?
Je kunt ze kwijt op http://www.mooistestedentrips.nl
LovesStedentrips
Wereldreiziger
Contacteer:

Oké en hoe kon ik Oroeg door Hella S Haasse en 'De eeuw van mijn vader' van Geert Mak, beide over Indonesië nu vergeten!! En natuurlijk.... De Brug van Geert Mak gaat over Istanbul en 1609 van Geert Mak over NYC en de Overgave van Arthur Japin over Texas.

Ik heb zo'n gevoel dat ik veel in dit topic ga posten vandaag (ik waarschuw maar vast).
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Nooit meer slapen, Hermans. Zzzzzzzzzzzz PATS BOEM.
LovesStedentrips
Wereldreiziger
Contacteer:

Okay...
- Flor Fernandez - Blessed by Thunder, over Cuba.
- Bakvissen met ballen - ik dacht over Ghana... pin me er niet op vast.
- 100 schitterende zonnen & De vliegeraar over Afghanistan
- Hoe duur was de suiker - Cynthia McLeod over Suriname
- Lied van de woestijn - Senait Mehari over Eritrea, Ethiopië en een gedeelte van Sudan.
- De Mma Ramotswe serie van Alexander McCall Smith is echt een aanrader als je wilt lezen over Botswana. Ben er nog nooit geweest, maar sinds die boeken lijkt dat wel zo!
- Baking Cakes in Kigali - Gaile Parkin: schitterend, goed uiteen gezet boek over Rwanda.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

de boeken van Conrad en Hemingway die lovesstedentrips aanraadt zijn idd prachtig. 'Heb net into the heart of borneo van O'Hanlon gelezen en gelijk zijn andere boeken bestelt; heerlijke schrijfstijl!

twee geweldige boeken over de USA vind ik "the grapes of wrath" van steinbeck en "on the road" van kerouac. "the pearl" van steinbeck is ook een mooi kort verhaaltje dat zich in Mexico afspeelt (als ik t mij ggoed herriner).

"What's the what" van Dave Eggers over een vlucht uit zuid-sudan door ethiopië en kenia vond ik een erg mooi boek

Uit eigen land: boekjes van van Dis als "een barbaar in China" en "casablanca" zijn erg leuk om te lezen. "het huis van de moskee" van Abdollah dat zich afspeelt in Iran vond ik erg de moeite waard.

het is allemaal te veel om op te noemen! Ik heb net the malay archipelago van Wallace bestelt (klassieker!) als ook reisverhalen van Mark Twain, ben benieuwd. zo kom je de tijd tot je volgende reis iig door ;)
amassakoul
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

De romans van Zakes Mda spelen zich af in Zuid Afrika, bijvoorbeeld Ways of Dying en The Heart of Redness (ben even te lui om de Nederlandse titels op te zoeken).

Over de Maori in Nieuw Zeeland: Witi Ihimaera, bijvoorbeeld The Matriarch, en Patricia Grace, bijvoorbeeld Potiki, Cousins, Baby No-Eyes en Tu.
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Het is een groot, dik en zwaar boek, maar daarom niet minder het lezen waard: Voetbal in een vuile oorlog, over het Videla-regime tijdens het WK78 in Argentinië. Het boek is in 2008, dertig jaar na het WK, gemaakt door twee Nederlandse journalisten. Zij leggen treffend bloot hoe het Videla-regime het WK misbruikte als propagandamiddel, terwijl honder meter van het voetbalstadion tegenstanders van het regime opgesloten zaten, te wachten op een van de doodsvluchten.

Joris Luyendijk- Het zijn net mensen. Over het beeld in het westen van het midden-oosten en de manier waarop westerse media schrijven over het conflict.

Andy Dougan- Dynamo Kiev. Gaat over het leven van voetballers in Kiev tijdens de Duitse bezetting in 1941. Dit is echt een aanrader, ook voor de niet-sportliefhebbers.

Bol.com: Als de Duitsers in 1941 binnenvallen, mag Dynamo Kiev, de topclub, niet meer voetballen. De spelers blijven echter als team bij elkaar en vernederen in 1942 een elftal, samengesteld uit de beste voetballers onder de Duitse bezetters. Onder enorme belangstelling van de gehele bevolking verslaan zij die nazi-ploeg in een zinderende revanche-wedstrijd nogmaals. De gevolgen zijn echter verschrikkelijk. De vernederde Duitsers sluiten de spelers op in een werkkamp en martelen en folteren tot voor een aantal de dood erop volgt. Het zeer bijzondere boek boeit van de eerste tot de laatste pagina en is volledig gebaseerd op feitelijke gebeurtenissen. Na de Tweede Wereldoorlog is Dynamo Kiev onder het communistische regime opnieuw uitgegroeid tot een Europese topclub.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Misschien een idee om iets aan te maken, zodat ATG leden zelf een boek kunnen aanraden voor een bestemming met een paar zinnetjes recensie oid erbij?
Het idee was om de boeken bij de relevante landen te zetten bij de reisinfo. Dit is ook al wel eens gedaan....maar ja. Daar gaat toch weer tijd in zitten en er zijn ook nog zoveel andere dingen die op de site moeten gebeuren dus het is er een beetje bij ingeslopen. Mocht ik binnenkort over een bulk extra tijd beschikken zal ik het weer eens oppakken 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Een boek niet zozeer over één land maar wel over een vrijgezel meisje op tocht door Zuid-Oost Azië.

Zeer luchtig en leuk voor in de bus ofzo. Zeker geen lijvig boek.
Back Pack van Emily Barr.
't verhaal: meisje heeft samen met vriend een langere reis gepland. liefdesbreuk. meisje alleen op stap. Komt vanalles tegen en onderweg blijkt ook nog eens dat er een moordenaar door Azie trekt die het voorzien heeft op blonde meisjes die verdacht veel op haar lijken.
NicoCaro

Bericht door NicoCaro »

Het verbaast me dat jullie mij (een Belg) de eer laten een groot Nederlands schrijver te vermelden: Cees Nooteboom. Ik heb onlangs zijn boek, Scheepsjournaal, gelezen waarbij hij een enkele gedetailleerde beschrijvingen geeft van zijn reizen in Chili, Argentinië, Australië, etc. Dus jammer genoeg niet te plaatsen onder één bepaald land.

In Zuid-Afrika heb ik de biografie van Nelson Mandela gelezen, A long walk to Freedom. Ik had echt het gevoel dat het lezen van dat boek een toegevoegde waarde gaf aan mijn reis, hoewel het af en toe echt zware kost was.

Als voorbereiding op onze wereldreis, die we starten in India, heb ik ondertussel al wat werken van Indische auteurs gelezen. "De witte tijger" en "Tussen de aanslagen" van Aravind Adiga, die een beschrijving geven van de Indische maatschappij aan de hand van enkele kleurrijke figuren. Momenteel lees ik Midnight's Children van Salman Rushdie, over het levensverhaal van een figuur die geboren wordt op het ogenblik van de Indische onafhankelijkheid in 1947.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

bolletjeom schreef:
Het idee was om de boeken bij de relevante landen te zetten bij de reisinfo. Dit is ook al wel eens gedaan....maar ja. Daar gaat toch weer tijd in zitten en er zijn ook nog zoveel andere dingen die op de site moeten gebeuren dus het is er een beetje bij ingeslopen. Mocht ik binnenkort over een bulk extra tijd beschikken zal ik het weer eens oppakken 8-)
Als ik hier enigszins bij kan helpen, zou ik dat graag doen. Enerzijds omdat ik graag anderen boeken wil aanraden die ik gelezen heb, maar anderzijds ook omdat ik altijd open sta voor tips.
Ik heb pas nog een boek geplaatst en zou dat dus in meerdere landen kunnen doen, ware het niet dat er daar nog geen onderwerp over boeken is.
Soit, ik hoor het wel :-)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als jij het verslag maakt dan maken wij het onderwerpje wel aan onder het land, dat is geen enkel probleem.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb net een interessant boek gelezen over de Roemeense Securitate ("Roemeense Statsi"). Gescheven door Jan Willem Bos. Ik heb hem inmiddels ook geplaatst bij reisinformatie.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Wie gaat er mee op een reis rond de wereld in 80 boeken? Ik ben vorig jaar aan een "reis rond de wereld in boeken" begonnen na aanleiding van een challenge op goodreads.com maar ik heb hem door drukte niet af kunnen maken. Dit jaar ga ik het gewoon weer proberen! Dus 80 boeken lezen die zich afspelen in verschillende landen en daarmee een route over de wereld vormen...

In deze goodreads groep vind je onder andere heel veel tips over boeken die zich afspelen in specifieke landen en je kunt natuurlijk meedoen aan de challenge!
http://www.goodreads.com/group/show/529 ... n_80_Books
Selalu mencari...
Ronald Bruining

Qreply

Bericht door Ronald Bruining »

Boek over Nepal.

Jullie vroegen of er nog leesboeken zijn mbt Nepal?
Bij deze een nieuwe roman:
'Terug naar Nepal'
Isbn: 9789048423439
Laatst gewijzigd door Erik op 16 apr 2012 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Misschien wel zo netjes om te vermelden dat je de schrijver bent?
Plaats reactie