Vervoer/route grensovergang Thailand - Laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
marcellavd

Vervoer/route grensovergang Thailand - Laos

Bericht door marcellavd »

Hi!

Ik heb een vraagje over op welke manieren je van Noord Thailand naar Laos kunt reizen. Ik wil sowieso naar Chiang Mai en misschien ook door naar Chiang Rai. Hierna wil ik graag naar Luang Prabang in Laos. Welke opties zijn er en wat raden jullie aan?

Ik heb tot nu toe over de volgende opties gelezen:
- Van Chiang Mai vliegen naar Luang Prabang
- Van Chiang Rai naar Chiang Khong. Daar slowboot (Luang Say boot) via Pakbeng naar Luang Prabang. (2 dagen) 
- Van Chiang Rai naar Chiang Khong. Met de pont over de Mekong Rivier. Daar vanaf het busstation naar Luang Namtha. Daar lokale bus naar Luang Prabang. 

Ik heb dit alleen maar ergens gelezen, dus als je over 1 van deze opties meer info hebt en iets specifieker kunt vertellen; heel graag! :)

Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: Vervoer/route grensovergang Thailand - Laos

Bericht door Jenny »

Het kan allemaal. Zelf heb ik de onderste optie gedaan.

Veel mensen kiezen voor de boot van de grens naar Luang Prabang. Ik was echter heel erg benieuwd naar de dorpen in het noorden, en ik wilde daar een trekking doen. Vandaar dat ik 's ochtends vroeg een bus naar Luang Nam Tha heb genomen. Daar heb ik een prachtige trekking gemaakt, en toen ben ik naar Noi Kiauw gereisd. Dat is niet te korste route, maar ik wilde de bergen zien daar en een boot over de Nam Ou rivier naar Luang Prabang nemen.

De wegen zijn niet altijd even goed, maar ze zijn de afgelopen jaren erg verbeterd De bussen zijn niet echt comfortabel maar het landschap maakt een hoop goed. Bustijden kan ik je niet geven, bussen rijden niet op tijd in Laos _O- Gewoon de avond voor vertrek bij je guesthouse om een indicatie vragen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb de boot optie 3 keer gedaan. Als het niet regent en niet koud is erg de moeite waard. Koop even een klein kussentje voor op de houten bankjes. Wanneer je kunt kiezen voor een iets luxere boot dan moet je dat zeker doen. Fijn als de boot niet propvol zit en de stoelen niet van hout zijn.

De land route lijkt me ook de moeite waard!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Ik heb destijds ook voor optie 2 gekozen. De opstap in Houay Xai. Lekker 2 dagen chillen, wat mensen leren kennen, experimenteren met de kodak, boekje lezen, ...
Schaf je idd dat kussentje aan (of 2 ? ;)), vraag ook in het restaurantje vlakbij of ze je wat meneemrijst kunnen preparen en zo.
marcellavd

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik ook voor de boot-optie wil gaan. Echter ga ik (slechts) 6 weken reizen en twijfel daarom of ik wat tijd wil besparen door vanaf chiang mai te vliegen. Vinden jullie chiang rai ook echt een aanrader? En is die boottocht van thailand naar luang prabang ook mooi om te doen?

Spreekt verder bij de grensovergang alles voor zich; welke boot/bedrijf je moet hebben? En kun je daar gewopn ter plekke een plaats reserveren? Of is het verstandig om dat bijv al in chiang mai/ chiang rai te doen?

Bedankt voor de tip van het kussentje en eten! :) Hoe zijn de slaapvoorzieningen? Is dat gewoon op een stoel?

Ik hoor het graag; Alvast bedankt! :)
bertuithaarlem

Qreply

Bericht door bertuithaarlem »

Hoi Marcel,
ik heb de boottocht een paar dagen geleden gedaan. Het makkelijkst is om chiang mai een tourtje boeken voor 1500 bath. Je gaat dat van chiang mai naar chiang kong (inc overnachting). de volgende dag van chiang kong naar pak beng (grensovergang, visa 35 us dollar), in pakbeng moet je zelf een slaapplaats regelen, maar met zoveel mensen op de boot is dat geen probleem. de dag erna van pakbeng naar luang prabang. de boottocht was gaaf en had goede stoelen, ik heb een kussentje gekocht maar was zeker niet nodig.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

bij tijdgebrek kan je chiang rai overslaan.

In chiangmai kan je boeken. Je kunt daar ook gewoon de bus nemen tot het dorpje aan de grens en daar boeken. De boten gaan 's ochtends vroeg.
Je stempelt in thailand uit, stapt in een bootje, steekt de mekong over en haalt je laos stempel. Verderop vertrekken de boten. Hier kan je nog een rolletje koekjes scoren of een sandwich laten maken voor onderweg. Soms komen er kinderen aan boort met chips maar reken er niet op.
Je overnacht in pak beng. Een dorpje aan de mekong. Daar zoek je zelf een guesthouse, dit zit meestal niet bij de prijs in. De volgende dag ga je weer verder. Aan het einde van de middag kom je aan in luang prabang.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bertuithaarlem

Bericht door bertuithaarlem »

Hoi Marcel,
ik heb de boottocht een paar dagen geleden gedaan. Het makkelijkst is om chiang mai een tourtje boeken voor 1500 bath. Je gaat dat van chiang mai naar chiang kong (inc overnachting). de volgende dag van chiang kong naar pak beng (grensovergang, visa 35 us dollar), in pakbeng moet je zelf een slaapplaats regelen, maar met zoveel mensen op de boot is dat geen probleem. de dag erna van pakbeng naar luang prabang. de boottocht was gaaf en had goede stoelen, ik heb een kussentje gekocht maar was zeker niet nodig.

vliegen zou ik niet doen, de slowboat is wel twee dagen reizen (eigenlijk drie) maar zeker de moeite waard! zeker als je alleen reist, want je spreekt veel andere mensen en kan wennen aan BeerLao (het biermerk in Laos!)
marcellavd

Bedankt voor de reacties! Het is me nu een stuk duidelijker het dat werkt met die boten!
Plaats reactie