Route Mexico/Guatemala/Honduras en Belize

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
JTB85
Vakantieganger

Route Mexico/Guatemala/Honduras en Belize

Bericht door JTB85 »

Momenteel bezig mijn vakantie van 7 weken te plannen. Hieronder zoals het er op dit moment uitziet. Wat zijn volgens jullie knelpunten of wat zouden jullie anders doen?

Amsterdam - Mexico City
Mexico City
Mexico City
Mexico City - Oaxaca
Oaxaca
Oaxaca - San Cristobal de Las Casas
San Cristobal de las Casas
San Cristobal de las Casas
San Cristobal - Palenque
Palenque
Palenque - Flores
Flores
Flores - Lanquin
Lanquin
Lanquin -Quatzaltenango
Quetzaltenango
Quetzaltenango
Quatzaltenango
Quetzaltenango - Panajachel
Panajachel
Panajachel
Panajachel - Antigua
Antigua
Antigua
Antigua - Copan
Copan
Copan - Roatan
Roatan
Roatan
Roatan
Roatan - Livingston
Livingston
Livingston (Rio Dulce)
Livingston - Caye Caulker
Caye Caulker
Caye Caulker
Caye Caulker
Caye Caulker - Campeche
Campeche
Campeche - Celestun
Celestun
Celestun - Merida
Merida
Merida
Merida - Valladolid
Valladolid
Valladolid - Tulum
Tulum
Tulum
Tulum - Cancun - Amsterdam
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Route Mexico/Guatemala/Honduras en Belize

Bericht door Tikva »

Je hele plan is nogal optimistisch en het voelt alsof je op veel plekken echt weinig tijd hebt.

Zoals Palenque naar Flores kan wel in een dag maar ik echt eenhele lange hobbelig dag. Dan heb je 1 dag voor Flores en dan vroeg op neem ik aan naar Tikal, dan moet je weer vroeg naar Lanquin en dan heb je daar ook weer maar een dag. Je bent dan echt helemaal gaar en kunt beter ergens minimaal een dag extra inplannen.
Copan naar Roatan is niet mogelijk in een dag (met boottijden enzo).
Roatan-livingstone is bij mijn weten ook niet mogelijk in een dag. Net als livingstone caye caulker denk ik ook niet in een dag gaat, je moet dan met een boot naar belize die ook niet eens dagelijks gaat.
Caye Caulker naar Campeche??? ik weet niet hoe je dat wilt doen maar ook zeker niet in een dag.

Er zitten dus een heleboel knelpunten in je route. Ik denk dat je beter een aantal plekken kunt schrappen en nog eens goed naar je route moet kijken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
JTB85
Vakantieganger

Bericht door JTB85 »

Thanks voor je reactie. Kan ik zeker mee aan de slag.

Van Palenque naar Flores in 1 dag doen veel mensen als ik het zo lees. Moet dus goed te doen zijn. Liever 1 dag een hobbelige weg dan zoiets in 2 dagen. ga daar idd alleen Tikal bezoeken net als ik alleen Semuc Champey in Lanquin ga bezoeken. Dus met dat deel van de trip ben ik wel tevreden.

Copan naar Roatan is jammer. Maargoed dan neem ik de 1ste de beste boot een dag later. Roatan naar Livingston moet ik nog goed uitzoeken.

Van Caye Caulker naar Campeche is wel de bedoeling maar dan wel met een tussenstop.

Ik probeer t trouwens altijd zo te plannen dat ik elke dag iets te doen heb als ik ergens ben. Een dag in Lanquin bijv. relaxen is niet mijn ding. Ontspannende momenten haal ik ergens anders wel vandaan.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik heb zelf die route gedaan van Flores naar Palenque (of eigenlijk vanaf livingstone en dan de grens over).

Na een dagje Rio Dulce weer vlug door en 5(!) minibusjes later stonden we in Flores en toen door naar de weinig gebruikte grensovergang met Mexico. Weinig gebruikt betekent dus ook geen verharde weg, maar een zandpad. Als het begint te stortregenen blijft er weinig van de weg en onze verwachte aankomsttijd over.Gelukkig hadden we interessante medereizigers waaronder een Nicaraguaan die illigaal in de VS werkt. Zijn vrouw en kinderen wonen er legaal maar zijn vergunning is ingetrokken voor 5 jaar (i.v.b. rijden met te hoog promillage). Elk jaar zoekt hij zijn oude moeder op in Nicaragua. Hij kan door gebrek aan een paspoort niet vliegen, dus dat is 15 dagen bussen en tot slot 2000US dollar betalen om de grens weer over gesmokkeld te worden. Dat is echt liefde voor je moeder!

In het pikkedonker en stortregen kwamen we eindelijk aan bij het eindpunt. De buschauffeur ontfermde zich over ons en we konden in hetzelfde hotel slapen als hij. Beide wc's bleken echter vol stront te zitten en er holde een dikke vette kakkerlak over het bed heen. Nee, dat ging me echt te ver. In de stromende regen en in het pikkedonker waagden we ons leven met een gammele boot de rivier over naar Mexico naar een hotel. De grens was officieel al dicht zo waren wij dus ook een nachtje illigaal.

Wellicht als het droog is dat het dan beter te doen is maar het is zeker de moeite om een bijvoorbeeld eerst van Flores de grens over te gaan, dan kan je in de middag of de volgende ochtend nog naar de sites van Bonampak en/of Yaxchilan. Wij zijn naar Yachilan geweest mooie boottocht en ook mooie ruines.

In Lanquin is ook wel meer te doen dan alleen Semuc Champey om te bezoeken, bijvoorbeeld een aantal grotten. Maar goed als je haast hebt en geen relax tijd nodig hebt kan je ook doorgaan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
JTB85
Vakantieganger

Bericht door JTB85 »

Het is niet zozeer dat ik haast hebt...integendeel. Net als dat ik zeker tijd heb om te relaxen. Ik probeer alle bezienswaardigheden alleen te verdelen. Yaxchilan en Bonampak zullen zeker zeker schitterend zijn maar Palenque, Monte Alban, Tikal, Copan, Tulum en Uxmal/Chichen Itza staan ook op het programma. Ik kan ook 7 wekenlang koloniale stadjes bezoeken zoveel zijn er. En op die manier probeer ik een mix van stadjes, natuur, cultuur te maken.

Misschien dat Copan - Roatan ook nog wel te doen is. 1ste bus rond 6 uur naar Santa Flores = ong. 3 uur en vanaf daar is het ong. 3 uur naar Roatan. De laatste boot om 2 uur kan ik wellicht nog halen en anders de dag erna maar. Dit reisdagen (net als Palenque-Flores) vind ik niet erg. Liever 1 dag proberen hard doorreizen dan ergens halverwege te belanden waar ik niet wil zijn.

Maar...bedankt voor je tips natuurlijk (net als in andere topics). Lees ze met plezier en kan ze soms nog gebruiken ook!
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Ik vraag me af of het niet beter is om van San Cristobal naar Xela te gaan en dan als je in Flores bent naar Palenque (en dan Campeche).

Volgens mij is Flores>Pal ook een stuk korter dan andersom (weet niet precies waarom maar zoiets staat me bij van toen ik daar was).
JTB85
Vakantieganger

Bericht door JTB85 »

Aan dat 1ste heb ik gedacht maar dat maakt de rest van mijn route weer onlogisch. Ik wil namelijk ook graag naar Belize en dan is na flores en Palenque niet echt logisch.

Of ik zou van Livingston naar Belize moeten gaan en vervolgens naar Flores / Palenque en de rest van Yucatan. Is dat handig? En waar plan ik dan Lanquin in?

Thanks voor je tip.
pindakase
Reiziger
Contacteer:

Bericht door pindakase »

Copan naar Roatan is niet mogelijk in een dag (met boottijden enzo)
Klopt niet. Het is wel mogelijk. 's morgens vertrekken met de bus naar San Pedro Sula, dan de bus naar La Ceiba, spring op de boot en tada... je bent er. Ik heb dat ook zo gedaan
Palenque - Flores
Ik heb dat gedaan (in tt riching). Inderdaad een lange dag hobbelen. Je kan deze reis ook onderbreken bij die 2 tempels op de grens van Mexico en Guatemala (even de naam vergeten). Dat zou ik doen als ik er weer zou zijn.
Ik vraag me af of het niet beter is om van San Cristobal naar Xela te gaan en dan als je in Flores bent naar Palenque
Dit lijkt me ook logisch en dan Tikal/flores aan te doen als je weer omhoog reist. Eventueel met een tussenstop in San Ignasio in Belize.

Waarom ga je naar Xela? Wil je daar de bergen in? Je kan vanuit Xela wel dagje naar Fuentes Georginas

En voor de logica van je route: Roatan->Livingston->Languin->Tikal->Caye Caulker of iets compleet anders ^O^
Laatst gewijzigd door Erik op 26 jul 2011 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links verwijderd
JTB85
Vakantieganger

Bericht door JTB85 »

pindakase schreef: Waarom ga je naar Xela? Wil je daar de bergen in? Je kan vanuit Xela wel dagje naar Fuentes Georginas

En voor de logica van je route: Roatan->Livingston->Languin->Tikal->Caye Caulker of iets compleet anders ^O^
Thanks, Copan naar Roatan heb ik idd wel vertrouwen in. In Xela wil ik de bergen in ja of beter gezegd de vulkanen op. O.a. de Tajamulco met een overnachting halverwege. En dan heb je er nog 2 waarvan ik de naam even kwijt ben.

Die route is ook logisch alleen mis ik dan Palenque (ervan uitgaande dat ik van San Cristobal naar Xela ga). Flores ligt tussen Caye Caulker en Palenque in dus dat is het lastige denk ik. Of niet?
pindakase
Reiziger
Contacteer:

Bericht door pindakase »

Nou, ik zie het probleem niet *O*
Je kan Palenque eventueel bezoeken als een dagtrip vanuit San Cristobal. Genoeg touroperators die dagtrip aanbieden.
Vaak in combinaties met Aqua Azul en nog een waterval. Of je hobbelt even heen en weer van San Cristobal naar Palenque en weer terug of je slaat Palenque helemaal over om tempelvermoeidheid te voorkomen.

En Flores/Tikal kan je toch bezoeken op je weg naar boven? Dus vanuit Copan>Languin>Flores>Belize
JTB85
Vakantieganger

Qreply

Bericht door JTB85 »

Zo, morgen nog slechts 3 weken te gaan voordat ik naar o.a. Mexico vertrek. De 1ste keer naar dit deel v/d wereld en kijk er ontzettend naar uit.
Nu de puntjes op de i aan het zetten. Ik zoek nog hostel/guesthouses in een aantal plaatsen. Ik reis alleen, geef niet veel om luxe wel om budget, mag dus basic zijn maar liever geen dorm.
Misschien hebben jullie tips voor: Oaxaca, Palenque, Merida en Tulum!
Alvast heel veel thanks.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Slaapplaats is het laatste waar ik me tijdens een reis zorgen om maak. Dat zie ik steeds ter plekke wel en het komt steeds goed.
Nog enkele tips:
Zorg dat je een beetje geacclimatiseerd bent als je de Tajamulco wil beklimmen. Een dagje of 2 op minstens 2000m is wel raadzaam vooraleer je aan de klim begint. En zorg voor een warme slaapzak, want het vriest daarboven 's nachts.
Bij Lanquin kan je ook goed raften op de Rio Cahabon (class 5). Een aanrader.
Persoonlijk vond ik El Remate rustiger en mooier om te overnachten dan Flores. En je kan een uur langer slapen als je de zonsopkomst in Tikal wil zien. Maar de meningen zijn verdeeld hierover.
Guatemala is goedkoper dan Mexico. Met dit achtergrondgegeven kan je eventueel je reistempo aanpassen aan je budget.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Mee eens zeker in de plaatsen waar je nog slaapplek zoekt is zoveel keuze dat je makkelijk binnen 10 minuten enkele lokaties kunt bekijken of ze plek hebben en voldoen aan je eisen.
Plaats reactie