Safari in Namibië of Zuid-Afrika per 4x4 in November?

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Maaike T

Re: Safari in Namibië of Zuid-Afrika per 4x4 in November?

Bericht door Maaike T »

Regenseizoen in Namibie is niet zo handig (jan t/m maart). Het hoeft niet, maar het kan voorkomen dat sommige wegen in het noorden worden niet zo makkelijk begaanbaar zijn. Kennissen van ons reden in een gewone (dus geen 4x4) auto en moesten 700 km omrijden om hun route te vervolgen. Maar ik weet niet hoe goed zo'n bus is uitgerust. Of ga je met zo'n omgebouwde vrachtauto? Heb je een link van de reis, dan kan ik het misschien wat beter beoordelen. Botswana en Zimbabwe weet ik niet, maar ik volgens mij is er in die maanden ook veel te veel water overal. Nadeel van veel water is dat wild nogal verspreid is. Dus niet alleen bij plassen en meertjes,
Ned. voor- en najaar zijn de beste tijden: niet te koud en niet te heet.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Voor de meeste ATG'ers inderdaad niet hun ding, maar af en toe een kant en klaar reisje waarvoor je zelf niet veel hoeft uit te zoeken en te regelen kan soms prettig zijn.
Hebben wij bijv. met India en Ecuador gedaan. India viel inderdaad een beetje tegen, maar Ecuador was uitstekend geregeld, zeker met Ria als reisbegeleidster.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Het fotoboek van onze vakantie, waar dit topic voor gestart was, staat nu online!
Het is gemaakt via de site van de HEMA. Het is hetzelfde als ALBELLI en het boek dat we laten maken is het grootste formaat van 39 bij 30 cm, liggend. De plaatjes lijken dus soms erg klein in het online boek, maar zijn in werkelijkheid veel groter.
Hierbij de link naar het boek: http://onlinefotoalbum.hema.nl/onlinefo ... dc4def3f5d

Losse foto's staan nog steeds online op http://www.aroundtheglobe.info.

De uiteindelijk gereden route:

ROUTE: NAMIBIË – BOTSWANA – ZIMBABWE (6800 Km)

Zo 31 okt. Vertrek vanaf Amsterdam Schiphol (EgyptAir)
Ma 1 nov. Aankomst via Caïro/Egypte in Johannesburg ZUID-AFRIKA daarna vlucht naar
NAMIBIË -Windhoek: Chameleon Backpackerslodge
Di 2 nov. Windhoek: Chameleon Backpackerslodge > 4x4 driverstraining > Gobabis campsite
Wo 3 nov. Gobabis campsite > BOTSWANA – Maun: Audi Camp (Okavanga)
Do 4 nov. Audi Camp: Dagexcursie Mokoro tocht (Okavanga delta)
Vr 5 nov. Maun: Audi Camp > Third Bridge (Moremi NP)
Za 6 nov. Third Bridge > Xakanaxa (Moremi NP)
Zo 7 nov. Xakanaxa > Khwai (Moremi NP)
