Wereldreis

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
nonalution
Vakantieganger

Wereldreis

Bericht door nonalution »

Hallo allemaal :!:

Ik ga dit jaar voor het eerst backpacken samen met mijn vriend in Thailand. We gaan in totaal 9 weken :lol: ..
Nu ben ik van plan om daarna nog een wereldreis te gaan maken.... :!:
Maar ik vraag me af hoelang ik daarvoor de tijd moet nemen om alles te plannen :?: :?:

Ik was zelf van plan om volgend jaar te gaan als ik me school heb afgerond en me vriend ook... Is dit wel verstandig of zou ik er langer voor moeten sparen :?:
Ook zou ik een jaar (maar waarschijnlijk langer) weg willen is dit ook mogelijk want de tickets die ik zie zijn allemaal voor 12 maanden....

En is het dan het beste via Duitsland te kijken :?: Vanwege de tax daar :?:

Groetjes Tahnee
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hoi Tahnee,

Zelf zou ik je aanraden om zoveel mogelijk te sparen in Nederland voordat je vertrekt. Op die manier kun je nog lekker goedkoop thuis wonen en redelijk wat verdienen. De lonen in Nederland en de koers van de Euro zijn veel interessanter dan in het buitenland.

Daar moet je er dus dubbel zo hard aan trekken om hetzelfde te verdienen. Afhankelijk van hoe je ingesteld bent zou je London en wat vliegvelden in Duitsland eens in de gaten moeten houden. Daar kun je inderdaad veel goedkope tickets vinden. Ook door ver van te voren te boeken kun je redelijk wat geld besparen. Neem eens een kijkje op http://www.ltu.com voor wat tarieven!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Erik heeft gelijk wat betreft sparen...doe dat in Nederland
Ik heb geen idee hoe lang van te voren jullie moeten beginnen met sparen want ik weet niet hoeveel geld jullie per maand aan de kant kunnen zetten en niet welke landen jullie willen bezoeken :)

Wat betreft die Round The World tickets...die zijn inderdaad maar 1 jaar geldig. Vooral vertrek vanuit Londen moet je in de gaten houden...vaak zijn die RTW tickets goedkoper...maar vergis je niet...je moet dus ook van en naar londen en misschien zelfs wel daar overnachten, dat kost ook wat!

Losse tickets aan elkaar plakken en onderweg kopen zoals het uitkomt kan ook maar zal uiteindelijk waarschijnlijk wel duurder uitpakken. Maar voor dat gedl krijg je dus wel alle tijd om te reizen en alle flexibiliteit om je route om te gooien

Wat betreft andere voorbereidingen. Je vaccinatie programma moet je soms al 6 maanden voor vertrek starten ( hepatitis B), en abonnementen opzeggen kan soms maar 1 keer per jaar...dus die kan je alvast in kaart brengen.

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
nonalution
Vakantieganger

Hoi Erik en Rudi

Bedankt voor jullie advies :D daar kom ik al een eind verder mee.
Wat sparen betreft; ik heb meestal wel 1 tot 3 bijbaantjes naast me school als het echt nodig is :P 8).

Sowieso willen we wel door iets van 3/4 landen in Azië (alleen Thailand niet want daar gaan we dan dit jaar al doorheen en bij indonesie zou het ook niet zo heel duur worden omdat dat we dan meestal wel bij familie of vrienden kunnen logeren :lol: ), naar Australie, Nieuw Zeeland, Amerika, canada en vast nog wel wat andere landen waar ik nu zo niet op kan komen. :roll: :!:

Dit jaar vliegen we ook al met LTU vandaar dat ik al vroeg of dat het via Duitsland misschien goedkoper was.

Ook had ik iets gelezen over een World Discovery Ticket :roll: wat moet ik me daar precies bij voorstellen :?: Ook had ik iets gelezen over frequent flyer club maar snap er niet echt iets van :oops: .

Kwa inëntingen zit het wel goed. Ben geënt voor hepatitis A en DTP. Vaak hoor ik dat hepatitis B niet echt nodig is, omdat het alleen overdraagbaar is via bloed of seksueel contact (weet niet of het echt zo is :roll: ).

Trouwens even iets tussendoor :P Zijn er nog plekken in Thailand die jullie misschien aan kunnen raden om naar toe te gaan (als jullie daar geweest zijn wat ik haast aanneem van wel :wink: :D ) waar niet zo veel of geen toeristen komen?

Wat betreft Luxe is het geen probleem voor zowel in Thailand als met de wereldreis niet we kunnen ons goed aanpassen (zijn wel wat gewent :D :wink: )

Groetjes Tahnee
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Hoi

ik MOET als eerste reageren op het stukje over Hepatitis B. In vele westerse landen worden kinderen sowieso ingeent tegen Hep B omdat de meeste landen beseffen hoe groot de problemen zijn als grote delen van de bevolking met deze (vaak ongeneeslijke) besmettelijke ziekte rond loopt. De eerste 48 uur is het via de lucht overdraagbaar...je zult er maar tegen op lopen. Vergis je er niet in hoeveel mensen wereldwijd besmet zijn met dit virus en hoe ongelooflijk deze ziekte de rest van je leven kan verknallen.

even voor de duidelijkheid waarom ik zo "heftig" reageer....ik heb al 20 jaar Hepatitis C, net de "chemokuur" achter de rug en ondertussen vrienden met Hep B die zelfs met die kuur maar niet genezen of vooruit gaan

volgend vraag:
World Discovery Ticket = een van de vele opties die geboden worden in zogenaamde Round The World tickets. Kijk voor een overzicht van verschillende RTW-Tickets van verschillende samenwerkende luchtvaartmaatschappijen eens bij tunafish of joho of worldticketcenter

en dan de vraag Frequent flyer:
eigenlijk snap ik er ook geen snars van maar ik ben ondertussen wel zover dat ik ongeveer weet wat het is.
Het is een soort Airmiles/ Bonuskaart :wink:
Je kiest een airline en neemt zo'n pas en iedere keer als je met ze vliegt krijg je punten op die pas en als je heeeeeeel veel vliegt kan je met je verzamelde punten een gratis vlucht uitzoeken

geen toeristen in Thailand....bestaat niet :lol: weinig toeristen is zeldzaam...geloof ik
In het oosten schijnt het rustig te zijn maar dat kan ik je begin juni pas bevestigen ;-)
verder zijn wij in noordthailand op een vrijwilligers/werkkamp geweest bij een hilltribe echt heel ver van de "bewoonde" wereld dus daar waren verder geen toeristen. Onze begeleider van toen is een soort homestay/guesthouse begonnen, misschien is dat leuk
http://www.akhajulyahguesthouse.com/

wat betreft sparen en de landen die je nu snel even noemde...dat zijn ongeveer de duurste landen waar je naar toe kunt. Reken voor Oz, N-Z, USA en Canada op een dagbudget van €100 per dag met 2 personen...en dan kun je weinig dingen doen die geldkosten als tours en activiteiten. maar wle rondreizen met een autotje of campertje, kamperen, eten en genieten van de dingen die niet zo kostbaar zijn.
Azie daarentegen is erg goedkoop. Daar kun je van € 25-30 euro per dag met zijn tweeen leuk rondkomen

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
nonalution
Vakantieganger

Hoi Rudi

Bedankt voor je advies en informatie.....
Ik wist echt niet dat het zo besmettelijk was.... En ik hoop dat je chemo goed heeft aangeslagen.....

Maar dan zijn de mensen die de inentingen geven ook niet echt op de hoogte van de risico's van de hepatitis B...... (best wel slecht dan eigenlijk :? )...

Dat frequent flyer moet ik maar even dan grondig uitzoeken 8) weet je heel toevallig of ze het bij LTU hebben want daar vlieg ik dit jaar mee en misschien wel vaker omdat ze toch wel goedkope tickets aanbieden.. :?:

We gaan trouwens zeker weten wel even kijken bij het homestay/guesthouse wat je zei... Lijkt me echt super...
Maar hoe ben je bij het vrijwilligerswerk in Thailand gekomen :?: :?:
En hoe gaat het in z'n werk om zoiets te kunnen doen :roll:
Misschien als er tijd voor is dat het voor ons wel leuk is....

En ja.... we hebben inderdaad de dure landen op het oog.... Maar we zijn ook wel van plan vrijwilligerswerk en gewoon werk te doen in de landen waar het kan :lol: en zo goedkoop mogelijk te leven...

En even over het visum voor Thailand..... Wij gaan in totaal 62 dagen.... Nu is een visum geldig voor 30 dagen he... Maar als we hier een toeristenvisum aanvragen dan moeten we sowieso nog 2 dagen bijkopen als we daar zijn.... Is het nu makkelijker om gewoon de grens over te gaan en dan weer terug of toch hier het visum aan te vragen :roll: :?:

Heel misschien hebben we ook nog een bruiloft in Singapore dan gaan we daar nog even voor 3 dagen heen..... Weet je misschien een vliegmaatschappij waar we goedkope tickets kunnen kopen :?:

Groetjes Tahnee

Ps. sorry voor de lange berichten :oops: en dat ik 2 dingen door elkaar vraag :oops: :!:
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Met de nieuwe visa regelingen in Thailand gaat 'bijkopen' een stuk minder makkelijk dan vroeger. Je moet het sowieso niet als 'even bijkopen' zien, het is een serieuze boete die je moet betalen voor een serieus vergrijp: het illegaal verblijven in een land zonder visum/verblijfsvergunning.

Vrijwilligerswerk in Thailand zou je kunnen regelen via SIW: http://www.siw.nl. Dit hebben Rudi en Jeroen gedaan en ikzelf ook: echt leuk! (Zie mijn ervaring op http://www.ikreis.net). Afgelopen jaar heb ik ook voor de klas gestaan in het uiterste wetsen van Thailand (Sangklaburi), een prachtig gebied zonder touristen. (Zie mijn ervaring op http://www.outofasia.nl).Ook een aanrader wanneer je aan het reizen bent! In dit gebied zijn ook prachtige trekkings te maken, maar omdat je tegen de grens met Myanmar aanzit is dit uit veiligheidsoverwegingen niet altijd mogelijk. Ik kon het toen helaas niet doen.

Vrijwilligerswerk is trouwens meestal niet gratis. Je betaalt vaak een (kleine) bijdrage voor voedsel en accomodatie. En vaak ook voor bouwmaterialen enzo op het project. Niet zo vreemd, trouwens, wanneer je bedenkt dat je vaak vrijwilligerswerk doet in de armere gebieden op deze aardbol! (SIW heeft ook projecten in westerse landen, met zo'n project zit je meestal wel goedkoper dan wanneer je rond zou reizen. Maar zoals gezegd: verwacht die niet in arme landen!)

Verkijk je trouwens niet op reiskosten: mijn ervaring is dat slaapplaatsen meestal niet eens de grootste kostenpost is, maar meestal het vervoer om ergens te komen. Zeker wanneer het openbare vervoer een beetje te wensen overlaat. (Wat echt niet alleen het geval is in derde wereld landen!)

LTU is goedkoop, maar het aantal bestemmingen wat ze aanbieden is vrij beperkt. Omdat ik altijd voor de goedkoopste tickets ga, vlieg ik altijd met verschillende maatschappijen. Geen frequent flyer miles voor mij dus! Maar ik mis ze niet... Maar dat is een keus die je voor jezelf moet maken.

Succes,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
nonalution
Vakantieganger

Hoi Jenny

Bedankt voor je informatie dan ga ik er even achteraan.... Ik kom nu echt steeds meer te weten over hoe de dingen allemaal gaan.... Handig ook om van verschillende mensen informatie te krijgen :D ...

Ik ga zeker nog even de sites bekijken die je erbij hebt gezet :wink: Ik vind het altijd wel leuk om de ervaringen van mensen in andere landen te lezen...

Maar hoe doen jullie het eigenlijk al dat reizen.... :?: :?: :roll: Ik zou ook echt niets liever willen.... Maar het kost zo veel geld... Hebben jullie geen vaste baan of werken jullie gewoon waar het op dat moment mogelijk is :?: (wanneer jullie weer in NL zijn dan he...)

Hebben jullie ook niet de neiging om te gaan emigreren ofzo :?: :?: Ik namelijk wel.... Vooral na mijn bezoek aan Bali... (ben nog maar een groentje :wink: :oops: )

Groetjes Tahnee
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb nog nooit in mijn leven een vaste baan gehad... :? Werk aan een universiteit, daar zijn ze niet zo scheutig met het geven van vaste contracten. Wat aan de ene kant leidt tot onzekerheid omdat je steeds een nieuwe baan moet vinden, maar wat ook leidt tot vrijheid, ik kan makkelijk weg tussen twee banen. Als ik maar spaar! (Bovendien maak ik veel overuren, maar heb ik ook veel vakantie dagen. Dus zelfs als ik werk kan ik een maandje weg.)

Reizen HOEFT niet heel duur te zijn.

Maar goed, ik ben in Myanmar reizigers tegen gekomen die niet een tempel in wilde omdat dat 10 eurocent kostte: te duur volgens hen! Ook sloegen ze om kosten te sparen vaak maaltijden over. Mijns inziens ben je dan verkeerd bezig, spaar wat langer en geniet van je reis/vakantie!

Emigreren? Ik sluit het niet uit. Misschien voor een paar jaar, mocht in in de wetenschap willen blijven werken. Maar misschien ook voor altijd...

Nadeel is echter dat als ik ECHT weg zou gaan, ik het liefst naar Indonesie zou gaan. Ik zou dan het liefst voor de klas staan (en dan niet op een prive school voor kindjes met rijke ouders...). Leuk werk, maar je verdiendt er meestal al niet genoeg mee om je werkvergunning te kunnen betalen (100 euro per maand) en al helemaal niet om af en toe een ticket terug naar NL te boeken om ouders en vrienden te bezoeken. En om nu te emigreren voor werk wat je niet echt leuk vindt? Nee, dan liever leuk werk in NL en daarvandaan lekker op reis :wink:

Groet,

Jenny
nonalution
Vakantieganger

Hoi Jenny

Is dat niet vervelend dan, want moet je dan niet steeds ander werk te zoeken als je voor een langere tijd weg gaat??

Wij gaan daar ook niet duur reizen.... hoeft voor mij ook niet... :) maar gierig ben ik dan ook weer niet natuurlijk... :P

Ik zit er ook aan te denken om misschien naar het buitenland te gaan... Maar denk dan meer aan Australie ofzo en me vriend weer aan Indonesie (komt denk ik ook omdat hij een indo is :wink: )....

Maar dat wordt dan wel sparen voor ons....

Groetjes

Tahnee
nonalution
Vakantieganger

Hoi hoi...

Nog even snel een vraagje???? :?: :?: :?: :roll:

Kan ik het beste zoveelmogelijk cash geld meenemen of is het beter om daar te pinnen?

En het is dus wel beter om hier een visum van 60 dagen aan te vragen en dan 2 dagen op het vliegveld daar bij te kopen :?:

Groetjes

Tahnee
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoi Tahnee,

Ik hou er niet van om met veel cash op zak te reizen. Wat als het gestolen wordt? Je bent niet verzekerd voor contanten! En natuurlijk, je kan geld verdelen over je tas, maar dan nog. Zeker als je in je eentje reist (wat ik vaak doe), dan zijn de mogelijkheden beperkt.

Al heb ik laatst op een ander forum gelezen dat in Thailand de Bath voor een redelijk slechte koers uit de pin automaat komt. Je zou dus om die reden kunnen kiezen voor cash, maarja, wil je met 100den euro's op zak lopen?

In sommige landen kun je echter niet pinnen, zoals bv Laos en Myanmar. Als ik naar zo'n land ga heb ik wel cash bij me, maar anders pin ik gewoon. Met een postbank betaalpakket is dat nog gratis ook.

http://www.mastercard.com/us/personal/e ... index.html en http://visa.via.infonow.net/locator/glo ... chPage.jsp vind je info over waar je kan pinnen. (En voor noodgevallen kun je evt nog traveler cheques aanschaffen, maar die van mij liggen nog steeds ongebruikt in de kast. Hmmm, zou ik eens wat leuks voor moeten gaan doen...)

Groet,

Jenny

P.S. Als ik niet weg zou gaan, zou ik ook ander werk moeten zoeken. Voor mij maakt het dus geen verschil.... Maar is een andere baan van tijd tot tijd niet ook een uitdaging? Wie werkt er tegenwoordig nog 40 jaar voor dezelfde werkgever?
bellabecca

wereldreis

Bericht door bellabecca »

Hoi
Ik wil graag een reis rondom de wereld maken te beginnen in het Oosten en daarna uitkomend in het Westen. Ik weet dat je voor veel landen een visum nodig hebt en dat je die ook in een van de buurlanden kunt aanvragen.
Mijn vraag is of er een boekje bestaat waarin staat voor welke landen je van de wereld een visum moet aanvragen?
Verder wil ik nog vragen of iemand wat tips voor me heeft betreffende het nemen van een reisverzekering. Het wel of niet uitschrijven uit Nederland. Ik kan me eventueel bij mijn ouders inschrijven en mijn huurhuis opgeven zodat ik geen bezit meer heb. Dat maakt het wel wat makkelijker voor de kosten als ik naar het buitenland ga.
In ieder geval al bedankt als een van jullie een antwoord heeft op een van mijn vragen.
Janneke
Reisexpert

Re: wereldreis

Bericht door Janneke »

Hoi,

Over het opzeggen van reisverzekeringen kun je hier op de site onder de tab 'reisverzekering' op deze site. Er zijn bepaalde voorwaarden aan verbonden. Oa moet je je uitschrijven bij de gemeente en dus niet je inschrijven bij je ouders. Je kunt wel je ouders adres als postadres gebruiken. Een handig boek is 'handboek voor de wereldreiziger' van Frans Timmerhuis. Daar staat ook info in over benodigde visums. Voor veel landen geldt overigens ook dat je gewoon een visum 'on arrival' kunt krijgen (bij de grens of op het vliegveld dus) en is vooraf aanvragen niet nodig. Maar check altijd nog even het laatste nieuws op de site van de ambassade want voorwaarden en eisen om een visum aan te vragen veranderen regelmatig.

Heel veel succes en plezier met de voorbereidingen!
Waldorf
Contacteer:

Re: wereldreis

Bericht door Waldorf »

Voor up to date visa informatie kan je best het internet raadplegen denk ik:
- Nederland: http://cibtvisumdienst.nl/
- Belgie: http://www.diplomatie.be

Voor je een reisverzekering neemt kijk je beter eens goed na welke verzekeringen je al hebt en wat die precies dekken (ziekenfonds, hospitalisatie verzekering, familiale verzekering,...). Er is een redelijke kans dat je voor veel landen al verzekerd bent.
Plaats reactie