Overland van India naar Nepal

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Overland van India naar Nepal

Bericht door Nienke Krook »

Hoi allemaal, we zitten nu gezellig op een balkonnetje in Jaipur te denken over de rest van de reis. We willen overland van Varanasi, India naar Lumbini, Nepal. Maar hoe?

We hebben begrepen dat er een trein van Varanasi naar Rauxall (net bij de Nepalese grens) is, maar dan zouden we op een of andere manier nog naar Lumbini moeten. Is er nog een andere optie? Het lijkt of er vanuit Varanasi geen andere handige treinlijn is. En een bus?

We zien nu wel hier op de site dat we met de trein naar Gorakhpur kunnen, dan verder met trein naar Nautanwa. Iemand ervaring hiermee?

update: heb inmiddels hier wat informatie gevonden: http://www.seat61.com/Nepal.htm

Bedankt voor alle reacties. x Nienke
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
extraordinary
Reiziger

Re: Overland van India naar Nepal

Bericht door extraordinary »

Hallo Nienke!

Varanasi is zeker de moeite waard! Ik vond het een zeer interessante, spirituele, adembenemende maar ook smerige en arme stad. Allemaal deel van de ervaring en geloof me dit is een van de plekken van India die je zeker niet zult vergeten! Ik heb dezelfde route afgelegd met de bus die via het hostel geregeld werd. Ik weet niet waar je in Nepal heen wilt, maar wij zijn van Varanasi naar Pokhara gegaan met de bus. Het duurt ongeveer twaalf uur voordat de afstand van 250 km is afgelegd van Varanasi tot de grens met Nepal. We zaten samen met andere backpackers in, een voor Indische termen, luxe bus. Na bijna vijf uren achter elkaar gereden te hebben stopte de bus chauffeur pas voor de lunch. Bij de grens aangekomen worden we verzocht formulieren in te vullen voordat we India mogen verlaten. Nog geen 25 meter verder kunnen we weer formulieren voor Nepal invullen en na bijna anderhalf uur wachten, krijgen we ons felbegeerde visum. Na een hele dag bussen, bureaucratische-rompslomp in het donker waar de zaklamp aan te pas moest komen mogen we dan eindelijk, samen met een oneindige karavaan truck die onze weg verlichten, de grens over steken. Het hostel waar we terecht komen is net een bouwproject dat nog lang niet af is. Samen met zes anderen delen we een kamer, waarin je liever niet verblijft, maar verder klagen we niet. Gelukkig zijn we flexibel en weten we deze kille slaapzaal te waarderen. We zijn doodmoe en met het voor uitzicht van vijf uurtjes slaap ,een wake-up call om 5.30 en weer een volle dag bussen, vallen we gelukkig snel in slaap. De bus die voor ons geregeld is, blijkt ondanks alle beloftes, een lokale bus te zijn die richting Pokhara rijdt (prima, daar kijken we niet meer van op). Flinke zakken bagage van een local worden onder onze benen geduwd. Als even later twee geiten de bus betreden, die bij het uitstappen zo nodig nog even moeten urineren, kunnen we alleen maar lachen. De busreis is opnieuw een lange zit. We vergeten de rit al snel omdat we ons in een prachtige omgeving bevinden. Binnen een uur rijden we door een ruig berg landschap. Bergkammen met groene vegetatie en diepe groene dalen wisselen elkaar af. Stromende heldere blauwe rivieren, die je zo leeg zou willen drinken, worstelen zich langs de stenen reuzen. Het landschap maakt indruk op ons. We hebben de Himalaya's bereikt! Ook al is dit nog maar het begin van onze reis in Nepal, we voelen ons er direct thuis. Hoop dat je hier wat aan hebt, voor zover ik weet is er ook de mogelijkheid om een bus te nemen tot Sunauli aan de grens met Nepal en vanaf daar een andere bus te nemen naar waar je dan ook heen wilt. Veel plezier ^O^ !
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik heb de Gorakphur optie gedaan maar dan andersom. Dus bus wisselen bij de grens dan in Gorakphur de trein naar Varanasi. We zijn in Gorakphur blijven slapen omdat alles zo sloom ging en we pas laat en helemaal gaar aankwamen. Niet ideaal maar wel oke voor een nachtje.

Ik weet niet of je een optie hebt een nachttrein o.i.d. naar Gorakphur te nemen en dan heel vroeg de bus, anders is het eigenlijk onmogelijk in een dag te doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook »

Bedankt! We hebben nu een trein naar Gorakpur geboekt, die komt om 6:15 aan en dan vanaf dan de bus als het allemaal meezit.We zullen het zien!
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Plaats reactie