Galapagoseilanden en cruises

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
liquid_ice

Galapagoseilanden en cruises

Bericht door liquid_ice »

Als ik ga zoeken naar mogelijkheden om naar de Galapagoseilanden eilanden te gaan, dan vind je heel veel cruises en soms ook tours over land.

Ik vraag me wat af, wat dat ik nog niet heb kunnen vinden.
Met zo'n 6 of 8 daagse cruise, is het dan voornamelijk vanaf de boot eilandjes bekijken?
of meer dat de boot je van eiland naar eiland brengt en je daar op de eilanden zelf kan?

heeft iemand ervaring met zo'n tour over land, hoe verhoud dat zich tegenover zo'n cruise boot?

Beste heer / mevrouw,

Natuurlijk wil ik wel mooi weer en dat de natuur ook actief is, maar het liefst niet in het toeristisch hoogseizoen.
Al die toeristen maken het vaak niet leuker.
Welke periode kan ik het beste gaan?
Het Thaise laagseizoen (Oktober) beviel me in elk geval goed, net voldoende mensen voor leven en contact maar geen druktes.

Ook heb ik in sommige landen (bijv. Griekenland) meegemaakt dat er 10 tot 20 boten voor de kust lagen en een paar honderd man op elk strand, hoe is dat op de Galapagoseilanden eilanden?
rugzakjes

Re: Galapagoseilanden en cruises

Bericht door rugzakjes »

De boot brengt je van eiland naar eiland en die ga je onder beleiding van jullie gids bezoeken. Elk eiland is weer anders en als je er de tijd voor hebt pak dan de 8-daagse toer. Wij hebben maar een andere groep gezien die net het eiland af ging terwijl wij er naar toe gingen. Dus om zo weinig mogelijk mensen tegen te komen op de eilanden moet je met een zo'n klein mogelijke boot gaan. Anders ga je met een grote (je eigen) groep op de eilanden.
Ik adviseer je om de toer al in Nederland (internet) of in Quito/Guayaquil te boeken. Maakt allemaal in prijs niet zo veel uit. Wij hadden het ter plaatse geboekt en waren blij dat we de volgende dag met een boot konden vertrekken. De prijs ter plaatse was ongeveer hetzelfde als de prijzen die op internet stonden.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hoeveel mensen je treft op de eilanden hangt af van de autoriteiten. Die maken een planning en bepalen welke boten op welk moment bij welke eilanden mogen zijn. Dit wel om te voorkomen dat iedereen er tegelijk is. Maar je kunt dus wel met meerdere groepen op een eiland lopen.

De boten zijn er om van eiland naar eiland te gaan. Je overnacht en eet op de boot. Op de eilanden mag niemand zonder begeleiding lopen. De boten hebben ook "timeslots" = een tijd waarop ze met hun gasten op het eiland mogen zijn.
Om je een idee te geven:
Om 6.00 legt de boot aan bij het eiland Rabida. Na een lekker ontbijt met versgebakken brood stappen we in het kleine bootje voor een natte landing. Op het strand komt er gelijk een zeeleeuw naar ons toe! Hij is zo nieuwsgierig! Geweldig!! Ook een paar vogeltjes komen op ons af. Letterlijk op 10 centimeter van je tenen. Het is zo vreemd om dit gedrag te zien bij dieren die in onze ogen schuw horen te zijn.
We wandelen rond op het eiland en zien Lavalizzards, pelikanen, fregatvogels en de blauwvoet Jan van Gent ( Blue footed Booby) Helemaal geweldig!

Hierna gaat iedereen snorkelen maar voor mij is het echt te koud. We zien de fel rode krabben, de zeeleguanen, de zeeleeuwen en de pinguïns schieten door het water. Je komt gewoon ogen te kort. Aan boort is een lekkere lunch en daarna varen we naar James Bay op Santiago island.

Rond een uur of 15.00 gaan we aan land en vallen van de ene verbazing in de andere. Er steekt een klein stukje rots uit en daarop zitten tientallen rode krabben, 5 zeeleguanen, een pelikaan en een pinguïn! Op het strand ligt een zeeleeuw met een jong dat nog geen dag oud is. En we kunnen heel dichtbij komen. Ze kijkt niet op of om. Op het strand struikelen we over de zeeleguanen. Zeeleguanen komen nergens anders ter wereld voor. Er liggen er letterlijk tientallen op kluitjes. We zien ook 2 lavalizzards die elkaar aan het versieren zijn. Overal zien we zeeleeuwen spelen en zogen. En we zien ook nog een bontzeehond. Die komen hier nauwelijks voor
een land tour richt zich op 1 of 2 eilanden. ze zijn goedkoper maar je zit dan ook op de 2 eilanden die bewoning kennen dus je ziet veel minder dieren dan op de onbewoonde eilanden. De land tour is met name voor mensen die iets tegen boten hebben of geen cent te veel uit willen geven
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Is de prijs van last minute boeken in Quito echt ongeveer gelijk aan het vooraf in Nederland reserveren? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Ik wil eind van dit jaar die kant op en had het plan om een tijdje in Quito te blijven en van daaruit een last-minute tripje te boeken.

En hoe onderscheid je een goeie touroperator van een slechte? Er zijn er zoveel. Iemand goede ervaringen met bepaalde touroperators?
rugzakjes

Bericht door rugzakjes »

Dat was mijn ervaring in ieder geval wel. Het andere voordeel is als je op tijd boekt je nog een keuze hebt met welke boot je gaat. Wat ik toen, ruim vier jaar geleden, gehoord en gelezen had zou het goedkoper zijn om ter plaatse te boeken. Quito zou dan iets duurder zijn dan op de Galapagos zelf. Jammer genoeg heb ik toch nog even in de stress gezeten of ik wel met een betaalbare boot mee kon gaan.
De touroperators die ik gemaild had gaven snel en goede informatie. Als ik me goed herinner moest je pas ter plekke betalen.
Veel succes met je keuze.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

het scheelt vaak niet veel en je hebt idd als je tijdig boekt het voordeel dat je je boot kunt kiezen. Er zit flink verschil in

ik kan je Ecole travel van harte aanbevelen (even zelf googelen). Die zitten in Quito en daar zitten ook een aantal nederlanders op kantoor. Je kan ze eens mailen (in het nederlands als je wilt).
Ik heb een tijd in Quito gezeten en weet dat zij altijd bij de buro's zitten met de scherpste aanbiedingen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
marja1983

Bericht door marja1983 »

Wij zijn oktober 2009 naar de Galapagos eilanden geweest. We hebben een los ticket geboekt via Ecole travel. We volgen van Quito, naar het eiland Santa Cruz. Zij hier 5 dagen gebleven, waar we oa een dagtrip hebben gedaan naar het eiland Bartelome, Tevens heb je hier erg mooi witte stranden, welke superrustig zijn en waar je ook overal dieren tegenkomt. Ook hebben we het Darwin centre hier bezocht. Je kunt je hier prima 5 dagen zelf vermaken, er is genoeg te doen en te zien!

Van dag 6 tot 10 hebben we een boottrip gedaan met zeilboot Angelique. Deze hebben we ruim een week van te voren geboekt in Quito. Dit was een lastminute voor 725 US (anders 1225 us). Zie link: http://www.kempery.com/ecuador_tours_ya ... elique.htm Geboekt via het reisbureau in het hostel. ben zo de naam kwijt van het hostel. maar het was een frans hostel, tussen het oude en het nieuwe gedeelte van Quito. als iemand het echt nog wil weten, kan ik het evt nog wel opzoeken....
Oktober is een rustige maand. De oceaan is vrij wild (maar met wat reispilletjes) goed te doen, dus volgens mij zijn er dan wel meer lastminutes dan normaal.

