45 euro per dag? als bewoner van Java zou je toch moeten weten dat de prijzen voor een dag daar normaalgesproken lager liggen. ~O>nammen schreef:leuk mischien kan ik mensen een gids aan bieden die ik ken en daar door ook vertrouwd is tegen een redelijke prijs ook oa gids / chaufeurs in de punjac West java (java barat) die je hele mooie plaatsen laten zien in de bergen je huurt dan voor weinig een auto met chafeur voor zon 45 euro per dag. etc etc
Dit geheel zonder verplictingen ik help graag en heb wel even tijd voor around the globe
Met gids naar Kalimantan
Re: Met gids door Indonesië en Maleisië
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ja dat klopt in en vorige reactie op een artikel, spraken we over euro's
Ik bedoel hier 45 dollar dat is inclusief chaffeur 1 x en maaltijd en de benzine, alles word hier meestal omgerekend van dollars naar rhp.
Hierbij herstel ik dat sorry
Ik bedoel hier 45 dollar dat is inclusief chaffeur 1 x en maaltijd en de benzine, alles word hier meestal omgerekend van dollars naar rhp.
Hierbij herstel ik dat sorry

De meeste mensen nemen geen dollars mee naar Indonesië, ik ook niet. Afdingen in rupiahs gaat ook veel beter.
350.000 rp voor een auto met chauffeur en benzine is een redelijke prijs voor Java en Bali. Dat is onderdaad ongeveer US$ 45 (380.000 rp) zoals jij beschrijft.

Re: Met gids naar Kalimantan
hmm ja ok ik bedoele het handels verkeer en de banken en ik reken meestal in dollars, maar ben een europiaan 

Maar daar heb je als tourist niks mee te maken! Dit is een reizigersforum, hier zitten geen expats en emigranten. Wellicht is het handig als je daar je informatie op aan past.nammen schreef:hmm ja ok ik bedoele het handels verkeer en de banken en ik reken meestal in dollars, maar ben een europiaan
Dat zeg je nu wel heel wijs jenny maar als je s'avonds in het hotel wil wisselen kun je dat beter in dollars doen, ten eerste ze weten daar de koers van en je krijgt een beter koers met de dollar dan de euro dat kan een slok op de borrel schelen.
Euro's willen ze wel maar je krijgt nooit de koers prijs.
Ze beginnen te klagen over een vouwtje in je biljet twijvelen aan de echtheid.(dus lagere koers)
Geld uit de muur trekken (atm) is vaak moeilijk en onverstandig, vaak onverlichte plaatsen of vol in het licht waarna je er uit stapt er geen lantaarn paal is en je in het pikke donker weg wandeld.
Maar gelukkig jij weet waarschijnlijk overdag in een winkelcentrum te pinnen (Je hebt al je ervaringen over de wereld gehad.)
Ga je nu wijs vertellen dat ik overal fout mee zit?
Ik raad iedereen aan een paar dollars op zak te hebben.
Gegroet geef geen comentaar meer
Euro's willen ze wel maar je krijgt nooit de koers prijs.
Ze beginnen te klagen over een vouwtje in je biljet twijvelen aan de echtheid.(dus lagere koers)
Geld uit de muur trekken (atm) is vaak moeilijk en onverstandig, vaak onverlichte plaatsen of vol in het licht waarna je er uit stapt er geen lantaarn paal is en je in het pikke donker weg wandeld.
Maar gelukkig jij weet waarschijnlijk overdag in een winkelcentrum te pinnen (Je hebt al je ervaringen over de wereld gehad.)
Ga je nu wijs vertellen dat ik overal fout mee zit?
Ik raad iedereen aan een paar dollars op zak te hebben.
Gegroet geef geen comentaar meer

