4&4 of gewone auto

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Plaats reactie
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

4&4 of gewone auto

Bericht door estelle »

Is het makkelijk om met een 'gewone' auto de national parks (hluhluwe en swaziland) in te gaan of raad je dan een 4x4 aan qua wegen. Ik las dat er wel verharde wegen zijn in de parken maar zie je daar ook wildlife of zie je die beter op de dirt-roads? In Namibië hadden we wel een 4x4 maar nooit gebruikt op dirt-roads. Hoe zit het in zuid-afrika (kwazulu-natal en Swaziland) met dirt-roads en dan met name in de National Parks. Ik zie ook dat een aantal verhuurbedrijven de gewone auto's laag zijn. Weet iemand een goede auto waarbij je een beetje hoger zit en geen 4x4 is? (heb geen verstand van auto's)
Alvast bedankt!
kohraya
Reisexpert

Re: 4&4 of gewone auto

Bericht door kohraya »

In Zuid Afrika en Swaziland had ik een gewone auto (Toyota Corolla).
Dat gaf geen problemen in Kruger en Mlilwane, de enige 'off-road' situaties waar we mee te maken kregen.
Maar we reden met dezelfde wagen in Mozambique, en daar zaten we een paar keer vast en hebben we ook de bodemplaat beschadigd.
Ook in Namibië, Botswana en Zambia geweest. Daar hebben we onze 4x4 wel degelijk gebruikt.
Maar dat soort toestanden zijn wij in die 2 parken in Zuid Afrika en Swaziland niet tegen gekomen.
Verder geen ervaring met andere parken.
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Dank je!
En vind/vond je dat er verschil zit in de auto's qua beleving van de parken. Met de 4x4 zat je hoger neem ik aan. Ik vraag me af of het beter is voor het zicht en wild spotten om een hogere (en dus duurdere) auto te huren zoals de Dayhatsu Terios i.p.v. een lagere, goedkopere auto.
Weet iemand ook hoe de wegen zijn naar Sit Lucia en rond Maputaland. Moet je hier echt een 4x4 hebben of is het met 2x4 ook te doen?

Alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heel zuid afrika is goed te berijden met een normale auto. Ook de eventuele onverharde wegen.
Ik zou je willen aanraden om het geld dat je bespaard door geen 4x4 te huren te steken in een safari in een jeep. Dan kan je met een gids die veeeeel meer ziet dan jij ofroad en als je wil kan je dan de volgende dag met je eigen auto op de verharde weg blijven.

Ik heb veel ervaring met rondrijden in de parken. In 4x4, in minibusjes en in gewone auto's. Heb ook vast gezeten met een gewone auto. De kaarten die er zijn van de dirtroads van de parken zijn ook niet best.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie