Aan te raden om per bus te reizen door Australië?

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Wout-Jan

Aan te raden om per bus te reizen door Australië?

Bericht door Wout-Jan »

Ik ga in september naar Adelaide om daar vier maanden langs de oostkust te trekken en vanaf Cairns naar Auckland om twee maanden in Nieuw-Zeeland rond te trekken. Ik ga geen auto huren. Raden jullie het aan om per bus te reizen (OZ-Experience/Greyhound)? Hebben jullie nog verder tips over deze route?(activiteiten/mooie trips)
Erik
Site Admin

Re: Aan te raden om per bus te reizen door Australië?

Bericht door Erik »

Naast eigen vervoer is de bus de gemakkelijkste manier om door Australië te reizen. Heb je toevallig onze reisinformatie over Australie al gelezen? Daar staan veel van je vragen heel uitgebreid al beantwoord!
Sfoinx
Reiziger

Bericht door Sfoinx »

Ik heb de hele oostkust van Cairns naar Melbourne met de greyhound bus gedaan. Ik vond het erg gemakkelijk. De route brengt je langs alle hoogtepunten, je kan zelf beslissen welke plaatsten je wel of niet wilt doen.
Kijk maar eens op de website van Greyhound http://www.greyhound.com.au/ . Hier staan alle passen op en een routekaart.
Wout-Jan

Bericht door Wout-Jan »

Hoe lang heb je hier over gedaan Sfoinx? En welke pas heb je precies gebruikt? Is het bijvoorbeeld handiger om een kilometerpas aan te schaffen of een routepas?
Sfoinx
Reiziger

Bericht door Sfoinx »

Ik heb hier in totaal denk ik 2,5 maand over gedaan. Ik had een routepas voor Cairns naar Sydney. En heb later nog een keer een retourtje Sydney Melbourne gekocht. Volgens mij was het een Mini Traveller Pas.
Liza!
Wereldreiziger

Bericht door Liza! »

Hee,

Ik heb geen ervaring met de bus voor lange afstanden, maar ik weet wel dat de bussen in de stad vaak maar eens per uur gaan. Daarbij wil ik van Townsville naar Cairns en dan kan ik ook maar een paar tijden/dagen kiezen. Als jij je daar goed bij voelt moet je het doen. Ik houd altijd meer van altijd zelf kunnen beslissen wanneer ik weg kan enzo. Als je per bus gaat reizen kan je geloof ik beter zo'n bus en hostel combinatie kopen:P Hostels vind ik hier toch nog wel duur.

Groetjes Liza
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Met de bus reizen is prima te doen. Ik zou zelf niet voor een routepas gaan, maar voor een kilometerpas waarbij je een paar honderd kilometer minder inkoopt dan je van plan bent af te leggen. Je zult namelijk merken dat je soms eens met mensen mee kunt reizen of dat je een gekke omweg wilt maken langs plekken waar Greyhound niet komt. Dan hou je kilometers over waar je voor hebt betaald en dat is toch zonde?
De bussen gaan inderdaad niet elke vijf minuten, maar aan de oostkust in elk geval meestal wel elke dag of een paar keer per dag. Met de bus moet je dus iets meer plannen. Dat is iets waar je rekening mee moet houden en waar je je op moet instellen.

Ik heb geen ervaring met de Oz-experience. Ken alleen veel verhalen van jonge, feestende backpackers. De experience komt op leuke plekken en je bent (als het goed is) verzekerd van een slaapplaats, want dat kunnen zij voor je regelen. Met Greyhound en andere bussen ben je iets flexibeler dan met de Experience.

Routetips? Kun je daarvoor een beetje aangeven wat je wilt? Wil je veel activiteit als bungeejumpen, uit parachutespringen enz., wil je juist veel wandelen of lekker relaxen langs de stranden? Wil je juist veel steden zien of veel natuur? Wil je naar backpackerfeestjes of naar locals?
Ineke1
Reiziger

Bericht door Ineke1 »

Waar je ook aan kunt denken is een paar binnenlandse vluchten.
Dat doe ik nu en dat is echt veeeel goedkoper dan die bussen!
Je kunt beginnen bijv. in melbourne, daar alles bekijken en omheen of een tour van melbourne naar sydney, dan vliegen naar een nieuwe plek en vanuit daar alles bekijken etc. etc. Zo zie je echt alleen de dingen die je wilt en kun je vanuit daar altijd nog local bussen nemen. Jetstar en Virginbleu zijn sowieso goedkoop, daar heb ik mee gevlogen (toevallig gisteren geboekt en vandaag gevlogen), maar er zijn vast nog meer goedkopere opties.

Ik wilde eerst de bus doen en dacht niet aan de binnenlandse vluchten omdat ik er standaard vanuit ging dat dat duurder was, maar de bus is dus vaak veel duurder.

Succes met plannen!
---- 2011/2012 wereldreis reisblog http://www.inekevanderkaaij.wordpress.com ----
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

De Greyhound bus is ideaal. Je kan verschillende soorten passen kopen, ik had zelf een pas van Cairns naar Melbourne. Zo'n beetje de gehele oostkust dus! Dit was achteraf gezien niet slim om te doen. Tussendoor heb ik veel mensen met de auto ontmoet, maar omdat ik toch al een buspas had gekocht, ging ik niet met hun mee. Daar gaat je spontaniteit! Dan is een km pas, zoals hierboven ook al is gezegd, stukken flexibeler! Afdingen gaat ook heel gemakkelijk, op mijn buspas had ik $70 eraf kunnen praten.

Als je echt genoeg tijd hebt zou ik vantevoren geen buspas kopen. Liften is erg makkelijk, vooral omdat 90% van alle backpackers dezelfde kant opgaan. Mijn tip is dan ook om eerst een poging te wagen om mee te rijden met iemand. Als je die niet kan vinden, kan je altijd nog een Greyhoundpas halen. Als je ergens een buspas voor hebt is het verstandig om je busplek een paar dagen vantevoren te reserveren! Bij sommige plekken, als Airlie Beach, kan het gebeuren dat alles vol zit!

Nachtbussen zijn uiteraard ook erg makkelijk, scheelt je weer een nacht in 'n hostel!

Over Nieuw Zeeland kan ik je een tip geven: Boek geen Magic Bustour/Kiwi Experience of watdanook. Ik merkte echt dat je veel te veel luxe hebt en dat er teveel voor je word geregeld! Je voelt je geen backpacker meer! Liften is ook enorm gemakkelijk in Nieuw Zeeland. Binnen een half uur word je altijd opgepikt en je leert gelijk nieuwe mensen kennen!

Ik had zelf een Magic Bustour geboekt, maar het merendeel van de rit ben ik liftend gegaan, aangezien dat ik dat stukken avontuurlijker vond. Busreizen klinken vooraf heel handig, maar op het moment voel je je gewoon geen echte backpacker meer.
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Trienke

Bericht door Trienke »

Hee Marcell,
Je zegt:
Liften is erg makkelijk, vooral omdat 90% van alle backpackers dezelfde kant opgaan.
Ben je nou ook veel vrouwelijke lifters tegengekomen? Want dat wordt door de meeste reisdingen enzo toch afgeraden. Of regelde je zulke dingen meestal in een hostel o.i.d.?
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

@Trienke: langs de kant van de weg heb ik in Australië nooit als vrouw alleen gestaan om te liften (in Europa trouwens ook liever niet! Maar hier ben je veel sneller weer in de bewoonde wereld, dat scheelt!), maar in hostels kun je regelmatig mensen vinden die dezelfde kant op gaan en daar mee afspreken. Je rijdt dan mee en betaald mee aan de bezine. Prima manier om te reizen. Al moet ik zeggen dat je soms wat minder 'vrij' bent dan met de bus of natuurlijk eigen vervoer.
Plaats reactie