Motor (geen scooter!) huren omgeving Yogjakarta

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Sanne

Motor (geen scooter!) huren omgeving Yogjakarta

Bericht door Sanne »

Hallo,
Mijn vriend en ik willen in september een rondreis(je) maken over Java en Bali. Nou willen we de omgeving Yogjakarta verkennen per motor. Wat zijn de mogelijkheden om een motor te huren daar, en heeft iemand tips over betrouwbare adressen? Of is het makkelijker/goedkoper om een tweedehandsje ter plekke aan te schaffen?
Toen ik er afgelopen jaar was heb ik overal in Indonesie wel scooterverhuur gezien, maar geen echte motoren (het gaat dan wel om een 'lichte' motor, iets van 250cc). Zoektochten op internet linken meestal ook alleen naar scooters.
Vraag 2: wat zijn nou precies de voorwaarden voor rijbewijs/verzekeringen ed? Mijn vriend heeft dan een NL motor rijbewijs, hij zal dan ook gaan rijden (en ik achterop..).
Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: Motor (geen scooter!) huren omgeving Yogjakarta

Bericht door Jenny »

Je moet een internationaal motor-rijbewijs hebben om in Indonesie op een motor te mogen rijden.

Ik ben geen echte motorkenner, maar ik heb in Indonesie eigenlijk nooit motoren gezien. Niet in de verhuur, maar ook niet onder de locals. Wel zijn de zogenaamde scooters en schakelbrommers heel populair in Indonesie, deze zijn meestal 100-125 cc. Dit zijn tevens de dingen waar veel touristen mee rondrijden - waarbij ze niet verzekerd zijn als ze geen motor-rijbewijs hebben omdat deze 'brommertjes' voor de Nederlandse wet onder de motoren vallen.

Ik zou me heel goed bedenken of je echt zelf wilt rijden in Indonesie. Het verkeer is chaos, de wegen zijn slecht, en je moet zeer voorzichtig zijn met overstekende honden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sanne

Bericht door Sanne »

Nee ik was er al bang voor. Ik zou zelf ook niet durven te rijden hoor, en het zou ook echt gaan om de niet drukke buitengebieden, maar ik vrees voor vriendlief dat het inderdaad dan een schakelbrommer moet gaan worden. Gaat mij ook hard genoeg eigenlijk :P
Bedankt in ieder geval voor je antwoord, ben weer ietsje wijzer geworden!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Indonesische schakelbrommers gaan vaak ook harder dan 100 km/h als het moet.... Dat vind ik in Indonesie al tamelijk onverantwoord :@
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Er rijden in Indonesie wel motoren alleen idd veeeeel meer van die lichte brom/scoot dingen. Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd of het kan (ik vind zo'n schakelbrommer best maar weet dat mn vriend heel graag een 'echte' motor zou willen). Ik ga eind mei naar Yogya en ben wel van plan er een beetje naar te zoeken... laat wel weten of ik iets heb gevonden!
Selalu mencari...
Sanne

Bericht door Sanne »

Dat zou super zijn. Ik heb inderdaad wel motoren gezien, ook met een gids mee achterop geweest (doodeng!), maar er niet op gelet of ze ook echt te huren waren. En aangezien mijn vriend het juist verschrikkelijk vind om met het ov te gaan, zou dit wel een goede oplossing zijn. Ik hoor t graag van je!
Maryono

Bericht door Maryono »

Hoi,

Om via een rental een zwaardere motor te huren is (bijna) onmogelijk in Yogya, en als het al lukt, is het via, via kennissen, vrienden van een rental eigenaar, je betaald de volle pot en dan is het nog maar de vraag wat je in je handen gedrukt krijgt.
Bovendien om Yogya en ruime omgeving te verkennen heb je geen zware motor nodig, is namelijk veel te onhandig om je door het drukke verkeer heen te wringen, en voor de snelheid hoef je het niet te doen want ook op de grotere wegen en kleinere wegen buiten de stad moet je constant alert zijn, en is het levensgevaarlijk om eens vol gas te rijden.

Eventjes zelf een motortje aanschaffen gaat niet lukken, zelfs voor de Indonesiërs gaat er soms 2 maanden overeen voordat ze de eigendomspapieren (STNK) van de motor in bezit hebben. Buiten dat is 2de hands in Indonesië te duur, en de kans is groot dat je een levensgevaarlijk wrak koopt wat al eens helemaal in elkaar is gereden.

Maar ook ik ben eigenwijs en ben ik in Yogya, dan leen ik vaak de motor van mijn neef, maar als ik eerlijk ben, vind ik een scooter (125 CC) zwaar genoeg om door de stad en omgeving te crossen.

Afbeelding
Biarkan Anjing Menggonggong Kafilah Berlalu
Plaats reactie