EXIF data

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Erik
Site Admin

Mooiste en beste foto's gallerie?

Bericht door Erik »

Naar aanleiding van feedback van sommige vaste bezoekers ben ik aan het zoeken naar een goede mogelijkheid / insteek om foto's op de site te zetten. Zodat je deze aan anderen kunt laten zien en eventueel te bespreken hoe de foto is gemaakt (welke camera instellingen, technieken etc etc, waar de foto is gemaakt etc etc).

Nu vroeg ik mij af welke websites jullie goed vinden voor dit doel, en of er meer mensen op zoek zijn naar zo iets voor op Around the Globe?
Een aantal dingen waarvan ik weet dat men die belangrijk vind zijn:
[*] Lekker grote foto's
[*] Niet te veel compressie

Het is nog een pril idee maar hoor graag hoe deze feedback omgezet kan worden in een leuk idee.
Jenny
Reisexpert

Re: Mooiste en beste foto's gallerie?

Bericht door Jenny »

Ik vind het irritant als ik moet scrollen om een foto volledig in beeld te zien. Leuk als iets scherp is, maar ik prefereer een maximum formaat van 1024 x 768 pixels. Vaak is 768 x 512 ook voldoende.

Wat de compressie betreft: programma's als facebook gooien er een hele slechte compressie tegenaan, en ik ben ook geen fan van freeware als irfanview. Flikr verscherpt foto's heel erg, dat is niet wenselijk. Voordeel van een externe site om foto's te plaatsen is dat het ATG geen serverruimte kost.

Mocht dat geen probleem zijn, dan is het een idee om mensen ZELF de foto's te laten comprimeren, bv met Photoshop, en dan de afbeeldingen online te zetten. Wanneer PS comprimeert voor het web (Ctr + Alt + Shift + S) dan heb je hele acceptabele plaatsen van een paar honderd kB. Niet echt veel dus!

Overigens raak je dan wel de gegevens van de foto kwijt als sluitertijd enzo (de EXIF file :P ), maar die zijn handmatig in te voeren,
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Als ik het dus ook goed begrijp zou je de EXIF informatie ook bij de foto willen zien?

Update: en hoe zouden de foto's gecatagoriseerd moeten worden?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik schreef:Als ik het dus ook goed begrijp zou je de EXIF informatie ook bij de foto willen zien?
Je zegt in je openingspost dat je wilt dat mensen laten zien hoe een foto gemaakt is. Je wilt sluitertijden zien, en diafragma enzo. Ik ging ervanuit dat je de bedoeling had om deze gegevens automatisch in te lezen, en daarvoor heb je de EXIF file van een foto nodig. Vandaar dat ik er vanuit ging dat jij die data wilde.

Maar blijkbaar vergis ik me. Voor mij persoonlijk hoeven gegevens als sluitertijd en diafragma niet perse bij een foto, ik zie aan de foto wel wat ongeveer de instellingen waren.

Qua opslag: ik vind de methode van reisreporter op zich wel fijn, dat je echt kan zoeken op foto.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik denk dat voor mensen die nog niet zo ver met fotograferen zijn het wel interessant kan zijn om de sluitertijden en dergelijke te zien.. ik loop er bijvoorbeeld nog heel erg mee te spelen en vind het soms nog wel lastig om de juiste combi te vinden..
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik vind het zelf altijd wel leuk om de exif informatie te hebben. Grote voordeel van Flickr, Tinypic en FB e.d. is inderdaad dat het ATG geen serverruimte kost. Nadeel is weer de compressie, al heb ik daar zelf bij bijvoorbeeld Flickr geen problemen mee.

Misschien een fotoboek gekoppeld aan je profiel? Dan kan je van daaruit foto's plaatsen in een topic over fotografie waar dan over gesproken kan worden? (kan natuurlijk ook altijd d.m.v. eigen hosting van de user).
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Op zich is serverruimte geen probleem. Wel zal er een beetje gekeken moeten worden naar welk formaat (en mogelijk compressie) jullie tevreden mee zijn en wat dit voor gevolgen heeft voor de serverruimte, maar daar moet op zich wel een oplossing voor te vinden zijn.

Het koppelen van foto's aan topics en aan je profiel is dan ook een stuk gemakkelijker dan wanneer deze overal vandaag gehaald moeten worden. Als ik kan kijken welke site jullie geschikt vinden wat compressie en grote betreft kan ik daar kijken hoe ze dat gedaan hebben.

De opzet van reisreporter vind ik wel een goede! Ook de beschikbare informatie lijkt me voldoende en leuk om te weten.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Op picasa kan je foto's uploaden en dan kiezen voor mate van comprimeren, waarbij de foto-instellingen bewaard blijven. Hoe dit werkt en eventueel hier te implementeren is...dat lijkt me een lastig verhaal. Maar het kan dus wel.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ik vind de kwaliteit van foto's in picasa niet goed. (of ik zie alleen foto's van mensen die voor maximale compressie hebben gekozen, dat sluit ik niet uit.)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Het eerder aangehaalde http://tinypic.com/ gebruik ik zelf ook om foto's te uploaden.
Een gelijkwaardig alternatief is http://imageshack.us/.
Deze laten de Exif gegevens trouwens gewoon in je foto staan. Op http://www.opanda.com/ kan je dan een programatje downloaden om exif gegevens in een foto te zien (dat werkt heel eenvoudig met de rechtermuisklik op de foto). Je kan de posters ook vragen hun exif gegevens onder de foto te plaatsen als ze denken dat anderen aan de hand daarvan nuttige tips kunnen gegeven. Om foto's aan een profiel te koppelen, dat begrijp ik niet zo goed. Ik gebruik of bekijk mijn of anderen hun profiel nooit.
Over het algemeen verwijder ik de exif gegevens uit mijn foto's. Niemand heeft er zaken mee welk materiaal ik heb.
Om mijn eigen foto's te laten beoordelen, ben ik actief op http://forum.belgiumdigital.com/ waar ze afmetingen van max 900x600 pixels hanteren. Een handig formaat om ook op scherpte te beoordelen (Groter is nog beter, zolang je maar niet moet scrollen. Denk hierbij ook aan de vertikale foto's). Bestandsgrootte is daar max 400 kb, maar minder dan 100 kb is lang niet meer voldoende om de kwaliteit van je foto te beoordelen.
Indien je geen photoshop ofzo hebt, is BD Sizer gratis te downloaden. Met dit programma zet je je foto om in de juiste afmetingen, je bepaalt zelf de mate van naverscherpen en je geeft zelf de bestandsgrootte aan. Is dat niet leuk? Op de koop toe kan je daarmee ook nog een leuk kadertje en een tag toevoegen.
Zelf heb ik geen behoefte aan een 'fotobeoordelingsforum' op ATG omdat ik al genoeg tijd steek in Belgiumdigital. (Zoom.nl heeft ook iets soortgelijks dacht ik)
Maar ik ben wel benieuwd naar wat er uit de bus komt. Een 'kijk eens naar mijn leuke plaatjes'- of een 'wat kan beter'- of een 'zo moet het'-topic. Als het idee eens goed draait kan je het echter nog altijd opsplitsen in sub-categorieën.

Off-topic: vandaag voor het eerst een oranjetipje voor mijn lens gehad. Ikke blij *O*

Terug On-topic: Is het de bedoeling dat enkel reis relevante foto's worden gebruikt?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wat het precies móet worden hangt een beetje af van jullie wensen. Ik zou het zelf een combi willen maken tussen een aantal dingen waarbij ik hoop dat mensen er ook wat van op steken.

Het is wel met een reisgerelaterde insteek.
DennisR
Reiziger
Contacteer:

Bericht door DennisR »

Mij lijkt het wel leuk. Ik zou dan ook een max resolutie van 900x600 aanhouden. Dat is groot genoeg. Bij grotere moet je op een breedbeeld laptop en verticale foto's meestal nog gaan scrollen. Bestanden ook niet groeter als een 300 kb. Anders zit je ook een tijd te wachten eer alles foto's zijn ingeladen als je een pagina opent.

Daarnaast zou ik dan wel wat regeltjes eraan zetten. Het moeten dan wel de mooie foto's zijn van natuur/cultuur of lokale bevolkng enz. Niet kiekjes waar groepsfoto op staan van de mensen waarmee je bent weg geweest of waar je zelf aan het zwembad ligt. Dat soort dingen zie ik al genoeg voorbij komen op hyves en facebook tussen de vrienden.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Goede feedback allemaal! *O* Dit zijn dingen waar ik wat mee kan. Ik ga proberen op korte termijn wat eenvoudigs te maken in de vrije uurtjes en dan hopelijk dat ik het kan verbeteren en uitbreiden met jullie opmerkingen.
Erik
Site Admin

EXIF data

Bericht door Erik »

Ik ben bezig met het uitlezen van EXIF data maar nu blijkt dat mijn fotografie kennis te kort schiet.
Ik probeer de waardes van de EXIF te koppelen aan de "details" van een foto wanneer ik deze bekijk in Windows Verkenner (rechtermuisknop en dan tabblad "details").

Alleen de benamingen zeggen me op dit moment niet zoveel.
Exif----------------------------------------------->Windows
ExposureTime--------------------------------->Belichtingstijd
FNumber---------------------------------------->F/Stop
Make--------------------------------------------->Camerafabrikant
Model-------------------------------------------->Cameramodel
ISOSpeedRatings---------------------------->ISO-snelheid

Is bijvoorbeeld belichtingstijd ook gelijk aan sluitertijd? En F/Stop gelijk aan diafragma of vraag ik dan wat vreemds? :) En wat is dan de brandpuntafstand?

Hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn :)
menasil
Reisexpert

Re: EXIF data

Bericht door menasil »

Belichtingstijd is gelijk aan sluitertijd.
F/stop is diaframa inclusief het aantal stops'
Brandpuntafstand is afstand die je zelf instelt als je bijvoorbeeld gaat zoomen.
Plaats reactie