De invloed van de Lonely Planet

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Erik
Site Admin

De invloed van de Lonely Planet

Bericht door Erik »

Hoi Allemaal, deze keer een vraag vanuit Thailand inplaats van achter mijn computertje thuis.

Ik vroeg me af hoe jullie over het volgende denken. Wij hebben een tour gedaan welke toevallig op around the globe stond en ons erg goed is bevallen. Prima plek om te slapen en alles was tip top geregeld en gezellig.

Helaas stond dit guest house en de tour niet meer in de lonely planet en dat merkte de mensen echt in hun inkomen. De reden waarom dat ze er uit gehaald zijn is onbekend. Ook is er veel meer verbeterd sinds de eerste keer dat ze er in stonden.

De lonely planet kan dus echt een tour, guesthouse maken of kraken. In dit geval vind ik dat bijzonder jammer! Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en wat zou je als reiziger kunnen doen deze mensen opnieuw te helpen!?

De tour heet trouwens Wild Lifesafari Guesthouse in Pak Chong. Dus mensen dit is een echte aanrader :)
Simon
Reiziger

Bericht door Simon »

Misschien kan je het als locatie laten toevoegen aan de gids dmv een mail naar de lonely planet (http://www.lonelyplanet.com/contact/). En erover vertellen natuurlijk als je medereizigers tegenkomt, op die manier ben ik zelf aan leuke campings en plaatsen tegengekomen:).
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Met als gevolg dat het daar een stuk drukker en duurder wordt als de nieuwe LP wordt gedrukt.

Tja, de LP heeft voordelen, maar ze hebben zeker veel nadelen. Ik las laatst een interview met iemand (naam vergeten), en die zei dat je 2 soorten reisverzekeringen had. De verzekering tegen ziektekosten/schade, en de LP. Want als je de LP volgt dan weet je vooraf al dat je de beste dingen gaat zien. Maar wat er achter dat muurtje gebeurt, of wat er op dat kleine eilandje gebeurt, zul je nooit weten. Omdat het niet in de LP staat. Sommige reizigers zien de LP als 'hun bijbel'. Sterker nog, de south east asia heeft officieus de naam 'the yellow bible', aldus LP. Ik vind het onzin. Tuurlijk kun je er veel info uit halen, maar laat het daar ook bij. Leg je reisgids eens aan de kant, en kijk om je heen!

Ik ving deze uitspraak eens op, en vind het wel passend:
When your guidebook tells you to 'Go south', go north.
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ik ben het met Tijn eens. Ik probeer zelf om toch mijn eigen ding te doen, bijvoorbeeld met tips van anderen of door soms gewoon op je gevoel af te gaan en dan maar zien waar je terecht komt.
Het is slechts een hulpmiddel, hoe handig soms ook. Als je alleen doet wat er in de LP staat kun je een geweldige reis maken, maar je ziet wel het zelfde als vele backpackers voor jou. De vraag is dus eigenlijk hoe erg je dat vind?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ok voor he tpunt van de reiziger is het duidelijk, maar voor een bedrjif wat probeerd zo veel mogelijk reizigers te krijgen en geld probeert te verdienen is een benoeming in de Lonely Planet een must! Zeker wanneer het wat meer afgelegen ligt zoals dit guest house / tour.

Gelukkig kun je via sites nog veel informatie halen welke niet in de lonely planet staat.

Het Lonely planet boek van Thailand (2005) heb je vrij weinig aan als je kijkt naar de prijzen, alles is behoorlijk gestegen en dat zal nog wel zo blijven ook.

