Taiwan?
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Taiwan?
Hey allemaal!
Ik vlieg wss met China airlines naar Australië! Nu zit ik er aan te denken een tussenstop in Taiwan te maken. Alleen heb dus geen idee hoe lang ik er ongeveer voor moet gaan uittrekken.. Ik wil dan de hoofdstad zien en een beetje meer van het land..
Is er iemand al eens in Taiwan geweest en hoeveel tijd heb je nodig om een beetje wat van het land te zien?
Ik vlieg wss met China airlines naar Australië! Nu zit ik er aan te denken een tussenstop in Taiwan te maken. Alleen heb dus geen idee hoe lang ik er ongeveer voor moet gaan uittrekken.. Ik wil dan de hoofdstad zien en een beetje meer van het land..
Is er iemand al eens in Taiwan geweest en hoeveel tijd heb je nodig om een beetje wat van het land te zien?
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Taiwan?
Zoals wel bekend zal zijn is mijn geplande reis vorig jaar niet doorgegaan, maar ik had er twee weken voor uitgetrokken. Doel was toen om een rondje om het eiland te maken, van Taipei naar Tainan ("culturele hoofdstad" met o.a. Nederlandse forten), Kaohsiung (uitvalsbasis dagtrip Little Liuqiu Island), Hualien (Taroko Gorge) en weer terug naar Taipei. Voor Taipei had ik in totaal 6 overnachtingen gepland, niet alleen voor de stad zelf maar ook voor dagtrips naar Danshui, Keelung en de Pingxi Branch Line.
Er van uitgaande dat je waarschijnlijk niet zoveel tijd voor het land zal willen/kunnen uittrekken zou je je wellicht nog het best kunnen beperken tot Taipei en dan van daaruit dagtripjes maken, er zou in de directe omgeving zat te zien moeten zijn. Zelfs Taroko Gorge zou als dagtrip mogelijk moeten zijn...
Ik zit er overigens nog wel serieus over te denken om die plannen nog een herkansing te geven, maar dat zal dan op z'n vroegst waarschijnlijk pas tegen het einde van het jaar zijn.
Er van uitgaande dat je waarschijnlijk niet zoveel tijd voor het land zal willen/kunnen uittrekken zou je je wellicht nog het best kunnen beperken tot Taipei en dan van daaruit dagtripjes maken, er zou in de directe omgeving zat te zien moeten zijn. Zelfs Taroko Gorge zou als dagtrip mogelijk moeten zijn...
Ik zit er overigens nog wel serieus over te denken om die plannen nog een herkansing te geven, maar dat zal dan op z'n vroegst waarschijnlijk pas tegen het einde van het jaar zijn.
Heel toevallig gaan wij ook via een overstap van China Airlines Taipei verkennen! 14 augustus vliegen we van Amsterdam naar Bangkok, dan naar Taipei waar we zowel de heenreis als de terugreis een hele dag te besteden hebben. Geen lange tussenstop dus, maar wellicht kan ik je helpen met de info die ik tot nu heb gevonden. Ik heb een aantal websites gevonden, o.a. van de metrolijn en de gondola. Ik zet ze voor je op een rij.
Alles over het vliegveld (waar het overigens erg koud schijnt te zijn en weinig is!):
http://www.taoyuan-airport.com/english/ ... nid=100150
De gondola:
http://gondola.trtc.com.tw/eng/index.htm
Een fijne site.. Klik op een metrostation en zie wat er in de buurt is te doen.
http://www.taipeitravel.net/user/Articl ... o=04000693
Vanaf het vliegveld gaan er ook gratis halve dag-toers. Op basis van: wie het eerst komt......
http://eng.taiwan.net.tw/tour/index.htm
Ik maak even een rijtje met de bezienswaardigheden die wij hopen te zien, met daarbij wat het kost. 1 euro is ongeveer 42 NTD.
- Taipei 101 NTD 400
- National Palace Museum NTD 0 (gratis kaartjes)
- Chiang Kai-shek Residence NTD 0
- Confucian Temple NTD 0
- Baoan Tempel NTD 0
- Longshan Tempel NTD 0
- Dataocheng Wharf NTD 0
- Presidential building NTD 0
- Botanical Garden NTD 0
- Een ritje met de gondola's, indien er tijd over is......
