Interrail (Oost-)Europa

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Femke1

Re: Oost Europa - Interrail

Bericht door Femke1 »

Globeskater! Bedankt voor je reactie!
Bratislava staat op het lijstje omdat we benieuwd zijn naar die 'beruchte' kastelen ;) Devin Castle/Chateau de Devin.
Er is nog absoluut geen concrete planning. Ik zou het liefst deze zomer al gaan,maar waarschijnlijk wordt het later dit jaar/volgende zomer. Maar wil me nu vast gaan orienteren. Het idee om Oost Europa te gaan bezichtigen,ontstond door onze interesse in Rusland en het oostblokgedeelte van Europa. Het boeit ons op een of andere manier. En toen we het over ene roadtrip kregen,leek me dit wel de ultieme trip voor ons. Maar nogmaals,we hebben allebei nog nooit zo;n soort reis gemaakt dus het is echt goed uitzoeken. Persoonlijk wil ik echt heel graag Krakow bezoeken. Ik denk dat we drie weken willen gaan,dus het zuidelijk deel zoals Kroatie enz zal er dan niet echt inzitten.
Welke trips heb je zelf zoal gemaakt?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Oki das wel een goede reden voor Bratislava, heb even wat terug gelezen in eigen verslagen en ben zelf in voorjaar naar Bratislava geweest en diezelfde dag ook naar het Devin Castle.. Heb toen eigenlijk in 1 dag heel Bratislava plus de ruines van dit kasteel gezien ;)

Ik heb zelf in Budapest gewoond tijdens mijn studie dus in die tijd veel van Oost Europa gezien en er eigenlijk wel wat verliefd op geworden. Ik vind oost europa ook interessanter dan west europa ;)

Op zich zou het wel te combineren zijn krakow en kroatie.. wat je zou kunnen doen is een interrail aanschaffen en met de trein doen,. ik ben zelf in een maand met interrail van Nederland naar Oostenrijk, Hongarije, Bulgarije, Istanbul, Griekenland, Macedonië en toen een zeer lange reis terug naar huis..

Wat ook zou kunnen is met wizz air bijvoorbeeld naar Krakow/Polen vliegen en dan afzakken naar het zuiden naar Kroatië en bijvoorbeeld vanaf Split terug vliegen naar Nederland. Hierbij zou je ook gebruik kunnen maken van interrail.. dan neem je een aantal nachttreinen dan reis je al slapende een flinke afstand en bespaar je ondertussen weer op hostelkosten.

Ik was zelf voor die maand interrailen naar Istanbul en terug ongeveer een 1000 euro kwijt dus voor 3 weken kan het makkelijk met minder ;)

Ik denk dat voor de regio waar je heen wil het ook heel lekker kan zijn om in September/Oktober te gaan reizen dan is het meestal nog goed weer, de hostels zijn minder vol, en het is niet zo heet als dat het in de zomer kan zijn.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Femke1 schreef:Thanx voor je reactie!Ik denk idd dat het voor ons beter is,alles van tevoren vast te leggen aangezien we beiden nog nooit zo'n trip gemaakt hebben. Heel misschien willen we het combineren met het festival Sziget in Hongarije.
3 weken Polen is ook erg interessant! Als we oost europa willen bezoeken,hoeveel weken is het dan noodzakelijk om ervoor uit te trekken over het algemeen?
Als je naar Sziget gaat, zou ik wel van te voren die accomodatie vastleggen, weet je zeker dat je iets hebt :)

Als je met de trein gaat: Ik zou wel uitzoeken of interrailpas loont. In Oost-Europa zijn sommige treinen zo goedkoop, dat het geen zin heeft om interrail aan te schaffen..Zeker als je de lange reizen door middel van vliegtuig doet, zou ik even kijken of het zin heeft..

En hoeveel weken, het is maar net hoe groot je je reis maakt ;) Je kan alles afraffelen, je kan er ook de tijd voor nemen. Je kan je beperken tot de grote steden of ook kleine interessante plaatsen bekijken.
Lirras

Interrail door Oost-Europa

Bericht door Lirras »

Ik wil graag met een vriend gaan interrailen door Oost-Europa, maar we weten niet echt wat nou precies een makkelijke route is en haalbaar qua tijd (we willen ongeveer 10 dagen gaan met een 5 dagenreiskaart). Ook willen we de mogelijkheid hebben om nog ergens aan het strand (snorkelen) te kunnen liggen. En aan welke prijs moet je denken voor de totale vakantie (ervaring van mensen die al ge-interraild hebben)? Wat ben je bijvoorbeeld kwijt per dag in Oost-Europa? En wat zijn de beste/mooiste plaatsen in Oost-Europa om naartoe te gaan?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Interrail door Oost-Europa

Er is best veel mogelijk, alleen moet het een strand qua zee zijn of mag het ook aan een groot meer zoals Balaton zijn?

Als je naar zee wilt ben je meteen qua reisdagen al best veel kwijt. Of je moet ergens heen vliegen en vanaf daar gaan treinen, maar dan is het maar de vraag of interrail wel de goedkoopste optie is.

Het handigste is voor jezelf kijken waar je graag naar toe zou willen en dan op bahn.de kijken hoe je qua treintijden zit en of dat haalbaar is. Daarnaast moet je ook kijken of je in zo'n korte periode echt hele lange reisdagen wilt maken of liever een paar keer een nachttrein zodat je 's ochtends ergens aankomt en je dus voldoende aan je dagen hebt.

Oost Europa valt wel mee qua prijs. Ik ben een maand op weg geweest en was in totaal 1000 euro kwijt wat neer komt op zo'n 33 euro per dag. Ik sliep meestal in hostels rond de 10 euro per nacht en eten deed ik buiten de toeristencentra of zelf koken. verder kan je het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt ;)

Maar ik zou qua route eerst kijken wat je echt heel graag wilt zien en dan via bahn.de de tijden uitrekenen en dan zien wat mogelijk is, want kan wel routes voorstellen maar mss liggen daar helemaal jullie interesses niet ;)
Astridoo

Help! Interrail Oost-Europa

Bericht door Astridoo »

Ik ga deze zomer voor drie weken met een vriend interrailen door Oost-Europa. Ik heb op het forum al handige tips gevonden, maar er zijn een paar dingen die ik me nog afvraag.

Dit is onze route tot nu toe:
Utrecht - Ljubljana
Ljubljana - (meer van) Bled (daar 1 nacht slapen)
Bled - Zagreb
Zagreb - Split
Split - Budapest
Budapest - Praag
Praag - Berlijn
Berlijn - Utrecht

Is deze route een beetje te doen? We zijn ongeveer vier dagen op elke bestemming. Ik hoor graag of jullie tips hebben over de route.

Waar we verder tegenaan lopen:
- We willen van Ljubljana naar Zagreb en tussendoor nog een nachtje naar Bled. Is dit te doen met de trein? Of moet je dan eerst weer helemaal terug naar Ljubljana?
- Tussen Zagreb en Split willen we uiteraard een tussenstop maken bij de Plitvice Meren. Het makkelijkst zou zijn als je 's ochtends heel vroeg Zagreb verlaat, naar Plitvice gaat (stopt er een trein vlakbij het park??) en aan het eind van de middag doorreist naar Split. Is dit mogelijk? Of is het slimmer om te overnachten bij de Plitvice Meren en de volgende dag naar Split te gaan? Kan dit per trein?
- Omdat Split erg populair en druk is leek het ons leuk om een dagje naar een eiland te gaan in Kroatie. Hebben jullie (goedkope) tips?
- Is er een rechtstreekse verbinding tussen Split en Budapest of moeten we eerst helemaal terug naar Zagreb?
- Volgens mij hebben we best veel tijd uitgetrokken per bestemming en kunnen we er nog wel iets bij doen. Vier dagen Praag en drie dagen Ljubljana is volgens sommigen bijvoorbeeld nogal lang. Ik twijfel tussen: Eerst naar Wenen voordat we naar Ljubljana gaan. / Krakow bezoeken tussen Budapest en Praag. / Tussenstop bij het Balatonmeer. Wat raden jullie aan? Of denken jullie dat de planning zou goed is en we er beter niks meer tussen kunnen 'proppen'.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en andere tips zijn natuurlijk ook welkom!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Help! Interrail Oost-Europa

Bericht door Tikva »

Ik kan een paar van je vragen beantwoorden, maar zou je adviseren om ook de website van de spoorwegen in croatie erbij te pakken.

Naar plitvice moet je met de bus, er gaat geen trein en vanaf split moet je inderdaad weer terug via bij zagreb. Planning ziet er goed uit, zou er niet meer in stoppen zeker geen krakow waar je toch ook minimaal 3 dagen nodig hebt. Mocht je toch tijd over hebben zijn er op de route nog genoeg kleinere plekken waar je 1-2 dagen kunt stoppen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Leg je alles van tevoren vast? Treintickets, overnachtingen enz.? Anders zou ik zeggen, kijk hoe het gaat. Ben je bijvoorbeeld in Praag na 2 dagen uitgekeken dan reis je gewoon verder. Wil je een dag langer blijven, dan doe je dat. Je zou kunnen overwegen om in die 3 dagen Ljubljana 1 dag Bled te plakken. Dus 's ochtends heen, 's middags/'s avonds weer terug. De afstanden in Slovenië zijn niet groot. Ljubljana-Bled is nog geen 55 kilometer, vanuit Ljubljana vertrekken er ieder uur bussen naar Bled (v.v. om het half uur). Het schijnt dat je er 75 minuten over doet en dat een kaartje 7 euro kost. Er gaat ook een trein, maar qua tijd zal dit niet veel uitmaken denk ik. Hier vind je wat informatie.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Astridoo

Bericht door Astridoo »

Bedankt voor jullie tips! We willen zo min mogelijk vastleggen en nog helemaal niks boeken voor vertrek. Hooguit de allereerste overnachting. Ik zit nu te denken om misschien Split weg te laten en wat langer naar Bled te gaan voor een paar dagen strandvakantie. Daar kun je ook heel mooi kamperen, maar eigenlijk wilden we helemaal geen tent meenemen. Wat raden jullie aan? Op een ander blog werd kamperen aangeraden, omdat er in Zagreb bijvoorbeeld ook midden in de stad een camping is. Ik had zelf de mogelijkheid al uitgesloten en bedacht om gewoon in hostels te overnacht. Wat is jullie ervaring?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Astridoo schreef:Daar kun je ook heel mooi kamperen, maar eigenlijk wilden we helemaal geen tent meenemen. Wat raden jullie aan? Op een ander blog werd kamperen aangeraden, omdat er in Zagreb bijvoorbeeld ook midden in de stad een camping is. Ik had zelf de mogelijkheid al uitgesloten en bedacht om gewoon in hostels te overnacht. Wat is jullie ervaring?
Mijn ervaring met kamperen in oost Europa is gering. Ik heb het in Bulgarije gedaan, maar ben er snel vanaf gestapt. Op veel plekken als bijvoorbeeld in Kroatie en Slovenie zijn prachtige campings, maar ze liggen meestal buiten de stad en zijn daarom met het (niet altijd even frequente OV) slecht te bereiken. Zeker 's avonds valt het vaak tegen. Op grond daarvan raad ik je aan in een hostel te verblijven.

Daarnaast kan het in de zomer behoorlijk warm worden, en daarmee bedoel ik warmer dan comfortabel in een (mijn) tent.

