Trein Rusland - Mongolie - China

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Kims
Reisexpert

Trein Rusland - Mongolie - China

Bericht door Kims »

Hi,

Wij gaan binnenkort de trans-Siberie/Mongolie/China express nemen. Overal wordt aangeraden om in ieder geval een deel van de kaartjes vantevoren te regelen, dus dat gaan we ook doen. Wel jammer, want we houden ervan om de vrijheid te hebben om ergens langer te blijven etc, maar goed. Nou vroegen we ons af of het een idee is om treinkaartjes te regelen van Rusland t/m Mongolie en dan vanuit daar per stuk een treinkaartje te regelen door China heen. Of is dat erg moeilijk?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Thnx, Kim
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Jenny
Reisexpert

Re: Trein Rusland - Mongolie - China

Bericht door Jenny »

Het is lastig om een visum te krijgen voor Rusland als je vantevoren geen kaartjes regelt. Maar als je dat stuk vast legt, en vanaf Mongolie alles zelf wilt doen, dan zou dat moeten kunnen. Ik ben (is wel alweer in 2006...) verschillende mensen tegengekomen die zelf de trein tussen Ulan Baatar en Beijing regelde.

Het is soms natuurlijk wel zo dat de goede plaatsen uitverkocht zijn. Dat je geen bedje hebt in de eerste of tweede klasse, maar dat je genoegen moet nemen met een slaapplek in de derde klas. Wellicht zijn er zelfs treinen zonder bed, zodat je genoegen moet nemen met een zitplek.

Als het enigszins kan zou ik proberen niet in de derde klas te belanden. Reizen met lokale mensn is altijd leuk, maar als je met zijn 12-15 in een coupee voor 6 personen zit word je niet blij. Bovendien was de derde klas van de trein waar ik toen in zat echt te vies voor woorden: alle WC's zaten verstopt, en de poep en de plas stroomde als een klein riviertje door de gang. Soms ook de coupe's in, over de bagage die op de grond lag :X
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Bedankt voor de info. We zullen even de voors en tegens tegen elkaar afwegen. Het scheelt dat we niet in het hoogseizoen zitten, maar misschien is het ook wel lekker makkelijk om alles al geregeld te hebben... Tsja...

Cheers
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb de TME van Beijing naar Moskou genomen, en ondanks dat ik WEL in het hoogseizoen reisde heb ik in heel veel treinen gezeten waar er maar 5 westerlingen/toeristen waren. Het zijn niet altijd de backpackers die de trein vullen ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
jorieke
Reiziger

Bericht door jorieke »

Mag ik vragen of het je hele reis is of als begin van de reis?

Wij hebben het gedaan als begin van de reis (al weer 10 maanden geleden, wat vliegt de tijd) en hadden wel alle tickets al geboekt, omdat we ook zoveel hadden gelezen dat het eigenlijk wel moest. We hebben alleen zelf het ticket tussen Sint Petersburg en Moskou zelf geregeld wat relatief gemakkelijk ging maar wel relatief veel wachttijd. Ga je trouwens ook naar Sint Petersburg? Kan ik zeker aanraden, vond het een veel mooiere stad dan Moskou!

Maar wij hadden achteraf best spijt dat we alle kaartjes al geregeld hadden. We hebben ook veel mensen ontmoet die het ter plekke regelen. Hierdoor kan je wel de kans hebben dat je soms 'vast' zit op sommige delen van het traject, en vooral die van Ulaan Bator gelijk naar Beijing, maar dit kan je omzeilen door het weer in kleinere stukken te doen en de niet toerische trein zeg maar te nemen.

Oftewel als je een vaste terugvliegdatum hebt vanuit Beijing dan zou ik misschien toch aanraden de tickets al te boeken. Heb je die niet, neem dan de vrijheid om het ter plekke te regelen maar ga er dan wel vanuit dat je af en toe een trein niet kan nemen die je misshien wel in de planning had, en dat je vaak lang op een treinstation bezig bent met het regelen van de kaartjes terwijl je van te voren toch al weet wanneer je door wilt...

In ieder geval heel veel plezier, het is een super reis!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi Jorieke,

Bedankt voor je info!

We vliegen van NL naar St. Petersburg en dan ook door naar Moskou. We hebben geen vast reisschema. Zijn van plan om vanaf Beijing naar Zuid-Oost Azie af te zakken om uiteindelijk weer naar Australie te gaan waar we wonen.

Het klinkt goed dat het dus w.s. te doen is om zelf kaartjes onderweg te regelen. Dat geeft veel meer vrijheid en dat je af en toe 'vast' zit heeft ook z'n charme. Denk dat we dat dan doen, zeker omdat we in sept. en okt. reizen en er geen hordes Russen meer op vakantie gaan etc.

Verder nog tips voor stops?

Ik heb er zin in! 8-)
Ineke1
Reiziger

Bericht door Ineke1 »

Leuke route! Ik heb precies hetzelfde gedaan tot nu toe! Ik weet niet hoever je nu bent met de voorbeidingen, maar het baikalmeer vind ik zeker een aanrader!!! Wij bleven daar 3 dagen, maar ik zou er gerust een week voor uitrekken!
---- 2011/2012 wereldreis reisblog http://www.inekevanderkaaij.wordpress.com ----
Tamaraa
Reiziger

Bericht door Tamaraa »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan de route Moskou - Irkoetsk - Ulaan Baatar - Beijing te nemen in mei 2012. Ik heb de reisinformatie gelezen én dit topic, maar toch blijf ik wat vragen hebben.
1. Hoe weet je dat je de ´toeristentrein´ of de ´handelaarstrein´ hebt? En hoe 'erg' is het uberhaupt met toeristen?
2. Als je van te voren de ticket incl stops boekt, zit je dan vast aan vertrektijden? Of kun je dit wel ter plekke regelen?
3. Hoe lang rijden is het tussen de stops?
4. Hoe lang van te voren kan je het op z'n laatst boeken?

Ik ga verder met mijn research maar misschien is er iemand met ervaring die alvast antwoord hierop heeft *_* .
Thanks!
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Als er niets veranderd is tegenover vorig jaar, zijn nummer 5 en 6 de treinen met traders.
Aangezien je vooraf een bepaalde trein boekt, staan inderdaad zowel de vertrekdag als het vertrekuur vast.

Je moet hier maar eens kijken: https://www.realrussia.co.uk/main_train_screen.asp
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi Tamara,

Hier staat veel info over de treintrip: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... si225.html

Wij hebben de Lonely Planet gekocht over de Trans-Siberie Express. Geeft je veel informatie over de treinen, hoe alles te regelen, stops en de landen. Wij hebben een deel van de tickets via Realrussia.co.uk geregeld, erg handig. Zij geven op hun website ook een overzicht van welke trein wanneer waarheen gaat etc.

Omdat je in mei gaat, denk ik dat het wel mee zal vallen met heel veel toeristen. Wij zijn nu 2 weken in Rusland en hebben nog geen toeristen in de trein gezien, wel op de toeristische plekken in Moskou en St. Petersburg natuurlijk.

Veel plezier!
Plaats reactie