sumbawa tijdens de ramadan

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
LadyHeather
Reisexpert

sumbawa tijdens de ramadan

Bericht door LadyHeather »

Ik ga dit jaar tijdens de ramadan naar Sumbawa (het plan is om zelf te gaan rijden met een brommer/motor) en vroeg me af of iemand anders hier eerder in deze periode over Sumbawa heeft gereisd, of het goed te doen is en of er nog tips zijn?
Selalu mencari...
Jenny
Reisexpert

Re: sumbawa tijdens de ramadan

Bericht door Jenny »

Ik ben niet in Sumbawa geweest tijdens de Ramadan, wel op andere plekken in Indonesie.

Niet iedereen vast, en het is dan ook goed mogelijk om overdag eten en drinken te krijgen. An is het iets moeilijker dan normaal... De zin 'saya bukan orang selam, saya tidak puasa' (ik ben geen moslim, ik vast niet) kan helpen. Ga echter niet roken en drinken en eten in het openbaar, maar beperk je echt tot de restaurant/warung.

Tegen het eind van de Ramadan gaat iedereen 'pulang kampong', dan kan het druk zijn op de wegen. Bussen en vliegtuigen zitten dan snel vol, houd daar rekening mee.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LadyHeather
Reisexpert

Ok thnx. Ja ik vroeg me vooral af hoe lastig het zou zijn om overdag eten te kopen... maar t komt vast goed :) Ik rook sowieso niet, drink eigenlijk nooit als ik in Indonesie ben en eten beperken tot niet zichtbare plaatsen/warungs moet lukken :)
Tegen het einde van de ramadan ga ik met de perama tour naar Flores en blijf ik daar een week dus dat komt denk ik ook wel goed. top!
Selalu mencari...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ehhhhh, ik doelde in m'n bericht op het drinken van water ;)
LadyHeather
Reisexpert

oh hahah sorry, mis communicatie! dat doe ik natuurlijk wel als ik in Indonesie ben ;) maar kan ik ook redelijk onopvallend :P
Selalu mencari...
Maryono

Bericht door Maryono »

Aangezien Sumbawa nogal “streng in de leer” is (Islamitisch) en op Sumbawa Besar, Bima en tegenwoordig Pulau Moyo na weinig toeristen ontvangt. Valt het vies tegen om tijdens de Ramadan overdag iets te eten of drinken te krijgen. De weinige hotels bieden wel iets aan en een enkele Chinees (bijvoorbeeld in Bima) wil nog wel iets voor je klaarmaken als je het vraagt, maar een warung of bijvoorbeeld een Pandangs restaurant openen hun deuren pas na het avondgebed.
Laatst gewijzigd door Maryono op 24 mei 2011 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Biarkan Anjing Menggonggong Kafilah Berlalu
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

reizigers en vrouwen die ongesteld zijn hoeven niet te vasten. op busstations is vaak toch vanalles te krijgen.
Maryono

Bericht door Maryono »

Hi Yeni,

Ben diverse malen op Sumbawa geweest, maar tijdens de Ramadan is het daar een dode boel, en loopt ieder er chagrijnig rond.

Het klopt inderdaad dat vrouwen gewoon mogen eten als zij ongesteld zijn, maar dat wil niet zeggen dat zij dit altijd in een warung (uitgezonderd Java en Bali) doen, thuis is ook namelijk ook een optie. Bovendien is de keus daar, zoals ik al zei beperkt tot een enkel hotel of Chinees.

Busstations zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar de grotere waar van alles te koop is zijn er ook niet veel, Sumbawa Besar, Bima, Sape en Poto Tano zijn degene die op de route die van Lombok richting oosten liggen en dan houd het wel op.
Biarkan Anjing Menggonggong Kafilah Berlalu
LadyHeather
Reisexpert

ik ben net terug van een ruime week Sumbawa (omdat mn vriend een beetje ziek werd hebben we uiteindelijk niet heel sumbawa bekeken maar een aantal plaatsen op west sumbawa bezocht) en ik ben erg enthousiast! Sumbawa was prachtig (off topic ;) ) en ik heb, ondanks de ramadan, alleen maar hele aardige mensen ontmoet! Ik vond het eerlijk gezegd ook wel meevallen met dat enorm conservatieve/streng Islamitische...

Het was (net als op java en lombok) zo dat de meeste warungs die we onderweg tegen kwamen gesloten waren overdag maar ik ben in ieder dorpje wel gewoon kraampjes met fruit en buurtwinkels/supermarktjes tegen gekomen waar we wat konden kopen (we mochten er ook even zitten om te eten) en toen ik bij een gesloten padang aankwam (waar ze net met een catering klus bezig waren) in een klein gehucht mocht ik toch eten kopen en meenemen...

Al met al dus geen problemen gehad met het vinden van eten (misschien smiddags geen fancy maaltijden maar dat kan altijd savonds nog ;) ) en geen ervaringen met chagerijnige, vastende mensen, alleen maar hele vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet!
Selalu mencari...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ga volgende zomer naar Sumbawa, ook tijdens de Ramadan. Met eten en drinken zal het wel loslopen, heeft iemand echter nog tips van plekken die een bezoek waard zijn? Ik surf niet, beetje strand mag maar hoeft niet, ik ben met name geinteresseerd in mensen en cultuur.
LadyHeather
Reisexpert

Jenny schreef:Ik ga volgende zomer naar Sumbawa, ook tijdens de Ramadan. Met eten en drinken zal het wel loslopen, heeft iemand echter nog tips van plekken die een bezoek waard zijn? Ik surf niet, beetje strand mag maar hoeft niet, ik ben met name geinteresseerd in mensen en cultuur.
Ik vond de westkust heel erg mooi maar er is niet zo veel behalve strand en surfers. Goede plex om te relaxen. Vond vooral Santai beach bungalows by Rantung erg relaxed. kamers aan het strand. Sochtends de mogelijkheid om te ontbijten, savonds wordt er voor de gasten gekookt en "gezamelijk" gegeten om 7 uur. Verder heb ik helaas niet veel tips als het om mensen en cultuur gaat...
Selalu mencari...
Plaats reactie