Nou ja, je ziet het, de lijst is ontzetend lang...... We beginnen gewoon ergens en we zien waar we eindigen.
Nog een tip tot besluit: Via het Taiwanese toeristenbureau in Duitsland kun je gratis kaartjes voor het National Palace museum krijgen. Stuur een mail met daarin je adresgegevens en dat je graag kaartjes voor het museum wilt ontvangen. Je hebt ze binnen een paar dagen in huis en je krijgt er ook een aantal folders en een plattegrond bij! Heel handig, want hier staan niet alleen alle bezienswaardigheden op, maar ook de metrostations
Het schijnt dat je ook ergens gratis metrokaartjes kunt krijgen, maar degene die mij die tip gaf, heeft nog niet teruggemaild.
Overige informatie (via bronnen op internet, m.n. gericht op het vliegveld in Taoyuan)
- Douches op het vliegveld (informatie gekregen via het vliegveld van Taiwan)
Terminal 1, 4th floor (= 3e verdieping?) Departure Hall bij het 'more business centre'
Transit lounge A, tussen gate A7 en A6
Transit lounge B, tussen gate B5 en B6
- Volgens de bronnen zijn er gratis massagestoelen in de Zen garden bij gate D1 (Terminal D). Gratis muntje af te halen bij de Fila shop. Ook schijnt er gratis internet te zijn tussen gate D2 en D3.
- Er is een Starbucks in terminal 1, airside, departure 3F.
- Vanaf het vliegveld zijn er verschillende bussen die naar Taipei gaan (Taipei main station). Deze ritten duren zo'n 40 minuten tot een uur, afhankelijk van het verkeer. Kaartjes zijn te koop aan de kassa.
- Je kunt losse kaartjes kopen voor het openbaar vervoer, maar op de site van de gondola's is te zien dat er een zgn. Taipei pass te koop is voor NTD 250. Deze pas is de hele dag geldig en te gebruiken in alle bussen en metro's.
Ik heb ook een Lonely Planet van Taiwan, dus als je nog iets wilt weten kan ik het zo voor je opzoeken. Veel plezier met de voorbereidingen!
Alles over het vliegveld (waar het overigens erg koud schijnt te zijn en weinig is!):
http://www.taoyuan-airport.com/english/ ... nid=100150
De gondola:
http://gondola.trtc.com.tw/eng/index.htm
Een fijne site.. Klik op een metrostation en zie wat er in de buurt is te doen.
http://www.taipeitravel.net/user/Articl ... o=04000693
Vanaf het vliegveld gaan er ook gratis halve dag-toers. Op basis van: wie het eerst komt......
http://eng.taiwan.net.tw/tour/index.htm
Ik maak even een rijtje met de bezienswaardigheden die wij hopen te zien, met daarbij wat het kost. 1 euro is ongeveer 42 NTD.
- Taipei 101 NTD 400
- National Palace Museum NTD 0 (gratis kaartjes)
- Chiang Kai-shek Residence NTD 0
- Confucian Temple NTD 0
- Baoan Tempel NTD 0
- Longshan Tempel NTD 0
- Dataocheng Wharf NTD 0
- Presidential building NTD 0
- Botanical Garden NTD 0
- Een ritje met de gondola's, indien er tijd over is......
Nou ja, je ziet het, de lijst is ontzetend lang...... We beginnen gewoon ergens en we zien waar we eindigen.
Nog een tip tot besluit: Via het Taiwanese toeristenbureau in Duitsland kun je gratis kaartjes voor het National Palace museum krijgen. Stuur een mail met daarin je adresgegevens en dat je graag kaartjes voor het museum wilt ontvangen. Je hebt ze binnen een paar dagen in huis en je krijgt er ook een aantal folders en een plattegrond bij! Heel handig, want hier staan niet alleen alle bezienswaardigheden op, maar ook de metrostations

Overige informatie (via bronnen op internet, m.n. gericht op het vliegveld in Taoyuan)
- Douches op het vliegveld (informatie gekregen via het vliegveld van Taiwan)
Terminal 1, 4th floor (= 3e verdieping?) Departure Hall bij het 'more business centre'
Transit lounge A, tussen gate A7 en A6
Transit lounge B, tussen gate B5 en B6
- Volgens de bronnen zijn er gratis massagestoelen in de Zen garden bij gate D1 (Terminal D). Gratis muntje af te halen bij de Fila shop. Ook schijnt er gratis internet te zijn tussen gate D2 en D3.
- Er is een Starbucks in terminal 1, airside, departure 3F.
- Vanaf het vliegveld zijn er verschillende bussen die naar Taipei gaan (Taipei main station). Deze ritten duren zo'n 40 minuten tot een uur, afhankelijk van het verkeer. Kaartjes zijn te koop aan de kassa.
- Je kunt losse kaartjes kopen voor het openbaar vervoer, maar op de site van de gondola's is te zien dat er een zgn. Taipei pass te koop is voor NTD 250. Deze pas is de hele dag geldig en te gebruiken in alle bussen en metro's.
Ik heb ook een Lonely Planet van Taiwan, dus als je nog iets wilt weten kan ik het zo voor je opzoeken. Veel plezier met de voorbereidingen!

..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik denk dat ik op de heenweg een week wil blijven en dan moet ik even kijken of ik dat op de terugweg ook weer doe., denk dat ik dan wel een groot deel van het land kan zien.. moet eigenlijk mijn postcrossing kaartjes er eens op naslaan om te zien of daar nog leuke ideeen qua locaties tussen zitten 
Ik moet ook nog even kijken of het mijn vliegreis niet veel duurder gaat maken maar heb het idee dat dat wel meevalt. zag ook dat visum niet nodig is? klopt dat?
Ik zag ondertussen ook ander taiwan topic (kon ik toen ik deze opende niet vinden) is, is het handiger daar in verder te gaan of kan het ook gewoon hier?

Ik moet ook nog even kijken of het mijn vliegreis niet veel duurder gaat maken maar heb het idee dat dat wel meevalt. zag ook dat visum niet nodig is? klopt dat?
Ik zag ondertussen ook ander taiwan topic (kon ik toen ik deze opende niet vinden) is, is het handiger daar in verder te gaan of kan het ook gewoon hier?
Qreply
Wij hebben in 2008 op doorreis naar Japan een stopover gemaakt in Taiwan. In een week kun je heel veel bekijken. Er zijn snelle treinen en goede busverbindingen om de plaatsen rondom het eiland te bereiken. Ook binnenlandse vluchten zijn een goede optie. Het leven is er niet duur.
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Om hier toch ook even op in te haken…
Nog een paar nachtjes slapen en dan vertrek ik weer richting het verre oosten. Nu heb ik me tot nu toe vooral bezig gehouden met het Noord-Koreaanse deel van de trip, maar eerst heb ik nog een paar dagen in Taipei te spenderen. Bovenstaande informatie heeft me al wel aan wat ideeën geholpen, maar toch nog een paar vraagjes, wellicht dat een ervaringsdeskundige daar een antwoord op heeft:
Nog een paar nachtjes slapen en dan vertrek ik weer richting het verre oosten. Nu heb ik me tot nu toe vooral bezig gehouden met het Noord-Koreaanse deel van de trip, maar eerst heb ik nog een paar dagen in Taipei te spenderen. Bovenstaande informatie heeft me al wel aan wat ideeën geholpen, maar toch nog een paar vraagjes, wellicht dat een ervaringsdeskundige daar een antwoord op heeft:
- Wat is de meest praktische manier om vanaf het vliegveld in de stad te komen? Ik heb een hotel vlakbij Taipei Main Station. De twee opties waar ik tussen twijfel zijn een bus direct naar dat station, of een shuttlebus naar Taoyuan HSR Station en daar de trein naar Taipei. Die tweede optie is iets duurder en heeft uiteraard een overstap, maar ik kan me zo voorstellen dat het toch een stuk sneller gaat dan met een bus naar hartje stad.
(en uiteraard ben en blijf ik treinenfanaat....) - Ik zag dat er twee soorten pasjes zijn voor metro en bus: de EasyCard (NT$500 waarvan 100 deposit) waarmee je naast gemak ook 20% korting t.o.v. losse kaartjes krijgt, en de hierboven reeds genoemde TaipeiPass, NT$700 voor 5 dagen onbeperkt gebruik. Ik heb echter de indruk dat je wel erg veel rond moet reizen wil die laatste lonend zijn, is die indruk correct?
- De eerste volledige dag is een zondag. En hoewel de weersvoorspellingen vooralsnog wijzen op onweer reken ik heel optimistisch toch gewoon op prachtig zonnig lenteweer. Oftewel weer waarin de halve stad een park opzoekt. Nu alleen de vraag: welk park? Of zijn er nog andere plaatsen die specifiek op zondag de moeite waard zijn?
Ik kan je alleen met je eerste vraag helpen. Wij zijn vorig jaar met een bus naar Taipei Main Station gegaan. Ik kan me niet meer herinneren hoelang we daar over hebben gedaan, maar het was prima te doen. Klein uurtje ofzo? Het was spotgoedkoop en we hadden airco in de bus
In de terminal, vlak voordat je naar buiten gaat, kun je kaartjes kopen en buiten om de hoek stap je in de bus.
Succes met de laatste voorbereidingen en veel plezier toegewenst!

Succes met de laatste voorbereidingen en veel plezier toegewenst!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
voor mensen die dit topic nog lezen... vanaf vliegveld is de bus naar hartje centrum toch het makkelijkste.. zelfde geldt andersom.. zelfs als een groot deel van de stad is afgezet door een grote brand (dat was toen ik uit taipei wegging) dan nog komt de bus er redelijk snel doorheen!
Taiwan is verder een goed en redelijk makkelijk te bereizen land.. mijn eerste tripje ben ik naar Hualien geweest waar ik scooter gehuurd heb en de Taroko Gorge bezocht, echt schitterend! Daarna Taipei!
De tweede week ben ik meteen naar Tainan gegaan een stad met een Nederlandse VOC historie en daarna door naar Alishan en Sun Moon Lake.. die laatste twee moet je echt door de weeks bezoeken in de weekenden kan je beter in wat grotere steden zijn aangezien dan alle Taiwanezen op stap gaan en kleine plaatsen als Alishan en Sun Moon Lake dan echt overspoeld worden met toeristen..
Taiwan is verder een goed en redelijk makkelijk te bereizen land.. mijn eerste tripje ben ik naar Hualien geweest waar ik scooter gehuurd heb en de Taroko Gorge bezocht, echt schitterend! Daarna Taipei!
De tweede week ben ik meteen naar Tainan gegaan een stad met een Nederlandse VOC historie en daarna door naar Alishan en Sun Moon Lake.. die laatste twee moet je echt door de weeks bezoeken in de weekenden kan je beter in wat grotere steden zijn aangezien dan alle Taiwanezen op stap gaan en kleine plaatsen als Alishan en Sun Moon Lake dan echt overspoeld worden met toeristen..
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
@Globeskater (of uiteraard anderen), mag ik jou toch nog eens om advies vragen? Ik ben nog een beetje aan het puzzelen met de route voor m'n komende trip in december, maar heb wat moeite met kiezen...
Ik begin in Taipei, vlieg terug naar huis vanuit Kaohsiung, en was daarnaast nog van plan Tainan te bezoeken, dan resteren er vooralsnog twee of drie dagen ter invulling. Meest voor de hand liggend zijn dan uiteraard Tarokko (ook al ligt dat eigenlijk de "verkeerde" kant op vanuit Taipei), Sun Moon Lake of Alishan. Welke is dan wat jou betreft het meest interessant, en welke zou ik als eerste gewoon moeten vergeten?
Ik zit er overigens ook nog wel aan te denken niet in Tainan te verblijven maar dat als dagtrip vanuit Kaohsiung te bezoeken. Het is per slot van rekening maar een half uurtje per trein, en dat scheelt dan toch een keer verkassen. Of doe ik Tainan daarmee dan echt te kort?
Ergens zit zit ik ook nog wel aan iets totaal anders te denken, namelijk naar Kinmen vliegen, een eilandje op 2km van het Chinese vasteland. Maar wellicht kan ik die andere eilandjes toch beter bewaren voor later, eerst maar eens wat van het hoofdeiland zien....
Daarnaast een vraagje over de scooterhuur, ik lees nogal tegenstrijdige berichten over de noodzaak van een internationaal rijbewijs. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Ik begin in Taipei, vlieg terug naar huis vanuit Kaohsiung, en was daarnaast nog van plan Tainan te bezoeken, dan resteren er vooralsnog twee of drie dagen ter invulling. Meest voor de hand liggend zijn dan uiteraard Tarokko (ook al ligt dat eigenlijk de "verkeerde" kant op vanuit Taipei), Sun Moon Lake of Alishan. Welke is dan wat jou betreft het meest interessant, en welke zou ik als eerste gewoon moeten vergeten?
Ik zit er overigens ook nog wel aan te denken niet in Tainan te verblijven maar dat als dagtrip vanuit Kaohsiung te bezoeken. Het is per slot van rekening maar een half uurtje per trein, en dat scheelt dan toch een keer verkassen. Of doe ik Tainan daarmee dan echt te kort?
Ergens zit zit ik ook nog wel aan iets totaal anders te denken, namelijk naar Kinmen vliegen, een eilandje op 2km van het Chinese vasteland. Maar wellicht kan ik die andere eilandjes toch beter bewaren voor later, eerst maar eens wat van het hoofdeiland zien....
Daarnaast een vraagje over de scooterhuur, ik lees nogal tegenstrijdige berichten over de noodzaak van een internationaal rijbewijs. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Zelf ben ik in Juli naar Taiwan ook als stopover vanuit Australië met China Airlines. Ik heb hier 2,5 week voor uitgetrokken. En hier heb ik absoluut geen spijt van. Taiwan is heel eenvoudig om doorheen te reizen, met de trein kun je week( of 1,5 week) tickets kopen en eenvoudig doorreizen.
Ik heb het hele eiland met OV gereisd. Zelf vond ik het wel makkelijk om altijd even een briefje in het Chinees mee te nemen van je eindbestemming. Engels was af en toe nog wel eens een probleem. Voor vragen en tips mag je me altijd berichten!
----Zag dat de datum al een beetje oud was, maar voor vragen mag je me altijd nog berichten---
Ik heb het hele eiland met OV gereisd. Zelf vond ik het wel makkelijk om altijd even een briefje in het Chinees mee te nemen van je eindbestemming. Engels was af en toe nog wel eens een probleem. Voor vragen en tips mag je me altijd berichten!
----Zag dat de datum al een beetje oud was, maar voor vragen mag je me altijd nog berichten---
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Dank voor je reactie! Toch wel mooi, jij had 2,5 week als stopover, voor mij is het de hoofdbestemming (met een omweg via Tokyo) en ik heb anderhalf weekje. Ik doe ergens toch iets fout...
Met die weekkaart voor de trein, daarmee bedoel je een soort pas voor onbeperkt reizen? Heb wel wat gegoogled, kom daarbij wat wisselende informatie over een Taiwan Rail Pass tegen, maar blijkbaar is die alleen voor "studenten" tot 30 jaar? Dan ben ik helaas 5 jaar te oud
Wellicht nog tips voor bestemmingen die ik absoluut niet zou mogen missen? Ik ben vorig jaar al wel een paar dagen in Taipei geweest, maar verder ben ik nog niet geweest.
Met die weekkaart voor de trein, daarmee bedoel je een soort pas voor onbeperkt reizen? Heb wel wat gegoogled, kom daarbij wat wisselende informatie over een Taiwan Rail Pass tegen, maar blijkbaar is die alleen voor "studenten" tot 30 jaar? Dan ben ik helaas 5 jaar te oud

Wellicht nog tips voor bestemmingen die ik absoluut niet zou mogen missen? Ik ben vorig jaar al wel een paar dagen in Taipei geweest, maar verder ben ik nog niet geweest.
Dat was inderdaad de Taiwan Rail Pass, ik kan me niet herinneren dat dat tot 30 jaar is. Ik zal mijn ticket er nog eens bij pakken en de voorwaarden lezen.. Ik heb voornamelijk gereisd met de lokale treinen wat het weer goedkoper maakt dan de high speed. Ik vond Kenting een super mooie omgeving en Hualien (Taroko Gorge) het hoogte punt.
De tickets kom ik nog even op terug. Soms ben je nog wel afhankelijk van de bus naar de echte toeristische plekken zoals Sun Moon Lake of Kenting..
Op mijn blog beschrijf ik nog een paar leuke dingen:
http://www.mhilboezen.nl/twee-half-week-taiwan-1/
http://www.mhilboezen.nl/twee-half-week-taiwan-2/
Alvast een hele fijne tijd
De tickets kom ik nog even op terug. Soms ben je nog wel afhankelijk van de bus naar de echte toeristische plekken zoals Sun Moon Lake of Kenting..
Op mijn blog beschrijf ik nog een paar leuke dingen:
http://www.mhilboezen.nl/twee-half-week-taiwan-1/
http://www.mhilboezen.nl/twee-half-week-taiwan-2/
Alvast een hele fijne tijd

- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Mooi verslag op je blog! Zal nog eens kijken of ik daar wat tips uit kan halen.
Was dit draadje even uit het oog verloren (wat veelzeggend is over hoeveel ik met de voorbereiding van m'n reis bezig ben geweest de afgelopen week...), maar toch even een update. Heb gisteren hotels geboekt, ik beperk het toch tot achtereenvolgens 4 nachten Taipei, 3 in Tainan en 2 in Kaohsiung. Van daar uit moet ik dan wel wat dagtrips kunnen maken.
Was dit draadje even uit het oog verloren (wat veelzeggend is over hoeveel ik met de voorbereiding van m'n reis bezig ben geweest de afgelopen week...), maar toch even een update. Heb gisteren hotels geboekt, ik beperk het toch tot achtereenvolgens 4 nachten Taipei, 3 in Tainan en 2 in Kaohsiung. Van daar uit moet ik dan wel wat dagtrips kunnen maken.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Zou je Taipei niet iets korter doen en mss tainan een nachtje korter zodat je naar Hualien kan en van daaruit de Taroko Gorge bezoeken, dat was voor mij ook echt een hoogtepunt van Taiwan!
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
ik zie net je overige berichtjes, ik had omdat ik naar Australië ging een internationaal rijbewijs aangeschaft voor iets van 17,50 bij de ANWB, ik had ook gehoord dat sommige bedrijfjes daar naar vroegen maar uiteindelijk heb ik hem niet hoeven gebruiken.. Een scooter is wel een hele leuke manier om vooral de Taroko Gorge mee te bekijken. Je hebt alle vrijheid en de route vanuit Hualien is erg makkelijk! Let wel even op dat de helm een beetje fatsoenlijk past, ik heb hem na een dag omgeruild..
Tainan heb ik zelf 2 nachten doorgebracht en is een stad met veel historie een dagtrip zou kunnen maar dan wordt het wel een volle dag!
Alishan is mooi als het aardig weer is, wij hebben daar vooral in de regen een aantal mooie hikes gemaakt, Sun Moon Lake is bijzonder omdat het zo ontzettend in trek is bij de locals.. zal daar iig niet in het weekend willen zitten..
Met de trein ben je vanuit Taipei ook zo in Hualien en terug. Ik ben vanuit vliegveld direct naar Hualien gereisd en na 3 nachten terug naar Taipei, plan was door naar Tainan om weer in Taipei te eindigen maar door het 100 jarig bestaan van Taiwan toen ik daar zat was dat niet mogelijk.
Tainan heb ik zelf 2 nachten doorgebracht en is een stad met veel historie een dagtrip zou kunnen maar dan wordt het wel een volle dag!
Alishan is mooi als het aardig weer is, wij hebben daar vooral in de regen een aantal mooie hikes gemaakt, Sun Moon Lake is bijzonder omdat het zo ontzettend in trek is bij de locals.. zal daar iig niet in het weekend willen zitten..
Met de trein ben je vanuit Taipei ook zo in Hualien en terug. Ik ben vanuit vliegveld direct naar Hualien gereisd en na 3 nachten terug naar Taipei, plan was door naar Tainan om weer in Taipei te eindigen maar door het 100 jarig bestaan van Taiwan toen ik daar zat was dat niet mogelijk.