EXIF data
Re: EXIF data
Menasil dank je wel!
Kan ik ook stellen dat wanneer je een foto maakt (en deze zou uploaden naar ATG) je altijd een land en een plaats op kunt geven?
Kan ik ook stellen dat wanneer je een foto maakt (en deze zou uploaden naar ATG) je altijd een land en een plaats op kunt geven?
Ehm.. Niet zulke lastige vragen stellen hoor! Het zou mogelijk moeten zijn maar ik weet niet hoe.
Geotagging?
Ik zal mijn vraag even in een context plaatsen. Ik ben aan het kijken hoe ik een foto gallerie zoals eerder in dit topic is besproken zou kunnen maken. Alle camera gegevens (die in mijn lijstje staan) wil ik tonen bij een foto. Maar het zou ook mooi zijn wanneer je de plaats en een land op kunt geven (zodat je ook echt weet waar hij gemaakt is). Maar ik vroeg me af of dit altijd mogelijk was.
Op de camera zelf bedoel je? Dat kan alleen met geotagging, de camera moet het wel hebben, want die zoekt naar met behulp van GPS naar de locatie.
Nee ik bedoelde niet perse via de camera, aangezien dat nog niet heel gebruikelijk is. Meer in het algemeen.
laat mensen gewoon bij het uploaden van de foto een verplicht veld invullen waar de foto is gemaakt. dan weet je het. en mocht je vooruit willen denken: je kan ook een tag aan de foto laten hangen (ander verplicht veld) met het soort foto, bv. landschap, portret, onderwater.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Dat is ook de bedoeling, alleen zou ik dat graag willen koppelen aan de plaatsen die in de database staan. Op die manier kan ik een overzicht maken van alle foto's die gemaakt zijn in b.v. Sydney.
Wanneer mensen zelf wat in kunnen vullen krijg je sidney, sydney sidnie . Daar kun je veel minder mee. Maar niet alle plaatsen zullen in de database staan waarschijnlijk
Voor de dingen die jij noemt (landschap portret, onderwater) e.d. heb ik nu een categorie veld gemaakt waaruit je kunt kiezen.
Wanneer mensen zelf wat in kunnen vullen krijg je sidney, sydney sidnie . Daar kun je veel minder mee. Maar niet alle plaatsen zullen in de database staan waarschijnlijk

Voor de dingen die jij noemt (landschap portret, onderwater) e.d. heb ik nu een categorie veld gemaakt waaruit je kunt kiezen.
Misschien kun je ideeën opdoen bij de opbouw van http://www.trekearth.com. Zij gebruiken zo een systeem waar je dat soort dingen allemaal moet invullen zoals jij bedoelt. Alle foto's van een bepaalde plaats komen zo allemaal in een desbetreffende map terecht. De site hapert soms wel eens. Dus het kan zijn dat je een keer terug moet af- en aanmelden.
Het is ook wel interessant om aan de hand van de EXIF te zien of er al dan niet een flash werd gebruikt.
Maar om de EXIF te koppelen aan de "details" van een foto die je in Windows Verkenner bekijkt, dat lijkt me een hele omweg en niet meteen de beste wijze om een foto te beoordelen (Windows Verkennen ondersteunt ook niet elke kleurruimte).
Het is ook wel interessant om aan de hand van de EXIF te zien of er al dan niet een flash werd gebruikt.
Maar om de EXIF te koppelen aan de "details" van een foto die je in Windows Verkenner bekijkt, dat lijkt me een hele omweg en niet meteen de beste wijze om een foto te beoordelen (Windows Verkennen ondersteunt ook niet elke kleurruimte).
Ik heb nu een soortgelijke opzet als trekearth teminste voor zover ik het kan zien want de site is nu ook erg traag 
De exif informatie lees ik nu uit en plaats ik als deze aanwezig is bij de foto. Anders moet je deze nog even toevoegen.
Windows Verkenner doet inderdaad rare dingen met de Exif informatie, maar heb het bijna ontcijferd

De exif informatie lees ik nu uit en plaats ik als deze aanwezig is bij de foto. Anders moet je deze nog even toevoegen.
Windows Verkenner doet inderdaad rare dingen met de Exif informatie, maar heb het bijna ontcijferd

