Vietnam; Sapa, Kontum

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
annebloem

Vietnam; Sapa, Kontum

Bericht door annebloem »

In het noorden van Vietnam, met name Sapa en in het midden van Vietnam (de plaats Kontum) komt Malaria voor.

Nu zegt de GGD dat je pas malariapillen krijgt als je langer dan 3 dagen in een malariagebied verblijft..Korter dan 3 dagen raden ze alleen met DEET insmeren aan.

Nu was mijn vraag; ik ben precies 3 dagen in een malariagebied. En vroeg me af, moet ik nou wel of geen malariapillen slikken?

Elk tropenadvies per GGD is weer anders..

Daarom was ik benieuwd wat de ervaringen van andere mensen waren?

Wie heeft er nog meer malariapillen geslikt terwijl die maar een paar dagen in een malariagebied verbleef..???
En komt er in Bac Ha ook malaria voor?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik dacht dat het advies van de GGD altijd 5 dagen was.
Wij hebben voor noord Vietnam helemaal niet het advies gekregen om malaria tabletten te slikken.

We zijn in Sapa en Bac Ha geweest.
Het ligt vrij hoog en het is er vrij koud dus de kans op muggen lijkt me sowieso niet zo groot....maar dat is leken logica.
Kan me in iedergeval niet herinneren dat ik muggen heb gezien.

Ik slik altijd malaria tabletten omdat ik niet helemaal gezond ben en eventuele malaria er bij mij veel harder in hakt. Maar wanneer een GGD zo schommelt met wel of niet ben ik geneigd om te zeggen: doe maar niet. Zeker als je om en nabij de geadviseerde dagen daar bent. Ga je 2 weken dan is het een ander verhaal
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Ik ga binnenkort een paar maanden naar Azie en toevallig ben ik vandaag naar de GGD geweest. Voor Vietnam hoefde ik helemaal geen tabletten te slikken. Zeker niet in het gebied waar jij het over hebt. Volgens deze mevrouw en het landkaartje wat ik achteraf kreeg, ligt alleen een zeer klein deel in het gebied waar rekening moet worden gehouden met Malaria. Dit was een stukje in Zuid-west Vietnam (rondom Gia Nghia).

Ik zal dus niets slikken als ik jou was. Maar goed, dat ben ik en als je er zelf liever wel doet, kun je natuurlijk altijd besluiten het zekere voor het onzekere te nemen.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ik ben vorige week bij KLM health center geweest, daar zeiden ze dat in Vietnam alleen langs de kuststroom, grofweg met een middenlijn op de helft van de breedte van het land, malaria voorkomt. Volgens mij is het gevaar van malaria sowieso overrated, een gezond persoon kan het goed handelen, al zou ik zeker voor 3 dagen niet het risico nemen. Gewoon een weekje pillen slikken.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dexter schreef:Volgens mij is het gevaar van malaria sowieso overrated, een gezond persoon kan het goed handelen, ...
Niet altijd! En voorkomen is beter dan genezen....

Neemt niet weg dat ik voor Vietnam zelf geen pillen heb geslikt. Gewoon goed DEETen en bedekkende kleren dragen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Jenny schreef:
Dexter schreef:Volgens mij is het gevaar van malaria sowieso overrated, een gezond persoon kan het goed handelen, ...
Niet altijd! En voorkomen is beter dan genezen....

Neemt niet weg dat ik voor Vietnam zelf geen pillen heb geslikt. Gewoon goed DEETen en bedekkende kleren dragen.
Deet heeft trouwens ook speciale kleding waar muggen niet doorheen kunnen steken! Maar je hebt gelijk, malaria kan ook voor gezonde mensen dodelijk zijn. Was vandaag weer voor een 2e shotsessie bij WTC, en de arts vertelde dat sommige malaria soorten direct naar de hersenen gaan. Dan kan je binnen 24u dood zijn.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heb mijn oom 2 weken zien vechten voor zijn leven op de intensive cair.
Was wel een variant uit afrika, overigens.

Hij had malariatabletten geslikt en veel mensen riepen dus: " zie je wel dat die niet helpen!"
Waarop de arts zei:" als hij ze niet geslikt had was hij nooit levend uit afrika terug gekomen!"

mijn oom kreeg malaria 3 maanden na terugkomst.
Hij heeft het overigens wel overleefd
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie