Vraag over de haalbaarheid van een route in Costa Rica

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
ubiytsa
Reisexpert

Vraag over de haalbaarheid van een route in Costa Rica

Bericht door ubiytsa »

Hallo!

Ik ga in de zomer met een vriend naar Costa Rica en Cuba en het lijkt mij verstandig om van tevoren al een beetje te kijken wat een mooie route zou zijn. Ik ben 19 jaar en wil dus echt zo goedkoop mogelijk gaan reizen, maar voor bepaalde 'tours' zijn wij bereid veel te betalen.

Na een Lonely Planet gids gelezen te hebben, heb ik wel wat interessante plaatsen kunnen vinden. Die heb ik aangevuld met tips op internet en daarmee ben ik op de volgende route gekomen.

Mijn vraag is dus eigenlijk ook of de onderstaande route mogelijk is om te doen in twee weken.

1: San José - arrival and sightseeing
2: Alajuela - sightseeing e.g. cathedral
3: Monteverde or Santa Elena cloud forest
4: La Fortuna or El Castillo - see Volcán Arenal and waterfall
5: Cariari - get to place #6 by boat
6: Tortuguero - kayak through forest and see turtles
7: Cahuita - snorkeling, relaxing
8: Puerto Jiménez – go to Carate by 4WD taxi (?)
9: Carate – hike to #10
10: Parque Nacional Corcovado
11: Dominical – relaxing
12: Manual Antonio – relaxing and national park
13: Jaco – just going through to San Jose
14: San José – sightseeing and departure to Cuba

San Jose willen wij als eerste en als laatste plaats behouden, zodat wij zeker weten dat we op tijd terug zijn voor de vlucht. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik aardig wat van deze plaatsen op een dag kan doen.

Carate, Puerto Jimenez, Cariari, Dominical, Jaco zijn meer waar we doorheen 'moeten' rijden, maar als je er dan toch bent, kan je ook wel even kijken.

Dus is dit mogelijk in 2 weken? En mis ik misschien hele belangrijke plaatsen?

Bij voorbaat dank.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
kohraya
Reisexpert

Re: Vraag over de haalbaarheid van een route in Costa Rica

Bericht door kohraya »

Ik ben er nog niet geweest maar heb me wel reeds ingelezen.
In je lijst zie ik weinig ruimte voor het reizen op zich. Als je al die dingen op één dag wil doen, en dan telkens 's morgens of 's avonds het traject moet reizen naar je volgende bestemming, mis je het belangrijkste deel van je dag.
's Morgens en 's avonds zijn namelijk de momenten waarop je de meeste dieren kan spotten. Het zijn ook de momenten waarbij het licht op z'n mooist is om foto's te maken.
Als je jouw lijstje afwerkt, kan je zeggen dat je op al die plaatsen geweest bent. Maar ben je er ook écht geweest, heb je er ten volle van geproeft en heb je het intens beleefd?
Snel reizen en goedkoop reizen gaat ook niet samen. Dus als je alles grondig wil zien binnen jullie tijdsbestek, zal je wel verplicht zijn dure tours te nemen.
Dat is gewoon de mening van iemand die er nog niet geweest is. Hopelijk krijg je nog meer specifieke info op dit forum.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Bedankt voor je antwoord. Ik heb ook wat andere fora ingeschakeld en kreeg eigenlijk telkens hetzelfde te horen.

Ik ga voor de natuur en dieren naar Costa Rica, maar om 14 dagen volop te reizen vind ik ook niet goed. Daarom heb ik een paar dagen als 'relaxdag' opgeschreven.

Ik vind de steden niet belangrijk, maar ik heb zoiets van: als je er met de bus toch langs gaat, waarom kan je dan niet even stoppen om bijvoorbeeld even ergens wat te drinken? Het is niet de bedoeling dat ik daar dan een halve dag ben.

Als ik bijvoorbeeld even mijn lijstje bij langs ga:
San José kom ik aan ('s ochtends vroeg) en daar sluit ik Costa Rica ook af (met de laatste dag). Daar wil ik gewoon een beetje rondkijken bij een aantal punten die in Lonely Planet beschreven werden. Maar aan het begin van CR wil ik dan San Jose met Alajuela combineren. De eerste dag San Jose hoef ik niet veel te zien en Alajuela is meer een tussenstop op de reis naar Monteverde (San Jose-Monteverde 4,5 uur maar wel van tevoren boeken), waar ik alleen even wat wil drinken, kijken en het kathedraal wil zien.

Dan dus slapen in Monteverde en de dag erna het cloud forest bekijken de gehele dag en 's avonds naar de vulkaan en in La Fortuna blijven slapen.

Dan van Monteverde naar San Jose reizen (4,5 uur) + 2,5 uur naar Carriari en de boottransport naar Tortuguero. In Tortuguero dan overnachten en rondkijken en de volgende dag met kayak verkennen. En nog een overnachting.

Volgende ochtend van Tortuguero weer naar Cariari, om door te gaan naar Cahuita (3uur?) om daar 2 dagen te blijven.

Dat is het eerste deel, maar daarna komt dus vooral relax (m.u.v. Corcovado). Stadjes als Jaco, Dominical, Puerto Jiminez maken mij niet zoveel uit. Daar moet ik gewoon langs om weer bij het vliegveld te komen en daar kunnen we eventueel nog wat relaxen.

Of denk jij dat het beter is om over de eerste helft langer te doen en dan wat minder speling in de tweede 'relaxhelft'?
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Nee. Volgens mij heb je niet goed naar Kohraya geluisterd. Je wilt gewoon te veel. Costa Rica is een klein land, maar ook een korte bus pakken kost tijd. Om over hostel zoeken maar te zwijgen. Elke verplaatsing kost gewoon minimaal een halve dag.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ok, maar is het niet zo dat bussen vaak redelijk op tijd komen? En hostels zijn toch wel via sites als tunafish te boeken? Of is dat niet aan te raden?

De kern van de reis is: Monteverde, la Fortuna, Tortuguero, Cahuita, Corcovado. Om daar te komen moet je langs die plaatsen die ik boven opnoemde. Is het niet aan te raden (of mogelijk) om deze 5 plaatsen te bezoeken in 14 volle dagen?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als er in de LP staat dat een bus er 4,5 uur over doet si dat van vertek tot aankomst. In het echt moet je eerst van je hostle naar het busstation gaan. Dan wachten totdat je bus vol is en gaat, dan er misschien 4,5 uur over doen. als je pech hebt of het heeft geregend en de weg is slecht dan langer.
Dan weer wachten op de volgende bus die er misschien 2,5 uur over doet.

Voor dat hele traject inclusief alle wachttijden moet je dus wel op 8 a 9 uur rekenen, en als het tegen zit nog meer.
Als je maar vroeg genoeg vertrekt kan dit prima in 1 dag. Maar als je dan ook nog een boot moet pakken en nog denk ter plaatse tijd te hebben om rond te kijken dat heb je het echt mis.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

@Tikva
Bedankt voor het antwoord!

De planning is erg lastig heb ik wel al door. Ik ben heel Azië wel doorgereisd met mijn ouders, dus nu weet ik hoe lastig het voor hen was om te plannen :p

Het is inderdaad wel waar dat het erg lastig is om bijvoorbeeld in Tortuguero rond te kijken na een lange dag reizen. Misschien dat ik die relaxdagen op het eind toch wat moet inkorten en meer dagen moet besteden aan Monteverde, Tortuguero en Corcovado. Zeker gezien ik daar ben in het regenseizoen.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik heb mij nog even goed georiënteerd. En heb nog wat extra vragen.

Ik ga ook naar Cuba en ik heb gelezen dat vlakbij Trinidad een hele mooie plaats is om te snorkelen. Dat betekent dat ik niet naar Cahuita hoef. Daarnaast heb ik met deze site (http://thebusschedule.com/EN/cr/index.php) bekeken hoelang sommige reistijden waren en die zijn inderdaad veel te lang. Volcan Arenal is vanaf Monteverde nog 10-18 uur reizen en dat heb ik er niet voor over (zeker niet met het risico op bewolking). Ik denk dan ook dat het verstandig is om naar Volcan Irazu of Poas te gaan in plaats van Arenal.

Vragen:
- Is de bus site die ik hierboven al heb aangegeven betrouwbaar? Of zijn er andere, betere websites?
- Parque Nacional Corcovado --> Kan je hier zonder gids het gebied verkennen?
- Kan je in Tortuguero met een kayak zonder gids varen? Is het goed te vinden? Heb je dan wel een kans om de schildpadden te zien?
- Zijn er nog andere belangrijke parken of dorpjes waarvan jullie zeggen dat je die absoluut niet mag missen?

Bij voorbaat dank.
flip72
Reiziger

Bericht door flip72 »

Ben afgelopen jaar 4 weken in CR geweest.
In 14 dagen ga je de eerste route met het OV niet redden, zelfs met een eigen auto zal het lastig worden.
Reken op minimaal 4 uur reistijd met de bus tussen de verschillende plaatsen.
Zowel SJ als Alajuela zijn beiden niet echt interesante plaatsen.
Zou zelf SJ overslaan en Alajuela gebruiken als aankomst en vertrekplaats.

Wat versta je onder Corcovado?
Vanaf Carate is het een half uur lopen naar La Leona en daarna 18km (door regenwoud) naar het kamp in het park.
Je zou het volgende kunnen doen:

1. aankomst SJ
2. vliegen naar PJ - taxi naar Carate - Corcovado
3. Corcovado
4. Carate - PJ - SJ
5. SJ - Monteverde
6. Monteverde
7. Monteverde - La Fortuna
8. La Fortuna - Tortuguero
9. Tortuguero
10. Tortuguero - Moín - Cahuita
11. Cahuita
12. Cahuita

Hou je nog 2 dagen over, kun je bijv een extra dag in Monteverde en Corcovado blijven.
Mbt je vragen:
1. de genoemde site is handig om te kijken via welke plaatsen je kunt reizen.
De bustijden kloppen vaak niet en moet je ter plekke controleren.
2. Vanaf Carate kun je zelfstandig naar het rangerstation lopen, daar kun je volgens mij zonder gids tochten maken.
Dacht alleen wel dat je het rangerstation een paar maanden van te voren moest reserveren.
3. in Tortuguero kun je zonder gids met een kayak de kanalen verkennen.
Het schildpadden seizoen is van juni tot oktober.
4. je hebt er de tijd niet voor, maar ik vond Rara Avis echt het einde.
Dit is een privé regenwoud, waar je alleen kunt komen met een tractor (3 uur).
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Bedankt voor je antwoord. Is Cahuita een mooi gebied, ook al hoef je er niet te snorkelen? Snorkelen hebben wij besloten op Cuba te doen.

Verder heb ik inderdaad gezien dat reistijden vaak heel erg lang zijn. Jij geeft aan dat je Monteverde - La Fortuna hebt gekozen. Heb je dan die 10-18 uur durende rit (dit staat op die bussensite) gekozen met een bus of heb je dit op een snellere manier op kunnen lossen?

Voor Corcovado (inderdaad het nationale park) hadden wij het idee om ons naar Carate te laten vervoeren en dan naar een Ranger Station Sirena (?) te lopen (dat is lang lopen, maar dat hebben we ervoor over). Daar kan je volgens Lonely Planet voor 8$ per nacht slapen. Ik zal nog controleren of het gereserveerd moet worden.

Verder lijkt mijn huidige schema (op papier :P) redelijk op die van jou, maar ik zag gisteren al dat ik er 15 volle dagen ben, dus ik zal nog één extra ding pakken.

Bedankt.
flip72
Reiziger

Bericht door flip72 »

Cahuita vond ik een leuke afsluiter (ondanks de vele regen die ik had).
Het NP is erg klein, maar je kunt uitstapjes maken naar het Sloth Orphange of Tree of Life.

Monteverde - La Fortuna kun je doen dmv een bus - boot - bus combinatie, overal te boeken in Monteverde.
Je doet er dan +/- 4 uur over en kost $25.

Wat ik er van gehoord is heb, is het een pittige tocht (die je 2 x moeten lopen) naar La Sirena.
Je moet ook een aantal rivieren oversteken.
Daarom zou ik ook wat langer daar blijven dan 2 nachten.
De collectivo vanaf PJ naar Carate gaat 2 x per dag, om +/- 6 uur en 13:00.
Denk niet je vanaf La Sirena in 1 dag terug kunt naar SJ (ook al zou je vliegen vanaf PJ).

Hoop dat je een goede conditie hebt, want met dit reistempo ben je redelijk gesloopt naar 2 weken.
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
Plaats reactie