Australië 20 juni tot 20 augustus.. hoe is het weer daar dan

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
miloujanssen

Australië 20 juni tot 20 augustus.. hoe is het weer daar dan

Bericht door miloujanssen »

Hoi! Ik ga 20 juni naar Australië voor 2 maanden, de bedoeling is dat ik van Sydney naar Cairns ga. Ik weet dat het daar dan winter is, iedereen zegt ook steeds, "maar het is daar dan toch winter". Jaaa, weet ik, maar ik heb het niet zo op gigantisch hoge temperaturen dus het maakt mij niet zo uit dat het daar dan geen 40 graden is. Weet iemand misschien hoe het weer aan de oostkust is in de "winter"? Ik weet namelijk niet goed of ik nou echt zomerse kleding mee moet nemen aangezien het nou ook weer niet koud zou zijn, maar wil ook niet aankomen met te warme kleding.
Als jullie nog meer tips hebben over wat ik écht mee moet nemen en echt moet zien hoor ik het graag aangezien dit mijn eerste keer backpacken is en ik eigenlijk wel strontzenuwachtig ben haha (maar natuurlijk ook erg veel zin heb)

Groetjes Milou
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Re: Australië 20 juni tot 20 augustus.. hoe is het weer daar

Bericht door Nienke Krook »

Hey Milou,

Leuke plannen! Ik woon nu in Sydney en het weer is hier op het moment niet erg zonnig, maar zeker niet koud. (ik heb een dun zomerjasje mee, dat is genoeg) We hebben flink wat regen gehad de laatste dagen, maar bij vlagen is het ook weer superheet. Dat zal voor de periode dat jij wilt gaan ook zo zijn. De huizen hier hebben geen centrale verwarming, dus dan kun je je voorstellen dat het nooit echt koud zal zijn.

Drie jaar geleden was ik ook aan de oostkust in 'de winter' (foto's hier: http://www.flickr.com/photos/nienkestra ... 835582518/, dan kun je een beetje zien wat we zoals aan hadden) en toen hebben we zowel regen als stralend weer gehad.

Zorg dus voor een goede regenjas, een lekkere trui of 2, maar zeker ook je zomerkleding hoor! De mensen in Australië zien er trouwens altijd uit alsof het 30 graden is en ze naar een feestje gaan, die zie ik hier haast niet met een jas aan, maar vaker met zomerjurkjes en op slippers, haha.

Ik zou eens de site hier doorspitten, er staan veel bruikbare tips op, als je nog meer vragen hebt, horen we het graag!
Veel voorbereidingsplezier en niet té zenuwachtig worden, het gaat toch wel geweldig worden, geloof me maar *O*
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
miloujanssen

Ah okee bedankt, dat geeft me al een beetje een idee! Je foto's zien er leuk uit zeg, krijg nu nog meer zin om te gaan.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Het kan inderdaad erg fris worden. Toen wij een paar jaar geleden het binnenland van NSW ingingen in juni, hadden we nachtvorst en zelfs een laagje ijs op de tent. Aan de kust wordt het een stuk minder koud, maar kan met regen en veel wind toch erg koel aanvoelen. Zodra je voorbij Brisbane bent en de tropen in gaat voorbij Rockhampton zullen de dagen warm zijn en de nachten niet koud. De winter is de beste tijd om de tropen te bezoeken, niet te heet, niet benauwd maar wel lekker zon en een graadje of 25-30.

Wordt vast fantastisch. Australie is een erg mooi land met veel aardige mensen, komt helemaal goed!
En voor je het weet wil je niet meer weg.... ^O^

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Kars
Wereldreiziger

Bericht door Kars »

Het was toch dat bij ons de zomer daar de winter is? Volgens mij is het daar ook met 15-20 graden in de winter, maar weet het niet heel zeker. Had het ergens gelezen na wat te googlen ;)
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Hoi Kars, dat klopt inderdaad. Het is hier nu herfst (gister was het 22 graden, hehe), dus het kan nog gewoon vrij warm zijn. Zeker aan de oostkust en boven Brisbane is het in de winter gewoon prima.
's Nachts kan het fris worden, dus zeker een warme trui mee hoor! (Als je rondom Alice Springs komt kan het soms vriezen, wij waren daar in juli en sliepen buiten, brrrr, we hadden echt wel een megadikke slaapzak nodig!)
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
miloujanssen

Bedankt voor de reacties! Erg handig allemaal :)

Raden jullie het trouwens aan om een creditcard mee te nemen of is dat niet nodig? Hoe zit het met de prijzen daar, is Australië duurder dan Nederland?
Kars
Wereldreiziger

Bericht door Kars »

Het schijnt dat je normale bankpas niet overal wordt geaccepteerd, meestal alleen in de grotere steden. Een creditcard daarentegen wordt wel overal geaccepteerd. Dit is voor mij ook de reden om een creditcard aan te schaffen. Ik denk dat het qua prijzen nog wel meevalt in Australië als je het iedere keer terug rekent naar de euro, maar als je het vergelijkt met Amerika dan kan het wat duurder uitvallen. Een normale kamer huren zonder rare fratsen kost in Sydney 800dollar per maand, je zit dan in de grootste stad van Australië en omgerekend is dat iets meer dan 600 euro. Persoonlijk vind ik dat nog redelijk normale prijs, aangezien Sydney toch wel The Place To Be is.
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Hey Milou, ik heb nog nooit problemen met mijn bankpas in Australië gehad, ook in de kleinste plaatsen werd die gewoon geaccepteerd. Maar een creditcard is altijd handig als je dingen via internet wilt boeken, een auto wilt huren of bij sommige hostels te hebben als ze erom vragen. Het pinnen met een cc kost echter veel meer dan een gewone bankpas (zie de reisinformatie op deze site), dus let daarmee op.

De prijzen hier zijn de laatste tijd erg omhoog gegaan, omdat de aus dollar heel erg sterk is. Daarnaast zijn zaken als tropisch fruit (vooral bananen) op het moment erg duur, vanwege de overstromingen in Queensland waarbij de hele oogst verwoest is.

Verder is iets als kaas hier heel duur, maar vlees bijvoorbeeld weer een stuk goedkoper dan 'thuis'. Het is dus maar net waar je naar kijkt, let gewoon goed op de prijzen en koop veel locale producten dan komt het wel goed.

Voor een idee van hostelprijzen: een groot hostel hier in Sydney (Wake Up) vraagt 32 dollar voor een 10persoons, 34 voor 8p en 38 voor een 6p kamer. Base (grote keten) in Melbourne heeft 10p kamers rond de 29 dollar, Nomads in Cairns vraagt rond de 5 voor een 10p tot 20 voor een 4p.

Qua vervoer in Sydney betaal je (buiten de spits) $4,4 (rond de 3,2 euro). Bussen over lange afstanden (bijvoorbeeld Sydney naar Cairns) zijn in verschillende passen te koop, omdat de afstanden enorm zijn is dit relatief goedkoper dan in Nederland. Ook binnenlandse vluchten kunnen goedkoop zijn, hou zeker de aanbiedingen in de gaten, als je maar kort de tijd hebt en toch verschillende plekken wilt zien, kan dit uitkomst bieden!
Plaats reactie