Met auto door Nieuw-Zeeland reizen

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
marieke S

Twee manden Nieuw Zeeland en auto kopen, wie heeft ervaring?

Bericht door marieke S »

Wij gaan twee maanden naar NZ, en zijn van plan om een tweedehands auto te kopen. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat is de makkelijkste (maar wel betrouwbaar) manier op dat te doen?
Komen er nog meer dingen bij kijken, zoals verzekeringen?

We komen 2 oktober aan in Christchurch en vertrekken 30 november weer vanuit Auckland.
Gast

Re: auto kopen

Bericht door Gast »

marieke S schreef:Wij gaan twee maanden naar NZ, en zijn van plan om een tweedehands auto te kopen. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat is de makkelijkste (maar wel betrouwbaar) manier op dat te doen?
Komen er nog meer dingen bij kijken, zoals verzekeringen?

We komen 2 oktober aan in Christchurch en vertrekken 30 november weer vanuit Auckland.
je moet is op de automarkt daar kijken kan je er ook zelf mee rijden
Kristel

auto kopen nieuwzeeland

Bericht door Kristel »

Zit er zowel in Christchurch als in Auckland een automarkt?
Is er veel vraag naar auto's in Auckland rond de periode begin december?
Weet iemand hoeveel een auto waard is in Auckland, in verhouding tot bijvoorbeeld Sydney?
Vince

Bericht door Vince »

Hoi Marieke en ook Kristel,

sorry voor de wat late reactie maar beter laat dan nooit:

wat goed werkt in NZ is kopen met de zogenaamde guaranteed buy back. dit houd in dat je de auto voor bijv. 1000 dollar koopt en de auto handelaar deze (mits je hem in goede staat terugbrengt) weer voor bijv. 600 dollar van je terugkoopt. eigenlijk "huur" je hem dus maar het is vaak goedkoper dan een auto huren volgens de normale weg. daarnaast weet je zeker dat je je auto weer kwijt bent voor een redelijke prijs en vaak is het zo dat als je hem ergens anders voor meer weg kan doen dat gewoon mag van de handelaar.

tip: ga naar www.google.co.nz en zoek op: guaranteed buy back

verzekering is niet verplicht in nieuw zeeland. dus het is helemaal je eigen keus of je dat wilt. denk er wel aan dat je een internationaal rijbewijs moet hebben (verkrijgbaar bij de anwb winkel)
hupse

Met auto door Nieuw-Zeeland reizen

Bericht door hupse »

In september vertrek ik naar Nieuw Zeeland voor een periode van maximaal een jaar ik wil daar gaan reizen en af en toe werken om langer met mijn budget te kunnen doen.
Er woont familie van me in NZ en die zijn bereidt een goedkope auto voor me te zoeken, is dit een prettige manier van reizen in NZ, en is het toegestaan om in de auto te slapen?
Zijn er mensen die ook met de auto door NZ zijn gereisd en tips voor me hebben?

Gr,
Mike
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Hoi Mike, ik denk dat met de auto door NZ een erg leuke manier van reizen is. Van de administratieve zooi die er bij komt kijken weet ik niks, maar het landschap is prachtig en door de auto heb je veel vrijheid. Er zijn altijd wel mensen die graag met je mee willen rijden dus je hoeft niet alleen in de auto te zitten. Zelf heb ik veel gelift, dat is daar ook erg goed te doen. Ik heb wel van mensen gehoord die in de auto sliepen, maar ik zou het persoonlijk niet zo snel aanraden, tenzij je echt door je geld heen zit. Je hebt namelijk een stuk minder contact met andere reizigers en dit vond ik zelf juist wel een van de leuke dingen van het reizen door NZ. Ook kan het vrij koud worden in de winter (onze zomer). Ik zou dus eerder hostels opzoeken en eventueel een tentje kopen voor in deb zomermaanden. Veel plezier!
hupse

Bericht door hupse »

Hoi Marijn,

Bedankt voor je reactie, ik ben niet van plan om alle nachten in die auto te gaan slapen maar ik wilde graag weten of het toegestaan is als ik toevallig in een situatie kom waarin het makkelijker is om in de auto te slapen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Volgens mij is het niet overal toegestaan maar wordt het wel gedoogd.
Zorg dat je geen overlast veroorzaakt en ook echt naar een andere plek rijdt wanneer men daar om vraagt.

