Waar moet je op letten bij het pinnen in Azië?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
NoaFloa
Reiziger

Waar moet je op letten bij het pinnen in Azië?

Bericht door NoaFloa »

Nog twee weekjes en dan vliegen wij ook die kant (Thailand - Laos - Cambodja - Maleisie) op. Bankspul is allemaal geregeld, maar nog even wat vraagjes daarover. Misschien echte 'groentjesvraagjes' maar die moeten er ook zijn :)

Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij pinautomaten? E.g. dat pas later terugkomt dan geld....taalinstelling etc..?

Wij zijn van plan om niet van die kleine bedragen per keer te pinnen, toch wel minimaal 200 euro per keer. Kun je dan ook de biljetkeuze kiezen? Of....? Ik bedoel, kan moeilijk maaltijd van 200 baht betalen met 100 dollar.
Voer eendjes, geen oorlog
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Oke nog ff wat pintips hopelijk heb je er wat aan.

- Pinnen doe je het beste in het daglicht.
- Je kunt de optie engels kiezen.
- Soms (in thailand) is de automaat heel modern en touch-screen i.p.v. knopjes aan de zijkant.
- Biljetkeuze meestal niet. Grote biljetten altijd inzetten wanneer het kan zodat je wisselgeld hebt.
- 200 Eur kan wel eens te veel zijn voor de automaat om uit te geven (te veel biljetten passen er niet door heen), dus geen paniek als je geen 200 kunt pinnen kies gewoon een lager bedrag.
- En voor Laos zeker wel bath meenemen en er niet van uitgaan dat je kunt pinnen.
- Plus pinnen in Laos is duur want je kunt max 700.000 Kip in 1 keer en dan rekent de bank daar je nog eens pincosten (3 dollar ofzo) bovenop de pinkosten die je wellicht al van je Nederlandse bank moet betalen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik kan echt alleen maar aanraden om 200 per keer op te nemen als je een bank hebt die je belachelijke bedragen in rekening brengt!
Voor de mensen met een rabopas of een iets duurder ABN pakket zou ik willen zeggen...als pinnen je niets kost doe het dan gewoon wat vaker!!

Ik moet zeggen dat ik me in Azie nooit echt zorgen heb gemaakt tijdens het pinnen que veiligeheid. Toch probeer ik te kiezen voor een bank waar ik binnen kan pinnen zodat ik op mijn gemakje het geld kan verdelen over mijn jat-portemonee en mijn buidel.
Want op straat je buidel tevoorschijn halen vind ik niet slim.Dan weet gelijk iedereen waar je het spul bewaart.

vergeet je pasje niet!!!! echt even opletten maar die komt dus inderdaad vaak pas na je geld!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

Bedankt voor jullie tips!

Is het dan misschien verstandig om hier in NL al dollars te kopen? Bij de Rabobank hebben wij dit nagevraagd, en dat zou 5 euro extra kosten. Vergeten te vragen of je dan ook biljetkeuze kunt kiezen...zou dat?

Hoofd stroomt soms even over met alle dingen die nog geregeld moeten worden, en soms heb je van die momenten dat je denkt "wij zijn er nog helemaal niet klaar voor" :D Zal allemaal wel loslopen....maar toch, ik blijf een stresskipje daarin
bolletjeom
Reisexpert

tja, van die Dollars weet ik niet wat het beste is. vind 5 wel veel aan kosten overigens maar ja. als je ze nodig hebt dan moet het gewoon een keer.
Kijk ook eens bij grenswisselkantoor of hoe dat ding tegenwoordig heet.

wat betreft het opbergen van geld direct na het pinnen.
Stel dat je geen ATM kunt vinden in een bank en ook niet je buidel te voorschijn wilt halen en ook niet het hele pak geld in je portemonee wilt.
Stop het in je BH of sok!!!

dat is de tip die ik hier in Quito kreeg. in dit geval met name om bij overval niet alles kwijt te zijn.
Was vergeten dat ik in Afrika niet anders deed dan mijn geld in mijn BH bewaren. is daar heel normaal om in de supermarkt even in je shirtje te graaien!!!
Roosje
Reiziger

geen cash uit de muur in Laos

Bericht door Roosje »

Bewaar je bonnetjes, hou goed bij wat en waar je pint om het later thuis te checken.

Ik ben net terug uit Laos, en in Luang Prabang heb je 2 (geloof nog meer, maar 2 in de hoofdstraat) ATM's. Alles leuk en aardig maar die achtelijk grote bedragen kippen die er uit komen betekent dus dat dat ding binnen de kortste keren leeg is, en ze vullen hem als je geluk hebt de volgende dag bij maar in mijn geval dus niet, de bank was zomaar 2 dg dicht.

In ieder geval zie ik nu bij terugkomst dat er 2x 700.000 kip wel van mn rekening is geschreven maar nooit uit de muur gekomen is!!! Dit weet ik 100% zeker, dat waren nl 2 pogingen om te pinnen maar de transactie werd onderbroken wegens Cash default.
Ik heb het aangegeven bij mn bank en zij proberen nu contact op te nemen met de bank in Laos...ik vraag me af of ik t terugkrijg want heb geen bewijs natuurlijk.

Maargoed, bovenstaande geeft aan dat het dus niet altijd even makkelijk is. In Vang Vieng heb je nu ook een ATM trouwens.

Mijn advies , neem zeker Dollars (hier in NL halen gustige koers) mee die je daar kan omwisselen in Kip als de apparaten leeg zijn, wel zo handig als je een tijdje buiten de grote steden bent.

ps de bank rekent 20.000 kip aan transactiekosten per keer dat je pint, 1 euro = 12000 Kipjes.

Vond het trouwens wel een beetje verwarrend allemaal, dollars kip en baht en dat alles continue omwisselen tegen woekertarieven, wel lastig om bij te houden wat t "beste"is om te doen. Zo heb ik bv mn visum in baht betaald maar in Dollars was achteraf berekend 10 euro goedkoper uit...

Koppie dr bij houden dus:)
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

Bedankt!

Wij hebben 600 Dollar 'besteld' bij de bank (388 Euro). Denk idd dat het verstandig is om dat geld ergens verspreid te bewaren......zodat we (indien nodig) nog wat hebben.

Maar nog even voor mijn duidelijkheid. In de landen waar wij naartoe gaan (Thailand, Laos, Cambodja en Maleisië), daar pin je dus dollars.....daar betaal je vervolgens mee.....en je krijgt veelal de plaatselijke valuta terug?
En ik heb ook gelezen dat de Thaise Baht ook in Laos goed te gebruiken is?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In Thailand pin je Bath, in Maleisie Ringgit en in Cambodja dollars.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

en in Laos kip

De dollar word als normaal betaalmiddel geacceptreerd in Cambodia en Laos.
niet in Thailand en Maleisie
Plaats reactie