Backpacken Java - Sumatra - Bali

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Rick Jansen

Backpacken Java - Sumatra - Bali

Bericht door Rick Jansen »

Hoi Allemaal!

Ik wil deze zomer 6 weken gaan backpacken in Indonesie!
Nu is het goedkoopste ticket wat ik heb kunnen vinden van Amsterdam naar Jakarta 710 euro.

Het meest ideale geval zou, omdat ik Sumatra ook wil bezoeken, natuurlijk een vlucht van Amsterdam naar Medan of Padang zijn, maar dit is direct 400 euro duurder.

Nu ben ik dus de opties aan het bekijken om eerst Java te bezoeken, vervolgens van Java naar Sumatra en dan van Sumatra naar Bali. Ik besef me dat dit niet de meest ideale volgorde is, maar wel de voordeligste.

Misschien kan ik zelfs nog beter eerst Java - Bali doen en dan naar Sumatra, maar ik wil eigenlijk graag afsluiten op Bali!

Graag hoor ik even wat jullie van deze volgorde vinden en hoe ik het vervoer van Java naar Sumatra en van Sumatra naar Bali het beste kan invullen!

Daarnaast... is 6 weken voldoende voor deze 3 eilanden?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Rick
Janneke
Reisexpert

Re: Backpacken Java - Sumatra - Bali

Bericht door Janneke »

Wij gaan eind mei naar Sumatra en hebben een ticket A'dam - Jakarta - Medan. Terug vliegen we vanaf Banda Aceh via Jakarta naar A'dam. Retourtje kostte ons €700,- met Garuda Indonesia. Wellicht dat het hoogseizoen wel duurder is.

Anders kun je nog kijken of je niet goedkoper naar Kuala Lumpur kunt vliegen. Vanaf daar kun je of met de boot oversteken naar Sumatra of een goedkope vlucht met Air asia bijvoorbeeld naar Medan dat kost je ongeveer €50,- . Terug zou je dan een vanaf Bali naar KL een enkeltje kunnen boeken. Singapore zou anders ook nog een optie kunnen zijn. Kijk voor prijzen van air asia op hun eigen site.

Groet,
Janneke
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zou ook kijken naar een ticket naar KL en dan de oversteek met de boot maken. of misschien met een lowcost maatschappij vliegen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Hai!

Ik ben nieuw op dit forum en ik zag je post, dus ik dacht: even accountje aanmaken :D..

Ik heb namelijk zelf 1 week geleden ook mijn ticket geboekt. Het is voor mij de eerste keer dus ik moet het ook nog allemaal gaan ondervinden. Maar ik heb een ticket geboekt naar Singapore voor 480,-!! Vanuit daar schijn je makkelijk naar Batam te kunnen reizen, waarna je weer naar Sumatra > Java > Bali en weet ik het waar kan :) Ik heb trouwens gekozen voor Lufthansa vanuit Amsterdam. Data: 23 Juni tot 29 July

Ik dacht, laat het ff weten ;)
bolletjeom
Reisexpert

dat is ook een optie.
Maar dan moet je wel voor vertrek een visum voor Indonesië aanvragen en om die te krijgen moet je kunnen aantonen wanneer en HOE je indonesie gaat verlaten. kortom...een ticket.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Pascal F schreef:Hai!

Ik ben nieuw op dit forum en ik zag je post, dus ik dacht: even accountje aanmaken :D..

Ik heb namelijk zelf 1 week geleden ook mijn ticket geboekt. Het is voor mij de eerste keer dus ik moet het ook nog allemaal gaan ondervinden. Maar ik heb een ticket geboekt naar Singapore voor 480,-!! Vanuit daar schijn je makkelijk naar Batam te kunnen reizen, waarna je weer naar Sumatra > Java > Bali en weet ik het waar kan :) Ik heb trouwens gekozen voor Lufthansa vanuit Amsterdam. Data: 23 Juni tot 29 July

Ik dacht, laat het ff weten ;)
Met de boot naar Batam is inderdaad geen probleem.

Houd er echter rekening mee dat je langer dan 30 dagen in Indonesië wilt blijven, en dat je VOORAF een visum moet regelen. Dat kun je niet in den Haag doen, omdat je in NL nog geen boottickets hebt als bewijs dat je Indonesië verlaat. Een ticket van Singapore naar NL is niet voldoende! Je zult in Singapore in de haven een ticket moeten kopen, en dan kan je DAAR je visum voor Indonesië aanvragen. de wachttijd is een paar dagen.

