Wat is het dagbudget voor Mexico?

Stel hier je vragen over Canada, de Verenigde Staten en Mexico.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

Wat is het dagbudget voor Mexico?

Bericht door bolletjeom »

ik lag gisteravond lekker in mijn bedje door de Mexico LP te bladeren toen ik er bijna van schrik uitviel!

Wat las ik daar.......de bus van de grens met Calafornie tot aan La Paz kost $105 pp!!!
Ok, je zit dan wel 22 uur in de bus ( ik weet de afstand verder niet) maar als je kijkt naar het hele land heb je dan dus nog niet eens een kwart van de afstand afgelegd tot aan de grens in het zuiden :shock:

en ik las een dagbudget voor de budget reiziger van $60 pp!!! dat is meer dan voor Australie of nieuwzeeland

wie heeft er backpack ervaring in Mexico?
kloppen deze prijzen? moeten we inderdaad rekening houden met een dagbudget van $120 per dag? zou dit dan op zijn minst inclusief vervoer zijn dan?

als ik zo even snel kijk in de LP zou bussen van de grens naar chihuahua kom ik al op $300 pp!

ik ben benieuwd. ik wist wel dat het niet spotgoedkoop was en een groot land....maar als we van noord naar zuid willen wordt het wel bijna onbetaalbaar.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Rond kerst in Mexico geweest, en ja ... het is idd duur. Geen backpackbestemming meer zoals vroeger het geval was. Ook Belize is heel duur.
De bussen zijn dan wel pure luxe, maar je betaalt er ook voor.
Het dagbudget wordt gedeeltelijk bepaald door de snelheid waarop je reist. Elke dag een bus en ook nog een ruïne bezoeken of zo, kost je méér dan op je luie krent liggen.
Als je in het 1e geval ook nog slaapt in prive kamers (geen dorm); niet altijd bonen, maïs of tortillas eet (wat ik erg vies vind), dan kom je toch aan de 35€ of zoiets p.p./dag.
Ik ben dan ook maar 1 dag in Cancun geweest (verplicht, omdat 1 rugzak niet was aangekomen), en op de terugweg Palenque, Tulum en Isla Mujeres bezocht. Yaxchilan en duiken stond ook op m'n verlanglijst, maar het was me gewoon te duur.

Gelukkig heeft Guatemala ons budget naar onder getrokken, maar het was geen low budget vacantie meer :cry:
bolletjeom
Reisexpert

wacht even.....lees ik je verhaal nu goed????
of lees ik weer eens wat ik hoop dat er staat :roll:

kijk:
Het dagbudget wordt gedeeltelijk bepaald door de snelheid waarop je reist. Elke dag een bus en ook nog een ruïne bezoeken of zo, kost je méér dan op je luie krent liggen.

en dan zeg je...:
Als je in het 1e geval
dan kijk ik dus terug en denk dat je bedoelt ...elke dag een bus en een ruine
ook nog slaapt in prive kamers (geen dorm); niet altijd bonen, maïs of tortillas eet (wat ik erg vies vind), dan kom je toch aan de 35€ of zoiets p.p./dag.
en dan vind ik 35 euro pp dus helemaal niet zo veel!! want ik ging uit van wat de LP zei voor erg budget slapen in dorms en dus alleen maar bonen en geen bussen $60 pp per dag.

gister hebben we alle prijzen van bus vervoer opgezocht en kwamen tot de volgende schokkende conclusie. Van Tijauna ( de grens met de USA) tot aan de grens met guatamala met de gewone bus ( en 1 keer trein en 1 keer boot) kost $485 !!!!!! per persoon!!!!!!

Wat ik me afvroeg Kohraya, jullie zijn er rond kerst geweest en volgens de boekjes is het dan erg druk en ook duurder. Is dat ook zo voor budget accomodatie?
hebben jullie moeite gehad om slaapplaatsen te vinden in het hoogseizoen? en hadden jullie het idee dat de prijzen in dat seizoen hoger lagen?

want wij moeten nog bepalen wanneer we willen gaan. We dachten aan November richting LA maar dan zouden we dus net in de "verkeerde" tijd door Mexico gaan.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik kan niet zo veel zeggen over Mexico, ik was er maar een paar dagen ... wegens te duur.

De dagen in Mexico verdeelden we als volgt:
-1 dag en nacht in Cancun met een bus (10€) en bezoek aan Chitzen Itza (7.5€)
-nachtbus naar Belize ...
- ... grens over bij Yaxchilan, 1 overnachting (geen ruïnes)
-volgende dag bus naar Palenque, 1 overnachting + ruïnes
-nachtbus naar Tulum, ruïnes, bus naar Isla Mujeres, ferry
-2 nachten

De busprijzen waren een tikje duurder dan in de LP. Maar alles wordt duurder, hier ook.
Geen last gehad echter van "hoogseizoen-problemen". Slaapplaatsen van de LP bewust gemeden, omdat die steeds de pan uit swingen van het moment dat ze bekend worden, en zelfs dan nog was het me veel te duur. Wél propere (hygiënische) plaatsen uitgezocht (een kakkerlak mocht nog wel, maar geen internationale bruine collage in de wc-pot).

In ieder geval :
-De bus was ongeveer 3€/uur (terwijl ik elders 1€ gewoon ben)
-Slapen in Cancun 25€ (met douche)
" " Isla Mujeres 30€ (mét airco en douche)
" " in Palenque 8€
" " nabij Yaxchilan 25€
-prijzen van ruïnes vind je in de LP
-eten: 3 à 4€ voor een zeer eenvoudige maaltijd (lang leve die kraampjes in azië)

Als ik het nalees, moet ik inderdaad zeggen dat Mexico me meer dan 35€ per dag heeft gekost (vooral als je én een bus én een uitstap op één dag deed).
bolletjeom
Reisexpert

wederom, dank je voor je antwoorden!
dat maakt weer wat meer duidelijk. aan de ene kant vallen dingen mee maar als de bussen nog duurder zijn dan vermeld in de LP...pffff

We laten het idee nu even een beetje rusten. ( bijkomen van de schrik)
We zijn al wel zover dat we ( met pijn in ons hart) overwegen om van LA naar Mexico-city te vliegen omdat dit veel goedkoper is dan de landroute. Maar eerst maar eens lezen wat we dan allemaal missen en of we dat wel willen op offeren voor het budget.

Het is ook zo lastig dat we nog niet precies weten wat ons budget is omdat we nog aan het sparen zijn en er kan altijd vanalles gebeuren in zo'n periode :?
en ook al heb je al veel reiservaring....een budget voor een jaar laat zich erg lastig inschatten :lol:

gr rudi
Azerio

Bericht door Azerio »

Enkele decennia na de feiten, maar misschien nog handig voor toekomstige travellers

om het even over een dagbudget te hebben:
5 weken mexico (waarvan 10 dagen guatemala) 780€ ter plaatse opgebruikt, en daarin zat alles (vervoer, verblijf, eten, mayasites, ...)
Uitgerekend komt dat dus neer op 22 à  23 eu per persoon, per dag.
Ik heb mij niets moeten ontzeggen.

Voor de grote afstanden (verder dan +/- 6 uur) neem je best de iets duurdere bussen (bussen daar zijn enorm goed geregeld, de stations lijken wel luchthavens) daarnaast locale bussen nemen, ten eerste goed voor je geldbeugel, ten tweede: je leeft wat meer met de locals mee, ten derde: veiligheid, toeristenbussen zijn dikwijls het mikpunt van overvallen (waar chauffeurs meer dan dikwijls een graantje in meepikken) dus als je met locals meereist, dan loopt je zo goed als geen risico.

Nog een tip: laat cancun voor wat het is en geniet van de witte stranden onder de palmbomen van Tulum.
Plaats reactie