Bus van Vientiane naar Hanoi

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
sanniedepannie

Bus van Vientiane naar Hanoi

Bericht door sanniedepannie »

Ik vroeg mij af wie van het forum ooit de busreis van Vientiane naar Hanoi heeft gedaan? Hoe was het? Hoe meer verhalen ik lees op het internet, hoe meer het de busreis from hell lijkt te zijn! Ik moet hem waarschijnlijk zelf gaan doen, aangezien een vliegticket te duur gaat zijn. Of ik ga in etappes naar Hanoi. Ik weet het nog niet. Maar ik ben benieuwd naar eventuele verhalen!
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Re: Bus van Vientiane naar Hanoi

Bericht door lisette-van-beek »

Ik kan je niet helpen met de reis van vientiane naar Hanoi. Wel weet ik uit verhalen dat het niet een hele prettige reis is (zacht uitgedrukt) ;)

Ik kan je wel een heel mooi alternatief bieden als je besluit om in etappes naar Hanoi te gaan, deze reis is heel mooi en avontuurlijk omdat maar een handjevol mensen het doet en je ziet daar het ECHTE Laos:

* Van luang prabang met boot of lokale bus richting noord naar Nong Kiaw, super mooi rustig plaatje aan een rivier tussen geweldige kartgebergte, slapen in bamboehutjes. Boot en bus vertrekt iedere dag meerdere keren.
* Van Nong kiaw met boot (kan niet met bus) naar Muang Ngoi, een nog mooier dorpje, geen wegen voor auto's, alleen in de avond electriciteit, grotten, rivier, karstgebergte, locals die zich in de rivier wassen. Boot vertrekt iedere dag.
* vervolgens de grensovergang maken naar vietnam dmv de boot naar Muang Khua.
Van muang ngoi met bootje naar muang khua (vertrekt iedere dag), daar overnachten, vervolgens sochtends vroeg met lokaal minbusje naar de grens.. (vertrekt sowieso 3 dagen in de week, neem reispilletje!!!) je word dan naar Dien Bien Phu in vietnam gebracht. Daar is niets te doen, maar je kan daar overnachten en de volgende dag naar Sapa of Hanoi met de lokale bus.

Dit was het meest avontuurlijke stukje reis van mijn trip van 6 maanden door ZO Azie en ik kan het iedereen aanraden.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
sanniedepannie

Bericht door sanniedepannie »

Thanks! Ik moet zeggen dat het als een fantastisch alternatief klinkt. Ik had beetje het plan om na Luang Prabang naar Vang Viang en dan naar Vientiane te gaan. Wel nog met twijfels, aangezien ik nog niet helemaal weet of ik zin heb in een backpackersoord waar je toch alleen maar zuipende lui tegen komt. Wil toch meer zien van een land, dan dat zeg maar.. :{ Dus dit alternatief is zeeeer welkom!
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Een tip als je meer van Laos wilt zien: ga in het noorden naar plaatsjes als luang nam tha, muang sing, oudom xay. En de plekken die hierboven al genoemd werden richting de grens met Vietnam.

Wat je van vang vieng vindt is heel persoonlijk, de omgeving is prachtig en je kunt er heel mooi fietsen.

En de bus van vientiane naar Hanoi... Het is een lange rit van 24 uur, en of het echt verschrikkelijk is weet je pas als je het gedaan hebt. En het is maar net wat je eisen zijn en of je toevallig naast een gezellig iemand zit waardoor je wordt afgeleid van het gehobbel en alles wat er in de bus gebeurt.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Als je de tijd hebt zou ik Vang Vieng zeker niet overslaan want de omgeving is inderdaad heel erg mooi en het tuben is iets wat je nergens anders ter wereld vind, leuk om een keer mee te maken ;) Ook het alternatief van Loesopreis zou ik zeker in overweging nemen. Ik ben er helaas niet geweest maar goede verhalen over gehoord!

Vientiane zou ik persoonlijk overslaan. Er is geen cultuur en natuur. Wij moesten er heen om het Vietnam visum te regelen maar probeer dat echt ergens anders te doen!!

