Water zuivering
Water zuivering
Hoi, ik ben benieuwd wat voor methoden jullie gebruiken om lokaal water te zuiveren, als jullie dit al doen. Ik vertrek in augustus voor 4 maanden naar Azie, en vind het zonde om steeds water te kopen. Financieel, qua milieu en ook onhandig (in de binnenlanden mss geen mogelijkheid om dit te kopen). Ik heb daarom de Steripen besteld, dat zuivert water van bacterien.
Mocht iemand geinteresseerd zijn, ik heb mijne gekocht bij www.gotyourgear.com Scheelt veel met de prijzen hier. Ik heb de Steripen adventurer samen met solar case besteld, inclusief verzenden totaal 160 dollar. Dat is dus 100euri. In NL kost het zonder deze case rond de 120e. Al met al een dure oplossing, maar wel een goede, me dunkt.
Mocht iemand geinteresseerd zijn, ik heb mijne gekocht bij www.gotyourgear.com Scheelt veel met de prijzen hier. Ik heb de Steripen adventurer samen met solar case besteld, inclusief verzenden totaal 160 dollar. Dat is dus 100euri. In NL kost het zonder deze case rond de 120e. Al met al een dure oplossing, maar wel een goede, me dunkt.
om het milieu te sparen heb ik zelf ook een filter gekocht. ik heb lang zitten twijfelen tussen de steripen en de miox, en heb uiteindelijk voor de laatste gekozen. gekocht via ebay, voor 100 dollar had ik deze in huis.
de steripen werkt via uv straling, de miox werkt op zout en batterijen. via een chemisch proces wordt het water gezuiverd met een chloroxyde oplossing.
de steripen werkt via uv straling, de miox werkt op zout en batterijen. via een chemisch proces wordt het water gezuiverd met een chloroxyde oplossing.
Re: Water zuivering
Interessant.Dexter schreef:... en vind het zonde om steeds water te kopen. Financieel, qua milieu en ook onhandig (in de binnenlanden mss geen mogelijkheid om dit te kopen) .... Dat is dus 100euri.
Er vanuitgaande dat je niet meer dan 3 liter water per dag drinkt gedurende die 4 maanden (de meeste mensen drinken ook andere vloeistoffen tussendoor), dan is een filter zeker NIET financieel aantrekkelijker.
Aangezien de mensen ter plekke ook water drinken, is het kopen van water ook nergens een probleem.
Blijft over het milieu punt. Tja, ik heb de gegevens niet bij de hand, maar ik ben er niet 100% van overtuigd dat een filter daadwerkelijk zoveel beter is voor het milieu.... Wat ik zelf deed om het milieu te ontzien (met name verplakkingsmateriaal de verminderen) is door flessen opnieuw te vullen. Dit heb ik o.a. in Thailand en Indonesie gedaan, waar regelmatig in guesthouses een tank te vinden was met (gekookt) (bron) water. Minder veilig? Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt!
Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk zo'n dure filter aanschaffen en waarom. En ik ben nog benieuwder hoe dat achteraf bevallen is!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ehh true, financieel inderdaad geen goedkopere oplossing
Maar ik ben van plan in de toekomst nog wel vaker te reizen dus de investering zou je moeten uitstrekken over de jaren.
Het voordeel van een zuiveraar vind ik dat je niet gebonden bent aan de guesthouses met gekookt water of winkels. In november heb ik bv. in chili een wandeltocht van enkele dagen door de bergen gemaakt. Dan kom je geen bedrijvigheid tegen, en waren we genoodzaakt te drinken uit de bergstroompjes (opzich redelijk schoon, smeltwater). Alhoewel ik ook n keer gigantische buikgriep gekregen heb van Slovenisch smeltwater...
Je kan natuurlijk ook chloortabletten of vloeistof kopen, een stuk goedkoper. Maar dan werk je met chemisch spul, lekker nasmaakje ook. Qua milieu oogpunt begrijp ik je niet, bedoel je dat het mileu ook belast wordt bij de productie van een zuiveraar? Water koken doe je toch ook niet in de zon, kost ook brandstof.

Het voordeel van een zuiveraar vind ik dat je niet gebonden bent aan de guesthouses met gekookt water of winkels. In november heb ik bv. in chili een wandeltocht van enkele dagen door de bergen gemaakt. Dan kom je geen bedrijvigheid tegen, en waren we genoodzaakt te drinken uit de bergstroompjes (opzich redelijk schoon, smeltwater). Alhoewel ik ook n keer gigantische buikgriep gekregen heb van Slovenisch smeltwater...
Je kan natuurlijk ook chloortabletten of vloeistof kopen, een stuk goedkoper. Maar dan werk je met chemisch spul, lekker nasmaakje ook. Qua milieu oogpunt begrijp ik je niet, bedoel je dat het mileu ook belast wordt bij de productie van een zuiveraar? Water koken doe je toch ook niet in de zon, kost ook brandstof.
Zoals ik al zei, ik WEET niet wat beter is voor het milieu, water uit flessen, gekookt water of een SteriPen. Die discussie wil ik niet aangaan, vooral ook omdat mensen altijd met die getallen op de proppen komen die hen het beste uitkomen. De SteriPen lijkt me idd een mooie oplossing tijdens een trekking, maar ik blijf me afvragen of het iets is voor dagelijks gebruik.
De punten waar ik over twijfel:
Welk water zou je willen gebruiken om te steriliseren?
Ik kies bewust niet voor het woord zuiveren, je water wordt nl niet zuiver = schoon van zo'n pen. Je maakt alleen schadelijke beestjes dood = steriel.
Het water wat je tijdens je reis het vaakst tot je beschikking zult hebben, is kraanwater. Kraanwater bevat in veel landen een hele lading chloor, en is wat dat betreft best steriel. Ik zou het echter niet willen drinken, gesteriliseerd of niet, omdat het gewoon erg vies smaakt. In plaats van gesteriliseerd chloorwater, zou ik toch kiezen voor flessenwater.
Hoe werkt de pen?
Ik heb ff snel op verschillende websites gekeken, en daar staat dat de pen werkt dmv van UV stralen. (UV stralen zijn korte golfstralen met een hoop energie.) Een hoge dosis UV straling leidt tot DNA schade (denk aan verbranding door de zon), dit is tevens het mechanisme wat gebruikt wordt om het water te sterilseren. Maar hoe sterk moet je lamp wel niet zijn om dat te verwezelijken? En hoeveel straling vangt de omgeving op? Met andere woorden, stel je jezelf en je omgeving niet onnodig bloot aan schadelijke straling?
Bovendien vreten UV lampen energie en hebben ze maar een korte brandduur. Ik vraag me af hoe lang zo'n pen mee gaat. Toegegeven, het sterilsatie proces neemt niet veel tijd in beslag, maar juist het aan- en uitzetten van de lamp is belastend. Ik denk (weet bijna zeker) dat zo'n pen geen jaren mee zal gaan wanneer je hem dagelijks meerdere malen per dag gebruikt! Ik werk met UV lampen, en die krengen zijn verdomd gevoelig....
De punten waar ik over twijfel:
Welk water zou je willen gebruiken om te steriliseren?
Ik kies bewust niet voor het woord zuiveren, je water wordt nl niet zuiver = schoon van zo'n pen. Je maakt alleen schadelijke beestjes dood = steriel.
Het water wat je tijdens je reis het vaakst tot je beschikking zult hebben, is kraanwater. Kraanwater bevat in veel landen een hele lading chloor, en is wat dat betreft best steriel. Ik zou het echter niet willen drinken, gesteriliseerd of niet, omdat het gewoon erg vies smaakt. In plaats van gesteriliseerd chloorwater, zou ik toch kiezen voor flessenwater.
Hoe werkt de pen?
Ik heb ff snel op verschillende websites gekeken, en daar staat dat de pen werkt dmv van UV stralen. (UV stralen zijn korte golfstralen met een hoop energie.) Een hoge dosis UV straling leidt tot DNA schade (denk aan verbranding door de zon), dit is tevens het mechanisme wat gebruikt wordt om het water te sterilseren. Maar hoe sterk moet je lamp wel niet zijn om dat te verwezelijken? En hoeveel straling vangt de omgeving op? Met andere woorden, stel je jezelf en je omgeving niet onnodig bloot aan schadelijke straling?
Bovendien vreten UV lampen energie en hebben ze maar een korte brandduur. Ik vraag me af hoe lang zo'n pen mee gaat. Toegegeven, het sterilsatie proces neemt niet veel tijd in beslag, maar juist het aan- en uitzetten van de lamp is belastend. Ik denk (weet bijna zeker) dat zo'n pen geen jaren mee zal gaan wanneer je hem dagelijks meerdere malen per dag gebruikt! Ik werk met UV lampen, en die krengen zijn verdomd gevoelig....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Een pomp met filter zuivert het water idd, dit maakt het steriel. Water met dode virussen, heerlijk :lol: Mijn idee was om het tijdens de reis te gebruiken voor vnl kraanwater. Ik had er niet bij nagedacht dat in veel landen sowieso veel chloor erdoorheen gesodemieterd is...inderdaad ranzig. Hoe vaak ik het uiteindelijk ga gebruiken, ben benieuwd...volgens mij wordt het meer gebruikt in de trekking/berg scene dan bij backpackers.
