criminaliteit midden amerika (belize, honduras,panama
-
criminaliteit midden amerika (belize, honduras,panama
Hallo,
Graag wil ik met mijn vriend naar midden amerika reizen (belize, honduras,panama, guatamala). OP internet hebben wij diverse berichten gelezen over bendes die het gemunt hebben op toeristen in midden Amerika etc. Heeft iemand ervaringen met reizen en criminaliteit in bovenstaande landen?
gr
charlotte
Graag wil ik met mijn vriend naar midden amerika reizen (belize, honduras,panama, guatamala). OP internet hebben wij diverse berichten gelezen over bendes die het gemunt hebben op toeristen in midden Amerika etc. Heeft iemand ervaringen met reizen en criminaliteit in bovenstaande landen?
gr
charlotte
Re: criminaliteit midden amerika (belize, honduras,panama
Ik heb wel ervaringen met reizen in deze landen, maar gelukkig niet met criminaliteit.
Lees ook eens deze topics over veilig reizen in die landen:
Alleen reizen door midden-amerika en Mexico tot Brazilie gevaarlijk
Lees ook eens deze topics over veilig reizen in die landen:
Alleen reizen door midden-amerika en Mexico tot Brazilie gevaarlijk
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
valt allemaal reuze mee. je moet gewoon wat meer op je hoede zijn en slim zijn.
Ik heb er niets naars meegemaakt maar ik heb wel bepaalde plaatsen gemeden en liep minder opzichtig met mijn camera rond dan in sommige andere landen. Mijn moneybelt had ik altijd om terwijl ik die in sommige andere landen niet gebruik.
Ik voelde me meestal niet onveilig. Soms een beetje een onzeker gevoel maar niet echt storend om eerlijk te zijn.
Dit jaar gaan we weer naar centraal amerika, dat zegt genoeg denk ik
Ik heb er niets naars meegemaakt maar ik heb wel bepaalde plaatsen gemeden en liep minder opzichtig met mijn camera rond dan in sommige andere landen. Mijn moneybelt had ik altijd om terwijl ik die in sommige andere landen niet gebruik.
Ik voelde me meestal niet onveilig. Soms een beetje een onzeker gevoel maar niet echt storend om eerlijk te zijn.
Dit jaar gaan we weer naar centraal amerika, dat zegt genoeg denk ik

Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Het valt inderdaad wel mee. Op sommige plaatsen moet je wat beter opletten, maar over het algemeen heb ik me overal erg veilig gevoeld. Ik heb bijvoorbeeld Tegucicalpa en Managua minder goed bezocht omdat het minder veilig leek en wat dus ook zijn effect op sfeer in deze steden had. Ben ook mensen tegengekomen die juist deze steden heel veilig vonden....het is maar net wat je ervaringen zijn! In Mexico ben ik ook overvallen, maar vooral omdat ik zelf zo naief was(wat de overval uiteraard niet goed praat
) Zolang je zelf niks overkomt dan is het goed, spullen kan je vaak wel weer vervangen....

DOEN!! GAAN!!
Wij ronden nu bijna onze midden Amerika reis af! Fantastisch! We waren erg bang gemaakt, door alles wat je in de media hoort en leest over de start van onze reis: Mexico. Dat hoeft niet, wij hebben niets meegemaakt en het is heus niet zo erg als wat je ziet en hoort! Neem sommige veiligheidsregeltjes in acht. Wij hebben bijvoorbeeld weinig echt gestapt s'avonds, vaak ga je er sochtends vroeg uit voor een tour of om door te reizen en wil je wel uit s'avonds neem een taxi. Weet waarnaartoe je alle waardevolle spullen meeneemt en waarnaartoe niet.
Sla Acapulco over, mocht je daaraan denken.
Volg een Spaanse cursus ( het leukst bij een familie) dit brengt je ver. Alleen in Belize en Costa rica is het heel gemakkelijk met Engels.
We zijn nu in Costa rica en we hebben 1x iets over een robbery van een busje in Guatemala, tikal gehoord. Dit gebeurd heus niet dagelijks en als het gebeurt ben je je spullen kwijt, gewoon zorgen dat je je foto's back uppt en het komt goed! Eigenlijk maar 1 ding; gaan!!!
Vooral Nicaragua was erg gaaf ( vriendelijke mensen, goedkoop en het voelde heel veilig! )
Groetjes annelijn!
Wij ronden nu bijna onze midden Amerika reis af! Fantastisch! We waren erg bang gemaakt, door alles wat je in de media hoort en leest over de start van onze reis: Mexico. Dat hoeft niet, wij hebben niets meegemaakt en het is heus niet zo erg als wat je ziet en hoort! Neem sommige veiligheidsregeltjes in acht. Wij hebben bijvoorbeeld weinig echt gestapt s'avonds, vaak ga je er sochtends vroeg uit voor een tour of om door te reizen en wil je wel uit s'avonds neem een taxi. Weet waarnaartoe je alle waardevolle spullen meeneemt en waarnaartoe niet.
Sla Acapulco over, mocht je daaraan denken.
Volg een Spaanse cursus ( het leukst bij een familie) dit brengt je ver. Alleen in Belize en Costa rica is het heel gemakkelijk met Engels.
We zijn nu in Costa rica en we hebben 1x iets over een robbery van een busje in Guatemala, tikal gehoord. Dit gebeurd heus niet dagelijks en als het gebeurt ben je je spullen kwijt, gewoon zorgen dat je je foto's back uppt en het komt goed! Eigenlijk maar 1 ding; gaan!!!
Vooral Nicaragua was erg gaaf ( vriendelijke mensen, goedkoop en het voelde heel veilig! )
Groetjes annelijn!
Qreply
Uit eigen ervaring ken ik alleen Mexico, maar de hele regio in Midden Amerika is wel gevaarlijk. Ik zou er zelf wel heen gaan, maar ik zou de risico's zeker niet onderschatten. Een vriendin van mij is net terug uit Guatemala en zij is onderweg naar Tikal overvallen. Hun busje met toeristen werd door een groep gewapende mannen met bivakmutsen tegen gehouden en ze moesten alles afgeven. Gelukkig werd er geen geweld gebruikt, maar zo'n ervaring is echt geen pretje. Er schijnt op dat traject vaker dit soort overvallen plaats te vinden. Ook weet ik dat in bepaalde regio's (o.m. Guerrero) in Mexico dat ook gebeurt, al zij het dan meestal 's nachts. Het voorval in Guatemala vond overigens 's ochtends vroeg plaats, maar ik zou proberen te vermijden 's nachts te reizen. En natuurlijk zo veel mogelijk onderzoek te doen! (veel vragen en info zoeken op internet) Succes!
Enige nuance is hier wel op z'n plaats. We weten allemaal dat Guatemala niet al te safe is. Het verhaal van Maripose staat echt niet op zichzelf. Belize City is ook link, El Salvador ook, en Honduras is op dit moment moordland nr.1 ter wereld. Nicaragua (op Managua na) is wel relatief safe, Costa Rica sowieso ook, en Panama valt ook mee.
Ik erger me eerlijk gezegd een beetje aan mensen die alleen maar brullen "doen" zonder gerichte adviezen. De veiligheidssituatie schommelt nogal in die regio.....
Ik erger me eerlijk gezegd een beetje aan mensen die alleen maar brullen "doen" zonder gerichte adviezen. De veiligheidssituatie schommelt nogal in die regio.....
Welke bronnen gebruik jij om de huidige situatie te bekijken dan?
Niet specifiek bepaalde bronnen, maar je hoort wel eens wat. Het is i.i.g. een beetje te simpel om alle landen in een regio over 1 kam te scheren. Costa Rica heeft niet eens een eigen leger, en is al jaren het veiligste land in die regio (ook daar moet je uitkijken voor zakkenrollen hoor). Guatemala is een beetje een vreemd land. Die verhalen over busovervallen doen al jaren de ronde. Toen ik er was (wel jaren geleden hoor) was er ook een soort avondklok; alle kroegen om 23.00 dicht. El Salvador staat bekend om een heel linke bende...MS13 ofzo. Ook die valt wel te vermijden hoor, maar extra reden om niet een verkeerde buurt in te lopen. Noord Honduras schijnt op de drugsroute Colombia-VS te liggen. Er is een stad waar de politie niet eens meer de straat op durft.Erik schreef:Welke bronnen gebruik jij om de huidige situatie te bekijken dan?
Over Panama weet ik niet veel bijzonders te melden. Dus...gewoon de normale waakzaamheid in acht nemen.
Wat betreft bronnen: toch wel minbuza (en dan met een korreltje zout nemen). Dit staat bv. in het advies voor Honduras. Tis maar dat je het ff weet (en daarom wordt ik ook een beetje moe van mensen die alleen maar "doen" roepen...):
Zware criminaliteit
Gewapende overvallen, verkrachtingen en ontvoeringen (express kidnapping) zijn dagelijks voorkomende gebeurtenissen. Met name door de toename van illegale drugsactiviteiten, voor het merendeel in het noorden van het land, neemt de criminaliteit steeds ernstigere vormen aan. Zowel Nederlanders woonachtig in Honduras als toeristen kunnen hiermee geconfronteerd worden.
En zoals Mariposa ook al zegt: doe vooral een beetje onderzoek. Staat je niet blind op reputaties van bepaalde landen. O.a. door regime change kan de situatie wijzigen. Bv. Colombia is veel veiliger geworden de laatste jaren, en Venezuela juist niet. Ik denk dat mensen denken dat Medellin veel gevaarlijker is dan bv. Caracas. Is niet waar. Caracas is levensgevaarlijk (geen veilige buurten), terwijl er niet veel aan de hand is als je in Medellin in de veilige buurten blijft. Ook daar moet je niet de sloppen in gaan, maar het centrum is aardig "schoongeveegd".