Met auto door Nieuw-Zeeland reizen

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Kims
Reisexpert

Re: auto kopen in nieuw zeeland

Bericht door Kims »

Hoi,

Wij waren 5 jaar geleden in Nieuw-Zeeland voor een jaar en hadden het geluk via vrienden een busje te kunnen kopen. Uiteindelijk hebben we die weer voor hetzelfde geld na een jaar en 35.000 km verkocht. Daarna zijn we naar Australie gegaan en hebben wederom een auto gekocht. Voor we gingen, wisten we niets van auto's, maar hebben ondertussen veel geleerd. Wij kochten ons busje toen met alles erop en eraan voor $3400. In Auckland zijn de busjes het duurste omdat daar de meeste backpackers beginnen en eindigen. In Christchurch bijvoorbeeld zijn de busjes veel goedkoper, maar ook wat minder aanbod. Als wij het nog een keer zouden doen, zouden we een busje kopen van een 'local' en niet een backpacker. Backpackers onderhouden en investeren over het algemeen hun auto's en busjes niet omdat ze weinig geld hebben, locals meestal wel als ze het busje langer hebben gehad. Kan wel wat moeilijker zoeken zijn.

Als je een auto wilt kopen, laat hem absoluut mechanisch testen in een garage...hoe goed je je ook voelt bij de verkopers. Je weet het nooit!! Zo'n check kost meestal rond de $50-$100 maar is het zeker waard!!

En in Nieuw-Zeeland kun je een 'lemon check' laten doen, die test of er nog oude boetes openstaan op je busje/auto. Als je dat niet doet en er zijn nog boetes op dat busje, ben jij verantwoordelijk!!! Mocht je een busje/auto die op diesel rijdt kopen, dan betaal je in NZ er een belasting op die je zelf moet betalen op bepaalde plekken. Check dus bij de aankoop van zo'n busje of auto of die belasting inderdaad betaald is, anders zou het kunnen dat jij nog dat geld moet betalen van de vorige eigenaar!

Wij vonden het geweldig in zo'n busje omdat je je huisje bij je hebt en lekker kunt camperen. Veel wildcamperen is mogelijk in NZ en scheelt je veel geld! Hou er rekening mee dat het tijd kost om een geschikt busje te vinden en tijd kost om hem weer te verkopen!

Wij hebben het busje verzekerd via een lokale verzekering, zoek op het internet verzekeringsmaatschappijen en vraag quotes. Easy peasy! :)

Heel veel plezier!!
Kim ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Karin.kamai
Reiziger

Bericht door Karin.kamai »

Hallo,

Wij zijn eind 2009 in Nieuw Zeeland geweest en toen was wild kamperen al veel minder een optie. Er wordt wel aardig op gecontroleerd ook, dus wees daar voorzichtig mee. Vaak staan er wel duidelijke borden bij 'bekende wild kampeerplekken' of het wel of niet mag. Mag het niet, dan kun je ook beter niet het risico nemen...

Een eigen auto kopen kan wel kosten besparend zijn, maar hangt er inderdaad erg vanaf hoe veel je zelf van auto's weet en of je het geluk hebt dat je een goeie koopt (In Nederland moett je ook gewoon geluk hebben bij oudere auto's toch?!) Eind februari is al wel richting het einde van de zomer, dus wellicht dat er dan wel wat meer autos te koop staan.

En zoals ik bij het Australie forum al eens heb aangegeven, het loont altijd de moeite om een aantal hostels af te gaan en hier op de prikborden te kijken naar auto's die te koop staan. Vaak moeten deze backpackers binnen een paar dagen een vlucht halen, dus kan je erg goed onderhandelen over de prijs!

Succes en veel plezier!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik ben in 2009 in NZ geweest en heb toen een auto gehuurd omdat ik er maar een korte tijd was (8 weken). Ik vond het qua prijs erg meevallen (500 euro voor de periode) en het was een geweldige ervaring om door het prachtige land te rijden en te kunnen stoppen waar ik maar wilde. Overnachten deed ik voornamelijk in hostels maar af en toe ook in de auto. Dat is weinig comfortabel in een kleine auto zoals ik had maar ook weer niet zo heel erg en 's morgens ben je snel op pad en heb je som prachtige zonsopgangen.

Ik ga in april weer terug naar NZ maar heb deze keer een werkvisum (als alles goed gaat) en wil ook langer blijven (minimaal 3 maanden). Ik wil dan ook een auto kopen. Ik land in Christchurch maar moet nog kijken of ik daar ook echt ga starten. Een meer logische route lijkt me om in Aucklan te beginnen.

In april is het aanbod misschien kleiner? Wie heeft tips voor goede plaatsen en wat ik absoluut niet moet vergeten (ik weet dat er op deze site ook wel het e.e.a. over op staat)?

Ik kijk er erg naar uit. Azie (waar ik nu ben) is erg interessant en leuk maar NZ vond ik ook geweldig!!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
RpBruno

Bericht door RpBruno »

Ik heb 3 weken geleden een auto gekocht in Christchurch, op de Car Market.
Het werkt heel makkelijk, mensen die hun auto willen verkopen stappen daar naartoe, noemen de prijs voor hoeveel ze hem willen verkopen en dat kost ze $100,- per dag meen ik. En dan zetten zei hem te koop voor de deur en op internet. Als jij degene bent die de auto wel wilt kopen kan je hem mechanisch en visueel laten testen door de mensen daar, dit kostte mij $90,-, daar komt dan uit welke punten wel en niet goed zijn aan de auto.

Aan de hand daarvan kan je kijken of je misschien nog wat van de prijs zou kunnen afdingen, in mijn geval was dat wel zo. Heb alles laten maken en die prijs van de prijs die ik er voor neer wilde leggen afgehaald. Ook kan je daar meteen een verzekering afsluiten dit kostte iets van $235,- voor 6 maanden en een AA-Service voor $70,- voor 6 maanden.

Al met al was ik $3200,- kwijt voor een busje met een bed erin, alle camping spullen en alles erop en eraan. Wel staan er al 400.000 km's op de teller maar ik denk maar zo hij is mechanisch tip top in orde en waarom zou die mijn tijd hier niet uitzitten.

Dus in Christchurch is ook een goeie optie om een auto te kopen, waarschijnlijk goedkoper als in Auckland.

En de keuze was makkelijk voor mij, ik ben van Auckland naar Christchurch gevlogen omdat een vliegticket goedkoper was dan een auto op de ferry te zetten. En ik kom toch weer terug in Auckland waar ik de auto dan weer kan verkopen.

Ik hoop dat julllie wat aan de informatie hebben.
mariekevdvossen
Vakantieganger

Auto kopen nieuw zeeland

Bericht door mariekevdvossen »

Ik ga morgen naar Nieuw Zeeland (JEEJ!) en ik wil ook een auto kopen. Iemand tips?
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Auto kopen nieuw zeeland

Bericht door Moira »

Hallo,

Al gekeken bij www.trademe.co.nz dat is een soort marktplaats zijn veel handelaren ook te vinden.

gr van Moira
bayofislandscampers
Reiziger

Re: Auto kopen nieuw zeeland

Bericht door bayofislandscampers »

Nog even een opmerking!
Ik heb zelf een camperverhuur bedrijf hier in de Bay of Islands en weet uit ervaring dat er veel auto's rondrijden zonder verzekering! Ja dat is hier legaal (helaas)

Zorg dat je zelf de auto wel verzekerd. Hoe oud de auto ook is, third party, jouw auto is dan niet verzekerd maar wel als je een ander aanrijdt! De AA http://www.aa.co.nz/ ( Nieuw Zeelandse ANWB) is een goede party om makkelijk een verzekering af te sluiten.

Veel plezier in Nieuw Zeeland.

Rob van de Wetering
Bay of Islands New Zealand
Sleurink

huren van auto inclusief kampeerspullen,

Bericht door Sleurink »

hallo
ik zou graag informatie krijgen over het huren van een auto inclusief kampeerspullen zoals een tent, stoelen / tafel en kookgereedschap
is dat mogelijk in Nieuw Zeeland en waar?
hartelijke groet en dank
idelette Sleurink
Erik
Site Admin

Re: huren van auto inclusief kampeerspullen,

Bericht door Erik »

Je kunt dan gemakkelijker een camper huren (hier is het land nog beter op ingericht).

Wanneer je in een auto rond trekt worden de hostels meestal gebruikt. Hier kun je dan ook zelf koken en relatief goedkoop overnachten.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Zoals Erik zegt is NZ hier zeer goed op ingericht: autoverhuur, camperverhuur, mogelijkheden tot het aankopen/huren van tent, matjes, in allerhande outdoor-winkels.
Er zijn verschillende verhuurbedrijven voor 'campervans'. het is voldoende om even te googlen en service en prijzen te vergelijken.
ik zeg maar wat: spaceship, wicked van, apollo campers, juicy's, ..... en gewoon de algemene zoekterm ingeven op google.
Er is een groot verschil in prijs en luxe in die campers, campervans
Het kan je een pak in prijs schelen wanneer je het ter plaatste regelt ipv via internet op voorhand te boeken.
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Hallo Zaratoestra en andere forummers,

Ben me nu aan het verdiepen in campervan huur. (We vertrekken over 2 weken)
Ik heb alle organisatie's die jij noemt met elkaar vergeleken, maar zie door de bomen even het bos niet meer.
Ik ben een leek qua auto/camperhuur. Waar moet ik op letten bij de verzekeringen? Ik heb het idee dat ik qua prijzen appels met peren aan het vergelijken ben, omdat er bij sommige van's wel iets van verzekering bij zit en bij andere niet.

Vriend en ik rijden in Nederland bijna nooit auto. Wat raden jullie ons aan qua verzekering en waar moeten we op letten bij het huren van een van?

Hebben jullie ervaring in het ter plekke regelen van een campervan? Vriend heeft, in tegenstelling tot mij, beperkte tijd, dus ik denk niet dat hij ter plekke veel tijd kwijt wil zijn aan het regelen. Scheelt het echt zoveel 'knaken'? :)

Alvast bedankt voor het meedenken!
zaratoestra
Reisexpert

wij boekten op voorhand een spaceship. En namen de verzekering erbij. Maakt het plots wel veel duurder.
Het is nu hoogseizoen in NZ volgens mij. Maar in Auckland en vermoed dat dit in Christchurch misschien ook zo zal zijn zaten er volgens andere reizigers zeer veel camperverhuur bureautjes naast elkaar waardoor je in eenzelfde straat info kan inwinnen en vergelijken.

Zoals je zegt is het inderdaad vergelijken, zoeken, vergelijken, info vragen en zoeken...Dit deden wij nu voor onze camper voor Australie. Is echter nog steeds afwachten :-)
Kijk eens bij juicy, spaceships and iets met 'camper'.
Sorry dat ik je niet meer kan helpen.
Groetjes ellen en veel plezier in NZ
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Ha Ellen,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik vergelijk me suf :) We gaan inderdaad in het hoogseizoen, dus de prijzen zijn daar ook naar.

De verhuurmaatschappijen die ik heb vergeleken zijn:
Spaceship
Backpacker sleepervans
Wicked
Jucy
Escape Rentals
Mighty
Apollo

Hoe is de spaceship die jullie hadden geboekt bevallen? Hadden jullie met of zonder uitklapbare tent? Was het niet ontzettend klein?
Ik ga met een vriend, dus we willen allebei wel (slaap)ruimte. Misschien toch maar uitwijken naar een camper i,p.v sleepervan.
zaratoestra
Reisexpert

Ik zou zeker geen campervan nemen. Je gaat je blauw betalen.
Spaceship is prima hoor. Je kan er met 2 in slapen achteraan. Ook als je geen koppel bent al moet je natuurlijk er wel tegenkunnen dat je geen meters de ruimte hebt.
Koken kan je bij goed weer steeds buiten doen met het gasbekkentje. In het slechtste geval wanneer het super veel regent kom je soms afdakken op DOC campings tegen. Toegegeven, dit zagen wij enkel in het noordereiland en slechts 1 x :-) maar dat wil niets zeggen.
Of boterhammen in de auto :-)
Bij heel slecht weer - wat ik jullie niet toewens - kan je nog steeds een camping nemen met faciliteiten - dan kan je de keuken gebruiken.
Wij hadden zo'n goedkoper model van spaceship - een alfa of een beta - weet nu niet wat de goedkoopste is; Maar wel met koelkast in.
Afwassen doe je in zo'n afwasteiltje-kuipje, genoeg ruimte om je spullen te stockeren. In de koffer, in het pannencompartiment. Als je slaapt ligt je rugzak op de passagiers en chauffeursstoel. Als je rijdt ligt hij op je 'bed' achteraan.

Om eerlijk te zijn van spaceship, wij zijn tevreden van hen. Probleem was wel dat onze 'koelkast' die trouwens echt heel klein is. Iets groter dan een rechtopstand a 4 blad in hoogte, misschien iets breder dan de breedte van een a4 (net genoeg om een grote verpakking 'charcuterie'/toespijs van bv. salami in neer te leggen. Of zelfs kleiner. Enfin, wat was er dus mis met de koelkast. Die was stuk na 2 dagen. We wilden toen er niet achterlopen in de garage om te laten maken ed. Dus hebben verder gereisd zonder koelkast. Ging prima - beleg wordt dan confituur, choco en kaas (kan je buiten de koelkast bewaren :-( )
Koken deden we met blik, aardappelen, ui, pompoen. Af en toe verse groenten wanneer we een 'winkelstop' maakten. Ook kochten we toen vers vlees (bv. biefstuk, worst,) om diezelfde avond klaar te maken.
Waar ik dus naartoe wil is het volgende: je hoeft helemaal geen koelkast.
Er is ook nog een goedkoper model van spaceship - verouderd zogezegd - zonder koelkast maar veel goedkoper.
Misschien is dat een idee.
We kwamen ook mensen tegen met een (zo'n groen-paarse :-) ) en die hadden een grotere koelkast en konden ook een beetje rechtstaan in de camper.
Op reis zal je altijd je geld moeten 'uittellen' en wat comfort missen indien nodig. Neem een goedkopere autovan - tenzij je echt geld hebt voor een camper en dit echt wil.
Hoe lang g ga je? Doe je beide eilanden aan?
Nadeel van die spaceship is wel dat je niet kan rechtstaaan, je moet met je achterwerk schuifend naar je bed of een beetje kruipend. 's avonds wordt het vroeg donker en dan is het wel kut dat je niet kan zitten aan een tafeltje, of rechtstaaan. Kaarten, lezen, kan dus wel maar liggend op je rug of op je zijde liggend. Wij ervoeren dit echter niet als een echt probleem. Gewoon een beetje hinder.
Je doet veel in de buitenlucht en maakt vooral lange wandelingen. Op rijdagen word je ook moe van het rijden wat maakte dat wij meestal echt wel vroeg in ons bed lagen en zeer vroeg opstonden.
Hopelijk ben je hier iets mee :-)
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Ha Ellen,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb ik zeker wat aan. Zal hem ook laten lezen aan die vriend van mij. Die heeft liever een camper, maar die dingen zijn veel en veel duurder zag ik. Daarbij gaan wij in het hoogseizoen en ik zag dat de goedkopere modellen al niet meer beschikbaar zijn.

Zitten en staan lijkt me echter wel fijn. Zeker omdat ik geen idee heb wat het weer gaat doen. Wij doen alleen het zuidereiland samen per auto en dan in februari. Het is dan wel zomer, maar volgens mij kan het dan ook regenen en koud zijn. Dus als je binnen kunt zitten is dat wel fijn.

Heb jij ervaring met het ter plaatse regelen van vervoer in het hoogseizoen? Zouden er ter plekke nog wel campers of sleepervans beschikbaar zijn terwijl op internet staat aangegeven dat ze niet meer beschikbaar zijn?
Nou ja..blijft koffiedik kijken natuurlijk..
Plaats reactie