Andere optie is dat je een goedkoop ticket op de site van Air Asia boekt. Er gaan diverse vluchten naar KL. Dit ticket kun je gebruiken om in den Haag je visum te regelen. KL - Singapore is 6 uur met de bus, of je kan vliegen.

Air Asia in de zomer is minder goedkoop dan normaal. Wacht niet te lang met boeken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Oh, dit wist ik helemaal niet :D.. Naja ik heb nog genoeg tijd om dit soort dingen uit te vinden. Er is dus geen mogelijkheid om vanuit NL direct een visum te regelen voor mijn verblijf in Indonesië? Ik moet dus persé de eerste dag als ik aankom daar in de haven een visum regelen om vervolgens een paar dagen later het land in te komen? Is het anders een goed alternatief om een vlucht te boeken voor 60 euro ofzo van Singapore naar Medan of een andere stad op Sumatra, ik hoef namelijk geen 5 werkdagen in Singapore te zijn. Als je veel informatie of suggesties hebt? Graag! :D.. Als het niet topic related is, is een PM ook goed :)..

Bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

een visum haal je bij de ambassade van dat land (dus niet in een haven)
om een visum te kunnen krijgen moet je kunnen aantonen wanneer en hoe je het land in en uit komt.

Een vlucht kopen voor vertrek is zeker een optie. Dan kan je in nederland alvast een visum aanvragen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een ticket van Singapore naar Medan is geen bewijs dat je Indonesie verlaat, daar heb je dus niks aan. Een ticket van Medan naar Singapore is uiteraard wel goed. Of van Medan naar Penang, wat meestal goedkoper is. Alles kan, zolang je Indonesie maar uit vliegt.
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Oké,

Ik ga zo'n 35 dagen.. Ik wil niet gaan haasten, maar gewoon een beetje kijken wat er te doen is hier en daar etc. Hoe ver denken jullie dan dat ik kom? Zou je een Ticket van Jakarta aanraden of eerder een ticket vanuit Yogyakarta in de buurt. Of zeg je zelfs van nou in 35dagen heb je zeker nog niet alles gezien op Sumatra en regel een ticket vanuit daar. Hiernaast ben ik natuurlijk zeer nieuwsgierig of jullie plekken/ luchthavens weten die zeer goedkoop vliegen op Singapore vanuit Indonesië!

Zeer bedankt voor alle moeite en informatie!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat wil je? Wil je heel Sumatra zien, of wil je je beperken tot het gebied (globaal) tussen Pulau Weh en Bukittinggi? Wil je perse naar Java, of kan dat een andere keer? Op bijna elk Indonesisch eiland kun je je 35 dagen vermaken, maar als je slechts een paar highlights wilt zien dan kan het sneller.

In Indonesië kun je heel makkelijk binnenlandse vluchten regelen, zelfs een dag voor vertrek. Heb je een ticket van Yogya naar Singapore, maar heb je te weinig tijd om over land in Yogya te komen, dan vlieg je erheen. Kost een paar tientjes, meer niet.

Er zijn niet veel goedkope maatschappijen die vanuit Indonesië naar Singapore vliegen. Daarom mijn suggestie (en die van anderen) om een ticket naar Maleisië te boeken, en daarvandaan verder te gaan. Of om het ticket te cancellen (zodra je je visum voor Indonesië hebt) en alsnog naar Batam te vliegen en met de boot te gaan.

Je moet een ticket uit Indonesië hebben voor je visum aanvraag, maar niemand dwingt je dit ticket daadwerkelijk te gebruiken!!!!
Lara

Bericht door Lara »

Hoi,

Je hebt al heel veel tips gekregen zie ik maar dacht reageer ook nog even omdat ik ook die kant op ga.
Ik heb een ticket geboekt bij Singapore airlines voor 800 euro, Amsterdam -(via Singapore) Medan, Denpasar (Bali) via Singapore naar Amsterdam. Je krijgt bij aankomst in Indonesië een visum voor een maand, wil je langer blijven dan kan je dat bij de ambassade van Indonesië in Nederland aanvragen.
Volgens mij zijn er dus wel goedkope vluchten te vinden. Maar je kan ook relatief goedkoop naar Singapore vliegen en dan vanaf daar goedkoop verder vliegen, zowel heen als op de terug reis.

Veel reisplezier!

Groetjes Lara
Tammie1

Qreply

Bericht door Tammie1 »

Hoi Laura,
ik zie op jou bericht van vorig jaar dat je hetzelfde hebt gedaan als wij dit jaar willen doen.
Hoe ben jij gereisd van Sumatra naar Bali? En wat was je hier ongeveer voor kwijt? Alvast bedankt

Groetjes
Plaats reactie