waterdichte camera's

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Liza!
Wereldreiziger

Re: Waterdichte camera voor snorkelen

Bericht door Liza! »

Om even verder te gaan met dit topic...
Ik zoek ook een camera om straks te gebruiken in de zeeen in o.a. Azie en/of in Australie. Nu is het niet m'n bedoeling om een zeer dure onderwatercamera te kopen die ook voor duiken te gebruiken is. Ben vooral op zoek naar eentje die waterdicht is tot 3m diepte oid en shockproof is meegenomen. Nu wil ik eigenlijk niet met 2 camera's op reis. Ik heb nu al 5 jaar lang de canon powershot a 710 IS (http://www.canon.nl/for_home/product_fi ... /index.asp) met 7,1mp en 6x opt. zoom. Oké vooral in het donker is dit een simpel camera'tje _O- , maar ik ben er best tevreden mee. :P :Y Het aantal megap. zou wat hoger mogen.
Nu vroeg ik me af: is het in deze tijd mogelijk een camera te kopen die niet te duur is voor mij (max. 200euro), maar wel zowel op land als onderwater relatief goede foto's maakt? *O* (Redelijk goede foto's: te vergelijken met die van m'n canon powershot a 710is). Zo ja, heeft iemand tips? :@ :P Ik zag al zoiets als de olympus tough 3000. Nu heeft deze wel wat minder optische zoom, maar goed misschien zijn er al nieuwere modellen op de markt. Ik vroeg me alleen af of het dan nog wel mogelijk is om bijv. je iso en sluitertijd apart in te stellen? Al is t alleen al met voorgeprogrammeerde programma's zoals 'vuurwerk' etc. O-)

O en het is geen optie om een onderwaterbehuizing van ong. 100 euro te kopen, want ik vraag me af hoe lang m'n lens nog in en uit zal gaan:P 8)7

Nou ben hartstikke benieuw naar de reacties!

Groetjes Liza

P.S.) En is het slim om zo'n camera dan tijdens een tussenstop in bijv. KL, Singapore of Hongkong te kopen, of liever in NE vanwege de garantie?
Liza!
Wereldreiziger

Bericht door Liza! »

O ja.. ik vond net deze olympus tough: http://www.digicamshop.nl/product/91282 ... -blue.html Iemand hier al goede ervaringen mee?

Groetjes Liza
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Liza! schreef:P.S.) En is het slim om zo'n camera dan tijdens een tussenstop in bijv. KL, Singapore of Hongkong te kopen, of liever in NE vanwege de garantie?
Een tussenstop waarbij je op het vliegveld blijft? Ik zou er niet op gokken. Allereerst vind ik de prijzen op vliegvelden vaak nogal tegen vallen, en bovendien ben jij redelijk specief op zoek naar iets. Het assortiment op vliegvelden is echter vaak best wel beperkt.

Ik zou dus in NL je camera al aanschaffen. Er zijn voldoende internetwinkels met hele nette prijzen EN een goede service. Ook in winkels zie je soms mooie aanbiedingen, bv als de Mediamarkt weer eens een geen-BTW actie heeft. (Verkopers bij de mediamarkt zijn niet altijd even goed in voorlichten, maar met service en garantie heb ik nog nooit problemen gehad!)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb dus een limux en ben daar heel tevreden mee. Ook voor bovenwater is de kwaliteit echt heel acceptabel!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Liza!
Wereldreiziger

Bericht door Liza! »

Hee,
Bedankt voor de reacties.
Mmm ben wel van plan om tijdens de tussenstop een paar dagen in zo'n stad te verblijven. Maar ja, in Nederland kopen is wel handiger met de service denk ik? En Bolletjeom, welk type limux heb je?
Groetjes Liza
ashleysomsash

Bericht door ashleysomsash »

Ik heb onlangs de olympus 8000 aangeschaft. Deze kan 10m onderwater, en heeft verschillende standen voor bovenwater. Ben er (tot nu toe) zeer tevreden mee! Moet wel zeggen dat ik deze als extra meeneem en voor bovenwater voornamelijk mijn geavanceerde camera gebruik. De kwaliteit blijft natuurlijk minder dan een camera die alleen voor boven water is, en je hebt idd minder optische zoom.

Voordeel van 10m onderwater is, dat als je een (introductie)duik zou willen maken de camera ook mee kan...met 3 meter kan dat niet.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou het niet goedvinden als ik iemand bij een introductieduik zou begeleiden en die persoon zou een camera mee willen nemen. Leer eerst maar een fatsoendelijk duiken, wel zo veilig.
Liza!
Wereldreiziger

Bericht door Liza! »

Mmm ik denk niet dat ik bereid ben om bijna honderd euro meer te betalen voor meer meters diepte. Ik zag dat je ook vaak een foto kan laten maken door een ander. Ben bereid dat dan wel te doen die ene keer. Zit nu vooral tussen de olympustough 6010 en de pentax optio w80 of w90 (vanwege de goede foto's die ik zag).
Maar ja, zou toch graag foto's van beide camera's ergens op 't internet willen zien... Vroeger had ik daar een site voor, maar die ben ik kwijt... iemand enig idee?
Groetjes
ashleysomsash

Jenny schreef:Ik zou het niet goedvinden als ik iemand bij een introductieduik zou begeleiden en die persoon zou een camera mee willen nemen. Leer eerst maar een fatsoendelijk duiken, wel zo veilig.
Want je kan niet fatsoenlijk leren duiken als je een camera bij je hebt? :?

liza: http://www.dpreview.com
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ashleysomsash schreef:
Jenny schreef:Ik zou het niet goedvinden als ik iemand bij een introductieduik zou begeleiden en die persoon zou een camera mee willen nemen. Leer eerst maar een fatsoendelijk duiken, wel zo veilig.
Want je kan niet fatsoenlijk leren duiken als je een camera bij je hebt? :?
Dat staat er niet.

