Scandinavië

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Black-ninj

Scandinavië

Bericht door Black-ninj »

Ik ga eind mei naar Scandinavië met een camper, ik ga van Denemarken naar zweden en dan met de boot van stockholm naar turku en dan in finland helemaal omhoog en dan via de anderekant weer omlaag.
De reis gaat ongeveer 3 maanden duren.

Welke steden, plekjes of bezienswaardigheden mag ik absoluut niet missen?
Ik weet dat wildkamperen toegestaan is maar weten jullie ook nog mooie gratis of bijna gratis plekjes voor mijn camper?

En misschien hebben jullie nog wat andere tips.

Alvast bedankt.
Martin.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Scandinavië

Bericht door Globeskater »

Ik weet niet via welke landen je teruggaat, maar sla de Lofoten in Noorwegen zeker niet over want die schijnen echt schitterend mooi te zijn en staan erg hoog op mijn lijstje..
Black-ninj

Bericht door Black-ninj »

Ik heb de lofoten even op gezocht en inderdaad als je de plaatjes ziet en er dingen over leest moet het er wel heel mooi zijn. Ik ga zeker proberen ook de lofoten te bezoeken.
Dus heel erg bedankt voor de goeie tip.

Nu hopen dat er nog wat meer tips komen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben een aantal jaar geleden met een camper naar scandinavië geweest. Wildkamperen mag idd volgens bepaalde regels maar met een camper is het vaak al wat lastiger. Wij hebben toen toch regelmatig een camping opgezocht maar die hadden we ook vaak voor onszelf. Bij nationale parken hebben we wel gewoon op parkeerplaatsen gestaan. en dan bedoel ik dus wel echt mooie parkeer plaatsen ;-)

We hadden toen een goede campinggids van de anwb mee en die gaf echt heel veel verschillende soorten tips.
Ik vind echt alles mooi in die regio!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

als je naar Noorwegen gaat kun je echt de Hardangervidda niet overslaan. Vond het echt prachtig!! http://en.wikipedia.org/wiki/Hardangervidda
Selalu mencari...
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Briksdal, Geiranger en Preikestolen, Bergen, hardangervidda en Lofoten (allemaal in Noorwegen).
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Je bent inmiddels al aan je reis begonnen, maar toch nog een aantal tips van mijn kant. Voor het geval je hier nog even komt spieken ;) Wij zijn vorig jaar via Zweden en Finland naar de Noordkaap gereden en via de fjorden weer terug. We waren met zes personen in één busje (gezellig ^O^ ) en we sliepen steeds in stuga's. Natuurlijk moet je ook naar de Noordkaap! Wij stonden daar vorig jaar helaas tot twee keer toe in de mist, maar als je geluk hebt is het stralend mooi weer en heb je een prachtig uitzicht. De Lofoten zijn prachtig, breng een bezoekje aan het oudste vissersdorpje van Noorwegen, Nusfjord. Je kent het wellicht uit reisboeken over Noorwegen. Ga ook eens met de veerboot als je bij de fjorden bent.

Enkele andere aanraders in Zweden en Noorwegen:
- Dalarnafabriek Nils Olsson, de bekende Zweedse houten paardjes. In Nüsnas.
- Frösön eiland, met o.a. een runensteen uit de 11e eeuw, uitkijktoren etc
- Storforsen, een waterval/stroomversnelling waar je heerlijk kunt vertoeven (zwemmen, BBQ etc)
- Arvidsjaur - Lappstaden, handwerkwinkel
- Poolcirkel bij Jokkmokk
- Ajtte Jokkmokk museum
- Artico Ice Bar, een bar gemaakt van ijs in Honnigsvag
- Varen met de Hurtigruten (postboot)
- Rotstekeningen, in Hjemmeluft
- Het Samipark in Karasjok
- Dagje Tromso, o.a. IJskathedraal, Polaria, botanische tuin
- Lofotr Viking Museum, nabij Borg
- Saltstraumen, draaikolken bij Bodo
- De Noorse hoogvlakte en de Poolcirkel
- Laksfossen, een giga waterval
- Dagje Trondheim
- Vikingbegraafplaats Vang
- Magalaupet, oftewel het maagdarmkanaal
- Ridderspranget, nauwe kloof waar het water doorheen geperst werd
- De staafkerk van Lom
- Dagje Oslo

Wat ik je echter NIET wil aanraden, zijn de Gronli Grotta bij Mo i Rana. Ik ben heel wat gewend, ik ben gek op grotten en echt geen angsthaas, maar toen dacht ik serieus dat ik het zonlicht nooit meer zou zien. Totaal NIET veilig! We liepen over spekgladde rotsblokken, schots en scheef, zonder enige vorm van houvast. Praktisch geen licht, het was er zo donker als de nacht. Dat we er toen allemaal zonder botbreuken uit zijn gekomen, daar kan ik me nog niet bij. Er staat op de site dat het een belevenis is voor de hele familie... Dit is dus beslist niet geschikt voor de hele familie, want ik zou hier geen kleine kinderen in laten. En ook geen opa's en oma's, die arme mensen breken hun heup bij de eerste stap... Bovendien hadden wij een groepsleider mee die nergens rekening mee hield, tijdens zijn wandeling vertelde hij wat er te zien was. De groep was enorm uit elkaar gevallen omdat iedereen moeite had om staande te blijven en elkaar te helpen, dus niemand heeft eigenlijk iets van de grot gezien. Ja, de rotsblokken waar je op liep..... De groepsleider controleerde overigens ook niet of iedereen aan het eind van de rit uit de grot was.

Nusfjord:
Afbeelding
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
GohnGuan

Bericht door GohnGuan »

De Lofoten zijn inderdaad geweldig. Ga er vooral heen voor hiking! prachtige routes: [verwijderd]
Plaats reactie