Route reis Zuid-Oost Azië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
kony

route zuid oost azie vanuit Singapore

Bericht door kony »

Half september ga ik samen met mijn vriendin 3 maanden reizen door Zuid Oost Azie. We vliegen op Bangkok en het idee was om een goedkope vlucht te boeken naar Singapore om vanaf daar de reis echt te beginnen. We zijn al een keer een maand in Thailand geweest en hebben de meeste hoogtepunten al gezien, dus Thailand willen we zoveel mogelijk overslaan. Het idee was om vanuit Singapore via Maleisië terug naar Thailand te reizen en daar Vietnam, Cambodja en Laos aan te doen. Nu is de verleiding om Indonesië even aan te doen ook toegeslagen, dus we zaten te denken om bijvoorbeeld 2 weken Sumatra aan te doen (vanuit Singapore of Maleisië met de boot bijvoorbeeld). Nu had ik al mijn twijfels of de eerste rits landen wellicht al wat aan de drukke kant gaat worden, met Indonesië erbij heb ik helemaal geen idee meer of het allemaal wel te doen is. Nu moet ik wel zeggen dat we niet perse alle landen moeten aandoen, als het ergens heel mooi is dan willen we ook ons reisschema kunnen aanpassen.

Dus mijn vraag: zijn er mensen met ervaring om vanuit Singapore naar boven te reizen eventueel met een stukje Sumatra? wat zijn de hoogtepunten die we sowieso niet mogen overslaan? is 3 maanden (veel) te kort of moet het wel lukken als je niet te veel blijft plakken?

ik ben benieuwd naar jullie antwoorden! alvast bedankt!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Tijd die je ongeveer nodig hebt (voor de highlights en wat 'off the beaten track' dingetjes):

Laos = 1 maand
Vietnam = 1 maand
Cambodja = 1/2 maand
En dan rest je nog 2 weken voor Maleisië?

Nog iets extra doen, zal volgens mij niet echt haalbaar zijn indien je geen stress toestanden wil.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik denk ook dat het kiezen word.
Of Sumatra en dan een ander land laten zitten.

Je kunt idd zowel vanuit Maleisie als Singapore met de boot die kant op. Ik ben zelf niet in Sumatra geweest maar heb begrepen dat het niet het allermooiste en interessantste stukje van Indonesie is.
Ikzelf heb Java, Bali, Lombok, Komodo. Flores en westTimor gezien en hoe verder naar beneden hoe beter.

Waarom Indonedie niet bewaren tot je een keer minimaal 4 weken de tijd hebt?

De andere route moet te doen zijn in drie maanden. Zeker als je een beetje opschiet in Thailand.
Dus vanuit Singapore door maleisie steken met een stop of twee. door thailand heen schieten en dan op je gemakje de overige 3 landen

Persoonlijk zou ik gewoon het hele plan van Singapore over boort gooien en 3 volle maanden uittrekken voor Cambodia, Vietnam, Laos en een beetje Thailand
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ilonka
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Ilonka »

Hoi,

Ook goed te doen is Singapore (3 dagen), Maleisie (2 weken), Borneo (3 weken), Bali lekker relaxen (2 weken), Laos en Cambodja (6 weken).
Dit is het reisschema van een vriendin van mij, samen hebben we destijds tot en met Bali gereisd en dat was heerlijk relaxed met genoeg tijd om af en toe op het strand bij te komen.
Wij hebben destijds alles dat langer dan zes uur met de bus/boot was met Air Asia / Air fax gedaan. Erg goedkoop en zeker de moeite waard om een lange bustrip te voorkomen.

Succes en veel plezier met het plannen!

Groetjes Ilonka
"Dromen zijn geen bedrog, die zijn er om te verwezenlijken!" ilonka.aroundtheglobe.nl
kony

Bericht door kony »

Bedankt voor jullie reacties.. Het is voor ons de eerste keer backpacken en van al die mooie landen word je soms wat gretig.. Ik had inderdaad ook al begrepen dat Sumatra niet het aller mooiste stukje Indonesie is. Toch trekt Java/Bali en eventueel Borneo ook wel heel erg.. Eventueel dan maar 1 maand Indonesie en singapore, 2 weken Maleisie en dan in 1,5 maand nog Vietnam of/en Cambodja of/en Laos. Of toch maar een van die laatste laten schieten.. Maar dat is ook weer zonde.. wat een luxe probleem is dit toch he;)

Ilonka jullie route klinkt ook wel leuk, is het alleen niet logischer om eerst Bali te doen en dan Borneo, qua rondje?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Vanuit Kuala Lumpur en Johor Baru in Maleisie kun je goedkoop maar (Maleisisch) Borneo vliegen. Kalimantan (Indonesisch Borneo) zou ik lekker laten schieten tot een volgende keer, met name omdat dit eiland niet zo toegankelijk is.

Vanuit KL vlieg je ook goedkoop naar Bali.

Persoonlijk zou ik minder landen gaan bezoeken in 3 maanden! Je kan altijd nog een keertje (of meer dan een keertje) terug.

Mijn planning zag er alsvolgt uit (naja, ik had geen planning, dit is het uiteindelijke schema):

- Singapore: ben ik vrij vaak geweest, in totaal een week of 2
- Maleisie: 4 wkn
- Thailand: 4 + 3 + 1 wkn
- Laos: 4 wkn
- Cambodja: 2.5 wkn
- Vietnam: 3.5 wkn
- Indonesie: ehhhhh, alles bij elkaar opgeteld ruim een jaar
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Borneo kan ook idd 8)
Trek voor Maleisisch Borneo wel minimaal 3 weken uit.
Als ik dat de eerste keer had gedaan had ik afgelopen jaar niet terug gehoeven..hahaha

IDD vlieg je naar Borneo het goedkoopst met Airasia vanaf Johor Bahru ( 2 uur met de bus vanaf Singapore) of KL ( voor de niet kenners Kuala Lumpur)

Dus stel dat je 3 dagen Singapore doet, dan 3 weken Borneo en via KL Terug vliegt op Bangkok ( heb ik gedaan voor 50 euro) en dan richting Cambodia ( niet overslaan). Je kunt de hoogte punten in een ruime week zien. Dan minimaal 3 weken in Vietnam maar 4 is lekkerder. Van zuid naar Noord reizen en dan via noord Laos (week of 2) terug steken naar Noord thailand waar je in een dag of 2 weer in BKK kunt zijn voor je terug vlucht

dan zit ik nu op eh...effe tellen... een week of 11.

oh....ben Indonesie vergeten..maar ik zou toch echt zeggen: Bewaren voor de volgend keer en minimaal een maand eiland hoppen!
bolletjeom
Reisexpert

Borneo is alleen loei duur wanneer je het vanuit nederland iets boekt.
ik had een gemiddelde daguitgaven van 23 euro.
Wanneer je 2 weken hebt zou je kunnen kiezen voor 1 van de 2 provincies.

In Sabah vind ik persoonlijk onmisbaar een jungle rivier safari op de Kinabatangan rivier met de kans op het spotten van wilde Orang Oetans en de pygmee olifant.
Verder moet je absoluut onderwater gaan kijken bij Sipidan.
Dan is er nog de berg mount kinabalu en het orang oetan opvangcentrum Sepilok

In Sarawak is Kuching een leuke stad en daar in de buurt is een (leukere) orangutam opvang centrum.
Bako National Park is de moeite waard voor een dag of 3. zeker als je neusapen wilt zien.
Een verblijf in eenlonghouse is eenoptie in Sarawak en met een beetje mazzel kan je in 1 van de 2 provincies een raflesia bloem zien bloeien

genoeg te doen dus!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Gunung Mulu N.P. niet vergeten. Staat op de werelderfgoedlijst en heeft de grootste grot ter wereld!
Te bereiken via Miri, vanwaar je ook in een wip bij Niah N.P. bent (ritje van 130km zeker waard).
Een ter plekke geregelde tour naar een longhouse kan ook duur zijn. Maar je hebt er echt geen reisbureautje voor nodig. Met het openbaar vervoer en een stukje liften raak je al een heel end :wink:
Het Semenggoh Orang Oetan Rehabilitatie Centrum nabij Kuching vind ik geen aanrader. Misschien omdat ik er geen orang oetans heb gezien? Ik was nochthans aanwezig op de voedertijden (wat ook alles behalve 'wild live' klinkt hé :? ).
bolletjeom
Reisexpert

