Hoe lang mag je bij een stopover in een land verblijven?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
esmaralda

Bericht door esmaralda »

RyanKalkhoven

Bericht door RyanKalkhoven »

Dat is geheel afhankelijk van het land
esmaralda

Bericht door esmaralda »

Maar wat is gebruikelijk? Ik lees mensen die 5 dagen ofzo stopover maken, lijkt me voor sommige landen vrij kort..
RyanKalkhoven

Een stop-over is eigenlijk niets meer dan een tussenlanding die je gebruikt om even snel wat van het land te zien. 5 Dagen vindt ik persoonlijk al veel. Dat begint al meer op een week vakantie te lijken. Normaal is een stop-over dezelfde dag weer afvliegen of 1 a 2 overnachtingen.
esmaralda

Bericht door esmaralda »

Ok op die manier.. Dan snap ik hem :) Bedankt!
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Hey esmerlada,

heel toevallig dat ik wederom op jouw vraag reageer, maar naar mijn weten is de informatie die RyanKalkhoven onjuist. Eigenlijk weet ik het wel zeker!
(Sorry RyanKalkhoven, wil jou hiermee niet beledigen oid)

Je hebt verschillende tickets, wanneer je een ticket koopt met stop-overs heb je veelal te maken met een OPEN JAAR TICKET. Dit betekend dat de tickets open staan voor verandering binnen dat jaar. Je kan dus zelf bepalen hoe lang je in een bepaalde bstemming blijft. Zolang je maar binnen een jaar vanaf het vertrek weer in NL bent.
Ik moet hierbij wel vermelden dat de wetgeving in Australie is gewijzigd, waardoor een WHV 2 jaar geldig is. (weet niet zeker of het ook voor NL geldt) Ik meen in ieder geval iets gelezen te hebben van een open TWEE JAAR ticket, maar pin me er niet aan vast als het niet waar is.
Mocht het wel waar zijn kan je je reis plannen binnen twee jaar.

Waarom ik zeker weet dat RyanKalkhoven het bij het verkeerde eind heeft is dat ikzelf aankomende 29 juni naar bangkok vertrek en daar een stop-over heb van 2,5 maand. In deze tjid ga ik zeker Thailand en Vietnam verkennen en afhankelijk van mijn financiele situatie en tijd wil ik ook graag Laos en Cambodja verkennen.
De tickets naar de andere landen moet ik overigens nog wel kopen.

Oja, op de vraag hoe lang je kan verblijven, hangt af inderdaad af van het land en de type visum die je daar aanvraagd. Ik weet niet waar jij je stop-overs hebt, maar die van mij zijn in ZO-Azie. Hier heb je praktisch voor elke land een visum nodig. Ik ben niet geheel bekend met de verschillende visa's in de verschillende landen, maar de visum is in ieder geval wel de tijdsduur dat je in dat land mag verblijven. (vaak maximaal een maand) Bij sommige landen kun je het visum aan de grens aanvragen en heb je geen voorbereiding nodig, zoals Thailand en Laos. En bij andere moet je het al van te voren doen, zoals Vietnam en Cambodja. Van de andere aziatische landen heb ik overigens geen flauw vermoeden hoe dat zit met de visum.

En mocht je in een bijzondere geval langer willen verblijven in een land, moet je gewoon naar het buurland gaan en opnieuw een visum aanvragen. In de landen waar je de visum aan de grens kan aanvragen betekend het een dagtrip naar de buurland.
Voor de landen waarbij je voortijdig een visum moet aanvragen weet ik niet of je wederom een visum kunt aanvragen.

Ik raad je aan om ff in de konely planet van het land te kijken hoe je een visum kunt aanvragen.
(gewoon ff in de bieb of boekenwinkel checken, en de Lonely Planet zelf kan je in azie kopen omdat ze daar maar een paar euro's kosten, het gaat hier wel velal om gekopieerde lonely planets)

Succes ermee... en je bent er erg vroeg bij met je voorbereiding. Maar dat kan uiteraard geen kwaad!
RyanKalkhoven

Je mag mij altijd corrigeren hoor! Leer ik ook weer wat van.

Maare een stopover noem ik (en vele mensen met mij waarschijnlijk) gewoon een apart verblijf/vakantie. Kortom wat jij doet is naar mijn idee niets anders dan reizen naar locatie 1 en na 2/3maanden doorreizen naar een andere locatie. Met een open jaar ticket kan dit, maar dat is niet het standaard ticket waar je praat over een stopover.

In een aantal landen gelden er andere regels voor een stopover van bijv. maar 1 dag ten opzichte van langer dan 1 dag blijven (ivm met visa etc).

Ik denk dat in ons geval het meer is welk naampje ergens aan wil geven.
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Hey RyanKalkhoven,

Je hebt grotendeels gelijk. Ik zet dit bericht er dan ook niet op om jouw te corrigeren, maar poog hiermee de informatie volledig te maken.

Enige punt in jouw stuk is dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ik, jij of de meeste menen te denken wat een stop-over is. Dat kan een langdurige discussie worden. Het gaat erom wat de luchtvaart bedoeld met een stop-over. Daarom heb ik de definitie ervan opgezocht:

Definitie stop-over:
een stopover is een tussenstop op de route waarbij je meer dan 24 uur daar verblijft voordat je doorvliegt naar je eindbestemming (of het volgende punt op je route).

Verder heb ik nog ff rondgeneusd op internet over het onderwerp. En inderdaad is het afhankelijk van welke type ticket je aanschaft.
ik ben twee type tickets tegengekomen (misschien zijn er meer, heb uiteraard geen uitvoerig onderzoek gedaan), namelijk de "standaard ticket" (zoals jij dat benoemd) en de "open jaar ticket".

Met de "standaard ticket" moet je inderdaad van te voren met je reisagent de data reeds vaststellen hoelang je in een stad/land verblijft, etc. De reisagent zal je dan ook wel het een en ander adviseren over de duur van het verblijf mbt de verschillende visum's van het land, zoals bv. dagvisum, weekvisum, maandvisum, etc...

Met een "open jaar ticket" kan je doen wat je wilt, zolang je maar binnen een jaar weer terug bent in Nederland, anders vervalt je ticket. De duur van je verblijf daar is wederom afhankelijk van de type visum dat je aanvraagd.

Conclusie: we hadden beiden (deels) gelijk en bij elkaar hebben we toch een volledige antwoord kunnen geven!!
esmaralda

Bericht door esmaralda »

Super bedankt voor dit zeer volledige antwoord!
RyanKalkhoven

@panky.

Ik vind dat we samen tot een mooi antwoord zijn gekomen!
Plaats reactie