Vakantie bestemming gezocht!

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Das fijn om te horen! En mensen die wat van je willen heb ik Thailand en Egypte ook al van me af kunnen slaan dus wat dat betreft is dat niet zo'n probleem (hoe irritant het af en toe ook is!). Dat van die pennen/ballonnen etc meenemen voor de kids is ook een goeie die je op meer plekken kan gebruiken.

In ieder geval mooi dat het er veilig voelt.. Ik wil overigens niet helemaal alleen gaan reizen maar met mijn vriend, maar qua kleding zou ik sowieso al geen hele blote dingen aan gaan doen, al is het alleen al om niet totaal te verbranden in die hitte daar 8)

Ik begin steeds enthousiaster te raken! En als ik dan toch bezig ben met info verzamelen, hoe zit het met de bereikbaarheid van het Atlasgebergte en de Westelijke Sahara ed? Kun je daar als reiziger een beetje makkelijk komen of moet je dan echt met een tour mee? Want steden zullen met de trein of bus goed te doen zijn, maar ik neem aan dat dat in de bergen en in de woestijn wel wat anders zal zijn? En is dat ter plaatse goed te regelen?

Groetjes Anne
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb zelf helemaal geen marokko plannen (geen tijd over) maar als ik dit zo lees klinkt het allemaal wel heeel erg goed. Ik wou dat ik tijd en geld over had! dan ging ik ook!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Klinkt inderdaad goed allemaal he!
Ik vroeg gisteren of gebieden als de Westelijke Sahara en het Atlasgebergte goed te doen zijn met het OV. Maar is het misschien aan te raden om een auto te huren ipv openbaar vervoer in deze gebieden? En doen ze dan aan One Way rental?

Groetjes Anne
Rammstein83

Bericht door Rammstein83 »

ja, deze (buiten)gebieden kan je misschien beter per auto bezoeken omdat de afstanden best groot zijn en een betrouwbaar busbedrijf heb je geloof ik niet in die regio. Het is wel mogelijk om je auto in een andere stad in te leveren als waar je deze hebt opgehaald (europcar in ieder geval). Ik heb afgelopen oktober de auto opgehaald in casablanca en een week later ingeleverd in Marakech.
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Dan zal ik eens gaan kijken of ik een goed(koop) verhuurbedrijf kan vinden.
Het begint al steeds meer vorm te krijgen :lol:
InekeKremers
Reiziger

Autohuur

Bericht door InekeKremers »

Wij zijn in november een weekje met z'n tweeen naar Marokko geweest. Gevlogen met RyanAir vanaf Niederrhein (over de grens bij Duitsland) voor €26 op Marrakech. Daar een auto gehuurd bij First Car en een week rond gereden. Dat is echt aan te raden!

TIP: Probeer zeker één nachtje in de woestijn bij Merzouga te overnachten. 's Middags vertrek je per dromedaris naar het berber tentenkamp, waar je heerlijk te eten krijgt en de zonsondergang bekijkt. Na het ontbijt ga je weer per dromedaris terug.
LindaH

Bericht door LindaH »

Hallo,

Ook ik en mijn vriend gaan 3 weken naar Marokko. Om precies te zijn van 17 augustus tot 5 september.

Wij vliegen met www.jet4you.com . Zij vliegen vanaf Brussel Zuid naar Casablanca (Let op Brussel-Zuid ligt 60 minuten bussen onder Brussel-stad). Met zijn 2-en zijn wij kwijt: € 375,- voor de vlucht met stoelen met extra beenruimte; € 100,- retourtje Utrecht-Brussel-Stad (met NS-kortingskaart http://www.nshispeed.nl ) en € 40,- retourtje busdienst Brussel-Stad --> luchthaven Brussel-Zuid (via de website van Brussel-Zuid te reserveren http://www.charleroi-airport.com ). Kortom we zijn kwijt € 257,50 per persoon van deur tot deur.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat Ryanair (Weeze, Duitsland --> Marrakech) etc ietsjes goedkoper kan zijn, maar wij zaten aan een aantal vakantiedata vast en dan was Ryanair vol geboekt of zij vlogen op tijden dat wij niet met het OV in Weeze konden aankomen of nog veel belangrijker konden wegkomen tijdens de terugreis. Immers komen veel vluchten uit Marokko aan als er geen busvervoer terug naar Nederland mogelijk is!!!!! Zie voor de bustijden van en naar Weeze: http://www.airport-weeze.de/2-3_an_und_ ... hp?lang=nl