Erik
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Lijkt me inderdaad niet zo'n probleem. NZ is niet zo druk, dus je kunt vast makkelijk een rustig plekje ergens vinden. Of het nu legaal is of niet, het kan zeker. :)
Vince

Bericht door Vince »

in NZ hoef je nooit in je auto te slapen want is er geen hostel vrij (wat al niet echt voorkomt) dan zijn de mensen daar zo gastvrij dat je zo een slaap plekkie hebt. qua administratieve rotzooi valt het mee met een auto. verzekeren is optioneel daar dus niet verplicht. je moet alleen ff de auto op je naam laten zetten en de wegenbelasting betalen maar dat kan allemaal bij 1 kantoor (weet ff de naam niet meer, iets van motor vehicle registration geloof ik)

ik had zelf een auto daar en het is wel de meest ideale manier van reizen. je bepaald zelf waar en wanneer je er heen gaat etc. is echt een aanrader. al is het openbaar vervoer ook goed geregeld in NZ.
basvdberg

auto kopen in nieuw zeeland

Bericht door basvdberg »

Beste Backpackers,

ik ben van plan om met 2 vrienden begin februari naar nieuw zeeland te vertrekken voor 3 maanden. wij zijn alle 3 19 jaar en zijn van plan om daar een auto te kopen en dan nieuw zeeland te verkennen.
wat ik me afvroeg was of misschien iemand weet wat de kosten van zo een auto zijn?
en is het moeilijk om daar een verzekering af te sluiten?
het schijnt dat je speciale garage's hebt met auto's die worden doorverkocht aan backpackers maar heeft iemand hier misschien ervaring mee?
ik hoop dat iemand hier ons mee kan helpen

Groetjes,

Bas
extraordinary
Reiziger

Re: auto kopen in nieuw zeeland

Bericht door extraordinary »

Hallo Bas en natuurlijk voor ieder ander die hier belangstelling voor heeft.

Afgelopen jaar hebben mijn vriend en ik twee en halve maand door NZ getrokken. Ook wij wilden net als vele anderen, een eigen auto kopen om deze vervolgens aan het einde weer te verkopen en op deze manier niet te veel geld kwijt te zijn voor vervoer. We kwamen aan in Auckland en hebben de eerste week in Auckland International Backpackers gezeten. Een prima hostel dat ook aanbiedt te helpen bij de aanschaf van auto's. De eigenaars waren zeer behulpzaam en vriendelijk en gaven ons een vertrouwd gevoel. We besloten om met hun in zee te gaan en een auto van hun over te nemen. De eigenaar heeft namelijk betrekkingen met een garage waardoor de auto's opgeknapt worden en kunnen doorverkocht. We waren tevreden over onze aankoop en alles ging goed tot de tweede dag.
De radiator blies op en achteraf scheen er nog veel meer mis te zijn. We hebben dit toen laten opknappen, wat ons nog meer geld, tijd, stress en kopzorgen opleverde. Daarna is de auto binnen een week weer aan de kant van de weg terecht gekomen omdat er nog van alles mee mankeerde.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het kopen van een eigen auto een zeer groot risico is. Het heeft ons ontzettend veel tijd (3 weken), zorgen, stress en natuurlijk ook geld gekost. We hebben uiteindelijk besloten een autootje te huren, wat veel goedkoper bleek te zijn dan ik had verwacht. Mocht je dit overwegen, we hebben gehuurd bij YourWay. Prima service, goedkoop en totaal geen moeilijkheden achteraf. We balen dat we dit niet eerder hadden gedaan en daardoor een hoop ellende bespaard was gebleven.

Maar om toch ook je antwoorden te beantwoorden.
De kosten van een auto kunnen behoorlijk verschillen. Het hangt natuurlijk ook af wat je ervoor wilt hebben, een auto of een camper. Ook hier verschillen de prijzen, maar over het algemeen kun je een auto kopen tussen de 750 en 2500 euro. Dit is een grootte breedte maar weet ook niet wat je eisen zijn. Een verzekering afsluiten is helemaal niet moeilijk. De autodealer kan dit voor je regelen en anders wanneer je op een automarkt terecht komt zijn er voldoende mogelijkheden om dit ook te regelen.

Hoop dat ik hiermee je vragen heb beantwoord. Mijn advies is huren, dan heb je je verzekering en auto goed geregeld en hoef je je daar geen zorgen over te maken. Als jullie met zijn 3en zijn kunnen jullie de kosten delen, dat is dan behoorlijk voordelig. Maar je moet je eigen keuze maken, ik wil alleen maar zeggen, denk er goed over na en overweeg om een auto te huren en de kans op dit soort ellende te voorkomen.
basvdberg

