remigratie

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Anja_K

remigratie

Bericht door Anja_K »

Ik ben van nederland naar bosnie verhuist zo'n 15 jaar geleden.. En nu wil ik terug naar nederland om te studeren en ben niet meer van plan terug naar bosnie te gaan. Misscien op vakantie.. Maar dat is dan weer iets anders. Wat heb ik nodig om me in te schrijven. Ik heb geen ID kaart meer maar wel Nl passpoort. Wart het inschtijven betreft dat zou ik bij mijn tante doen. Dus inschrtijven bij iemand kan wel. Maar wat heb ik verder nodig? ivm zorgverzekering, baan zoeken, verder studeren enz..
Jenny
Reisexpert

Re: remigratie

Bericht door Jenny »

Je hebt de Nederlandse nationaliteit, dus terugkomen zal niet heel moeilijk zijn. Al brengt het wel wat administratieve rompslomp met zich mee.

Je moet je inderdaad weer inschrijven bij de gemeente, bij de GBA. Je zegt dat je (tijdelijk) bij je tante kan wonen, dus dat is al een zorg minder. Verder heb je een Nederlandse bankrekening nodig. Misschien heb je die nog, anders moet je er eentje aanmaken. Om een bankrekeningnummer te openen heb je een BSN nodig (vroeger heette dat SOFI-nummer). Dit nummer staat in je paspoort.

Wat voor een studie zou je willen doen? Voor sommige studies moet je je voor 15 mei inschrijven, vaak mag het later. Ik weet niet hoe oud je bent en of je nog recht zou hebben op studiefinanciering?

Mocht je diploma's in Bosnie gehaald hebben, dan moet je zorgen dat deze in Nederland erkent worden. Nederlandse diploma's kun je laten erkennen door het Nuffic, zij kunnen je wellicht ook advies geven voor buitenlandse diploma's.

Begin volgend jaaar komt tot slot de belastingdienst om de hoek, maar daar heb je nu nog even geen last van.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Anja_K

Bericht door Anja_K »

Ik ben nu 25... en ik heb mijn middelbare school diploma alleen .. Nu studeer ik toerisme hier. Dus zou ik het liefst iets willen vinden wat daar mee te maken heeft.
Anja_K

Bericht door Anja_K »

En heb ik dan recht op studiefinanciering of een uitkering of zoiets? Want mijn ouders gaan niet mee. En die werken hier. Dus ik niet echt rekenen op hen om mij te financeren welke manier dan ook.. Het zou niet genoeg geld zijn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je pas 25 bent, dan is het inderdaad mogelijk om studiefinanciering te krijgen. Kijk maar eens op de site van het DUO. Echter, een standaard uitwoonde beurs is maar een paar 100 euro per maad, dat is niet genoeg om van te leven. Afhankelijk van het salaris van je ouders zou je een aanvullende beurs kunnen krijgen, maar ik ken de regels niet voor ouders in het buitenland. Je kan ook geld lenen, en uiteraard zijn er ook zat studenten die een aantal uur per week werken naast hun studie (of mensen als ik die studeren naast hun werk ;))

Zie http://www.duo.nl/

Een uitkering krijg je niet zomaar. Zeker niet als je nog nooit gewerkt hebt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie