Met de trein door Europa!
Met de trein door Europa!
Ik en een vriendin (16 en 17 jaar) hebben een plan bedacht om in de zomervakantie van 2012 een aantal plaatsten in Europa te bezoeken. Met de trein! We willen ons in eerste instantie richten op de grote steden. Ons plan is een kaart te nemen waarmee je vrij door Europa kan met een hogesnelheidstrein. Er bestaan een aantal verschillende kaarten, onder andere voor 10 of 22 dagen. We willen in totaal ongeveer 2 weken weg.
Is er iemand die dit eerder heeft gedaan, en tips voor ons heeft?
Wat is een voordelige treinkaart? Kunnen we beter losse kaarten nemen of zo'n vrijereiskaart voor een aantal dagen? Wat zijn de mooi, en goed met de trein bereikbare, plaatsen in Europa? Wat raden jullie ons aan i.v.m. overnachten? Wij dachten zelf aan de Internationale Stay Okay's.
Ons budget: voor de trein ongeveer 250-300 euro. Overnachten p.p.p.n. 25,00-30,00. Eten: 15,00??
We willen proberen te besparen op overnachten zodat we geld kunnen uitgeven aan de leuke dingen.
Wie kan ons helpen??
Groetjes Autumn'
Is er iemand die dit eerder heeft gedaan, en tips voor ons heeft?
Wat is een voordelige treinkaart? Kunnen we beter losse kaarten nemen of zo'n vrijereiskaart voor een aantal dagen? Wat zijn de mooi, en goed met de trein bereikbare, plaatsen in Europa? Wat raden jullie ons aan i.v.m. overnachten? Wij dachten zelf aan de Internationale Stay Okay's.
Ons budget: voor de trein ongeveer 250-300 euro. Overnachten p.p.p.n. 25,00-30,00. Eten: 15,00??
We willen proberen te besparen op overnachten zodat we geld kunnen uitgeven aan de leuke dingen.
Wie kan ons helpen??
Groetjes Autumn'
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Met de trein door Europa!
Ik heb zelf een maand met de trein door Europa getrokken en dit is mij heel goed bevallen..
Qua kaart of losse tickets ligt er heel erg aan waar je heen gaat...je kan namelijk ook combi van goedkope ryanair vlucht naar bijv oosten van europa doen en dan ter plekke kaartjes kopen om rond te reizen of hele stuk per trein.. Ik heb gekozen voor een kaart omdat dit lekker makkelijk was en ik van Nederland naar Istanbul en terug ben gereisd.. duitsland is een vrij duur trein land en daar al groot deel van budget terug verdiend met de kaart..
Ik zou op hostelbookers of hostelworld oid ook kijken voor hostels, de internationale stay okays hebben niet overal de beste prijs, ligging, kwaliteit en dan zijn er soms betere andere hostels..
De meeste steden in europa zijn goed bereikbaar dus ligt echt helemaal aan waar je interesses liggen!
Qua kaart of losse tickets ligt er heel erg aan waar je heen gaat...je kan namelijk ook combi van goedkope ryanair vlucht naar bijv oosten van europa doen en dan ter plekke kaartjes kopen om rond te reizen of hele stuk per trein.. Ik heb gekozen voor een kaart omdat dit lekker makkelijk was en ik van Nederland naar Istanbul en terug ben gereisd.. duitsland is een vrij duur trein land en daar al groot deel van budget terug verdiend met de kaart..
Ik zou op hostelbookers of hostelworld oid ook kijken voor hostels, de internationale stay okays hebben niet overal de beste prijs, ligging, kwaliteit en dan zijn er soms betere andere hostels..
De meeste steden in europa zijn goed bereikbaar dus ligt echt helemaal aan waar je interesses liggen!
Als je alles met de hoge snelheidstrein wilt reizen, dan denk ik dat je budget te laag is. Jullie krijgen korting omdat jullie nog jong zijn, en ook als je ver vantevoren boekt zijn tickets goedkoper dan wanneer je op de dag zelf boekt. Maar het is nog steeds best duur! Misschien kun je dus beter met een langzamere trein reizen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bedankt voor jullie reactie.
Wat we in gedachten hebben qua rondje is Londen --> Parijs --> Madrid --> Barcelona --> Milaan --> Rome --> Ventië --> rechtstreeks terug als dat mogelijk is.
Van iemand heb ik ook de tip gehad om misschien naar de Oostblok landen te kijken. GlobeSkater, jij bent in Itsalbul geweest.. wat vond je daarvan? Welk rondje heb je toen gemaakt, en wat was je qua kosten kwijt? Ik heb echt geen idee. Bedankt voor de tips iig!
Wat we in gedachten hebben qua rondje is Londen --> Parijs --> Madrid --> Barcelona --> Milaan --> Rome --> Ventië --> rechtstreeks terug als dat mogelijk is.
Van iemand heb ik ook de tip gehad om misschien naar de Oostblok landen te kijken. GlobeSkater, jij bent in Itsalbul geweest.. wat vond je daarvan? Welk rondje heb je toen gemaakt, en wat was je qua kosten kwijt? Ik heb echt geen idee. Bedankt voor de tips iig!
Zijn de 'dorms' een goede optie voor overnachtingen? Heb je daar ervaring mee?Globeskater schreef:Ik zou op hostelbookers of hostelworld oid ook kijken voor hostels, de internationale stay okays hebben niet overal de beste prijs, ligging, kwaliteit en dan zijn er soms betere andere hostels..
Er bestaan ook 'treinhotels' heb jij daar ooit mee gereist? Ik weet namelijk niet wat ik daarvan moet verwachten!
Ik ga dit weekend weer naar Istanbul
Leuke stad!
Wat slapen in de trein betreft: er zijn verschillende soorten slaaptreinen. Meestal heb je een coupe waar je met 4-6 personen kan zitten overdag, en als het avond wordt klap je de bedjes die boven de stoel zitten naar beneden en dan ga je slapen. Meestal krijg je beddengoed in de trein. Je kan zo'n slaapcoupe een beetje vergelijken met twee stapelbedden tegenover elkaar. En soms liggen er dus 3 mensen boven elkaar, soms maar twee. Boven de deur en onder het onderste bed kun je je bagage proppen. Het is niet heel ruim. De deur van de coupe kan meestal op slot, en per coupe heb je meestal een knop om de temperatuur in te stellen. Soms is er een douche, maar niet vaak. Wel is er een wasbak (op de gang!) waar je je kan wassen. Toiletten zijn ook op de gang.
Voor een slaapwagon moet je kaartjes reserveren.
Zelf slaap ik prima in de trein
Ik ben een keer vanuit China naar Nederland gereisd per trein, en ook een keer vanuit Bulgarije.

Wat slapen in de trein betreft: er zijn verschillende soorten slaaptreinen. Meestal heb je een coupe waar je met 4-6 personen kan zitten overdag, en als het avond wordt klap je de bedjes die boven de stoel zitten naar beneden en dan ga je slapen. Meestal krijg je beddengoed in de trein. Je kan zo'n slaapcoupe een beetje vergelijken met twee stapelbedden tegenover elkaar. En soms liggen er dus 3 mensen boven elkaar, soms maar twee. Boven de deur en onder het onderste bed kun je je bagage proppen. Het is niet heel ruim. De deur van de coupe kan meestal op slot, en per coupe heb je meestal een knop om de temperatuur in te stellen. Soms is er een douche, maar niet vaak. Wel is er een wasbak (op de gang!) waar je je kan wassen. Toiletten zijn ook op de gang.
Voor een slaapwagon moet je kaartjes reserveren.
Zelf slaap ik prima in de trein

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik heb zelf afgelopen zomer 3 weken lang bijna alleen op dorms geslapen. Zijn prima opties voor overnachtingen. Ik lees zelf altijd de reviews, bekijk de ligging, of er kluisjes zijn etc. Ik vind zelf max. 6 personen op een dorm het prettigst maar er zijn zat mensen die liever op een grotere dorm slapen en dat is ook goedkoper!Autumn' schreef:Zijn de 'dorms' een goede optie voor overnachtingen? Heb je daar ervaring mee?Globeskater schreef:Ik zou op hostelbookers of hostelworld oid ook kijken voor hostels, de internationale stay okays hebben niet overal de beste prijs, ligging, kwaliteit en dan zijn er soms betere andere hostels..
Er bestaan ook 'treinhotels' heb jij daar ooit mee gereist? Ik weet namelijk niet wat ik daarvan moet verwachten!
ALs je voor oostblok zou gaan, zou je wellicht met 2 personen makkelijk en goedkoop een pensionnetje, B&B of een appartementje kunnen krijgen voor een goedkope prijs als je liever niet in een dorm slaapt..maar moet zeggen dat je in een hostel vaak ook leuke activiteiten hebt en andere reizegers ontmoet en leuke ideeën opdoet voor wat te doen in een stad!

Dat lijkt me wel relaxt reizen met zon slaaptrein! Daarbij bespaar je dan ook een reisdag, dat is helemaal mooi.
Kan je ook met de slaaptrein als je een Interrail Global pass 22 dagen neemt? Ik kan dat namelijk nergens vinden..
Kan je ook met de slaaptrein als je een Interrail Global pass 22 dagen neemt? Ik kan dat namelijk nergens vinden..
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Je kan altijd met nachttreinen reizen en je bespaart dan ook op overnachting. Ik zelf slaap ook heerlijk in treinen maar dan neem ik meestal wel een bed, je kan ook slaapstoelen nemen die zijn goedkoper maar ik vind een goede nachtrust wel ietsje meer geld waard 
dorm rooms vind ik altijd erg leuk, je leert er snel mensen kennen en doet leuke ideeen op voor dingen onderweg of in de plaats waar je zit.
Ik heb toen mijn interrail global pass van een maand gehad en heb toen ongeveer 1000 euro uitgegeven en daar zit alles bij in. Ik betaalde toen gemiddeld 10-15 euro per nacht voor een hostel.
Mijn route was Nederland- Salzburg - Budapest - Sofia - Varna - Veliko Tarnovo - Istanbul - Athene - Olympia - Skopje - Ohrid - Skopje en toen weer naar Nederland.
Voordeel van meer richting Oosten reizen is dat de hostels en ook de toeslagen op treinen over het algemeen een stuk lager liggen dan Frankrijk, Italië. In Italië betaal je bijv nog een 15 euro toeslag op de snelste trein dus kijk hier ook nog even goed na wat het verschil in toeslagen per trein is.

dorm rooms vind ik altijd erg leuk, je leert er snel mensen kennen en doet leuke ideeen op voor dingen onderweg of in de plaats waar je zit.
Ik heb toen mijn interrail global pass van een maand gehad en heb toen ongeveer 1000 euro uitgegeven en daar zit alles bij in. Ik betaalde toen gemiddeld 10-15 euro per nacht voor een hostel.
Mijn route was Nederland- Salzburg - Budapest - Sofia - Varna - Veliko Tarnovo - Istanbul - Athene - Olympia - Skopje - Ohrid - Skopje en toen weer naar Nederland.
Voordeel van meer richting Oosten reizen is dat de hostels en ook de toeslagen op treinen over het algemeen een stuk lager liggen dan Frankrijk, Italië. In Italië betaal je bijv nog een 15 euro toeslag op de snelste trein dus kijk hier ook nog even goed na wat het verschil in toeslagen per trein is.
Het is dus zo dat je met de Interrail Global Pass in elke trein kunt stappen?
Daarmee bedoel ik: TGV/Thalys/ICE/trenitalia/stoptreinen/intercity's/slaaptreinen?
Het eten valt volgensmij buiten de meeste hostels, toch? Is er in dat soort kamers eigen kookgelegenheid ofzo?
Hoe deden jullie dat dan met eten? Elke dag uiteten wordt na een week of twee toch een dure grap...
Daarmee bedoel ik: TGV/Thalys/ICE/trenitalia/stoptreinen/intercity's/slaaptreinen?
Het eten valt volgensmij buiten de meeste hostels, toch? Is er in dat soort kamers eigen kookgelegenheid ofzo?
Hoe deden jullie dat dan met eten? Elke dag uiteten wordt na een week of twee toch een dure grap...

Ik zat in het oostblok (Polen) en daar kon ik voor 4-5 euro avondeten, soms weleens voor 1 euro
In West-Europa is het natuurlijk veel duurder. Alhoewel ik ook in West-Europa soms goedkoop eten kan vinden bij bepaalde ketens, chinese restaurants, wok2go dingen etc.
De meeste hostels hebben wel een keukentje, soms heel groot, soms zijn het maar 2 kookpitten. Je kan altijd naar een supermarkt en daar dan wat eten halen en zelf koken.

De meeste hostels hebben wel een keukentje, soms heel groot, soms zijn het maar 2 kookpitten. Je kan altijd naar een supermarkt en daar dan wat eten halen en zelf koken.
@Menasil, wow! dat is goedkoop! Dan kan dat prima idd..
Bedankt voor je reactie! We gaan zeker kijken of het oostblokgebied ook een goede en leuke optie is!
Bedankt voor je reactie! We gaan zeker kijken of het oostblokgebied ook een goede en leuke optie is!
Heeft iemand hier wel eens gehoord van deze kaart: "carte 12-25"?
Deze kaart schijnt voor jongeren van 12 tot 25 jaar te zijn. Op treinreizen krijg je dan 25-60% korting????
Deze kaart schijnt voor jongeren van 12 tot 25 jaar te zijn. Op treinreizen krijg je dan 25-60% korting????
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Je kan in elke trein stappen maar je moet van te voren wel weten of je een stoelreservering of toeslag moet betalen.. voor een TGV, Trenitalia moet je meestal een reservering kopen of toeslag betalen terwijl dit met stoptreinen meestal niet nodig is.Autumn' schreef:Het is dus zo dat je met de Interrail Global Pass in elke trein kunt stappen?
Eten wissel ik af, sommige hostels hebben een keuken en dan kook ik en anders zoek ik leuke goedkope restaurantjes.. vooral als je even buiten het toeristische gedeelte gaat kan je in de meeste plaatsen leuk en niet al te duur eten!
die kaart die jij noemt heb ik geen ervaring mee..
Ten eerste heel veel dank voor jullie reacties!
Het rondje dat we ongeveer willen maken is:
>Amsterdam-Milaan (Milaan 1 dag)
>'s Avonds met nachttrein Milaan-Rome.
>Rome 3 dagen, 2 nachten.
>Rome-Napels
>Napels 3 dagen, 2 nachten (ook bezoek pompeii en vesuvius etc).
>Misschien met de boot Bari-Patras (Griekenland). Is dit een aanrader? Wel of niet doen? We willen dan vervolgens langs Athene (hoeveel dagen heb je nodig in athene??), thessaloniki en omhoog door Oost-Europa (Sofia, Belgrado, Lubljana etc). De andere optie is om niet met de boot te gaan maar een andere route omhoog te kiezen, wat zijn dan de leuke plaatsen om langs te gaan?
Wat denken jullie? Is zo'n traject haalbaar in 15 in 22 dagen interrailen?
Als iemand in de bovenstaande steden is geweest en goede ervaringen heeft met een bepaald hostel zijn die tips natuurlijk zeer welkom!

Het rondje dat we ongeveer willen maken is:
>Amsterdam-Milaan (Milaan 1 dag)
>'s Avonds met nachttrein Milaan-Rome.
>Rome 3 dagen, 2 nachten.
>Rome-Napels
>Napels 3 dagen, 2 nachten (ook bezoek pompeii en vesuvius etc).
>Misschien met de boot Bari-Patras (Griekenland). Is dit een aanrader? Wel of niet doen? We willen dan vervolgens langs Athene (hoeveel dagen heb je nodig in athene??), thessaloniki en omhoog door Oost-Europa (Sofia, Belgrado, Lubljana etc). De andere optie is om niet met de boot te gaan maar een andere route omhoog te kiezen, wat zijn dan de leuke plaatsen om langs te gaan?
Wat denken jullie? Is zo'n traject haalbaar in 15 in 22 dagen interrailen?
Als iemand in de bovenstaande steden is geweest en goede ervaringen heeft met een bepaald hostel zijn die tips natuurlijk zeer welkom!