Wanneer ben je backpacker en wanneer een reiziger?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
moniquee
Vakantieganger
Contacteer:

Re: Wanneer ben je backpacker en wanneer een reiziger?

Bericht door moniquee »

Deze discussie is inderdaad in mijn vriendengroep ook al een aantal keren voorbij gekomen. Maar dan was het er meer op gericht of je op reis bent of dat je met vakantie gaat. Vaak vinden mensen een reis van 4 weken vakantie terwijl ik van mening ben dat als je dan half india en nepal doorkruist je meer te maken hebt met reizen.

Maar ontopic; het grote verschil tussen backpacken en reizen zit naar mijn mening in het budget zoals al eerder genoemd. Zelf was ik een backpacker en lette ik inderdaad heel erg op mijn budget. Hierdoor kom je vanzelf veel andere backpackers tegen die ook weinig geld hebben, dat schept een band.
Een reiziger is in mijn ogen iemand die meer te besteden heeft, vaker gebruik maakt van een koffer en ook meerdere luxe artikelen meesleept. Het is een andere manier van reizen en beide hebben zo zijn voordelen!
Bobopreis

Bericht door Bobopreis »

In mijn ogen is elke backpacker een reiziger, maar niet elke reiziger een backpacker. En ik vind dat mensen die geen backpacker of reiziger genoemd willen worden niet zo moeten zeuren. Dat is mijn bescheiden mening :P
sjuul22

Qreply

Bericht door sjuul22 »

Ik doe een onderzoek voor school naar de doelgroep 'backpackers' of wel reizigers met niet heel veel budget.
Ik hoop dat jullie mee willen werken. Ik wil graag weten wat jullie voornamelijk meenemen als jullie op reis gaan, hoe jullie komen aan het geld (dus welke baantjes o.i.d.) en hoe laat je het huis achter, kan je iets zeggen van de woning waarin je woont? En je favoriete outfit wat je draagt tijdens het reizen, bepaalde interesses of bezigheden die je daar doet... Alles zou me helpen om een duidelijk beeld te krijgen!!!
sjuul22

Bericht door sjuul22 »

Ik denk ook dat je als backpacker meer een soort roadtrip aflegd met minder budget en een primitiever leventje dan een reiziger. Reiziger is misschien de overkoepelende term. Ik doe een onderzoek naar de doelgroep vrije reizigers met weinig budget voor een modestudie. Voor die groep (20-35 jr) moet ik uiteindelijk een jeans ontwikkelen, Ik hoop dat jullie, als kenners, me iets meer info kunnen geven over deze groep. Ik moet ze namelijk uiteindelijk visualiseren in een abstracte 'huiskamer' en ik moet dus alles over hun leven weten. Wat nemen jullie mee in jullie koffer, wat doen jullie om aan geld te komen in het dagelijks leven, wat is jullie favoriete outfit, hoe ziet jullie woning eruit (ook stijl interieur etc. want dat moet ik uiteindelijk laten zien), wat voor interesses heb je nog meer en wat doe je tijdens die reis en wat is uiteindelijk het doel ervan of misschien heb je juist wel een reden waarom je steeds zo vaak van huis bent/wilt zijn? Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De meeste backpackers zullen geen jeans aandoen op reis! Jeans zijn weliswaar stevig, maar ook groot en zwaar in je tas. Bovendien drogen ze langzaam in de was. Een broek van dun synthetisch materiaal (wel ademend) is veel geschikter voor op reis.

Verder denk ik dat je ook niet veel kan zeggen over huisvestiging. We zijn net mensen ;) Tijdens m'n eerste reis studeerde ik nog, en woonde ik in een kamer in een huis met 10 anderen. Geld verdiende ik met bijbaantjes. Nu werk ik al jaren, en woon ik in een appartementje. Best anders dus, en dat voor een persoon!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bobopreis

Bericht door Bobopreis »

Ik denk dat veel backpackers nog studenten zijn. Dus inderdaad, bijbaantjes in de horeca. En tja, wat neem je mee? Kleren, geld, niet veel meer dan je nodig hebt. Ik weet niet of ik een echte backpacker ben, maar ik woon in een studentenkamer en ik heb niet één favoriete outfit. Soms wil ik er goed uitzien, soms kan het me niks schelen en dan loop ik in een joggingbroek over straat. Om aan geld te komen bezorg ik pizza´s (en ja, ik weet dat dat eigenlijk voor 16-jarigen is :P). Verder ben ik sportief en verslaafd aan Facebook. Heb je zo ongeveer een beeld? :D
sjuul22

Bericht door sjuul22 »

Haha dankjulliewel! Dan klopte mijn beeld toch wel een beetje..
Maar waarom reizen jullie zoveel? Is het uit onrust of vinden jullie NL niks, zijn jullie van plan om jullie je in de toekomst in het buitenland te vestigen, willen jullie graag iemand (relatie?) ontmoeten? Waarom worden jullie zo getrickerd om steeds maar weer weg te gaan?
Ben benieuwd!!
Bobopreis

Bericht door Bobopreis »

Dat vind ik eigenlijk wel erg goede vragen, ik heb daar eigenlijk nooit over nagedacht. Voor mij is het denk ik zo, dat ik reis omdat het zo´n gevoel van vrijheid geeft. Het heeft zeker niets te maken met Nederland... Ik hou van Holland! :P Toch zie ik mezelf ook wel in het buitenland wonen... Ik ben niet per sé op zoek naar een relatie, maar vind het wel leuk om mensen te ontmoeten. Maar die mogen ook gewoon uit Nederland komen, dus daarvoor hoef ik niet op reis. Voor mij is het puur het gevoel van vrijheid en nieuwsgierigheid naar alle mooie plekken en culturen van de wereld.
sjuul22

Bericht door sjuul22 »

Haha okee! Wel een logisch antwoord.. :) en wat verstaan jullie als reizigers onder tijdloze mode??
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ben je een 'backpacker' als je reist met een rugzak? Hmm, maar sommige reizenden met een koffer op wieltjes zou ik ook backpacker noemen, geloof ik.
Ik noem mezelf nooit echt iets. Geen reiziger, geen backpacker, hooguit een vakantieganger want, als ingeschrevene in Nederland ben ik op vakantie in landen buiten Nederland. Of die reis nou twee weken of een jaar duurt.

Voor mij is iemand een reiziger als hij/zij geen vaste woon- of verblijfplaats heeft. Heb je dus nergens een vast huis (onderverhuurd) maar reis je rond en verblijf je soms eens een paar maanden hier, dan weer een paar maanden daar, dan ben je (voor mij) een reiziger.
Reis je tijdelijk rond, maar wel voor langere tijd (minimaal een half jaar?) en heb je nog steeds ergens een huis, dan voel ik geloof ik meer voor de term backpacker.
Reis je kort rond (tot een week of 6 tot 10) dan ben je vakantieganger.

Tja, geen idee. Het maakt mij ook niet zoveel uit, maar het is wel grappig om over na te denken.
Voodoo

Bericht door Voodoo »

Dan ben ik een reiziger volgens Francine haar denkwijze. Ik heb nergens geen vast adres en ga maar waar het lot me heen stuurt. Zit nu in Zweeds Lapland voor de winter waar ik werk als doghandler/trainer om de honden hier klaar te stomen voor een race in maart. Daarna zit mijn werk hier er op en ben nu net begonnen om plannen te maken voor daarna. Dan zit ik vlakbij Cape North (noordelijkste punt van Europa), en wil wel weer eens naar Afrika, dus ben nu even aan het kijken of ik niet te voet van het meest noordelijke punt van Europa naar het meest zuidelijke kan wandelen. Is meteen ook de plaats dan waar ik een ferry naar Afrika kan nemen. Zou me een 8-9 maanden kosten om die tocht te maken, dus dat zou dan toch wel even backpacken zijn, en meteen een mooie kans om nog eens wat andere streken in Europa te doorkruisen.

In mijn ogen is iedereen die zijn geboorteland verlaat met de bedoeling in een ander land wat andere indrukken op te doen, een reiziger.
Een vakantieganger is iemand die naar een bepaalde stad/land/streek trekt met een vast doel (cultuur, zonnen, foto's nemen, safari, cruise...) en dat doorgaans doet met behulp van een reisorganisatie.
Een backpacker is voor mij iemand die zelf zijn route uitstippelt, met genoeg flexibiliteit om onderweg alles nog te kunnen veranderen. Iemand die een beetje avontuur en spanning wel kan waarderen. Geld speelt daarbij niet veel rol. Iemand die van 5-sterren hotel naar 5-sterren hotel wandelt of vliegt of taxi's neemt of zelf rijd is evenzeer een backpacker als iemand die enkel het openbaar vervoer gebruikt en enkel in hostels enzo slaapt.

Geen idee wat ik eigenlijk ben. Volgens veel mensen zo gek als een deur dat ik dit allemaal doe, maar dan is dat ook maar zo. ;)
mausje1979

Bericht door mausje1979 »

Hallo.

Ik denk dat ik me meer een backpacker voel omdat ik op een bepaalde manier wil reizen. Precies zoals Erik zegt, in het openings bericht.

trouwens waar staat 'de vakantieganger' dan of 'toerist'.

Als ik 10 dagen met de bus naar Lloret ga, voel ik mij een vakantieganger, sta ik voor de La Sagrada Familia in Barcelona, voel ik me een toerist...

Nu wil ik trekken door een bepaald gebied in een bepaald land of deel van de wereld. Dan zie ik mij als backpacker, met een grote rugzak op me rug.

Tis helemaal hoe je er zelf tegen aan kijkt. Toch?
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Labeltjes, labeltjes......... |:(
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Travelator schreef:Labeltjes, labeltjes......... |:(
Blijkbaar toch een belangrijk gegeven, want wanneer je een reiziger een backpacker noemt trekken ze een vies gezicht. Ook blijkt dat bij ieder label een ander beeld hoort.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Maar op deze manier hou je die labeltjes, die ik persoonlijk je reinste onzin vind, wel in stand...
Zeker als je het hebt over vieze gezichten.
We zijn toch gewoon allemaal op reis? Lang of kort, ver weg of dichtbij, in onszelf of in de wereld, met koffer of met rugzak. Waarom moet daar nou weer een bepaald imago, en dus een oordeel aan vastzitten?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Plaats reactie