Blijf gewoon in het noorden als je niet veel tijd hebt en ga niet zuidelijker dan Vang Vieng. Hoeveel tijd heb je?
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Hoi,

Een paar jaar terug heb ik de rit van Vientiane naar Hanoi gedaan. 27 uur met de bus. Het was inderdaad niet de beste busrit ooit. Een overvolle bus (met krukjes in het gangpad) en vrij onvriendelijke chauffeur die alleen maar schreeuwde dat alle toeristen op de achterbank moesten gaan zitten. Dat zijn dus de slechtste plekken in de bus want die stoelen konden niet naar achter. Ik zou zeggen niet naar luisteren en gewoon daar gaan zitten waar jij wilt zitten (zorg dat je op tijd bent). Bij de grensovergang wordt je min of meer aan je lot overgelaten. Je moet zorgen dat jij én je bagage samen Vietnam in komen. Maar als ik alles bij elkaar optel, het is een lange rit maar kostte ons destijds iets van 15-20 dollar (exact weet ik het niet meer) en dat is natuurlijk een koopje om van Laos naar Vietnam te komen. Als er een alternatieve route is en je hebt daar tijd voor dan is dat zeker de moeite waard. De busrit zou ik vooral doen omdat het goedkoop is.

Janneke
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Er worden hier goede tips gegeven over erg interessante plaatsen.

Een andere mogelijkheid:

Met de bus naar Hanoi maar niet direct. Je zou bijvoorbeeld ook nog kunnen stoppen in Sam Neua. Daar komen maar weinig toeristen en er is niet veel te doen in het stadje. Maar op 45 minuten van daar (en weer dichter bij de Vietnamese grens) ligt Vieng Xai. Een prachtige plaats met een geschiedenis die heel interessant is. Het is er dus erg mooi en er zijn diverse plaatsen waar je kunt slapen en kunt eten.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Frannie
Reiziger

Bericht door Frannie »

@ lisette van beek; hoelang heb je erover gedaan om van Luang Prabang naar de grens van Vietnam te komen, met de route die jij hebt afgelegd?
Frannie
Reiziger

Bericht door Frannie »

en ook niet heel onbelangrijk hoe duur waren alle bus en bootritjes ongeveer bij elkaar?
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Ik heb er heeeeel lang over gedaan aangezien ik een lange tijd in Nong Kiau en Muang Ngoi heb gezeten ;)
Maar jij wilt het in 1 keer doen?

Van luang prabang naar Nong Kiau : 4,5 uur (met bus). Boot is volgens mij iets van 7 a 8 uur. Bus gaat 2 keer op een dag. Boot volgens mij elke dag maar dat weet ik niet zeker.

Van Nong Kiau naar Muang Ngoi Neua: een uur of 3 met boot. Maar zeker weten doe ik het niet. Het duurde in ieder geval niet superlang. Boot gaat elke dag (1 a 2 x). Mooie bootreis.. overal waterbuffels en zwemmende kinderen.

Van Muang Ngoi Neua naar Muang Khua: een uur of 3 a 4 met de boot. Weer zeker weten doe ik het niet. Duurde in ieder geval langer dan van Nong Kiau naar Muang Ngoi: boot gaat zodra genoeg mensen zich hiervoor hebben ingeschreven, maar ga er maar vanuit dat er sowieso elke dag een boot gaat. Indrukwekkende bootreis omdat je op een gegeven moment ziet dat de bergen steeds kaler worden... Overal zijn er bomen gekapt en worden er wegen aangelegd. Invloed van China is daar jammer genoeg heel erg goed te zien.

Van Muang Khua naar Dien Bien Phu (Vietnam): Lange en hobbelige reis. Volgens mij iets van 10 uur (bus). Bus ging om half 4 sochtends (bus gaat sowieso om de dag). Je komt aan het einde van de middag aan in Bien Bien Phu. Dezelfde avond nog zou je naar Hanoi kunnen. Ik heb een hostel vlakbij het busstation gepakt en ben de dag erna naar Sapa gegaan.

Als je alles in 1 keer wilt doen is het dus in 4 a 5 dagen te doen ;) Maar het is zeer aan te raden om 2 a 3 dagen te stoppen in Nong Kiau en Muang Ngoi Neua. Omgeving en sfeer is zo geweldig daar! Muang Khua is echt een noodzakelijke stop. Erg depressief maar uniek plaatsje.

Prijzen weet ik niet meer. Dat is een goed teken want dan betekent het dat het niet uizonderlijk duur geweest is ;) Had een budget van 15 euro per dag en daar paste het prima in.

Reisagenda '15:
Frannie
Reiziger

Bericht door Frannie »

We zijn inderdaad van plan te stoppen overal, we willen graag Noord Laos verkennen dus dit lijkt ons een goed plan! Bedankt voor de info! :)
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Mooi alternatief voor mijn plannen om van Hanoi in LP te geraken, waarvoor dank :)
Plaats reactie