Ma 8 nov. Khwai > Savuti (Moremi NP – Chobe NP)
Di 9 nov. Savuti > Linyanti (Chobe NP)
Wo 10 nov. Linyanti > Ihaha (Chobe Riverfront NP)
Do 11 nov. Ihaha (Chobe Riverfront NP) > ZIMBABWE > Victoria Falls Restcamp
Vr 12 nov. Victoria Falls Restcamp > Bezoek Victoria Falls NP > (Hwange NP) Jambile Picnic site
Za 13 nov. (Hwange NP) Jambile Picnic site> Guvalala platform
Zo 14 nov (Hwange NP) Guvalala platform > Mandabvu Picnic site
Ma 15 nov. (Hwange NP) Mandabvu Picnic site> BOTSWANA Ihaha campsite (Chobe Riverfront NP)
Di 16 nov. Ihaha campsite (Chobe riverfront NP) > NAMIBIË > Caprivistrip > Bagani: Ngepi campsite
Wo 17 nov. Bagani: Ngepi campsite > (Etosha NP) Namutoni campsite
Do 18 nov. (Etosha NP) Namutoni campsite > (Etosha NP) Halali campsite
Vr 19 nov. (Etosha NP) Halali campsite > (Etosha NP) Okaukuejo campsite
Za 20 nov. (Etosha NP) Okaukuejo campsite > Opuwo : Oreness campsite
Zo 21 nov. Opuwo: Oreness campsite > Epupa Falls: Omarunga Lodge campsite
Ma 22 nov. Epupa falls: Omarunga Lodge campsite > Opuwo: Oreness campsite
Di 23 nov. Opuwo: Oreness campsite > Bezoek Ovahimba / Ovazemba > Sesfontein
Wo 24 nov. Sesfontein > Palmwag: Palmwaglodge campsite
Do 25 nov. Palmwag: Palmwaglodge camp > Skeleton Coast NP > Cape Cross Seal Reserve >
Swakopmund: Sophia Dale Base Camp
Vr 26 nov Swakopmund: Sophia Dale Base Camp > Welwitschia drive (Moonlandscape) > Rock arch
Zat 27 nov. Rock arch > Sesriem campsite
Zo 28 nov. Zonopkomst Dune45 > Deadvlei > Sossusvlei
Ma 29 nov. Sesriem campsite > Windhoek (16.30 uur camper inleveren): Pucinni House
Di 30 nov. Pucinni House > Vliegveld Windhoek > ZUID-AFRIKA /Johannesburg > ZOO Johannesburg >
's avonds vertrek terug naar Nederland via Caïro/Egypte
Wo 1 dec. Aankomst Schiphol Amsterdam
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Zo dat was genieten!
Heerlijk en zo herkenbaar.
Mooie foto's.
Jammer dat ik ze niet kon vergroten, want al die kleine fotootjes in een grotere foto kun je moeilijk zien.
Help ik wil weer naar Afrika!!!!
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Maaike T schreef:Zo dat was genieten!
Heerlijk en zo herkenbaar.
Mooie foto's.
Jammer dat ik ze niet kon vergroten, want al die kleine fotootjes in een grotere foto kun je moeilijk zien.
Help ik wil weer naar Afrika!!!!
Ja dat is het nadeel dat je het boek niet groter kan maken. Maar wel leuk dat het zo online te zien is.
In ieder geval een indruk van het boek zoals het gaat worden.

We gaan in september naar Indonesië, maar zitten, na het maken van het boek, er toch aan te denken om volgend jaar weer naar Afrika te gaan. Maar omdat we graag zelfstandig willen zijn, zonder een gids/chauffeur, heb je minder keus.
Vanuit Windhoek is de huur van de camper ook voordeliger. Ik heb nog steeds geen andere 4x4 camper gevonden die ook 100 euro per dag kost en toch zoveel biedt. (incl.verz.)
We denken er dus over om weer via Windhoek een maand te gaan reizen. Misschien in Mei 2012 of toch in het najaar.
Het zijn maar ideeën, net zoals jij zegt: we willen weer naar Afrika. Het is zo een vrij gevoel met een 4x4 camper en zoveel avontuur. We missen het. :'(
Zimbabwe verder verkennen lijkt ons ook wel wat. Zambia misshien ook? Daar mogen we heen met de wagen African tracks Dus dat is geen probleem. Ethiopië was ook prachtig, zagen we op jouw site. Maar ja, daar kun je niet zelfstandig met een camper, denk ik.
En Kenia? Tanzania? Kan dat met 4x4 camper op eigen gelegenheid? Heb eigenlijk de indruk dat het daar niet kan of in ieder geval niet aan te bevelen is.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Nu ik net al die foto's voorbij zag komen is de heimwee in alle volledigheid weer terug. In Ethiopie was geen wild (is allemaal al opgegeten of verdreven door de bewoners). Dus Afrika begint al weer aardig te kriebelen. Maar we hebben net een andere auto gekocht, dus 'moeten' we even wat rustiger aan doen dit jaar. Het wordt Namibie/Botswana (o.a. Caprivi) of Argentinie. Wat een luxeprobleem. Ik vermoed dat Argentinie dit jaar gaat gebeuren (selfdrive, omdat we iemand kennen die daar heeft gewoond en een mooie route kent) en dat Namibie volgend voorjaar weer op het programma staat. Autohuur is in het voorjaar meestal goedkoper. Maar als je een adresje in Windhoek ziet waar de autohuur (trax) meevalt, vergeet niet om het hier te melden. Ook de vlucht moet een beetje goedkoop zijn, want op Windhoek vliegen is niet echt goedkoop. Deze keer gaan we dan niet via ZA. Of het moet lonen om in J'burg te starten en via Botswana naar de Caprivi te gaan. Alhoewel ik denk dat het beter is om in Windhoek te starten en het mooiste (o.a. wild van Botswana) voor het laatst te bewaren.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Maaike T schreef:Nu ik net al die foto's voorbij zag komen is de heimwee in alle volledigheid weer terug. In Ethiopie was geen wild (is allemaal al opgegeten of verdreven door de bewoners). Dus Afrika begint al weer aardig te kriebelen. Maar we hebben net een andere auto gekocht, dus 'moeten' we even wat rustiger aan doen dit jaar. Het wordt Namibie/Botswana (o.a. Caprivi) of Argentinie. Wat een luxeprobleem. Ik vermoed dat Argentinie dit jaar gaat gebeuren (selfdrive, omdat we iemand kennen die daar heeft gewoond en een mooie route kent) en dat Namibie volgend voorjaar weer op het programma staat. Autohuur is in het voorjaar meestal goedkoper. Maar als je een adresje in Windhoek ziet waar de autohuur (trax) meevalt, vergeet niet om het hier te melden. Ook de vlucht moet een beetje goedkoop zijn, want op Windhoek vliegen is niet echt goedkoop. Deze keer gaan we dan niet via ZA. Of het moet lonen om in J'burg te starten en via Botswana naar de Caprivi te gaan. Alhoewel ik denk dat het beter is om in Windhoek te starten en het mooiste (o.a. wild van Botswana) voor het laatst te bewaren.
Ja Argentinië staat ook op de planning. Ben wel benieuwd naar die route. Is het een beetje te doen in mei? We houden nogal van warmte en het zuiden is nogal koel/koud in Argentinië, begrijp ik.
Naar Windhoek vlogen we via Johannesburg voor 430 plus 275 euro. Dus net rond de 700 euro pp.
Dat was via Schiphol, Caïro, Johannesburg, Windhoek met Egyptair en South african Airlines.
Egyptair wel een jaar van te voren boeken, je ziet de prijs stijgen per maand!
Die Onduzo is toch de wagen die we weer graag willen boeken. Dat is tenminste ons idee nu. Er waren wel wat mankementjes maar ja, daar was de prijs misschien ook wel naar. Het loopt nogal op, als je 28 dagen een wagen wilt huren en dan 100 euro per dag kost of 180 euro.
Maar als je die route in Argentinië zou kunnen geven? We zijn er erg nieuwsgierig naar.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Route Argentinie is er nog niet. We gaan binnenkort wel naar die Argentijne kennis om de mogelijk- en onmogelijkheden te bespreken. Voorlopig dus nog niets concreets over tijd, routes etc.
Wij willen geen Onduzo omdat we dan buiten moeten koken. Wij willen geen gratis vlees als we in het donker moeten koken. Dus willen we sowieso de gaspitten binnen hebben. Anders zijn we verplicht om altijd overdag (bijv. tussen de middag) al koken. En we willen liefst niet vaak overstappen. Eén keer vinden we meer dan genoeg en dan moet de overstaptijd niet al te lang zijn, want anders is de reistijd veel te lang en komen we gebroken aan.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Herkenbare foto's, maar toch een paar leuke extra's in vergelijking met die van mij.
Bvb de serieopname's van de zeearend in vlucht. Mooi gepresenteerd.
De springbok (?) in tegenlicht met de vogels op z'n rug is ook goed gezien.
Je hebt er oog voor.
In Opuwo hadden we pech met de wagen en hebben we jammer genoeg geen tijd gehad voor de Himba's. Jouw plaatjes maken dat gevoel alleen maar erger.
Pittige route, maar wel enorm veel gezien ^O^
Wij zijn enkel in Chobe geweest. Is de rest van Botswana te doen zonder reserveringen?
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

kohraya schreef:Herkenbare foto's, maar toch een paar leuke extra's in vergelijking met die van mij.
Bvb de serieopname's van de zeearend in vlucht. Mooi gepresenteerd.
De springbok (?) in tegenlicht met de vogels op z'n rug is ook goed gezien.
Je hebt er oog voor.
In Opuwo hadden we pech met de wagen en hebben we jammer genoeg geen tijd gehad voor de Himba's. Jouw plaatjes maken dat gevoel alleen maar erger.
Pittige route, maar wel enorm veel gezien ^O^
Wij zijn enkel in Chobe geweest. Is de rest van Botswana te doen zonder reserveringen?
Hi,

Bedankt voor je reactie en de complimentjes.
De tegelichtfoto is een Grote Koedoe met een Roodsnavelossepikker op zijn rug. Het is inderdaad even goed kijken waar je de wagen stil zet om de foto te maken. Hij is namelijk vanuit de wagen genomen met een raamstatief.
Het bezoek aan de Himba's was inderdaad heel interessant. De mensen zijn heel gastvrij en vriendelijk. Ook wij werden ondervraagd: Hoeveel koeien heeft u? Hoeveel geiten? En dan uitleggen dat wij in de achtertuin geen koe kwijt kunnen.
Ook kregen we de vraag of we ook op een huid op de grond sliepen. Dan maar weer proberen uit te leggen waarom wij een auping nodig hebben. _O-
Het hoofdkussen van de man: een klein tafeltje op 1 pootje, was ook heel iets anders dan dat wij op ons bed hebben liggen.
De route viel best mee hoor. Als je in november gaat is het pas veel later donker. De zon ging tussen 19 en 19.30 uur onder. We gingen daarna meestal al slapen, zodat we 's morgens vroeg weer bij zonsopkomst konden opstaan. Heerlijk was dat eigenlijk. Zo hadden we een lange dag om rustig de route te kunnen afleggen.
Audicamp in maun had niet echt besproken hoeven worden. Er was nog genoeg plaats, toen wij er waren.
Misschien wel verstandig om te reserveren als je de mokorotrip wilt doen. Dan weten ze tenminste dat er de volgende dag actie ondernomen moet worden.
De camps in Moremi en Chobe hebben we allemaal van te voren besproken. Er was echter meer dan voldoende plaats. Behalve dan in Ihaha. Dat was vol toen we de tweede keer arriveerden. Dus het is altijd beter om wél te reserveren.
Je weet immers nooit of het de volgende keer, als jij wilt gaan, ook stil is.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ok, mercikes voor de tips. Het overige deel van Botswana willen we ook nog wel eens doen.
Maar eerst een paar andere reizen ...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ja vroeg of zelfstandig rondreizen in kenia en tanzania kan: JA!!!
ben een aantal mensen tegen gekomen. Uiteraard voor de nationale parken de kampeerplekken wel van te voren reserveren.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

bolletjeom schreef:ja vroeg of zelfstandig rondreizen in kenia en tanzania kan: JA!!!
ben een aantal mensen tegen gekomen. Uiteraard voor de nationale parken de kampeerplekken wel van te voren reserveren.
Dat was met camper? Dan ga ik dat toch eens goed bekijken.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ja met camper. Nu moet ik zeggen dat de 4x4 campers het wel gemakkelijker hadden. Net als de omgebouwde vrachtwagens. Een standaard camper kan in het natte seizoen in de parken wel een probleem hebben.
Er zijn wel een paar plekken, zoals het uitzichtpunt bij Nakuru NP die je waarschijnlijk niet omhoog kunt rijden dus zal je daarvoor misschien een jeep safari moeten doen. Maar dat is eigenlijk de enige plek die ik kan bedenken.
Als jullie een camper kunnen regelen zoals in Zuidelijk Afrika dan is alles prima bereikbaar.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

bolletjeom schreef:ja met camper. Nu moet ik zeggen dat de 4x4 campers het wel gemakkelijker hadden. Net als de omgebouwde vrachtwagens. Een standaard camper kan in het natte seizoen in de parken wel een probleem hebben.
Er zijn wel een paar plekken, zoals het uitzichtpunt bij Nakuru NP die je waarschijnlijk niet omhoog kunt rijden dus zal je daarvoor misschien een jeep safari moeten doen. Maar dat is eigenlijk de enige plek die ik kan bedenken.
Als jullie een camper kunnen regelen zoals in Zuidelijk Afrika dan is alles prima bereikbaar.
Ondertussen rondgekeken op het internet. Wel wat gevonden in Kenia. Met een landrover en daktent kun je zelfs door Uganda en Tanzania. Bijvoorbeeld een rondrit om het Victoriameer.
De camper is wel duurder dan de camper die we in Windhoek konden huren.
Windhoek was 100 euro per dag incl. verzekeringen en in Kenia kwam het basistarief op 179 euro, zonder extra verzekeringen.
Als we dan een maand gaan, wordt het wel te duur voor ons.
We denken toch maar naar een andere bestemming te gaan. We hebben immers nu pas een safari gedaan en er zijn genoeg gebieden waar we nog niet geweest zijn. Een safari in Kenia en omgeving geeft toch weer dezelfde situaties als in Namibië en Botswana. Giraffes, Olifanten, Zebra's. Ze staan in ons geheugen gegrift alsof het gisteren was.
We denken er toch over om naar Belize te gaan via Cancun in Mexico. We kunnen dan ook even Guatemala in en met een bootje naar Honduras. In mei zijn er dan walvishaaien voor de kust.
In Cancun kun je voor 1200 euro een maand lang een Jeep wrangler huren.
Inmiddels hebben we een Lonelyplanet gids van Belize besteld.
Plaats reactie