Identificatieplicht

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
menasil
Reisexpert

Identificatieplicht

Bericht door menasil »

Ik las zojuist het topic m.b.t. het geldigheid van het paspoort en dacht meteen aan de Identificatieplicht die sinds 2005 van kracht is in Nederland.

Ik heb zelf (nog) geen rijbewijs en alleen een paspoort om mij te kunnen legitimeren in Nederland. Maar als ik een visum aanvraag, ben ik mijn paspoort voor enige tijd kwijt.

Wat zouden ze in zo'n geval dan doen als je wordt aangehouden en je wordt gevraagd om je te identificeren? Je kan je nog zo perfect mogelijk gedragen maar als er een openbare orde verstoring is in een gebied, en je loopt daar toevallig rond, mogen ze je dat vragen. En daar heb je helaas weinig invloed op als individu.

Overigens ben ik voorlopig niet van plan om een visum aan te vragen en heb ik binnenkort hopelijk mijn rijbewijs ;) In mijn huidige situatie is het echt komisch want ik moet mij voor m'n werk ook legitmeren als ik naar een Ministerie mag en laat ik daar toevallig echt niet toegelaten worden zonder geldig legitimatiebewijs..ook al ken ik de rijksambtenaren nog zo goed, zonder legitimatie, kom je niet binnen.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Re: Identificatieplicht

Bericht door Ron »

goeie vraag!!!

geen idee, maar zou toch een oplossing voor moeten zijn!!
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
PeTeR!
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door PeTeR! »

Ik heb een half jaar geleden maar een identiteitskaart aangevraagd bij de gemeente. Dit uit voorzorg......ik dacht misschien ben ik bij aanvraag van een visum wel even mijn paspoort kwijt.... dan kan ik mijzelf niet meer identificeren en ik kan zelfs de grens niet meer over. Ook voor gemak heb ik een ID kaart aangevraagd, een ID kaart past in het zelfde vakje als de pinpas. Het rijbewijs is ook voor Nederlanders geldig als ID binnen Nederland op dit moment. Ik heb echter nog zo een papieren versie van voor 2006 en die is dus onhandig om altijd mee te nemen. (het papiertje valt al bijna uit elkaar).
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

ik heb ook nog zo'n rijbewijs en die gaat overal mee heen en is ook al iets van 3x goed nat geweest maar is nog in prima staat dus ben er erg blij mee, volgend jaar is die alleen aan vervanging toe
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Maar Peter, eigenlijk is het toch apart dat je daarom een extra idenititeitskaart moet 'kopen' omdat je anders niets meer kan als je je paspoort tijdelijk inlevert? Ik snap je redenering en ik heb soms ook zitten denken om een identiteitskaart aan te schaffen maar meer omdat een paspoort zo groot is en niet handig is om continue mee te nemen.
PeTeR!
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door PeTeR! »

Een paspoort willen we echt zelf voor het reizen buiten NL. Dat kost dus geld. Maar een ID kaart wordt meestal alleen aangeschaft omdat identificatie verplicht is binnen NL. Het enige voordeel is dat er met die kaart ook in een groot deel van Europa gereisd kan worden. Deze kaart zou eigenlijk gratis moeten zijn en volgens mij is er een rechterlijke uitspraak geweest in oktober 2010 voor een gratis ID-kaart. Alleen de hoge raad moet er nu nog over beslissen of die kaart echt wel gratis wordt. Wanneer ze er over beslissen dat weet ik niet....maar veel gemeenten hebben al gezegd dat de kosten van ID-kaarten aangeschaft na .. oktober 2010 terugbetaald worden aan de burger als de hoge raad beslist dat de kaart gratis moet worden. Dat scheelt toch weer 44 euro elke 5 jaar !
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zou gewoon een kopie van mijn paspoort bij me dragen...doe ik het buitenland ook.
meneer de politie agent weet dan in iedergeval iets en als je echt iets misdaan hebt kunnen ze je daarmee wel natrekken lijkt me
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ach.....is het ooit aan je gevraagd in NL?
Ik had ook ooit dubbel, dus ID en paspoort. Maar inmiddels zo'n nieuw rijbewijs, en geen nieuw ID meer aangevraagd nadat ie verlopen was. Mocht je de enorme pech hebben dat je net een ID moet laten zien in die paar dagen dat je paspoort bij visumbureau ligt? Dan is dat toch overmacht/goeie reden :? . Voor de zekerheid kan kopie van paspoort ook altijd. Trouwens...kopie van paspoort doe ik ook altijd als ID in buitenland verplicht is. Ecuador bv geloof ik. Als ze checken, dan weten die locals ook wel dat met je echte paspoort rondlopen niet slim is ivm jatgevaar hoor :P .
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Mijn rijbewijs is echt een raar vodje geworden die met plakband aan elkaar hangt.. maar heb die (bijna) altijd bij me om me te kunnen legitimeren.. vind paspoort onhandig om daarvoor mee te nemen..