Ik durf inderdaad te beweren dat het niet verstandig is om met grote hoeveelheden geld te reizen. Als je je geld verliest, of als je beroofd of bestolen wordt, dan ben je niet verzekerd. Jammer maar helaas, al je centjes kwijt.
Ik ben het met je eens dat de koers van de dollar vaak beter is dan die van de euro. Als ik echter mijn euro's in dollars moet wisselen, en dan weer naar rupiah's, dan moet ik twee keer wisselen. Dan maak ik echt geen winst meer
Vandaar dat ik niet de moeite neem om eerst naar dollars te wisselen. Zeker ook omdat de dollar op dit moment niet heel stabiel is. Het is zeker niet verkeerd om WAT contant geld op zak te hebben. maar dat hoeven echt geen 500-1000 dollar te zijn!
Wat de ATMs betreft: Sumba is het enige eiland in Indonesie waar ik geweest ben waar je niet kon pinnen. Op andere eilanden heb ik eigenlijk nooit problemen ervaren. Je geeft overigens een goede tip mee om overdag te pinnen en in een winkelcentrum, of nog beter: om samen met iemand te gaan wanneer je niet alleen reist. Pinnen in grote steden in Indonesie is niet moeilijk, en al helemaal niet onveilig. Sorry, maar ik vind dat je dingen moeilijker maakt dan ze zijn. Als ik als alleenreizende vrouw durf te pinnen, dan kan iedereen het.
Ik ben het met je eens dat de koers van de dollar vaak beter is dan die van de euro. Als ik echter mijn euro's in dollars moet wisselen, en dan weer naar rupiah's, dan moet ik twee keer wisselen. Dan maak ik echt geen winst meer

Wat de ATMs betreft: Sumba is het enige eiland in Indonesie waar ik geweest ben waar je niet kon pinnen. Op andere eilanden heb ik eigenlijk nooit problemen ervaren. Je geeft overigens een goede tip mee om overdag te pinnen en in een winkelcentrum, of nog beter: om samen met iemand te gaan wanneer je niet alleen reist. Pinnen in grote steden in Indonesie is niet moeilijk, en al helemaal niet onveilig. Sorry, maar ik vind dat je dingen moeilijker maakt dan ze zijn. Als ik als alleenreizende vrouw durf te pinnen, dan kan iedereen het.
ik wil niet vervelend doen...je vond onze gids te duur...en die van jou kost ook € 32 per dag!!! (reminder....die van ons € 20 pppd) Ik heb geen zin om dat om te rekenen.....maar mij lijkt....dat dit veeeeeel meeeeer is dan het gemiddelde dagverdienste!!!!En dan nog ffff een tip... op je toetsenbord, rechts onderaan, naast de shift, 3 toetsen naar links zit een "komma" teken. Dan is de tekst iets makkelijker te lezennammen schreef:leuk mischien kan ik mensen een gids aan bieden die ik ken en daar door ook vertrouwd is tegen een redelijke prijs ook oa gids / chaufeurs in de punjac West java (java barat) die je hele mooie plaatsen laten zien in de bergen je huurt dan voor weinig een auto met chafeur voor zon 45 dollar per dag. etc etc
Dit geheel zonder verplictingen ik help graag en heb wel even tijd voor around the globe

ho ho dat is voor de huur van een auto inclusief de benzine (gids kost je 50.000 rhp) inclusief zijn eten en drinken. 
IN DOLLARS GEEN EURO En het zijn locale mensen niet mijn bisnis of belang wel een aan rader.

IN DOLLARS GEEN EURO En het zijn locale mensen niet mijn bisnis of belang wel een aan rader.
Tja, marktwerking.... Hoe minder touristen hoe duurder iets wordt. Ik ben nergens in Indonesië zoveel kwijt geweest als in Sumba!
Re: Qreply
sinds gister zijn we weer terug, en het is ons heel erg goed bevallen. Ik kan het je aanraden! In één woord geweldig!!!! Wil je eventueel wat meer weten.....laat maar wetenjuul schreef:Hoi Els/Dolf,
Ik wil in august ook zo'n trip gaan maken, maar dan met zn tweëen. Ben heel benieuwd hoe het jullie is bevallen.