Bericht door basvdberg »

hee,,

bedankt voor je comment!
nu heb ik in iedergeval een beetje een idee hoe het in elkaar steekt. ik weet nog wat we gaan doen.
wat jij zei dat een auto huren qua prijs heel erg mee viel is dat wel erg intresant!
want hoeveel heb je hier voor betaald? ik ben wel op een paar sites gekomen maar dan kan je nooit langer dan 3 weken huren en ik wil toch als snel 6 weken of langer de beschikking hebben over een auto. hoelang konden jullie je auto huren dan?
want ik neem aan dat jullie je auto bij de your way garage hadden gehuurd?
moesten jullie ook nog borg betalen voor de auto? zoja hoeveel
het zijn een hoop vragen maar ik hoop dat jij of iemand anders mij nog kan helpen hiermee!
iedergeval al bedankt voor het antwoorden op mijn vragen

groetjes

Bas
bjnbrink

Bericht door bjnbrink »

Hallo,

Ik had een onvergetelijke ervaringen met het kopen van een bus en het ombouwen tot 3-persoons camper.

In september 2009 vertrok ik naar Nieuw-Zeeland en ontmoette op het vliegveld een Nederlands stelletje. Zij besloten een busje van Escape te huren in Auckland. Het interieur zag er fantastisch uit. Ze hadden een gezellig zitje, omklapbaar in een groot bed. En achterin een keukenblokje zodat je staand kon koken! Dat wilde ik ook. Maar dan zelf maken!

De zoektocht naar een (3 persoons) busje kostte echt vier weken tijd, er waren zoveel kopers waardoor de prijzen stegen! Tot ik van iemand een telefoonnummer kreeg van Dion (dion.baird@vodafone.co.nz), een auto/busjes dealer in Auckland. Hier kocht ik mijn drie-persoons Toyota Hiace bus (goed automerk!!!). In Queentstreet Backpacker hing een flyer van een zekere Alex die interieurs in busjes bouwde en zo ben ik met een bouwtekening naar hem toegereden. Op afspraak leverde ik mijn bus daar af en 's avonds zat het interieur erin.

Om mijn bus goed te kunnen verkopen koos ik ervoor om te investeren in mijn bus en schilderde ik het houtwerk, legde een vloer, maakte gordijnen en matrashoezen...

Het kopen en ombouwen van mijn bus kostte mij vijf weken (een 3 persoons bus is lastig te maken maar wel kosten besparend als je denkt aan benzine), maar ik heb nog contact met Dion en hij vertelde dat hij nu samenwerkt met Alex. Ik vond Dion betrouwbaar en zijn bus had een nieuwe WOF voor een half jaar (soort APK-keuring, waarin blijkt dat alle basis / veileigsonderdelen van een auto goed zijn). Koop nooit een autoof busje zonder WOF

Dus mocht je goedkoop willen reizen dan is een bus kopen beter dan huren. En als je tijd wil besparen met het zoeken naar een busje op automarkten en Trade Me, dan zou ik contact opnemen met Dion, hij woont op loopafstand van de hoofdstraat Queensstreet). Wil je meer lezen over mijn trip in o.a. Nieuw Zeeland dan kun je mijn verhalen lezen op babettevdbrink.waarbenjij.nu. En contact met me opnemen als je nog meer wilt weten.

Groetjes Babette (Utrecht)
Laatst gewijzigd door Erik op 21 dec 2010 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: reclame (link) verwijderd
extraordinary
Reiziger

Bericht door extraordinary »

Hallo!

We hebben 1,5 maand een klein autootje gehuurd van Your Way, dat toen maar 20 NZ dollar was per dag. Ze hebben ook campers die zullen iets meer kosten maar vond ze redelijk goedkoop in vergelijking met de meer bekendere merken en zagen er ook prima uit! Vooral aangezien ons fiasco met de gekochte auto, waren we blij dat we eindelijk op weg konden. Daarna gelukkig met deze auto geen problemen gehad!
De beperking van drie weken was toen niet van toepassing, misschien kun je beter naar Nieuw Zeeland gaan en daar op dat moment contact met hun opnemen, mochten ze nu in eerste instantie dat wel aangeven. Dat hebben wij namelijk gedaan en konden daar de auto ophalen. Ideaal! 6 Weken zal dan zeker geen probleem zijn voor je, wij hadden de auto dus inderdaad ook ongeveer 7 weken. We hebben de auto bij Auckland airport opgehaald, maar zij hebben ook een filiaal in Christchurch. We hebben dan ook de auto in Auckland opgehaald en in Christchurch weer ingeleverd. We hoefden geen borg te betalen, ze hebben wel een scan gemaakt van onze creditcard voor het geval dat we schade zouden maken, daarnaast kun je ook een verzekering bij hun afsluiten voor enige schade die je aan de auto aanbrengt.

Mocht je overige vragen hebben, laat het gerust weten.
Plaats reactie