Over het gebruik, ik weet niet precies hoe sterk de UV moet zijn, maar het schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn dat het ding werkt. Ik heb de tests zelf niet doorgelezen. Het gebruik is veilig iig, gezien de Amerikaanse claimcultuur vertrouw ik dat wel. De lamp gaat 8.000 keer mee, volgens de opgave. Als je de steripen dus 10x per dag zou gebruiken, kan het hypothetisch 800 dagen meegaan, grofweg 2jaar continue reizen. Ik heb rechargable batterijen erbij genomen omdat ik het zonde vind weggooi units ervoor te gebruiken.
Maar ik heb geen aandelen in het bedrijf en nog geen ervaring ermee, dus probeer het product niet de hemel in te prijzen. Ik zie je bezwaren, maar desalniettemin denk ik het wel veel te gaan gebruiken. Ben benieuwd of er nog iemand is die het gebruikt van dit forum.
Over het gebruik, ik weet niet precies hoe sterk de UV moet zijn, maar het schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn dat het ding werkt. Ik heb de tests zelf niet doorgelezen. Het gebruik is veilig iig, gezien de Amerikaanse claimcultuur vertrouw ik dat wel. De lamp gaat 8.000 keer mee, volgens de opgave. Als je de steripen dus 10x per dag zou gebruiken, kan het hypothetisch 800 dagen meegaan, grofweg 2jaar continue reizen. Ik heb rechargable batterijen erbij genomen omdat ik het zonde vind weggooi units ervoor te gebruiken.
Maar ik heb geen aandelen in het bedrijf en nog geen ervaring ermee, dus probeer het product niet de hemel in te prijzen. Ik zie je bezwaren, maar desalniettemin denk ik het wel veel te gaan gebruiken. Ben benieuwd of er nog iemand is die het gebruikt van dit forum.
Ik vertrek pas in augustus, maar zal het zeker laten weten. Er zit een beveiliging ingebouwd, pas als de lamp volledig in het water is gedompeld gaat de UV aan. Maar thanx voor de tip, wil niet blind terugkomen 8)Jenny schreef:Laat idd je bevindingen maar weten, want ik ben echt heel benieuwd hoe het in de praktijk werkt!
P.S. Het zal vast in de handleiding staan, maar zorg ervoor dat je NOOIT rechtstreeks in de lamp kijkt!!!!
- bolletjeom
- Reisexpert
interessant! interessant!
Wij hebben ooit van die druppels meegenomen voor tijdens onze vrijwilligerswerk projecten in heel afgelegen gebieden. In de praktijk ze nauwelijks gebruikt en gewoon ons water gekookt ( en het overleefd)
Wat ik me nog afvroeg. Hoe groot is zo´n ding? zowel die van Dexter als van Tijn. Is het zo´n ding dat op een rietje lijkt?
ik ben ook benieuwd naar de ervaringen!
Wij hebben ooit van die druppels meegenomen voor tijdens onze vrijwilligerswerk projecten in heel afgelegen gebieden. In de praktijk ze nauwelijks gebruikt en gewoon ons water gekookt ( en het overleefd)
Wat ik me nog afvroeg. Hoe groot is zo´n ding? zowel die van Dexter als van Tijn. Is het zo´n ding dat op een rietje lijkt?
ik ben ook benieuwd naar de ervaringen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dat van Tijn, de MSR Miox, is Pen 18 x 2,5 cm en weeg 100gram, je moet alleen nog wat extra zout meenemen denk ik. Door middel van een chemische reactie, opgewekt door de batterijen en het zout, worden er anti-oxidanten 'gemaakt' welke het water steriliseren. Virussen en bacteriën worden gedood in 15 minuten, Giardia 30 minuten en Cryptosporidium 4 uur. De Steripen Adventure is iets korter maar breder van onder, en weegt 110gram.bolletjeom schreef: Wat ik me nog afvroeg. Hoe groot is zo´n ding? zowel die van Dexter als van Tijn. Is het zo´n ding dat op een rietje lijkt?
Het voordeel van een filtersysteem, bijvoorbeeld van Katadyn, is dat het water ook gezuiverd wordt. Nadeel is echter weer dat er bacterien in de filter achter kunnen blijven, en volgens mij worden niet alle virussen gefilterd. Voor de echte hypochonder tijdens het survivallen, zou ik een light-weight pompfilter gebruiken en dan de miox of steripen. Of gewoon het water koken
- Nienke Krook
- Reisexpert
- Contacteer:
Hoi allemaal! Ik ben bezig met een producttest over waterzuiveringsvloeistof, maar schrijf daarnaast een artikel over drinkwater en waterzuivering in het algemeen. Ik ben dus erg benieuwd naar jullie (eventueel nieuwe) bevindingen, aangezien dit topic van 2008 is.