Van te voren zagen we allemaal boten vol met grijze toeristen met een enorme verrekijker om hun nek.... owjee dachten we... zitten we straks 5 dagen met allemaal vogelfreaks op 'n boot: maar wat bleek: we hadden juist een enorme jonge groep (20-35 gemiddeld). De boot had plaats voor 16 personen. Klein, maar leuk, zo leer je iedereen goed kennen. We hebben 5 eilanden bezocht. echt enorm gaaf om al die dieren te zien!!! Elk eiland is ook weer anders. ^O^

Uiteindleijk zijn we weer gedropt op Santa Cruz. Vanuit daar hebben we een speedboot gepakt naar het eiland Isabel. hier hebben we ook 5 dagen geslapen en allemaal dingen in de omgeving gedaan. het relaxt is dat je gewoon zelf met een snorkel ergens naar toe kon gaan en hier kwam je met snorkelen gewoon superveel dieren tegen. Ook hebben we een tocht gedaan naar een vulkaan erg gaaf.

Hierna de boot weer terug naar Santa Cruz, en van santa cruz naar San Cristobal. Hier zijn we nog 2 dagen gebleven en toen zijn we terug gevlogen naar Guayaquil.

Wij vonden de combinatie van georganseerd (bootreis) en het zelf doen, erg goed te doen. De mensen op Galapagos zijn erg aardig, gastvrij en erg relaxt. Toen we terug kwamen op het eiland Santa Cruz, hadden we zelfs 'vrienden' en hebben we met iedereen weer even een praatje gemaakt. We hebben op alle eilanden volgens mij voor 10 US per persoon geslapen.

toen wij met de boot op de eilanden waren kwamen we soms nog een boot tegen, maar meer ook niet. Dus je hebt de eilanden echt helemaal 'voor jezelf'.

Over de lastiminutes konden wij goed onderhandelen. Als we ergens een goede deal kregen, dan gingen wij met die deal naar het volgende bureau, zo van: kunnen jullie dit ook voor ons regelen, alleen dan goedkoper, of met een betere boot? Een goed reisbureau gaat dan direct voor je bellen en regelen, en idd bij ons is het gelukt om het nog goedkoper te doen en met een betere boot. Je moet hier natuurlijk wel de tijd voor hebben. Ik kan me voorstellen dat als je 3 weken op vakantie gaat naar de Galapagos en Equador dan wil je het gewoon goed geregeld hebben en dan boek je vanuit NL.

Succes met je voorbereidingen. Ik zou zeker in de toekomst nog een keer naar de Galapagos gaan!!

Link voor info: http://www.hmopreis.nl/category/ecuador ... -eilanden/
james-karolien
Vakantieganger

Bericht door james-karolien »

Marja1983
Wat een goed uitgebreide info.. en wat grappig dat ik je hier tegenkom ;-) ik dacht al dat jij het was maar aan je webadres te zien wist ik het zeker.. Ik hoop dat we geld hebben om de galapagos eilanden te doen!
Groetjes from Down Under (Ka) Rolien
ps hoe was Lapland
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

bolletjeom schreef:het scheelt vaak niet veel en je hebt idd als je tijdig boekt het voordeel dat je je boot kunt kiezen. Er zit flink verschil in

ik kan je Ecole travel van harte aanbevelen (even zelf googelen). Die zitten in Quito en daar zitten ook een aantal nederlanders op kantoor. Je kan ze eens mailen (in het nederlands als je wilt).
Ik heb een tijd in Quito gezeten en weet dat zij altijd bij de buro's zitten met de scherpste aanbiedingen
Klopt. Ik heb destijds wel een goeie deal kunnen scoren, maar het was echt niet zo dat de topdeals in Quito voor het oprapen lagen. Ik moest ook een week wachten. Als je die tijd niet hebt: gewoon goed zoeken vanuit NL, en boeken maar.
Plaats reactie