Dagbudget Zuid Amerika?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
El Niño
Reisexpert

Dagbudget Zuid Amerika?

Bericht door El Niño »

Deze vraag kwam via de mail binnen:
Ik zit er ook over te denken om een paar maanden (ca.3) door Zuid amerika te trekken. Mijn belangrijkste vraag is hoeveel geld ik ongeveer nodig heb in zuid amerika. Ik zit vooral te denken aan Peru/Ecuador/Chili/Argentinie. Bij mijn eerdere reizen thailand/indonesie/zuid afrika had ik ongeveer aan 20 euro per dag genoeg. Om het een beetje ruim te nemen zat ik nu te denken aan 25 euro per dag. Denk je dat dit voldoende is. Ik heb het dan alleen over te besteden geld daar/vliegticket komt er uiteraard nog bij.

Zou je me hierover kunnen adviseren, alvast superbedankt

groet

Jandirk de Vries
Laatst gewijzigd door El Niño op 30 mar 2008 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

25 Euro per dag is in Ecuador en Peru niet onmogelijk, maar lijkt me erg krap! Ik gaf zelf volgens mij richting de 40-45 Euro per dag uit in die landen, maar ik was niet echt een low-budget backpacker :-). In Chili Argentinie red je het gewoon niet met 25 Euro per dag volgens mij. In dorms gaan slapen helpt natuurlijk (7-8 dollar per dag in Ecuador/Peru), maar ik raad je aan om toch echt te streven naar een Eurootje of 35 per dag. Dan maak je het wat leuker voor jezelf. Ik ben teveel backpackers tegengekomen die weinig deden omdat ze geen geld hadden.....Da's toch zonde! Tours kosten ook geld en als je tours moet overslaan vanwege je budget, dan vind ik dat echt zonde...

Oh ja, Zuid Amerika is echt duurder dan Azie. Ik gok dat je zeker anderhalf keer zoveel geld nodig hebt per dag als in Azie. En de prijzen zijn nog steeds stijgende....

Reis je trouwens alleen of met z'n tweeen? Dat scheelt ook een beetje natuurlijk. Vooral in Chili/Argentinie als je in hotels wilt overnachten. In Ecuador/Peru heb je vaak prijzen per persoon. In Chili/Argentinie gaat dat wat meer "westers": een 1-persoons hotelkamer is hooguit 10% goedkoper dan een 2-pers kamer.
Laatst gewijzigd door El Niño op 30 mar 2008 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

In Peru en Ecuador kwam ik 2 à  3 jaar geleden (als single reiziger) toe met een budget dat dichter bij de 20 dan bij de 25€ lag. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik dingen heb moeten over slaan wegens te duur. Ik deed al de dingen die de tourreizigers deden + nog wat extra. Je kan gewoon heel veel dingen zelf regelen zonder tours te boeken. Wél had ik minder luxe dan in Azië, at ik vaak 'pollo a la brasa', liftte ik al eens of trok ik in mijn eentje de bergen in. De taal kennen is daarom een pluspunt!
25€ lijkt me daarom een juiste richtlijn voor deze twee landen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ja, maar heten niet allemaal Kohraya :-). Hoe doe jij dat trouwens? Gekke hostels vinden die niet in de LP staan en 1-2 Euro per dag kosten (kan me herinneren dat je dat wel eens beweerd hebt) :-)?
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

LP referentie's zijn niet de goedkoopste. Mensen die je aanspreken op straat of station (touts) zijn dat vaak wel. Zo sliep ik in Cuzco bvb voor 3€. Maar meer dan een houten zolderkamertje met spleten tussen de planken muren, moet je je daar niet bij voorstellen. Maar voor die prijs ben ik er wel een week blijven hangen :wink:
Gouden tip: durf af te wijken van de LP !!!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik ben het met je eens dat je van de LP af moet durven wijken. Vooral als het om accomodatie gaat! Ik vind de LP hier eigenlijk ronduit slecht in, en zat zelf denk ik in rond de 50% vd gevallen in hostels die niet in de LP stonden. Maar....ik vind die verhalen van jou altijd wel grappig, maar je bent zo enorm low budget! Ik vind zo'n voorbeeld van €3 Euro in Cusco echt niet representatief. Ik heb net even gekeken wat een dormbed kost in Cusco. In loki (www.lokihostel.com) kost zo'n bed tussen de 4,5 Euro en 6,5 Euro per nacht. Ik vind dat als je iemand budget advies geeft, je hier op z'n minst de kosten van een dormbed in moet opnemen.....Liften doen de meesten ook niet :-). Dus ga ik hoger zitten dan jij met m'n budgetadvies. Ter info: ik heb zelf ook aardig gezocht in Cusco, en vond een mooie kamer waarvoor ik 12,5 dollar "per person" betaalde. Diezelfde kamer kost dus 25 dollar als je er met z'n tweeen in pit. Ik vond dit een goeie deal :-)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Wat betreft die 3€ in Cuzco; dat was inderdaad een uitzondering. Meestal was het 5 à  6€. Afdingen is vaak de boodschap.
"Wat is je minimumprijs?"
"Zoveel."
"En als ik een hele week blijf?"
"Hetzelfde."
"Dan ben ik weg."
"Ok, ok ... het is goed!"
Dit lukt vaker dan je denkt :wink:
Ik let wel op bij wie ik dit doe. Een arme sloeber die langs de straat broodjes zit te verkopen, heeft die centjes hard nodig. En ik ben ook niet ongevoelig voor bedelaars.
Mijn budget druk ik omlaag door te besparen op kosten die met een hoge frequentie terug komen. Slapen, eten en transport zijn zulke kosten.Ik geef mijn geld liever uit aan raften, duiken, parapente of een expeditie (berggids en materiaal). En verder, zoveel mogelijk op eigen houtje proberen. Of denk je dat de plaatselijke bevolking ook telkens naar een reisbureautje gaat om iets te bezoeken of om van A naar B te reizen? :roll:

Een kleine tip: de Israëli's zijn enorm goed in het vinden van de laagste prijzen (ze hebben daar zelfs een site voor). Het is echter een hecht groepje waar je moeilijk bij komt (komt door de band die ze hebben vanwege hun legerdienst). Maar soms zit er wel een solist bij. Of als je ergens iets wil boeken, kan je vragen naar de nationaliteit van het gezelschap. Als dat Israëli's zijn, zit je goed :D
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Tsja, dat kom je in Israeli hostels terecht.....moet je ook maar willen! Ze zijn i.h.a. niet erg populair.....zie ook dit oude onderwerp....:
ongeschreven-hostelgedragregels-poll-t446.html
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zit nu in Ecuador
ik gok dat ik reizend alleen tegen de 25 a 30 euro per dag kwijt zou zijn. ik zit nu op 1 plek en volg spaanse les dus mijn huidige budget is niet representatief.

Ik heb begrepen dat dit 1 van de goedkoopste landen in de regio is. sprak gister mensen die terug waren van 3 weken Argentinie en die waren achterovergevallen van de prijzen. die zeiden dat het vergelijkbaar was met europa. Denk dan dus aan minimaal 40 euro per dag!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Blij met je steun Rudi :-).

Klopt, Argentinie viel me erg tegen qua prijsniveau! Vandaar dat geklaag daarover op m'n weblog :-). Tsja, ik al niet de zuinigste, maar als de prijzen ineens sterk omhoog gaan, dan blijf je toch een beetje een Nederlander he......in mijn geval: gewoon uitgeven, maar er wel over klagen :-). Even wat nuttige info: pak de LP accomodatieprijzen, vermenigvuldig ze met 1,8 en je komt aardig in de buurt :-).

Ecuador is inderdaad relatief goedkoop. En voor een hoofdstad kom je in Quito helemaal goed weg! Jij zegt 25-30 Euro is niet representatief omdat je op 1 plek zit.....lijkt me 35 per dag voor backpacken in Ecuador idd niet verkeerd.

ps. Heb je verslagen over Spaanse les gelezen. Ser y estar blijft lastig hoor....ik maak er nog steeds fouten mee :-)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

wow 20 Euro in Peru. Nee daar kan/wil ik het niet voor doen.

Toen ik daar alweer 4 jaar geleden was voor 6 weken gaf ik ongeveer 35 EUR per dag uit. Minder in Bolivia.

Ik sliep vaak in een kamer met eigen badkamer (en was alleen dus dan tikt dat lekker aan), plus zat ook 1 binnenlandse vlucht bij in en een tourtje op zijn tijd vond ik eigenlijk wel makkelijk en gezellig. Dus als je dat allemaal niet wilt kan je zeker met minder uit. Maar minder dan 25 EUR lijkt me toch echt wel heel krap hoor ik kan me niet voorstellen dat een keer lekker eten, een vlucht over de nasca lijnen o.i.d. er dan nog in zit. En wil je ook naar Machu Piccu? zelf met de goedkoopste methode gaat dat je toch zeker 2 keer je dagbudget o.i.d. kosten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik snap er niks van :roll:
Ecuador en Peru waren best low budget te doen à  la Azië prijzen maar zonder het ZEN gevoel (ik was ook alleen, geen prive badkamer, heel veel Pollo a la brasa, quasi geen reisbureaus's ... ).
Kwestie is om een representatief daggemiddelde te bekomen, en blijkbaar is dat van mij aan de lage kant. Ik vrees dat iedereen nu denkt dat ik een Israëli ben ... :oops:
Nu maar hopen dat Rudi binnenkort zegt dat ik er niet ver naast zat.

ps: IK heb niets tegen Israëli's hoor!
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

We zitten nu in Mexico en onze dagbestedingen verschillen maar zitten met twee personen op ongeveer 35 a 40 euro. Dus in je eentje lijkt me 25 euro goed te doen voor Mexico en Mexico is volgens mij niet speciaal goedkoop...

erg mooi land trouwens, maar slechts het begin van de reis :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Jos schreef:We zitten nu in Mexico en onze dagbestedingen verschillen maar zitten met twee personen op ongeveer 35 a 40 euro.
Jos kan je me ff vertellen hoe je dat doet?, We gaan over 10 dagen naar Mexico (yucutan en chipias) en ik heb tot nu toe alleen nog maar mensen horen klagen dat Mexico zo duur is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik denk door langzaam te reizen

wij waren tegen de 50 euro perdag kwijt met 2 personen...meen ik
en het was het transport dat er inhakte. dus als je langzaam reist kom je gemiddeld lager uit dan wanneer je lange afstanden in een korte tijd aflegd
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie