Dag Maleisië-kenners, ik ben bezig met het plannen van een stuk Maleisië/Borneo nadat ik 5 maanden in Australië geweest ben. Ik zal ongeveer van eind november - eind december in Maleisië zijn en verwacht dus zo'n 3-4 weken te hebben. Onderstaand reisschema heb ik globaal samengesteld... kijk er eens naar, dan heb ik verderop nog wat vragen
1 Sydney-Kuala Lumpur
2 Kuala Lumpur
3 Kuala Lumpur
4 Kuala Lumpur-Taman Negara
5 Taman Negara
6 Taman Negara-Cameron Highlands
7 Cameron Highlands
8 Cameron Highlands-Penang
9 Penang
10 Penang-Kuching
11 Kuching eo
12 Kuching eo (Bako national park)
13 Kuching eo (naar een Iban longhouse?)
14 Kuching-Kota Kinabalu
15 Kota Kinabulu eo
16 Kota Kinabalu eo
17 Pulau Tiga
18 Pulau Tiga
19 Pulau Tiga
20 Pulau Tiga
21 Kota Kinabalu-Sandakan
22 Sandakan eo
23 Sandakan eo (Kinabatangan rivier?)
24 Sandakan-Kuala Lumpur
25 Kuala Lumpur
26 Terug naar NL
1. Taman Negara: hoe lang ben je hier ongeveer aan kwijt? Is dit in een soort dagtrip te doen? Is het we; de moeite waard als je ook nog jungle in Borneo op het programma hebt staan?
2. Cameron Highlands: zijn er in december mooie groene vlaktes met theeplantages? Of is hier een speciaal seizoen voor?
3. Kuching: is het bezoek aan een Iban longhouse de moeite waard? Moet je hier meerdere dagen voor uittrekken?
4. Als je Mount Kinabalu niet gaat beklimmen, is het dan nog aardig om naar Kota Kinabalu te gaan?
5. Eilandjes: ik wil erg graag een dag of 4 op een eilandje in deze trip opnemen om te relaxen, te snorkelen en liefst ook te duiken. Dit is erg lastig.. het liefst zou ik naar de Perhentians gaan, maar in december moet je dus niet aan de oostkust van Maleisië zijn.. Kandidaten: Langkawi, Ko Lipe, eilandje in het Tunku Abdul Rahman NP bij Kota Kinabalu, eilandje in buurt van Sipadan.
Over Langkawi lees ik dat het duiken er matig is, dit is op Ko Lipe (Thailand) beter.. maar dit eilandje schijnt behoorlijk smerig te zijn. Duiken op Borneo schijnt al een stuk mooier te zijn, vooral bij Sipadan, maar mijn budget speelt ook een rol en Sipadan betekent ook weer een vlucht extra. Pulau Tiga oid schijnt ook wel mooi te zijn. Wat o wat moet ik kiezen??
6. Sandakan: als je Sepilok niet bezoekt (Orang Oetans beter bij Kuching bezoeken heb ik vernomen), wat valt er dan in Sandakan en omgeving nog te doen? Is een tocht over de Kinabatangan rivier deze trip waard?
7. Verder heb ik Melakka, Singapore, Brunei, Miri en Mulu niet in de planning opgenomen. Logisch? Of een enorme misser?
Genoeg vragen dus. Alvast erg bedankt!