Mijn vader is een x-aantal jaren in etappes een soloreis (zeilend) om de wereld aan het doen. Afgelopen 2 jaren is hij in de USA gebleven, maar komende zomer steekt hij definitief over naar Europa. Na jarenlang de technische revolutie zwartgemaakt te hebben ("nergens goed voor die techniek...gaat alleen maar kapot") heeft ook hij uiteindelijk het sextant ingeruild voor een GPS, de analoge camera ingeruild voor mijn oude Ixus 50 en de typmachine vervangen door een laptop. Het enige wat we nu nog horen is "je kan die foto's gelijk zien!!! ongelovelijk!!". Pa is dus om en is veranderd in een echte gadget geek.
Aangezien deze zomer waarschijnlijk de laatste oversteek in de nabije toekomst zal zijn, hij wel eens een lezing geeft en misschien een boek wil schrijven (dat gaat nog wat worden met de snelheid dat hij van Microsoft Word gebruik maakt), leek het hem een leuk idee om een videocamera aan te schaffen om bepaalde aspecten van een oversteek met bewegende beelden te kunnen illustreren. Hij was naar een winkeltje geweest, waar ze een -naar eigen zeggen- hele geschikte hadden en was van plan die aan te schaffen. 5 minuten later hoorde ik dat dat ook de enige digitale videocamera was die die winkel verkocht, dus uiteraard was dat dan de geschikste. Hierop opperde ik:"Pa! Laat mij maar even!"
Ik weet alleen NIETS van digitale videocamera's. Ik ben me wel wat aan het inlezen en begrijp de verschillen tussen miniDV, HD, DVD en memorycard camera's nou wel, maar ik ben bang dat hetzelfde een beetje zal gaan gebeuren als toen ik zelf een DSLR aanschafde; Je leest je weken helemaal in op allerlei fora, maar omdat je zelf nog helemaal geen ervaring hebt met het desbetreffende apparaat, zie je bepaalde kenmerken niet geheel in de juiste context. Dus alhoewel ik me zeer intensief op het gebied DSLR heb ingelezen voor de aanschaf, weet ik nu uit ervaring (en niet zozeer door googelen) veel meer dan op het moment dat ik de DSLR aanschafde. Zo had ik liever een snelle lens als de 17-55mm 2.8 gekocht in plaats van de budget-superzoom 18-200mm OS die we nu hebben.
Mijn vraag is dan ook of hier mensen zijn die ervaring met verschillende digitale videocamera's hebben en mij wat aanwijzingen kunnen geven wat cruciale beslissingspunten zijn? Eventueel een suggestie naar een apparaat wat voor mijn vader geschikt zou zijn?
Wat overige info;
- DVD is denk ik niet geschikt aangezien ik zie hoe paps zijn huidige schijfjes be-(lees "mis")handeld
- Qua prijsklasse; denk aan vanaf een tegenwoordig populaire Canon Ixus tot een Eos 40D in het Fotocamera segment voor het maximum. Hierbij bedoel ik overigens niet de werkelijke prijzen die daaraan kleven, maar meer qua techniek. Dus van de wat betere budget apparaten tot de semi-pro grens. Dus het hoeft niet vollledig budget budget te zijn, maar het moet ook (en is ook nergens voor nodig) niet te gek. Het begon met verjaardagscadeau van m'n moeder max 200 euro, maar onderhand wil hij zelf ook wel bijleggen.
- Hij weet nog niet wat hij met de opnamen wil gaan doen. Wellicht slechts aan ons laten zien en eventueel stukjes op lezingen showen. Ik bespeur echter ook enig verlangen om er wellicht een documentairetje van te brouwen.
- Beeldstabilisatie zal geen overbodige luxe zijn op een nooit stilliggende boot.
- Paps ziet het nut van nightshot niet, maar dit lijkt mij toch wel handig. (Moet dan gelijk aan die gebaarde mannen in documentaires denken die in de middle of the night met nightshot verslag doen van het net missen van een ijsberg).
- Tamelijk makkelijke bediening is wel een vereiste. Touchscreen (zals op die TG3) zie ik dan ook niet goedkomen.
- Spatwaterbestendig/weersbestendig zou leuk zijn, maar is niet honderden euro's meer waard. Dus indien er modellen bestaan die voor een x-aantal euro's meer waterbestendig zijn, dan is dat mooi, maar het is niet de bedoeling een onderwaterbehuizing of dergelijke aan te schaffen.
Alvast bedankt voor advies!
Digitale Videocamera wat is belangrijk
Re: Digitale Videocamera
Canon een hele mooie camera heeft uitgebracht, namelijk de EOS 600D, een zeer redelijk betaalbaar camera, met zeer veel mogelijkheden en de functie om Full HD te kunnen filmen.
Of de Nikon D3100, heeft iet wat minder megapixels maar ook een zeer mooie toestel. Lees de specifiecaties even na bij de fabrikanten.
gr. Oz47
Of de Nikon D3100, heeft iet wat minder megapixels maar ook een zeer mooie toestel. Lees de specifiecaties even na bij de fabrikanten.
gr. Oz47
Laatst gewijzigd door Tikva op 16 apr 2011 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
Reden: link verwijderd