2 tips waar ik al achter ben gekomen in mijn speurtocht":

1. Anne "vergeet je niet dat er ook wat vaccinaties nodig kunnen zijn ( www.lcr.nl )???". Ik heb begrepen dat het allemaal niet zo drastisch is alsdat je naar de jungle in Azie zou gaan, maar het kan handig zijn je je er over te laten informeren. Wel heb ik al door dat het er ook aan ligt wat je gaat doen (en hoe je gezondheid is): slechts op het strand liggen of ook in natuurwater zwemmen of naar de Sahara gaat, kan allemaal uit maken welke vaccinaties je wel/niet nodig hebt. Sommige zorgverzekeringen vergoeden vaccinaties of een deel daarvan!

2. als je een reisverzekering afsluit: Marokko valt bij veel verzekeringen vreemd genoeg onder de Europa dekking en niet onder de werelddekking (bijvoorbeeld bij www.anwb.nl ). Je zou toch denken dat Marokko in Afrika ligt, maar voor sommige verzekeringen ligt het in Europa, dat kan zeker een hoop geld schelen. Graag wel zelf even checken of dit ook bij jouw verzekering geldt. Scheelt voor 3 weken al snel € 30,- voor 2 personen!

Mijn reis:
vanaf Casablance vliegveld met de trein naar Rabat (daar hebben we 3 nachten een appartementje gehuurd). Daarna met de trein door naar Fez, hier blijven we 4 nachten. We zijn te gast bij iemand via www.couchsurfing.com (= een site waar je mensen kunt vinden die een gratis slaapplek aanbieden). Vanaf Fez vertrekken we met een huurauto (via First Car = goedkoper als je het boekt via www.morocco.rentalcargroup.com dan via www.firstcar.ma ). We trekken dan met de auto 4 dagen door de Atlas om vervolgens 7 dagen neer te strijken in een al reeds gehuurd appartement te Essaouira. Wij hebben zo veel mogelijk van te voren gereserveerd wegens mijn kleine handicap. Ik wilde voorkomen dat ik lang (lopend) op zoek moet naar een geschikte kamer/appartement.

Ons reisboek en plattegrond hebben we besteld via www.dezwerver.nl .

Anne, veel plezier gewenst. Hoor ik het van jouw ook als je tips hebt?

Groetjes Linda
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Hoi Linda,

Ik was inmiddels ook al een stuk verder met mijn reis, en heb al een vlucht en auto geboekt.

We vliegen met Ryan Air van Eindhoven naar Madrid, en dezelfde dag nog door naar Marrakech met Easy Jet. Hiervoor betalen we 260 euro pp (inclusief die stomme vliegtax), dus net zoveel als jullie. De directe vlucht vanaf Weeze was zo'n 100 euro duurder dus dit was voor ons de beste optie.

We landen op zaterdagavond in Marrakech en hebben vanaf maandagochtend voor 11 dagen een auto gehuurd, ook bij First Car via rentalcargroup.com, toevallig! Een Kiaatje Picanto met airco (absolute vereiste in juli-augustus in Marokko!) voor 340 euro all in. Dus das goed te doen he. We willen met de auto het zuiden van Marokko zien, dus bijvoorbeeld Ouarzazate, Ait Benhaddou, Erg Chebbi (sahara), hoge atlas, Essaouira etc.
(Tips voor een goede route voor 11 dagen zijn nog welkom!)
Daarna leveren we de auto weer in in Marrakech en gaan we met de trein naar Fez en Meknes. Dan weer vanaf Marrakech terug via Madrid naar Eindhoven.

Vaccinaties heb ik voor Marokko niet nodig, Hepatitis A en DTP worden aangeraden maar die heb ik allebei al. En mijn reisverzekering heb ik doorlopend met werelddekking, dus ook dat is sowieso geen probleem.

Succes met je reis
bolletjeom
Reisexpert

Dag Dames

vinden jullie het goed dat ik deze beide reacties ook even kopieer naar het topic
Hoe te reizen in Marokko?

ik ga zelf ergens in November en dan kan ik deze goede info makkelijker terugvinden 8)
mathijs123
Vakantieganger

Hulp nodig bij bestemming kiezen

Bericht door mathijs123 »

Hallo allemaal,

Op dit moment ben ikzelf druk bezig met het uitzoeken van een goeie reisbestemming om volgende zomer samen met mijn vriendin naar toe te gaan. Er is alleen 1 probleempje; we hebben beiden totaal andere voorkeuren. Vandaar dat ik hier is wat hulp in wil schakelen.

Zelf wil ik het liefst richting oost-europa, met veel authentieke cultuur/natuur. Dit jaar zijn we dan ookal naar tsjechie geweest om daar de boel te verkennen.
Mijn vriendin wil vooral een combinatie van zon,zee, strand en backpacken na vorig jaar dus ook een stuk van oost-europa te hebben gezien, en dan is voor ons beiden het budget ook nog een probleem.

Ik zat al te denken aan kroatie, maar dat is tegenwoordig ook weer zo toeristisch dus daar heb ik ook nog flink wat twijfels over. Dus nu de vraag aan jullie; wie heeft er nog een goed idee voor een bestemming, om straks een goed compromis te kunnen komen ;) ?

Ben benieuwd naar jullie mening :) !
Laatst gewijzigd door mathijs123 op 01 dec 2008 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij bestemming kiezen

Bericht door Globeskater »

Bulgarije? ligt in oost europa, je kan bij varna nog leuk naar het strand zonder dat het te toeristisch is zoals sunny beach dat echt voor toeristen gebouwd is, in de rest van het land heb je het rila klooster waar ik zeker wat langere tijd zou doorbrengen, veliko tarnovo is een erg leuk stadje waar vooral de lichtshow een grote aanrader is!

het land heeft veel te bieden, je zou het bijv ook kunnen combineren met roemenie, wat velen in die regio doen of richting turkije, griekenland. ik heb geen idee hoe lang jullie gaan.. je zou ook vanuit roemenie richting oekraine kunnen gaan waar je ook weer kust plaatsen hebt..
bolletjeom
Reisexpert

ik dacht zelf ook als eerste aan Kroatie. heb ook goede verhalen gehoord over Slovenie en laatst een reisprogramma over gezien. Was echt prachtig. heeft maar een klein stukje kust.
maar ja. lowbudget en kust en Europa gaan niet heel goed samen. ik zou toch die hoek probereb of de zwarte zee als de kust niet perse middelands hoeft te zijn
mathijs123
Vakantieganger

Het is de bedoeling dat wij 2 a 3 weken gaan, en het is overigens niet zo dat ik puur alleen naar oost-europa wil, maar dat ik het wel het meest interessant vind. Dus als jullie andere goede alternatieven hebben buiten europa in de zomer, dan vind ik het ook prima ;)
bolletjeom
Reisexpert

wat is je grove budget?
want je kunt voor het zelfde geld vaak ook al naar azie
mathijs123
Vakantieganger

Qua budget ga ik uit van ongeveer 1000 euro p.p. voor 2 tot 3 weekjes...
Plaats reactie