Plitvice meren Kroatië

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
snuffel

Plitvice meren Kroatië

Bericht door snuffel »

Ik loop al een paar jaar rond met de gedachten eens naar Kroatië te gaan en dan met name om in en rondom het natuurgebied Plitvice lekker te gaan wandelen met de bekende Plitvice meren erbij.
Zelf ken ik Kroatië nog niet en wat ik zie aan aanbod van appartementen of evt. hotels is het vrij prijzig.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het gebied rondom de Plitvice meren??
Is het makkelijker om met een auto te gaan dan per vliegtuig?
Zijn er betaalbare mogelijkheden wat betreft overnachtingen?? wil wel zelf een eigen hutje met douche, bed en keukentje, maar hoeft zeker geen 5 sterren te zijn, zal er alleen 's ochtends en 's avonds zijn.
En wat is een goede periode om te gaan?? het liefst reis ik sowieso al buiten de schoolvakanties om.
Ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen en tips, lees ze graag!
Jenny
Reisexpert

Re: Plitvice meren Kroatië

Bericht door Jenny »

Ik ben twee keer naar de meren geweest, beide keren met de auto. De meren zijn prachtig, maar voor zover ik weet niet lekker bereikbaar met het OV.

Ik vind het OV in Kroatie sowieso tegenvallen. In de steden rijden bussen, en deze rijden redelijk op tijd, maar de bussen tussen steden zijn minder goed geregeld. De echte lange afstandsbussen zijn nog wel redelijk, maar als je ergens in een natuurgebied wilt zijn, en een soort van stopbus nodig hebt, dan vis je regelmatig achter het net. Ik zou er dan ook de voorkeur aan geven om in Kroatie een auto te hebben als je meer wilt zien dan steden alleen. Soms kun je ook liften, maar erg gebruikelijk is het niet. In de steden worden steeds vaker tourtjes aangeboden naar plekken dit je moeilijk met het OV kan bereiken, misschien is dat een optie voor je? Ik vind veel tours echter tegenvallen qua prijs, en ook zijn de groepen soms redelijk groot.

Ik denk dat het goedkoper is om je auto vanuit Nederland mee te nemen, dan om te vliegen en een auto te huren. Nederland - Istrie is te doen in een dag, al is dat wel een hele lange dag. Het is relaxer om net ten zuiden van Munchen de nacht door te brengen, of in het zuidelijke deel van Oostenrijk.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Qua reisperiode denk ik dat je in Kroatië het beste in Mei/Juni kunt reizen, Ik was in Juni in Kroatië aan het rondreizen en toen werd het al flink warm..denk dat qua maanden september ook heerlijk moet zijn.. Helaas ben ik niet bij Plitvice geweest omdat ik alleen maar OV had en dus was het lastig te bereiken.. het is wel te doen maar had toendertijd te weinig tijd.. hier een link met wat meer info over bussen:

http://www.croatiatraveller.com/Heritag ... sport.html
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Zonder auto kom je daar niet ver. Heb je al gekeken op adriatica.net/plitvice/plitvice_en.htm ?
snuffel

Bericht door snuffel »

Bedankt voor jullie reacties en de weblinks, altijd handig!
Ja kwa auto is het op dit moment ff de vraag of dat het karretje zo'n lange reis nog wel gaat trekken, is al bijna 20 jaar oud............................ :@
Had zelf ook de gedachtes al dat een auto in dat gebied handig zal zijn om ergens te komen.
Ik ga het allemaal ff opslaan en zelf wat dingen uitstippelen en wie weet komen er nog wat bruikbare tips!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou als je met eigen auto gaat, je in ieder geval aanmelden voor de ANWB met buitenlandservice! Die hebben eventueel ook vervangend vervoer. (Al weet ik niet helemaal zeker of dat ook voor oude auto's geldt, ik dacht het wel.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie