backpacken azie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Jenny
Reisexpert

Re: backpacken azie

Bericht door Jenny »

Jenny schreef:Hoe lang zou je ongeveer willen gaan? 6 maanden? Langer? (Sommige tickets hebben een maximale geldigheid van maanden.)

Kijk wanneer je een goed ticket vind, en pas DAAR je reis op aan. Het komt niet op een weekje meer of minder. Zo'n lange reis laat zich niet tot in de detail plannen - echt niet. Dat moet je dan ook niet willen proberen.
De landen die jij wilt bezoeken, hebben velen hier al bezocht. In hun handtekening onder elke post (zoals bij mij) zie je vaak links naar websites. Bekijk die eens. Lees eens hoeveel tijd zij kwijt waren, misschien is dat een indicatie. Maar veel mensen passen hun schema enigszins aan op tickets en visa. Ik tenminste wel.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
jipperonie
Reiziger

Bericht door jipperonie »

ja oké kan m niet helemaal plannen natuurlijk..
maar zat nu zo'n beetje hier aan te denken:

laos 4 weken
vietnam 6 weken
cambodja 4 weken
thailand 8 weken
maleisie / singapore 4 a 5 weken
indonesie 8 weken

dus in totaal zo'n 34 a 35 weken = zo'n 7 maanden..
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dan kun je nu je ticket boeken :)

Als je echt flexibel wilt blijven dan moet je ook een kijken naar tickets in de duurdere prijsklasses, daarvan kun je vaak tegen betaling de retourdatum wijzigen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
jipperonie
Reiziger

ben nu al stukken verder!
heb een lonely planet bij de bieb gehuurd en al een paar dagen in zitten lezen.. hoe meer ik lees hoe meer zin ik er in krijg!!
ook handig dat er een stukje instaat over suggesties voor reistijden.. het enigge nadeel is dat dit de vietnam lonely planet is.. staat deze informatie ook in die southeast asia lonely planet dat iemand weet?!

kom nou net van de adventure expert af en heb me wat laten informeren.. wou even jullie mening er over horen.. :)

hij heeft mij 4 verschillende rugzakken laten zien..
1 comfortabele die je helemaal open kan ritsen net als een soort koffer eigenlijk 180,-
1 die je alleen van bovenaf open kan maken voor 100,-
1 die je van bove en van de zijkant open kan maken 200,-
en 1 die je van bove en de zijkant kan open maken en met een daypack eraan 220,-
hij rade die wel af met de daypack eraan want dat schijnt nogal onhandig te zijn??

is wel redelijk prijzig volgens mij..

ook had hij een klamboe wat ook nog muskieten afweert omdat het met een of ander spul is geinprigneerd a 45,-

speciale sokken waar je geen blaren van krijgt 2 paar voor 25,-

een slaapzak voor 80,- waarvan je de binnekant kan wassen ofzoiets en die je heel klein kan oprollen

wandelbroeken die niet schuren en ook zijn geinprigneerd met anti muskieten spul a 70,- per stuk

wandelschoenen a 140,-

Ik verschoot er eerlijk gezegd wel een beetje van.. het is wel pas de eerste winkel die ik binnenloop dus het zal best nog wel goedkoper kunnen ergens anders.. maar wat vinden jullie ervan?? En moet ik echt aan zulke prijzen denken?? Of?? Sorry voor de velen vragen.. maar ben echt nog kompleet leek.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

De slaapzak en de speciale sokken heb je echt niet nodig hoor. Een slaapzak meeslepen is alleen onhandig en voor de landen waar jij naar toe gaat nergens voor nodig, zelfs al zou je een keer een trekking maken dan krijg je een slaapzak van de organisatie.

Speciale sokken, ja die heb ik wel voor in mijn wandelschoenen voor als je naar Nepal ofzo gaat, echt totaal overbodig hoor. Wandelbroeken?? niet nodig. Wel handig afritsbroek helaas zijn de goede ook niet zo goedkoop maar kijk eens bij perrysport eigen merk ofzo. Meeste mensen kopen ter plekke ook nog wel kleren.

Wel meenemen een lakenzak (paar euro bij de xenos of duurder bij de beversport of zo'n soort winkel). Lakenzak in een soort slaapzak alleen dan dun, die doe je in de gehuurde slaapzak of in een bed wat wellicht niet 100% schoon is.

Wandelschoenen...? In landen als Nepal of Peru een must, maar voor waar jij heen gaat is de vraag wil je veel trekkings gaan maken ? zo nee dan beter investeren in een paar goede sandalen. Niet zo mooi maar daar loop je toch het meest op, net als slippers en neem dan nog een dicht paar sportschoenen o.i.d. mee voor als het echt koud is.

Rugzak het enige waar je echt niet op moet bezuinigen, een goede rugzak en daarnaast nog een goede daypack is een must. Lees even ons topic backpack kiezen

Eem LP zuid-oost azie zal wel reistijden hebben, maar veel globaler alleen tussen de populaire/grote steden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb een rugzak die ik open kan ritsen ala weekendtas. Dat vind ik heel handig.

Klamboe is onzin. Die hangen er wel.

Slaapzak ook. Bedden komen met lakens. Een slaapzak is ook erg warm. Een lakenzak zou kunnen maar die kan je ook heel goed koop in vietnam krijgen.

Ik loop veel op mijn wandelschoenen of teva's. Die zijn eigenlijk lelijk maar heel fijn om hele dagen op te lopen.
Ikben wel fan van wandelsokken omdat ze geen naden hebben maar xenos verkoopt ze ook.

Ik mis nog een snel drogende handdoek want in budget acco krijg je geen handdoek.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jipperonie
Reiziger

Beste mensen,

Ik heb geboekt!! :) volgende week vlieg ik voor 4 maanden richting zuidoost-azie.. ik start op bangkok en eindig op bangkok, heb een kaartje gevonden dat 482,- kost en vlieg met emirates.. geen geld dus! :)
De plannen zijn dus wel iets gewijzigd.. maar vond het oorspronkelijke plan van bijna 9 maanden toch iets te lang..

Ik wil zowiezo laos en thailand bezoeken, en dan wil ik daar nog 1 land bij doen alleen weet ik nog niet welke??
Waar zouden jullie voor gaan als je moet kiezen tussen maleisie / singapore, cambodja of vietnam en waarom??

en even een vraagje.. misschien dat het door jullie als dom word gezien, maar ik weet het echt niet ;) en ik sta op het punt mijn paspoort te versturen naar de thaise ambassade en dit moet ik dan even vtv weten..
Ik las hier op aroundtheglobe.nl dat het niet is toegestaan om meer dan 90 dagen per 6 maanden in thailand te verblijven
Klopt dit??
Want anders zou dat wel eens een probleem kunnen zijn als ik voor Maleisië kies aangezien ik dan eerste +/- 4 weken in thailand blijf dan dus mijn eerste 60 dagen visum inlever, vervolgens naar laos ga, ik daarna mijn tweede 60 dagen visum inlever om ongeveer in 4 weken richting maleisie te reizen via thailand, maar dan heb ik dus al 120 dagen visum wat dus al ver boven die 90 dagen ligt, en dan zou ik vervolgens als ik van maleisie weer richting bangkok moeten reizen dat doen met een aan de grens te verkrijgen 15 dagen visum.. maar dan zit ik dus al op de 135 dagen visum!! terwijl ik er werkelijk maar 9 weken ben x 7 dagen = 63 dagen in thailand wat dus nog lang niet die 90 dagen haalt..

Als jullie het nog een beetje kunnen volgen?? :p
dus de vraag is eigelijk zien de douane ook als je niet volledig gebruik hebt gemaakt van een bepaald visum dus dat als je bijvoorbeeld wel een 60 dagen visum aanvraagt je er niet de volle 60 dagen hebt gezeten
Want op dit moment trekt maleisie mij eigelijk wel 't meeste als 3e land.. maar misschien is dat wel helemaal niet mogelijk, toch zou ik nog graag van jullie willen horen als jullie voor vietnam of cambodja zouden kiezen :)

en ik weet nogsteeds niet welke rugzak ik moet pakken, in de winkel kunnen ze allemaal mooi vertellen wat de voor en nadelen zijn van een bepaald type, maar het aantal liters weten ze volgens mij niet echt waar ze over praten.. wat adviseren jullie??

zit eigelijk te twijfelen tussen de volgende 3 types:

http://www.nomad.info/nl/assortiment/ru ... ayenne-70/
de 50 liter kost 100,- euro en de 70 liter kost 110,- euro.. de prijzen zijn wel goed dus, in de winkel zeiden ze dat je die niet van voren kan openmaken maar op de site van nomad staat dus van wel.. hier zit wel geen ingebouwde hoes bij wat bij de deuter dus weer wel is.. volgens mij ??

https://www.aroundtheglobe.nl/product-t ... i7974.html
dan heb je nog deze.. te verkrijgen in 55 liter en 70 liter + dagrugzak 55 kost 170 en de 70 koste 200,-
hiet zit wel een transporthoes bij en in de winkel zeiden ze dat deze heel makkelijk in omgang is..
Alleen dat als je de 70 liter pakt de "opgebouwde" dagrugzak het gewicht niet goed verdeeld en dat het ooit heel irritant kan zijn dat hij erop zit..

en dan hebben we nog:
http://www.outdooronline.nl/products/De ... 52b15.html
zit een transporthoes bij.. kan van voren open wat volgens mij bij de "niet pro" niet zo is.. en is volgens mij zo'n beetje het beste merk op de markt, het nadeel is dat deze wel het duurste is.. want hier moet je dan nog wel een daypack bij kopen en deze zijn ook al snel weer zo'n 50 a 60 euro.. wat trouwens ook bij de transit 55 moet en de cayenne

Welke zouden jullie pakken en waarom?? en hoeveel liter adviseren jullie??

De rest kan ik ws zelf wel uitkomen!! :)

ik heb trouwens een erg handigge site gevonden! http://books.google.com/ staan alle lonely planet's op!!
kan je gewoon doorlezen ookal heb je het boek zelf niet! :)
jipperonie
Reiziger

en je kan trouwens ook een 3 x 60 dagen visum aanvragen..
en dat is maar 6 maanden geldig..
dus da wil zeggen dat je in die 6 maanden constant in thailand moet zitten om die op te krijgen..
dus dat is zoiezo langer dan 90 dagen..
ik snap 't ff niet..
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou voor Cambodja kiezen omdat Ankor een van de mooiste archeologische sites is. Maar een maand voor Cambodja is wel een beetje lang. Ik weet niet of je wil vliegen maar je zou ook nog voor iets heel anders kunnen kiezen, Borneo ben ik nooit geweest maar moet voor natuur wel heel mooi zijn. Indonesie is ook mooi.

Visum verhaal snap ik niet wat je bedoeld maar zal iemand anders vast wel op reageren.

Eigenlijk zijn al die rugzakken prima, ik zou zelf echter kiezen voor een rugzak met een aparte dagrugzak als je veel wil gaan lopen en een grote camera etc hebt. Een echte dagrugzak zit echt veel beter dan een afritsbare. Heb je weinig spulletjes dan is een schoudertas ook prima.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
jipperonie
Reiziger

Bedankt voor de reactie!

ja ik zat zelf ook te denken aan een gewoon rugzak met een losse daypack erbij..

en visum verhaal zal ik nog eens proberen uit te leggen maar dan kort.. want is toch best belangrijk voor mij :)

Ik las op dit forum dat je per 6 maanden maar maximaal 90 dagen in thailand mag verblijven
Als ik voor maleisie kies als 3e land da ik ga bezoeken zal ik thailand 3 x binnenkomen en waarschijnlijk 3 x een 60 dagen visum gebruiken..
1 x als ik aankom op bangkok
1 x als ik in laos ben geweest om vervolgens via thailand naar maleisie te reizen
en 1 x om van maleisie weer richting bangkok te reizen vanwaar ik naar huis vlieg
dan heb ik in totaal dus voor 3 x 60 dagen visum gebruikt is 180 dagen in totaal..
Maar waarschijnlijk ben ik er maar 9 weken en dat is 63 dagen in totaal..
Het eerste "voorbeeld" komt met 180 dagen dus ver boven die maximale 90 dagen uit, maar het 2e "voorbeeld" blijft er met 63 dagen ver onder zitten..
dus nou is mijn vraag of er word gekeken naar het aantal dagen dat je daadwerkelijk in thailand bent of dat er word gekeken naar welke visums je hebt gebruikt..

en graag nog wat meer meningen over wat men zou kiezen.. maleisie of cambodja..
jipperonie
Reiziger

Probleem opgelost..

Net even met de thaise ambassade in amsterdam gebeld.. krijgt nog maximaal hier 2 x een 60 dagen visum dus die triple is afgeschaft en dan is het nog mogelijk om daar 1 malig een 15 of 30 dagen visum te verkrijgen maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je het land binnen die tijd verlaat :)

Ik zou wel graag van meer mensen willen horen voor welk land ze zouden gaan Maleisie, cambodja of vietnam..
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

1 cambodja om oa ankor wat
2 vietnam. Zeer geschikt voor een maand.
3 maleisie vaste land. Mwah. Borneo top!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jipperonie
Reiziger

nog twee allerlaatste vraagjes..

ik zie hier vaak op het forum dat een beetje een gangbare maat 60 a 65 is.. is dat dan zonder die +15 die je erbij ziet staan.. dus dat het eigelijk dus zo'n 75 a 80 of is die 15 liter extra ruimte er dan al bij gerekend?

en welke bergschoenen kan ik beter pakken?? die lagere modellen dat de rand tot de enkels komt zeg maar of die wat hogere modellen waarbij de rand boven de enkels komt..
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

60-65 is voor je grote rugzak. Dus zonder de dagrugzak die je meeneemt.

Schoenen hangt af van je eigen voorkeur. Ik zou zeggen als je toch hebt besloten (veel) geld te besteden aan wandelschoenen neem dan de echt hoge. Zijn maar iets duurder maar wel fijner voor je enkels, beter tegen bloedzuiger en je doet een paar jaar met die schoenen en kunt ze makkelijk ook nog eens meenemen naar de sneeuw.

Aan de andere kant zijn ze wel veel zwaarder en onhandiger om in je rugzak mee te dragen wanneer je ze niet aandoet en heb je voor deze reis waarschijnlijk geen hoge schoenen nodig.
jipperonie
Reiziger

bedankt voor de snelle reactie!

maar volgens mij bedoelen ze daar geen afneembare daypack mee.. die kan ik in ieder geval niet zien..
http://www.soellaartshop.nl/deuter-airc ... o-sl-65-15
volgens mij wil die 15 zeggen dat er 15 liter aan zijvakjes opzit ofzo?? of zeg ik nou iets heel doms.. en dan is de hoofd rugzak wel 80 liter in totaal..
Plaats reactie