Perama onveilig?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Simon
Reiziger

Perama onveilig?

Bericht door Simon »

Hallo allemaal,
mijn vriendin en ik zijn een reis aan het plannen naar azie en ons oog was gevallen op de Perama tour naar de Komodo eilanden. Na wat heen en weer gemail stonden we op het punt om te boeken totdat we dit onder ogen kregen:

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2038410

http://www.adventurouskate.com/adventur ... indonesia/

Heeft iemand hier iets meer over gehoord? Ongelukken kunnen gebeuren, maar iets van veiligheid aan boord is toch prettig.

Zijn er alternatieven om toch goed naar de Komodo eilanden te komen en zoja, hoe? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gr,
Simon
Jenny
Reisexpert

Re: Perama onveilig?

Bericht door Jenny »

Je kan twee dingen doen om naar Flores te reizen:
- je pakt de niet-toeristische veerboot van Lombok naar Sumbawa, dan een bus, en dan de boot naar Flores. een lange en vermoeiende rit, en ik weet zeker dat de veerboot minder vesten heeft als Perama, ondanks dat er veel en veel meer mensen aan boord zitten
- je neemt een vliegtuig. deze staan op de zwarte lijst van de EU. er zijn veiligere maatschappijen

Ik heb zelf met de Peramaboot gereisd, en ik heb ook gevlogen in Indonesie. Het is erg wat er gebeurd is, maar er is bijna geen enkel land in Azie waar veiligheid zo hoog in het vaandel staat als hier! Dat is iets wat je op de koop toe zult moeten nemen.... (En grof gezegd: het gaat bijna altijd goed.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Simon
Reiziger

Bericht door Simon »

Dank je voor de informatie! Wij hoorde precies hetzelfde, sterker nog, mijn vriendin heeft twee jaar geleden dezelfde tour gedaan en het super naar haar zin gehad. We gaan er naar kijken :)

We begrijpen dat er ongelukken kunnen gebeuren, alleen is de verzorging daarna natuurlijk slecht te noemen. Helemaal als je nagaat dat de tassen geplunderd zijn.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

sluit me aan bij jenny.
Heb zelf een mooie toer gehad. Overal ter wereld kan er wat mis gaan en ook de afhandeling er van.
Sluit een goede verzekering af. Doe geen domme dingen en geniet!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Misschien heb je inmiddels al geboekt maar toch nog even een reactie,

Ik ben deze zomer namelijk zowel met de 'locale' ferry van Lombok naar Sumbawa gegaan (waar ze verkoopwaar opbergen in de kast waar op staat "life jackets') en met de perama tour van Lombok naar Flores en 10 dagen later ook weer terug. Ik zou zeggen: gewoon doen. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren en zijn de veiligheidsstandaarden in azie vaak wat lager dan in Nederland maar dat weet je van te voren, je kunt dat helaas alleen maar uitsluiten door thuis te blijven. Ik kies ervoor gewoon met locale bussen te gaan, met locale vliegtuigmaatschappijen te vliegen en ook boottourtjes te doen en ik leef nog.

Ik geef toe, toen de kast waar op stond "life jackets" open ging en ik zag dat er geen life jackets maar plastic slippers en speelgoed in die kast zaten op de ferry dacht ik wel ff: hmmm ik ben heel blij dat de zee zo rustig is ;)

Wat betreft de tocht met Perama, ik heb me niet onveilig gevoelt. Ik heb de tocht gedaan nadat die boot is gezonken, misschien daardoor waren er ruimvoldoende, redelijk nieuw uitziende, reddingsvesten aanwezig en je vaart bijna de hele tocht redelijk dicht langs de kust. Op de tocht van Lombok naar Flores gingen we met 2 boten, die allebei een klein motorbootje meehadden om ons van de boot naar land te krijgen, de motor van één van die 2 bootjes is er tijdens een tochtje wel mee op gehouden maar omdat er nog een boot mee was was dat gelukkig geen probleem. (achteraf was het zelfs wel grappig, mensen die in het donker van het ene wiebelende motorbootje over moeten stappen in het andere wiebelende motorbootje, grappig, misschien onhandig maar het heeft geen gevaarlijke situatie opgeleverd volgens mij).
Op de tocht van Flores naar Lombok waren we met 1 volle boot omdat de andere boot voor reparatie aan land lag maar ook toen genoeg reddingsvesten en plekken in de 2 reddingsboten op het dek. Gelukkig beide niet nodig gehad en geen overdreven onrustige zee gehad (al waren er het laatste stuk naar Lombok een paar licht zeeziek).

Toen ik er in augustus was waren ze heel ver gevorderd met het bouwen van een nieuwe boot, ze wachtte alleen nog op hoog water om die boot te water te laten en verder af te maken, dan wordt ook die nieuwe boot ingezet op tochtjes Lombok-Flores.
Selalu mencari...
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Ik heb de Perama tour trip :5 dagen van Lombok naar flores/Komodo en terug
in oktober dit jaar gedaan.
Was echt het hoogtepunt van mijn vakantie.

We hebben 's nachts 2x onstuimig weer gehad, maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld.
Reddingsvesten waren er in overvloed aanwezig en naar mijn idee was alles oke!
Perama tour staat normaal gesproken bekend als een goede en veilige organisatie.

Maar het kan natuurlijk altijd fout gaan.
Het is natuurlijk knap lullig als het jouw dan net overkomt, maar daar moet je niet vanuit gaan.
Met vliegtuigen, autos, treinen gebeuren ook hele erge ongelukken, maar toch stap je er gewoon in.
Anders kun je nergens meer heen.
Ze organiseren deze trip elke week, en hoe vaak is het mis gegaan????

Ik zou zeggen, gewoon gaan!

Sandra ^O^
Simon
Reiziger

Bericht door Simon »

We hebben de tour uiteindelijk niet meer gedaan. Niet vanwege de veiligheid, maar we zaten in Ubud waar we het erg naar ons zin hadden. Om de vertrekdatum te halen moesten we erg gaan haasten en daar hadden we geen trek in.

Goed te horen dat anderen het zo naar hun zin hebben gehad. Misschien zouden we het achteraf anders gedaan hebben, maar er is altijd ruimte voor een tweede keer :)
Plaats reactie