Als iemand net leert duiken, dan is alles nieuw. Het ademen onder water, trim, buyoancy enz. Ook moet je je instructeur EN je buddy in de gaten houden. Dat is alles bij elkaar best veel voor een beginnende duiker. Ik vind het onverantwoord om de taskload verder te verhogen door ook een camera mee te nemen. Als jij naar die camera kijkt, kijk je niet naar je instructeur, noch naar je buddy. En aangezien jij en ik geen kiewen hebben, gaat dat ten kosten van de veiligheid.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ben het echt helemaal met Jenny eens. Duiken is zeker in het begin al ingewikkeld genoeg. Heb echt een mega hekel aan duikers die nog niet goed genoeg kunnen duiken maar wel zo nodig moeten fotograferen.

Tijdens het fotograferen slaan ze achterloos met hun flipper een stuk koraal kapot, of in een swimtrough moeten ze zo nodig alles ophouden waardoor de personen achter in de knel komen die hun buyoancy nog niet helemaal onder controle hebben. Is er iets moois te zien zoals een zeepaardje dan moeten ze er het eerst en langst van iedereen bij hangen en gunnen de rest geen kijkje. Schildpadden zijn gemaakt om te achtervolgen (lees weg te jagen) :?
(sorry een beetje een frustratie, maar zeker als je met een grote groep 6-8 man gaat duiken dan zijn sommige fotografeerders heel irritant).

Eigenlijk zou er een regel moeten zijn, na 40 duiken mag je er pas mee beginnen ofzo.. Wanneer je prima zelf kunt duiken, niet meer 3m achter de divemaster moet zitten.

Wel een goed topic, onze kleine camara is kapot gegaan (we hebben nog een DLSR), dus nu wil ik eigenlijk een nieuwe kopen. Ze hebben nu trouwens ook camera's waar je HD filmpjes mee kunt maken, eentje die wel mee kan met snorkelen is ook wel grappig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Liza!
Wereldreiziger

Bericht door Liza! »

Nou ik zeg don't worry, ik ga er alleen mee snorkelen:P
Ik zag net de panasonic lumix DMC-TS3 (Inderdaad HD film), maar goed wil ook normale 'landfoto's' kunnen maken. Niet dat een kangoeroe er bewogen op staat of zo 8)7
Heeft iemand al ervaring met de onderwater panasonic serie?
Ik neig op dit moment naar de pentax w80 of w90, maar het probleem is dat deze geen optische beelstabilisatie heeft.... Ik zoek dus nog even verder. Mocht je tips hebben, just let me know! Om nog een beetje te kunnen selecteren in dat onwijs grote aanbod heb ik de eis dat ik minimaal 5x zoom wil. Maar ja, dan kom ik toch al gauw wat duurder uit dan ik dacht...

Ik las dat ik vooral in Singapore meer kans maak om een goedkope camera te scoren... iemand ervaring daarmee?

Groetjes
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

We hebben voor onze DSLR wel voor de gein gekeken in Singapore toen we toch langs de Sony shop kwamen en die was niet significant goedkoper dan in Nederland.

Kan me dus niet voorstellen dat een camera die hier 150 euro kost daar opeens echt heel veel goedkoper is. Maar je kunt altijd via google van bekende merken wel de lokale adviesprijs achterhalen. (bijvoorbeeld sony heeft vaak adviezenprijzen op de landenpagina staan)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
ashleysomsash

Wat betreft duiken snap ik jullie punt! :Y

Ik zou toch een camera in nederland kopen, ivm garantie. Je hoort nog wel eens dat een camera toch niet zo waterdicht is als dat ze beloven, en met garantie in nederland kan je hem dan gewoon laten opsturen en wordt hij gemaakt of krijg je een vervangend model. Dit is natuurlijk ook zo als er iets anders kapot gaat.
Met electronica zou ik sowieso niet zo snel iets in dat soort landen kopen, vanwege de garantie.
vogelnestj

Bericht door vogelnestj »

Beste,

Ik heb afgelopen week een sony DSC TX5 besteld. Die schijnt zowel voor onderwater als bovenwater erg goed te zijn. Een leuke feature is de panorama-functie! Ik heb hem zelf nog niet getest omdat hij nog niet binnen is! Dit is wel iets meer dan 200 euro maar je hebt denk ik wel een goed toestelletje! i.i.g. na vele reviews gelezen te hebben lijkt mij dit!

Groet
Plaats reactie