Aja vergeten!! ( kohraya, thanx)

Je kunt in Niah National park een homestay doen in ene longhouse maar dat is niet heel traditioneel ( maar wel leuk)
Ik had grote problemen met het regelen van een tripje naar Gunung Mulu!!
Je hebt een groep nodig om over land te gaan en die had ik dus niet. En de burotjes hielpen ook niet mee. Alle vluchten zaten vol. Nu is vliegen overigens de meest voor de hand liggende optie. over land is een echte uitdaging en duurt een aantal dagen.
Maar tijdig reserveren dus!! voor Gunung Mulu
en er eenpaar dagen voor uittrekken.

denk ik...wat ik ben er uiteindelijk dus niet geweest :cry:

Kohraya....niets gezien in Semenggoh?? Wat Jammer
ben er 2 keer geweest en heb veel gezien en vond het een stuk natuurlijker dan de voedershow in Sepilok
Maar het hangt daar wel van het seizoen af. als er veel eten te vinden is in het bos hoeven ze niet naar de bijvoeder plaats te komen.
In sepilok zijn alleen de kleintjes die nog niet vrij het bos in mogen.
ras
Contacteer:

Bericht door ras »

Aha thanks allebei.

Ik heb nog een vraagje over duiken in Borneo: Is dit een goede locatie om mijn Padi open water te halen? Of is het niet echt een locatie voor beginners? Want dan is het voor mij een optie om eerst mijn PADI te halen en dan pas naar Borneo te gaan?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Op Borneo wordt op verschillende plekken maar een beperkt aantal duikers toegelaten. Op tijd boeken dus, of ergens anders je OW halen!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
mfl

Rondje Zuid-Oost Azië in 4 maanden

Bericht door mfl »

Hallo.
Wij gaan volgend jaar oktober voor 4 maanden richting Azie.
We beginnen in Moskou waar we de TME nemen naar Beijing.
Hier willen we zeker een week verblijven.
Vanuit Beijing gaan we verder per trein richting Xian.(+-2 weken)en chengdu(+-2 weken).
In chengdu willen we een ticket kopen naar Bangkok of Chaing Mai(ik weet niet of dat kan).
We gaan in ieder geval naar Chaing Mai om vanuit daar naar Laos te gaan.
Daar willen we ook zeker 2a3 weken rond trekken om vervolgens naar Cambodja af te reizen.
Na een week of 3 Cambodja willen we naar Ho chi min om daar een week rond te kijken.
Vanuit Ho chi min willen we een vlucht naar bangkok boeken om vanuit daar naar het zuiden
af te reizen om een beetje te eiland hoppen.
Ik wil graag weten wat voor visum ik nodig heb voor thailand aangezien ik 2 keer het land inkom.
En kan ik makkelijk de vluchten ter plaatse boeken of is het verstandiger dat vooraf in Nederland
te doen?
gr. Marco en Roos
mfl

Re: rondje zo.azie in 4 maanden

Bericht door mfl »

Ik heb nog een vraag.
Wie weet er leuke en goede guesthouses in laos?
Ik weet heel weinig van dit land.
Is het de moeite waard om hier 2 weken te vertoeven?
tom
Reisexpert

Re: Rondje Zuid-Oost Azië in 4 maanden

Bericht door tom »

absoluut twee weken, en veel meer waard.

leuke guesthouses zijn overal. probeer vooral ook een homestay
amassakoul
Plaats reactie