Tenten zijn vaak best bulky,bovendien moet je als je gaat kamperen ook een slaapzak en een matje meenemen (en evt. een brandertje en ander kookgerei). Niet echt handig in de trein, waar niet altijd even veel opbergmogelijkheden zijn voorbagage.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Als je met de trein/ov reist, zou ik inderdaad niet gaan kamperen. Wat Jenny al zegt: de meeste campings zijn over het algemeen lastig te bereiken met het ov. Waar je wel naar zou kunnen kijken, is of er een camping bij Bled is die ook trekkershutjes of een ingerichte tent oid verhuurt. Dat is ook half om half kamperen, toch? ;)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Leuk dat je gaat interrailen! Ik zou lekker in Hostels gaan slapen en de tent thuis laten!

Ik weet niet hoeveel dagen jullie kaart is maar ik zou jullie willen aanraden om een stukje Bosnië mee te pakken. Als je dan naar Split gaat om via Mostar naar Sarajevo en volgens mij is er vanuit Sarajevo een verbinding naar Budapest..

Sarajevo is echt een fantastische stad. Vanuit Split is Trogir ook een aanrader of de boot naar Hvar of Brac 2 leuke eilanden!

Ik heb zelf tijdens mijn interrail alleen de eerste nacht vast gelegd, in Ljubljana is het Celica hostel leuk! In Zagreb neem daar niet het hostel naast treinstation die is onveilig en niet goed, die verder in de stad zitten zijn wel fijn!
Budapestenaar
Vakantieganger

Bericht door Budapestenaar »

Er is voor zover ik weet geen trein tussen Budapest en Split, wel naar Zagreb. En ook naar Sarajevo. Een tussenstop aan Balaton is leuk, maar lijkt mij na Split een beetje een tegenvaller Toch een beetje alsof je van het Tikibad naar je afwasteiltje verkast :)

Tent meesjouwen zou ik ook niet aan beginnen. Klinkt ongemakkelijk. In heel veel landen die jullie aandoen vind je voor een habbekrats een leuk pension.
Bezoek ook eens mijn blog: http://wonderfulworld.gaatverweg.nl
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Leuk die planning! Ik ben vorig jaar wezen interrailen en een deel van de route gedaan die je hebt beschreven. Ik vond het een geweldige ervaring!

Ik heb de volgende tips voor je, wat betreft je vragen:

Vorig jaar ben ik van Zagreb rechtstreeks naar Bled gegaan met de trein, wel ff een lange zit maar op zich goed te doen. Je kunt via google heel snel de websites van de spoorwegen van Kroatie en Slovenie vinden. Ik heb vorig jaar ook een boekje met treintijden van heel Europa meegenomen, heel handig! Maar als je een beetje handige smartphone hebt kun je via internet ook alle tijden en routes terugvinden.

Ljubljana is leuk maar ik had het er na 1 dag wel gezien, ik heb het gedaan als dagtrip tijdens mijn verblijf in Bled (wat overigens super toeristisch is in het hoogseizoen......)

De Plitvice kun je inderdaad niet met de trein doen, ik heb vanuit Zagreb een bustour geboekt, het is wel een flink eind rijden, en dan moet je eind van de middag ook weer terug, maar het was zeker de moeite waard 8-)
Tip voor een leuk hostel in Zagreb: Ravnice Youth Hostel, je kunt er evt ook met een tentje blijven kamperen, de familie die het runt is super aardig en je kunt er elke dag gratis soep eten ^O^

Veel plezier met het plannen van je reis!
deKort
Vakantieganger

Bericht door deKort »

Wat betreft of je er nog wat in zou 'proppen': ik zou het wel doen.
Het ligt er natuurlijk aan hoe grondig je een stad wilt bezoeken, maar 4 dagen Praag en 3 dagen Ljubljana lijken me inderdaad wat lang. Wenen is een leuke stad, maar als je geen enorme musea-liefhebber bent kun je hier in één dag wel klaar zijn. Je kunt natuurlijk ook nog een dag naar Slot Schönbrunn, ook erg leuk. Maar persoonlijk zou ik dan toch liever naar Krakau gaan, dat is echt een heel mooie en gezellige stad en ook genoeg te doen. :)
Plaats reactie