Wanneer ben je backpacker en wanneer een reiziger?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Erik
Site Admin

Wanneer ben je backpacker en wanneer een reiziger?

Bericht door Erik »

Aangezien op verschillende plekken nu toch een soort gelijke discussie gevoerd word ben ik wel benieuwd hoe je het verschil (als er dat al is) kunt omschrijven tussen iemand die zichzelf "backpacker" vind en iemand die liever een "reiziger" genoemd word.

Op de website hebben wij hier ook te maken mee (gehad) waarin mensen zich liever geen backpacker wilde noemen maar reiziger. Het blijkt namelijk dat wanneer je iemand een “backpacker” noemt dat er een beeld ontstaat dat deze persoon (even sterk overdreven):
  • Geen cent te makken heeft
  • In oude kleren rond loopt
  • Alleen maar het goedkoopste van het goedkoopste wil
  • Geen plan heeft
  • Alleen maar feest
  • Knapzakje bij je hebt en verder niets (= vies)
Het beeld bij “reiziger” is wat dat betreft veel neutraler. Ben je wanneer je een backpacker of reiziger bent ook per definitie (gedeeltelijk) zelfstandig op reis of kun je dat ook zijn wanneer je georganiseerd gaat? Hoe zie jij jezelf eigenlijk?
Jenny
Reisexpert

Re: Wanneer ben je backpacker en wanneer een reiziger?

Bericht door Jenny »

Ik ben een Jenny :) Ik duw mezelf niet graag in een hokje.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Jenny schreef:Ik ben een Jenny :) Ik duw mezelf niet graag in een hokje.
Maar als je het wel zou moeten doen :) Of wanneer je jezelf in een groter geheel zou plaatsen, waar zou je dan onder vallen?

Around the Globe wordt vaak gezien als een site waar "backpackers" komen, maar als je dan vraagt wat daaronder verstaan wordt is het allemaal wat vaag. Zelf was mijn eerste reis een "backpack trip" maar nu ga ik reizen, terwijl de manier waarop ik beide reizen heb gemaakt niet zoveel van elkaar verschillen.

(voor die het wil weten: :P ik was me wat vaker, heb wat meer budget en reis korter)
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook »

ik verander een beetje van een backpacker in een flashpacker denk ik... vind mijn laptop mee stiekem erg fijn, sleep twee.. nee drie camera's mee en vind af en toe een leuk hotelletje ook wel eens lekker....
Maar wie het kleine niet eert... dus ik 'geniet' ook nog steeds van een lekker slecht hostel en een kampeerbusje waar je koelbox onder je opvouwbare matras zit hoor! Ben ten slotte geboren als kampeerder (familiekwaal) en dat gaat er echt nooit meer uit!
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Ik vind trouwens het woord reiziger in alle situaties het duidelijks. of idd zoals anderen eerder zeiden, zelfstandig reiziger.

In Azië heb ik een deel georganiseerd gereisd met intrepid, maar toen voelde ik me gewoon backpacker/reiziger hoor. maar in het woord zelfstandige reiziger lees ik wel een soort van avontuur-gevoel, niet het 'ikgaineenbuszittenenmaakfotosalsdetourguidehetzegt'-type mensen.
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een backpacker reist, een reiziger ook. Tot zo ver de overeenkomsten.

Voor m'n gevoel heeft een reiziger echter een ruimer budget dan een backpacker. Dus niet altijd eten langs de weg, af en toe een beetje meer luxe, en ook soms kiezen voor een bestemming die de meeste backpackers links laten liggen omdat het boven hun budget ligt. Een land als IJsland is bv geen echte backpack-locatie, terwijl Thailand het goed doet.

Sommige backpackers zijn kuddedieren, omdat ze alleen gaan waar andere backpackers gaan. Ze klitten vaak samen. Sommige reizigers zijn kuddedieren, omdat ze geen eigen keuzes willen maken en een groepsreis nemen. Of die voor andere redenen met een groep reizen. Maar er zijn ook mensen die hun eigen plan trekken, of die soms een beetje van het een en soms een beetje van het andere zijn.

Het hebben van een laptop of een smartfoon vind ik anno 2011 geen criterium voor een backpacker versus een reiziger. Heel veel mensen boven de 20 hebben een smartfoon en een laptop, en veel van hen nemen deze ook mee op reis. Ik tenminste wel, al was het maar een foto's te backuppen. Dat doe ik al de nodige jaren.

Ik ben geen luxepaardje, en slaap vaak goedkoop. Ik wil wel rust (auw, ik word oud!), en het moet niet al te vies zijn. Ik eet het liefst bij een lokaal tentje, gewoon omdat het lekker is. Ik drink meestal water en thee, wat zeer goedkoop is. Ik reis met het OV. Ik hoef niet iedere dag online, al doe ik het vaak wel als de mogelijkheid er is. En ja, de laptop en de camera gaan mee, net als de duikspullen. (Dat laatste hangt uiteraard weer af van de bestemming.) Eigenlijk reis ik nu niet heel anders dan 10 jaar geleden, behalve dan dat sommige locaties bijzonderder zijn, of eigenlijk minder toegankelijk en daardoor duurder.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Erik schreef:
  • Geen cent te makken heeft
  • In oude kleren rond loopt
  • Alleen maar het goedkoopste van het goedkoopste wil
  • Geen plan heeft
  • Alleen maar feest
  • Knapzakje bij je hebt en verder niets (= vies)
* Ik heb wel centen hoor.
* oud wel, maar niet vies
* voor sommige dingen gaat dit op, voor andere dingen niet
* vaak ontstaat het plan tijdens de heenvlucht
* nooit feest, daar heb ik de centen niet voor
* 2 camera's, lenzen, flits, zwaar statief, laptop, externe harde schijf, ...

Vul zelf maar in wat ik ben. Een backpackende reiziger? :?
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Ik vond dit op internet: http://www.tourism.wa.gov.au/jumpstartg ... 008LOW.pdf

Het gaat het volgens hen bij een backpacker dus onder andere om dat ze lang onderweg zijn, minimaal 1 nacht in een hostel verblijven (in ieder geval kiezen voor budget accomodaties) en een bepaalde instelling hebben (hoofddoel: locale bevolking en andere reizigers ontmoeten, zelfstandig reis organiseren, enz.)
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Okay, dan ben ik dus een backpacker... :)
Ineke1
Reiziger

Bericht door Ineke1 »

Leuke vraag! Eigenlijk nog nooit zo over nagedacht.

Ik zie het zo;
Alle mensen die, op welke manier dan ook, reizen, zijn reizigers.
'Backpackers' vind ik dan weer een sub-groep van de reizigers. Het is gewoon een soort reiziger. Dan zie ik inderdaad goedkoop/in tentje/met grote rugzak op/lopend/kooksetje in tas etc. (overdreven genomen). Dus een verschil is er niet echt. Zo kun je ook de vraag stellen wat het verschil is tussen een wereldreiziger en een reiziger? Of mensen die naar Spanje gaan en daar een week op het strand liggen+feesten en het verschil met een reiziger?

:Y
---- 2011/2012 wereldreis reisblog http://www.inekevanderkaaij.wordpress.com ----
Karin.kamai
Reiziger

Bericht door Karin.kamai »

Haha, leuke vraag inderdaad. Er staan hier al aardig wat goeie meningen waar ik wel wat in herken. Ik vind de flashpacker van Nienke wel leuk verzonnen. Je wilt wel wat meer, maar je houdt ook van het super simpele (en dus goedkope). Voel me altijd extreem gelukkig als ik even (want het moet wel tijdelijk zijn...) back to the roots kan gaan.
Ik reis graag veel en ben dus een reiziger, maar ik backpack niet altijd (al heb ik wel meestal een backpack bij me). En ja, als de meeste van jullie denk ik dat het een verschil in budget is. Een reiziger kun je echter weer niet vergelijken met een vakantie ganger :-) Ik ben ook wel eens een vakantie ganger, als ik een weekje lekker op het strand ga liggen, uit ga en op 1 plek blijf. Maar dat noem ik geen reis, dat is een vakantie.

Ik vind in ieder geval alle drie ontzettend leuk om te doen *O*
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik was meer backpacker op mijn lange trips dan dat ik me nu backpacker zou noemen. En als ik er hard over na denk zie ik eigenlijk als enige verschil dat ik af en toe een euro meer uit geef voor een hotel kamer omdat ik mijn beperkte budget niet hoef te smeren over 12 maanden maar over 4 weken.

ik ga korter op reis. Vind ook dat ik mezelf dan wat vaker mag trakteren op een kamer met badkamer maar slaap ook nog steeds met regelmaat in dorm van een hostel ( wat mensen vreemd vinden want ik ben toch oud en heb toch wel geld voor wat meer luxe). Maar ik reis nog steeds met het ov. Heb meestal nog geen plan voor vertrek etc.
Schoon ben ik altijd geweest...ook toen ik héél lang op pad was.
Laptop mee doe ik soms liever niet en soms liever wel. Telefoon blijft altijd thuis. 2 camera's zijn altijd mee geweest.
Ik ben wel ietsje liever voor mezelf als het gaat om tours. Vroeger deed ik dingen niet als ze duurder waren dan mijn gemiddelde dagbudget dat ik in ijn hoofd had. Nu kijk ik of ik het heel graag wil doen en maak dan de afweging.

ik noem mezelf zelfstandige budget reiziger. (als ik er persé een naam aan moet geven)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ik denk bij backpacken vooral aan lang en goedkoop reizen, en uiteraard met een... backpack. Het verschil zit m denk ik vooral ook in de termijn. Ga je 4 weken dan ben je op vakantie. Een lange reis is geen vakantie meer, het is opeens een full time bezigheid van meerdere maanden. Trouwens ook leuk om op te merken dat in de VS backpacken een andere lading heeft, daar denken ze eerder aan een meerdaagse (voet)tocht de natuur in heb ik me laten vertellen. Wat ze in NZ tramping zouden noemen denk ik.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Marijn schreef:
Ga je 4 weken dan ben je op vakantie. Een lange reis is geen vakantie meer, het is opeens een full time bezigheid van meerdere maanden.
Ik zou niet iedere reis van 4 weken vakantie willen noemen. :X
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Het zal mij om het even. Ik noem mezelf vooral een geluksvogel.

Ik weet wel dat het Genootschap Onze Taal in hun clubblad: "Onze Taal", eens een artikel aan het onderwerp REISTAAL heeft geweid. Zal morgen op mijn werk eens gaan kijken wat ze er over te zeggen hadden.
Plaats reactie