Cairns <-> Sydney/Melborne (Dec - maart) Waar starten??

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Tomtom

Cairns <-> Sydney/Melborne (Dec - maart) Waar starten??

Bericht door Tomtom »

Beste Reizigers! :)

Ik ben begonnen met het uitzoeken van mijn trip naar Australie! Zoals de meeste wordt het de Oostkust, dit in een tijdsbestek van 3 maanden (periode 1 dec - 1 maart ongeveer).

Nou loop ik al een tijdje met de vraag wat de juiste route is i.v.m. de weerseizoenen in Aus. Ik hoor en lees verschillende verhalen van de weertypes in de periodes.

Nou is mijn vraag aan jullie (met ervaring of betrouwbare bronnen) waar ik het beste kan beginnen!?
1 dec in Sydney en eind februari eindigen in Cairns of...
1 dec in Cairns en eindigen in 't zuiden bij Sydney/Melborne..
Kars
Wereldreiziger

Re: Cairns <-> Sydney/Melborne (Dec - maart) Waar starten??

Bericht door Kars »

1 december is het lekker warm in Sydney, dan is het hier zomer namelijk. Als je echt voor de goede temperatuur komt, kan je dus het beste op 1 december in melbourne of sydney beginnen ;) Mocht je niet houden van de overdreven warme temperaturen (rond de 40 graden en hoger), dan kan je juist het beste andersom beginnen.
Tomtom

Bericht door Tomtom »

Kars schreef:1 december is het lekker warm in Sydney, dan is het hier zomer namelijk. Als je echt voor de goede temperatuur komt, kan je dus het beste op 1 december in melbourne of sydney beginnen ;) Mocht je niet houden van de overdreven warme temperaturen (rond de 40 graden en hoger), dan kan je juist het beste andersom beginnen.
Oke thnx! Ja want ik heb dus ook gehoord dat als ik in Sydney begin.. en in februari/maart in Cairns aankom, dat daar dan het regenseizoen is begonnen! In hoeverre zal ik hiervan last van hebben? Houdt dit in dat het veel regend (oke dit klinkt logisch) en benauwd is en ik hier dus wel degelijk last van heb met reizen?
Of is dit alsnog erg afwisselend (mooi/zonnig) weer en wordt het enigszins overrated
Kars
Wereldreiziger

Bericht door Kars »

Wanneer het regenseizoen in Cairns is, weet ik niet. Ik ben daar nog niet geweest namelijk. Ik weet wel dat wanneer het hier mooi weer is, het daar wat minder is. En inderdaad tijdens het regenseizoen kan je verwachten dat het regend en benauwd is, maar ook erg warm. Sommigen gaan juist expres in het regenseizoen naar Cairns, omdat dat een beetje juist Cairns maakt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... limate.svg
Volgens dit figuur van de de engelse wiki, is het inderdaad dan de meeste kans op regen en de temperaturen rond de 30 graden. Maar in januari is dat niet veel anders, alleen in december is het echt beduidend minder regen.
Inge van der Heijden

Bericht door Inge van der Heijden »

Ik denk persoonlijk ook dat het een beetje geluk hebben heet. Ik ben zelf vorig jaar begin oktober in Cairns geweest, dit had ik zo uitgekozen omdat ik dan net voor het regenseizoen zou zitten, zoals je misschien weet was vorig jaar echt 1 van de natste jaren ooit.. ik heb dan ook bewolkt/regenachtige weer gehad de eerste 7 dagen totdat ik bij de Whitsundays aankwam (ben vanuit Cape Tribulation naar Sydney gereist).

Maar mocht je de statistieken geloven dan valt er inderdaad de meeste regen in de maanden januari, februari en maart. Gemiddeld z'n 17, 18 en 20 dagen. In december gemiddeld z'n 14 dagen. Het maakt elkaar dus allemaal niet zo heel veel uit. De gemiddele temperatuur in Cairns is het gehele jaar door ook bijna hetzelfde. Ook het verschil tussen maart en december in Sydney is minimaal...

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt waar je begint of eindigd :)
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Je zit hoe dan ook in het regenseizoen in Cairns, omdat dat rond november/december begint en doorgaat tot ergens maart/april. In december is het dan warm, zeer luchtvochtig met iets minder kans op regen. In maart is het dan warm, zeer luchtvochtig en meer kans op regen. Tja...het is gewoon niet de beste tijd om daar te zijn. Maar wat een ervaring! Dat dan weer wel. Hou er rekening mee dat: niets vanzelf droogt, je last kunt krijgen van hoofdpijn, papier bijna wegschimmeld terwijl je er naar kijkt, enz. Ik heb zelf meer ervaring met 'the wet' in de NT en vond Cairns daarna juist een verkoeling, maar het is gewoon best heftig.
Als je een tropische kas in een dierentuin liever niet in gaat omdat je het te warm en vochtig vindt, dan is Cairns niet de plek waar je heen wilt. Hou er ook rekening mee dat er wat (gevaarlijke) kwallen rondzwemmen rond die tijd. Boten varen wel uit, maar je moet dan wel een (kun je daar lenen of huren) wetsuit aan.

Vanwege de iets mindere kans op regen, zou ik in december naar Cairns gaan. Mocht het net zo verregenen als vorig jaar, dan kom je er misschien niet eens meer. Daarnaast: als het te warm/vochtig blijkt te zijn, vertrek je gewoon eerder richting het zuiden waar het dan gewoon lekker warm zomerweer is.
Tomtom

Bericht door Tomtom »

Bedankt voor de reactie's! Ik ga er over nadenken! :)
Plaats reactie