vluchten en garanties

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Jenny
Reisexpert

vluchten en garanties

Bericht door Jenny »

Even een aantal dingen die ik me afvraag wanneer je geen pakketreis boekt maar een losse vlucht....

- Stel er komt onverwachts een negatief reisadvies naar een land, waar jij een ticket naar hebt. Gezien de recente ontwikkelingen neem ik als voorbeeld een los ticket naar Egypte. Door de onrusten kan/wil je niet vliegen. In het geval van Egypt Air krijg je (volgens hun website) je geld terug. Is dat een recht, of is dat service van Egypt Air?

- Kan je reisverzekering iets betekenen in deze? Of evt een annuleringsverzekering? (Voor pakketreizen kun je aankloppen bij het calamiteitenfonds, niet?)

- Als je een pakketreis boekt, en de organisatie gaat failliet, dan kun je via SGR je geld terug krijgen. Losse tickets vallen niet onder SGR. Hoe zit het als een maatschappij (ik hou het heel fictief op Egypt Air) failliet gaat? Kun je dan fluiten naar je geld? En maakt het verschil of je direct bij een vluchtmaatschappij boekt, of bij een organisatie als vliegwinkel.nl o.i.d.?

- Als je bij een site als vliegwinkel.nl een vliegticket boekt, en daarbij 1-2 nachten hotel, is het dan een pakketreis? Met andere woorden, gelden dan WEL de SGR voorwaarden in het geval van faillisement?

Deze vraag komt uiteraard niet helemaal uit de lucht vallen. Deze zomer vlieg ik met Egypt Air naar BKK, en ik overweeg met kerst weer met hen te vliegen. En hoewel ik eigenlijk geen problemen verwacht, zou de strop heel groot kunnen zijn als er onverhoopt TOCH iets mis gaat.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: vluchten en garanties

Bericht door Tikva »

Bij faillisement kan je inderdaad fluiten naar je geld, Daarom bieden verzekeraars, bijvoorbeeld unigarant, een vliegticketverzekering, met deze verzekering van een paar euro per ticket ben je wel verzekerd.

Helaas gaat zo'n verzekering maar tot een max bedrag dus mensen die op wereldreis gaan hebben er vaak niet zoveel aan.

De rest van je vragen weet ik helaas niet.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

meerdere vrienden van mij waren in het buitenland afgelopen week en zouden (via Cairo) naar huis vliegen met Egypt Air. Hun verzekering deelde mee na er sowieso niets wordt uitgekeerd omdat het om een politieke situatie gaat en dan ze dat niet dekken... Ik weet niet of er ook verzekeringen zijn die dat wel dekken?

wat dat eerste punt betreft heb ik geen idee of dat een recht of een service is maar zij hebben wel allebei een vervangende vlucht gekregen, betaald en volgens mij ook geregeld door Egypt Air.
Selalu mencari...
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

wat betreft tickets met vliegen vanuit of als tussenlanding in egypte op het moment zijn bij vele maatschappijen gratis om te boeken of je kunt je geld terug krijgen als geen gebruik van de ticket meer wil maken door de situatie in het land. dit is omdat de maatschappijen ook inzien dat je liever niet door zo'n land wil reizen. en reizigers tegemoet willen komen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb je van de week al antwoord gegeven maar bij deze nog even hier zodat anderen mee kunnen lezen.

In principe ben je de pineut als je individueel reist/ boekt. Behalve als de luchtvaartmaatschappij verplicht is je te compenseren ( @ron, luchtvaartmaatschappijen zijn alles behalve sociale instellingen, ze doen niets uit coullance. alleen maar dingen die ze verplicht zijn 8-) )
Ook de meeste verzekeringen gaan hier niet in mee.

Calamiteitenfonds uitkekeringen geld alleen als je bij een reisorganisatie iets hebt geboekt en je op het moment van een nieuwe calamiteit in dat land zit. Daarnaast moeten nederlandse reisorganisaties je tegemoet komen als zij niet meer in staat zijn een reis uit te voeren die nog moet vertrekken. Let op....alleen als ze de reis niet kunnen uitvoeren! Mensen kunnn nu niet kosteloos annuleren voor een reis die over 5 weken vertrekt. Wie weet kan tegen die tijd de reis weer gewoon doorgaan.

vlucht+hotels. Als ze op 1 factuur staan kan het gezien worden als pakket EN je moet ervoor betalen (2,50 per boeking). Staat het op de factuur dan valt het er onder.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef:Bij faillisement kan je inderdaad fluiten naar je geld, Daarom bieden verzekeraars, bijvoorbeeld unigarant, een vliegticketverzekering, met deze verzekering van een paar euro per ticket ben je wel verzekerd.
Om even antwoord te geven op mijn eigen vraag ;)

Deze verzekering is onder andere af te sluiten bij Cheaptickets.nl. De prijs van de verzekering hangt NIET af van de prijs van je tickets, maar kost standaard 7 euro. Je bent dan verzekerd voor een berag van maximaal 1500 euro. De verzekering moet uiterlijk 7 dagen na het boeken van het ticket worden afgesloten.
Petra2707

Qreply

Bericht door Petra2707 »

Hallo Jenny,
kun je me laten weten waar je dit precies hebt gelezen op de site van Egypt Air?
"In het geval van Egypt Air krijg je (volgens hun website) je geld terug. Is dat een recht, of is dat service van Egypt Air?"
Ik zit nu in deze situatie en probeer m'n geld terug te krijgen bij Egyptair.
Bedankt!
Petra
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Volgens mij vergeten jullie iets!!

Op betalingen met een creditcard heb je een aankoopvezekering (van Mastercard of Visa)

Bij het niet nakomen van diensten of niet aankomen van goederen kan je hierop een beroep doen.

Zo heb ik in het verleden mijn VBIRD tickets terug gekregen
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Jenny
Reisexpert

Re: Qreply

Bericht door Jenny »

Petra2707 schreef:Hallo Jenny,
kun je me laten weten waar je dit precies hebt gelezen op de site van Egypt Air?
"In het geval van Egypt Air krijg je (volgens hun website) je geld terug. Is dat een recht, of is dat service van Egypt Air?"
Ik zit nu in deze situatie en probeer m'n geld terug te krijgen bij Egyptair.
Bedankt!
Petra
Het staat er nu niet meer op.

@ goedvliegenclub: ik het geval van een faillisement worden cc transacties vaak bevroren en kun je niet terugvorderen.

Ik zou gewoon contact opnemen met je reisbureau.
TravelCounsellor

Bericht door TravelCounsellor »

Als reisagent kan ik je daar een duidelijk antwoord op geven:

Boek je via een reisagent dan betaal je ticketgarantie (3 euro per ticket) zo is je ticket verzekerd tegen faillisement van de luchtvaartmaatschappij. Als reisagent wordt je goed op de hoogte gehouden van de stand van zaken op financieel gebied bij een luchtvaartmaatschappij, zo kan ik dan bijvoorbeeld sommige airlines tijdelijk niet boeken. Gebeurt dit bovenstaande dan klop je bij je reisagent aan en zij regelen alles, dus zelf geen rompslomp met telefoontje naar het buitenland etc etc. Vaak zijn luchtvaartmaatschappijen ook coulanter tegen reisagenten door de relatie die je met hen opbouwt dus de regels die er gelden voor een ticket worden vaak soepeler voor reisagenten.

Onder een pakketreis wordt verstaand een vliegreis, overnachtingen en transfer door 1 aanbieder (bv TUI of Neckermann etc) boek je een losse vlucht en losse accommodatie dan praat je over dynamic packaging en zijn de boekingssegmenten niet t.o.v. elkaar verzekerd, hier bedoel ik mee dat als de luchtvaartmaatschappij de vlucht omboekt of annuleert zij niet aansprakelijk zijn voor het feit dat je zelf via internet een hotel geboekt hebt (en andersom ook)

Groetjes
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bedankt!
TravelCounsellor

Bericht door TravelCounsellor »

Welcome!
Plaats reactie