Welke alternatieven gebruiken jullie dan om aan goede plekjes te komen om naar toe te reizen?! Als in websites / boeken / guides?! Want iemand tegen komen is wat lastig vorobereiden als je in nederland bent.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik vertrouw hoofdzakelijk op wat de plaatselijke bevolking me te vertellen heeft of andere backpackers. Een reisgids is vaak een weergave van een bevooroordeelde mening die niet in verhouding staat tot je eigen ervaringen en interesses. Zo wist men mij laatst te vertellen niet naar "die en die vulkaan" te gaan, maar naar een andere omdat die eerste té toeristisch was. En zo las ik dat "die en die tempel" één van de mooiste van dat land was, terwijl ik er niets aan vond omdat ik al vele mooier en groter had gezien.
De highlights in een reisgids, die je ook in een gratis reisbrochure vind, zijn daarom niet altijd de highlights van je reis.
Tóch heb ik meestal een LP in m'n rugzak zitten. Maar dat is dan voornamelijk voor praktische informatie en voor de stadsplannetjes. Zéker niet voor het aanbod van guesthouses met uit de pan swingende prijzen van het moment dat hun naam in het heilige boek vermeld staat. Ook hier vertrouw ik weer op riksja rijders of tuctuc chauffeurs om me naar een leuk, goedkoop plekje te brengen. Met de comissie erbij, ben ik nog goedkoper af dan elders (waar het vaak toch volzet is door LP-aanhangers).
Laatst gewijzigd door kohraya op 18 sep 2007 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Verschilt wel per land/plaats of een LP echt handig is.

Ik ben nu in Oman, waarvan de "arabian penninsule editie" uit 2004 stamt. Met erg weinig informatie en zeker geen goede kaartjes. Voor een land met heel weinig openbaar vervoer, weinig hotels etc zou een goede LP wel super handig zijn.

Kijk voor thailand ofzo red je het ook wel zonder reisgids.. en voor een land als Bolivia was de reisgids wel weer handig om te weten waar in de hele grote stad La Paz nou net het ene straatje met backpackers hotels zit.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik vind de LP handig voor het voorwerk. even inlezen hoe het zit met seizoenen, visa en andere zaken.
Onderweg gebruik ik hem veel om uit te vissen hoe ik van A naar B kan al is de info vaak al wat achterhaalt. Het stuurt me wel de goede kant op.
En ik heb op die manier een idee in welke straat/wijk de meeste guesthouses zitten.
Ik reis de LP niet blind na maar vind het wel een prettig naslag werk. zou niet weten wat ik zonder moet. Ik heb nu een footprint liggen maar kan maar niet wennen aan die opzet.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Helemaal eens Rudi! Voor Zuid Amerika is de Footprint waarschijnlijk beter, maar de LP leest gewoon veel prettiger. Ik vind de LP in het algemeen goed, maar voor het zoeken van accomodatie is hij eigenlijk slecht. Weinig keuze, en van de 10 budget accomodaties zeiken ze er zelf dan gelijk weer 7 af (ranzig, herrie, geen ramen, onveilig, drama matrassen) :-) Wel grappig om te lezen, maar waarom zet je ze er dan in? Het lijkt erop dat ze niet heel erg hun best doen om hun accomodatie bestand actueel te houden. Rotzooi blijft er eeuwig instaan, en nieuwe, goeie hostels staan er vaak niet in. Dus voor hostels/hotels enzo gewoon effe op internet kijken (www.hostelz.com). Of de Footprint kopen dus: veel beter als het om accomodatie gaat. Toch ben ik wel een LP fan! Het leest prettig (de "listings" van de Footprint is geen doorkomen aan!), de kaartjes zijn in het algemeen goed, en de excursie info is ook niks mis mee. Mijn tip voor kroegen enzo: www.virtualtourist.com.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Mooi voorbeeld van hoe de LP averechts kan werken.

2 van de 4000 eilanden die je kan bezoeken in Laos zijn Don Det en Don Khon. Over Don Det wordt er gezegd dat er "Happy Bars", internet zijn etc en dat het is ingenomen door de backpackers wereld op een negatieve manier. Er staat nog wel een klein zinnetje dat het langs de randen van het eiland minder is. Maar dat leest dus niemand meer zeker als er staat dan Don Khon de "more Lao" experience is.

