Brandstof E10 versus Euro95 of toch maar Euro98 ?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
PeTeR!
Vakantieganger
Contacteer:

Brandstof E10 versus Euro95 of toch maar Euro98 ?

Bericht door PeTeR! »

Ik ben van plan om dit jaar met de auto een paar tripjes (2 - 4 dagen) naar Noord-Frankrijk te ondernemen. Dan moet ik dus ook tanken in Frankrijk. Op de ANWB site las ik dat er langs veel snelwegen geen Euro95 meer wordt verkocht. Daarvoor is in de plaats gekomen SP95-E10. Mijn auto (Ford) zou volgens weer een andere site E10 kunnen verdragen. Echter mijn auto is nu 11 jaar….om problemen te voorkomen tank ik het liefst Euro95.

Ik denk dat veel Nederlandse vakantiegangers richting Frankrijk komende zomer met dit probleempje/dilemma te maken krijgen. Het prijsverschil maakt mij niet zoveel uit, als de auto maar blijft rijden !

Mijn vragen: Is in Frankrijk Euro95 al helemaal verdwenen en vervangen door E10 ? Kan een willekeurige auto die altijd op Euro95 rijdt ook op Euro98 rijden ? Tsja wat is beter voor de meeste auto’s….E10 of Euro 98 als Euro 95 niet beschikbaar is…..?
Jenny
Reisexpert

Re: Brandstof E10 versus Euro95 of toch maar Euro98 ?

Bericht door Jenny »

Dat getal van Euro95 of Euro98 is toch gewoon het octaangehalte? Dat wil zeggen dat Euro98 zelfs zuiverder is dan Euro98!

(En ik heb wel eens Euro98 in mijn auto van 11 jaar gegooid, geen probleem.)

Ik weet niks van E10, sorry.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
mev

Qreply

Bericht door mev »

Wat is dat toch overal met octaangehalte? Net of er octaan in je benzine zit :-S Het is een octaanGETAL. Het getal geeft aan wat de klopvastheid van de brandstof is (de neiging tot zelfontbranding bij verhoogde temperatuur en druk. Hierdoor zou in een motor de brandstof kunnen ontbranden voordat dit de bedoeling is). Octaan heeft octaangetaal 100, euro95 95, euro 98 98 en LPG 110. Het heeft niks met zuiver of niet zuiver te maken.
Motoren met een hoge compressieverhouding, getunede motoren, sportmotoren, veel motoren met een turbo, hebben niet genoeg aan Euro95, omdat ze dan bij een hoge vermogensvraag slecht gaan lopen, waardoor zelfs het motorblok kapot kan gaan.
Dat 98 beter is dan 95 is ook een fabeltje. Je auto doet het wel of doet het niet op 95, doet ie het wel, dan kun je beter 95 tanken, want de energieinhoud van een liter 95 is groter dan van een liter 98. Je rijdt dus zuiniger op 95 dan op 98. In Duitsland kun je vaak nog Benzin krijgen. Dat heeft octaan 91. Als je daarop kunt rijden...doen!
Wat beterft SP95+E10 is het zo dat als je hele oude auto's hebt, laten we zeggen 15 jaar of ouder dan kan het zo zijn dat niet alle rubbers etc bestand zijn tegen ethanol wat er voor 10% doorheen is gemixt. (Ethanol heeft trouwens een octaangetal van 109...) Is dat dan erg? Persoonlijk zou ik me er niet zo druk over maken als je als Nederlander 3x in 3 weken in Frankrijk tankt. Het verweren en oplossen van rubber pakkingen in Ethanol is een uitermate traag proces. Woon je in Frankrijk en tank je het altijd is het anders, dan krijgt het proces ook echt de kans door te zetten, maar als je gewoon meteen als je in Nederland bent snel weer gewoon 95 tankt dan is er waarschijnlijk niks aan de hand, ook al kan je auto op papier niet tegen SP95+E10.
Plaats reactie