Ik ben ook aan het wachten op de uitspraak van de hoge raad dat als ID kaart gratis wordt ik er zeker één ga aanvragen.. gelukkig moet ik volgend jaar ook nieuw rijbewijs en heb dan dus ook een mooi pasje ;)

http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten ... gratis.htm

bovenstaand is wel interessante link over of ID kaart gratis gaat worden of niet..
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zat net te denken...het kan inderdaad vervelend zijn als je je moet legitimeren.
We hebben het nu over de politie ofzo maar je moet je ook legitimeren als je een telefoon wilt kopen, een lening wilt afsluiten, een pakketje ophaalt op het postkantoor. Voor aangetekende stukken aan de deur. ( u komt mijn paspoort terug brengen van het visumburo en wilt een legitimatie zien??? moet u eventjes de envelop voor me openmaken *) ) etc

hmm. als die id kaart gratis gaat worden dan moet ik die ook maar eens gaan halen...
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

trouwens ik denk dat het qua boete echt van de persoon afhangt die je treft.. maar er is wel kans dat je dus een boete krijgt..
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Globeskater schreef:Mijn rijbewijs is echt een raar vodje geworden die met plakband aan elkaar hangt.. maar heb die (bijna) altijd bij me om me te kunnen legitimeren.. vind paspoort onhandig om daarvoor mee te nemen..
Kijk maar uit, mocht je ooit voor het een of ander aangehouden worden en je rijbewijs moeten laten zien, al is het maar een grootschalige alcoholcontrole of zo, als je rijbewijs in te slechte (slecht leesbare) staat is kan je daar ook een boete voor krijgen. Je zal niet de eerste zijn...

Zelf heb ik inderdaad naast m'n paspoort en rijbewijs ook nog een ID-kaart, ik wilde vorig jaar nu eenmaal een tripje naar Genève maken terwijl ik ook net bezig was met een Chinees visum. Ik zou het overigens niet meer dan logisch vinden als een pure identiteitskaart gratis zou zijn, zie het als een lidmaatschapskaart van het land, bij een andere club betaal je daar toch ook (naast de contributie, in dit geval belasting) niet afzonderlijk voor? Een reisdocument is wel een ander verhaal natuurlijk, maar dat is dan ook geen verplichting. Al vraag ik me soms wel af of die kosten echt zo achterlijk hoog moeten zijn.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

WizardOfOss schreef:
Globeskater schreef:Mijn rijbewijs is echt een raar vodje geworden die met plakband aan elkaar hangt.. maar heb die (bijna) altijd bij me om me te kunnen legitimeren.. vind paspoort onhandig om daarvoor mee te nemen..
Kijk maar uit, mocht je ooit voor het een of ander aangehouden worden en je rijbewijs moeten laten zien, al is het maar een grootschalige alcoholcontrole of zo, als je rijbewijs in te slechte (slecht leesbare) staat is kan je daar ook een boete voor krijgen. Je zal niet de eerste zijn...
het is nog wel leesbaar, alleen rijbewijs begon te scheuren bij de vouwranden dus die heb ik met plakband versterkt.. ach nog maar een jaar en heb een nieuwe ;) Hoop dus dat ze er niet moeilijk om doen mocht ik ooit gecontroleerd worden..
Wouter87

Bericht door Wouter87 »

Iedereen boven de 14 jaar moet zich ten alle tijden kunnen identificeren. De politie heeft echter wel een reden nodig om hierna te vragen, maar hierover in discussie gaan heeft geen zin. Als je je niet kan identificeren kan je worden aangehouden op grond van de wet id en moet iemand anders een identiteitsbewijs komen naar het politiebureau brengen(waar jij dan in de cel zit). In principe mag je maximaal 6 uur worden vastgehouden ter vaststelling van de identiteit. Je krijgt een proces verbaal mee, waarvan de Officier van Justitie de hoogte gaat bepalen en die beginnen bij 250 euro. Dus toch hanig om gewoon een id bewijs bij je te hebben.

Gr. Wouter
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Wouter87 schreef:Iedereen boven de 14 jaar moet zich ten alle tijden kunnen identificeren. De politie heeft echter wel een reden nodig om hierna te vragen, maar hierover in discussie gaan heeft geen zin. Als je je niet kan identificeren kan je worden aangehouden op grond van de wet id en moet iemand anders een identiteitsbewijs komen naar het politiebureau brengen(waar jij dan in de cel zit). In principe mag je maximaal 6 uur worden vastgehouden ter vaststelling van de identiteit. Je krijgt een proces verbaal mee, waarvan de Officier van Justitie de hoogte gaat bepalen en die beginnen bij 250 euro. Dus toch hanig om gewoon een id bewijs bij je te hebben.

Gr. Wouter
Die conclusie hadden we ook getrokken maar het ging hier om het feit dat je tijdelijk niet over je ID (in dit geval paspoort) kan beschikken en geen alternatief hebt (ook geen rijbewijs in het bezit bijv). Dat het handig is, klopt, maar in sommige gevallen is het zo dat je dus door omstandigheden (visa aanvragen) geen id meer hebt...en om dan voor die paar dagen een Identiteitskaart moet aanvragen t.w.v. 44 euro, is ook zonde...
Plaats reactie