Dag Evelien,
Wij waren er afgelopen oud- en nieuw en hebben gedoken bij Uncle Chang. Ik ben een beetje onverschillig over deze duikschool maar denk dat wanneer ik terug zou gaan, ik wellicht weer voor deze school zou kiezen.
Wij (5 personen) wilden eigenlijk duiken bij Mabul Beach Resort (Scuba Junkie), maar omdat wij vrij laat boekten, hadden zij geen accomodatie meer voor ons op het eiland en ook geen vergunningen meer voor Sipadan. Dus als je hier wilt gaan boeken, is het advies om dit vroegtijdig te doen!
Naar Mabul Backpackers hadden wij ook gekeken. Vanaf internet vonden wij dit vergeleken met Uncle Chang meer basic.
Pluspunten Uncle Chang:
- Zij hadden vrijwel altijd wel een vergunning om te duiken in Sipadan. Ik heb daar 2 keer gedoken en beide keren zaten er duikers bij van Mabul Beach Resort omdat zij onvoldoende vergunningen hadden. Beide keren zaten er meer toeristen aan boord dan dat Uncle Chang aan vergunningen had. Dit werd achter de schermen met de autoriteiten geregeld.
- Soms speelt er bij hun een band wat resulteert in een leuk feest. 3 van ons doken bij Borneo Divers omdat zij wat meer luxe wilden. Met het oud- en nieuw feest begonnen wij daar, maar wij gingen vrij snel terug omdat het feest bij Uncle Chang vele malen leuker was.
Minpunten Uncle Chang:
- Hun locatie. Het is niet gelegen aan het strand. Tevens ligt het achter de woonwijk van de locale bevolking. In de ochtend varen er boten langs en soms heeft iemand de radio iets te hard aan staan.
- Wanneer je er lang zit (wij zaten er 10 dagen) wordt het eten een beetje eentonig. Het is veelal kip. (Vegatariers kunnen dit aangeven en dan werd er iets vegatarisch gekookt.) Dit kan je doorbreken door bij de kooplui, die bij na dagelijks langskomen met de boot, verse zeevoedsel te kopen. De duikschool maakt dit dan kosteloos voor jou klaar.
- In de middag is er geen stroom omdat zij de aggregraat uitzetten.
Veel plezier daar!!