Nog een vraagje, moet er een watermerk geplaatst worden in de foto's die geupload worden?
Is dat geen beslissing die je over laat aan de eigenaar van de foto zelf?
Vaak ontsiert zo'n watermerk je foto. En aangezien die bvb max 400kb is, kan een ander daar toch niet veel mee doen (tenzij hem elders op internet te plaatsen).
Voor mij moet het niet en ik ken ook niet veel mensen die dat doen (tenzij je professioneel bezig bent).
Op trekearth zie je het ook nergens, toch?
Eventueel de functie inbouwen dat je de rechtermuisklik niet kan gebruiken om te kopiëren.
Ik ken wel iemand wiens foto's gestolen werden op internet, Marsel van Oosten (geweldige reisbestemmingen en dito foto's), maar dat is dan ook een fotograaf van een hoger niveau dan wat je op ATG zal tegen komen
Meestal post hij zijn foto's dan ook in een nog kleiner formaat ipv een watermerk te gebruiken.
Vaak ontsiert zo'n watermerk je foto. En aangezien die bvb max 400kb is, kan een ander daar toch niet veel mee doen (tenzij hem elders op internet te plaatsen).
Voor mij moet het niet en ik ken ook niet veel mensen die dat doen (tenzij je professioneel bezig bent).
Op trekearth zie je het ook nergens, toch?
Eventueel de functie inbouwen dat je de rechtermuisklik niet kan gebruiken om te kopiëren.
Ik ken wel iemand wiens foto's gestolen werden op internet, Marsel van Oosten (geweldige reisbestemmingen en dito foto's), maar dat is dan ook een fotograaf van een hoger niveau dan wat je op ATG zal tegen komen

Meestal post hij zijn foto's dan ook in een nog kleiner formaat ipv een watermerk te gebruiken.
Ik zag bij trekearth ook water merken vandaar de vraag. Geen idee of die er door de uploader of door trekearth zijn in gezet.
Ben inmiddels op zoek naar mensen die mee willen denken / kijken/ testen hoe dit het beste aangepakt kan worden. Er staat een test versie online (verborgen) en wil even kijken of de (prille) opzet zo logisch genoeg is.
Ben inmiddels op zoek naar mensen die mee willen denken / kijken/ testen hoe dit het beste aangepakt kan worden. Er staat een test versie online (verborgen) en wil even kijken of de (prille) opzet zo logisch genoeg is.
Ik wil me wel aanmelden voor de test.
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
http://www.dutchbackpacker.nl
Dank je wel voor je reactie! Ik heb je zojuist twee links gestuurd. Daarmee kun je e.e.a al bekijken. Alle geuploade foto's worden weer verwijderd dus gebruik het vooral als test.
Wat ik graag zou willen weten is hoe jij graag de opzet verder zou willen.
Wat vind je van het formaat foto? Groot genoeg ?
Wat vind je van de indeling (nu is deze op basis van het land gedaan) is dat denk je voldoende wanneer er meerdere foto's geupload worden?
Welke categorieën mis je eventueel nog?
De informatie die nu getoont wordt van de foto vind je die nuttig, mis je nog niets is er iets overbodig?
Wanneer je zelf een foto toevoegd wordt de exif data uitgelezen uit de foto en bij de foto geplaatst. Ik heb alleen nog maar met mijn eigen foto's kunnen testen en heb ook geen idee of het bij de rest wel goed gaat
Wat ik graag zou willen weten is hoe jij graag de opzet verder zou willen.
Wat vind je van het formaat foto? Groot genoeg ?
Wat vind je van de indeling (nu is deze op basis van het land gedaan) is dat denk je voldoende wanneer er meerdere foto's geupload worden?
Welke categorieën mis je eventueel nog?
De informatie die nu getoont wordt van de foto vind je die nuttig, mis je nog niets is er iets overbodig?
Wanneer je zelf een foto toevoegd wordt de exif data uitgelezen uit de foto en bij de foto geplaatst. Ik heb alleen nog maar met mijn eigen foto's kunnen testen en heb ook geen idee of het bij de rest wel goed gaat