Dexter, hoe is de steripen bevallen?
Iemand goede/slechte ervaringen met tabletten of vloeistof??
Wie heeft er wel eens een waterfilter gebruikt??
Hoe ervoeren jullie na het gebruik van een van deze middelen de smaak/geur/helderheid van het water???
Nog andere tips m.b.t. waterzuivering in een bepaald land/werelddeel??
ik denk dat ik in het artikel een link naar dit topic plaats, zodat lezers de meer persoonlijke ervaringen van reizigers kunnen lezen, dus alvast bedankt voor alle reacties!!
Dexter, hoe is de steripen bevallen?
Iemand goede/slechte ervaringen met tabletten of vloeistof??
Wie heeft er wel eens een waterfilter gebruikt??
Hoe ervoeren jullie na het gebruik van een van deze middelen de smaak/geur/helderheid van het water???
Nog andere tips m.b.t. waterzuivering in een bepaald land/werelddeel??
ik denk dat ik in het artikel een link naar dit topic plaats, zodat lezers de meer persoonlijke ervaringen van reizigers kunnen lezen, dus alvast bedankt voor alle reacties!!
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Hallo,
Ik gebruik hier in Nieuw Zeeland een waterfilterkan van Brita omdat ik het water teveel naar chloor vind smaken en daar niet aan kan wennen. Wij hebben er nu 2 hier ik hoe nooit meer wat anders vind het heerlijk. Drink namelijk veel water en uiteindelijk scheelt het aanzienlijk met water moeten kopen in de winkel.
Ik gebruik hier in Nieuw Zeeland een waterfilterkan van Brita omdat ik het water teveel naar chloor vind smaken en daar niet aan kan wennen. Wij hebben er nu 2 hier ik hoe nooit meer wat anders vind het heerlijk. Drink namelijk veel water en uiteindelijk scheelt het aanzienlijk met water moeten kopen in de winkel.
- Nienke Krook
- Reisexpert
- Contacteer:
Hey Moira, bedankt voor de snelle reactie. Voor de geïnteresseerden, dit is de kan: http://www.brita.net/nl/ (http://www.brita.com.au/), ze zien er gezellig uit 
Hier in Sydney is het water uit de kraan prima te drinken, dus geen zuivering nodig. In restaurants/cafeetjes krijg je hier op veel plekken een kan met kraanwater, of mag je gekoeld kraanwater gratis uit hun koelkast pakken. Top dus, want geen plastic afval!

Hier in Sydney is het water uit de kraan prima te drinken, dus geen zuivering nodig. In restaurants/cafeetjes krijg je hier op veel plekken een kan met kraanwater, of mag je gekoeld kraanwater gratis uit hun koelkast pakken. Top dus, want geen plastic afval!
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
-
- Reiziger
Hallo,
Ondanks dat de waterkannen er leuk uitzien, lijkt het me niet ideaal voor backpacken aangezien redelijk veel ruimte innemen. Zijn er geen kleinere alternatieven? Dit vraag ik me namelijk af omdat ik na de zomer twee maanden naar Ladakh en Hamachal Pradesh ga om te trekken en de omgeving te verkennen. Ook al zijn er waarschijnlijk voldoende plekken om her en der water te kopen, wil ik hier niet volledig op vertrouwen. Vooral tijdens de trekkingen zal ik moeten vertrouwen op beekjes ed. Hebben jullie hier misschien alternatieven voor of is iodine pilletjes of vloeistof een beter alternatief. Weet dat de smaak van water behoorlijk achteruit gaat maar daar neem ik dan wel oploslimonade oid voor mee. Alvast bedankt en mocht je artikel geschreven zijn dan zou ik graag een link op de site zien om het te kunnen lezen, als dat kan natuurlijk. Bedankt!
Ondanks dat de waterkannen er leuk uitzien, lijkt het me niet ideaal voor backpacken aangezien redelijk veel ruimte innemen. Zijn er geen kleinere alternatieven? Dit vraag ik me namelijk af omdat ik na de zomer twee maanden naar Ladakh en Hamachal Pradesh ga om te trekken en de omgeving te verkennen. Ook al zijn er waarschijnlijk voldoende plekken om her en der water te kopen, wil ik hier niet volledig op vertrouwen. Vooral tijdens de trekkingen zal ik moeten vertrouwen op beekjes ed. Hebben jullie hier misschien alternatieven voor of is iodine pilletjes of vloeistof een beter alternatief. Weet dat de smaak van water behoorlijk achteruit gaat maar daar neem ik dan wel oploslimonade oid voor mee. Alvast bedankt en mocht je artikel geschreven zijn dan zou ik graag een link op de site zien om het te kunnen lezen, als dat kan natuurlijk. Bedankt!