Wij zijn naar Don Det gegaan. Het was echter echt rustig met de meeste plekken zitten half leeg (zelfs op het puntje van het eiland "episch backpacker centrum"). En in een restaurantje zit je max met 6 lui.
Met 5 bungelows (waarvan 2 vol) bij een hele uitgebreide (oma, dochter, zoon en nog een bunch kinderen, kippen, jonge katjes etc zit) vond ik het al erg Lao. En we waren dan ook benieuwd hoe Lao "Don Khon" dan wel niet zou zijn.

Bij een fiets tochtje over Don khon bleek het daar dus overal knetter vol te zitten, elk geusthouse en restaurant vol met backpackers op zoek naar een plek zonder backpackers :D
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
GerritM

LP

Bericht door GerritM »

Ik maak ook gebruik van de LP, maar beschouw het absoluut niet als bijbel, maar gebruik het als leidraad. Ik heb reeds in diverse hotels cg guesthouse geslapen die niet in de LP staan maar toch erg goed zijn!
Ook voor de tours, praat veel met locals en andere reizigers die kunnen ook veel uit ervaring vertellen. naast de LP is internet natuurlijk een schitterend medium en overal ter wereld erg bereikbaar!
Ik heb diverse tips gegeven aan LP maar niet één is er in gekomen!
mister_missusbos

Re: De invloed van de Lonely Planet

Bericht door mister_missusbos »

De lonely planet kan dus echt een tour, guesthouse maken of kraken. In dit geval vind ik dat bijzonder jammer! Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en wat zou je als reiziger kunnen doen deze mensen opnieuw te helpen!?

Dir is waar , de invloed van de Lonely planets.

Ik ben samen met mijn engelse vriendin managers in een guesthouse in Fes, Marokko die als "author's choice" vermeld is in de LP.

Voor de gids was gepubliceerd, hebben ze ons gebeld en gevraagd of het OK was om ons erin te vermelden, blijkbaar hebben verschillende zaken er in het verleden moeilijkheden mee gehad omdat er ineens "en masse" mensen naar hun kleine b&b kwamen.

wij vinden zelf dat de invloed van LP alleen maar positief is, daar wij een vrij jonge (open 2,5 jaar) zaak zijn.

Op dit moment moeten we elke dag zo'n 5 tot 10 gasten weg sturen omdat we 3 maanden van te voren helemaal vol geboekt zijn.

mensen vertrouwen de LP over het algemeen wel in hun reviews vooral de australiers.

veel plezier en GO TEAM

nico
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Voor jullie is het dus positief. Dat is heel fijn voor jullie natuurlijk.

Als je er op de ene of andere manier niet goed vanaf komt (soms zijn het ook momentopnames) dan zit je dus verkeerd en scheelt het je wellicht veel klanten. Dan is het jammer.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Woorden hebben heel veel macht. En zeker als ze in de LP staan.
Er zijn hele grote groepen mensen die ieder woord onder een vergrootglas leggen en hun reis helemaal laten bepalen door 1 of 2 woordjes in de LP

Wij hebben een hostel gerund in Zuid-afrika. in de LP stond. " a bit out the way"
We spraken op andere locatie mensen die door die paar woorden de conclusie hadden gestrokken dat het ver weg was, moeilijk te komen en dus niet de moeite waard.
Jammer....aan de andere kant....wil je idd wel die massa toerist in je kleine Backpackers?

vraagje:

heeft iemand ervaringen met schrijven naar de LP met een tip????
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik heb ze regelmatig tips gestuurd maar ben nog nooit met naam genoemd in een van hun edities... (vooral voor peru een paar jaar geleden had ik hele goede tips), wel een beetje vreemd omdat ze dat wel beloven in hun boeken. Je kijgt wel altijd netjes zo'n autoreply mailtje dat je informatie naar de auteur is gegaan maar vraag me dus wel af wat daar nou echt mee gebeurd.

Hangt vast ook af van wie de nieuwe editie schrijven.
Plaats reactie