pinnen guatemala en belize

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

pinnen guatemala en belize

Bericht door bolletjeom »

hallo

hoe is de situatie in guatamala en belize als het om pinnen gaat?
ik lees dat het lastig is. alleen maar in een paar grote steden en dat Maestro niet altijd kan
klopt dat?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

voor de toekomstige lezer zal ik mijn eigen vraag maar even beantwoorden

ja, het is lastig.
Pinnen kan met je gewone pinpas eigenlijk bijna nergens wel met de Mastercard Credit Card. Maar dan nog moet je goed plannen.
In Belize kan het alleen bij de Belize bank en die heeft maar een paar vestigingen. De US dollar word daar ook als gewoon betaalmiddel gebruikt dus cahs meenemen voor noodgevallen kan geen kwaad.

In Guatamala is het ook niet bijzonder makkelijk dus iedere keer dat je een bank vind redelijk groot inslaan. soms moet je daarvoor meerdere keren pinnen omdat er een maximum per transactie is.
Ook hier vaak alleen pinnen mogelijk met de Creditcard.
Cash dollars of dollar traveller cheques zijn een noodzakelijke backup
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
RVE
Wereldreiziger

Re: pinnen guatemala en belize

Bericht door RVE »

Heeft iemand recentere ervaring met pinnen in Guatemala en Belize? Ik ga volgende maand die kant op en lees dat Postbankklanten mazzel kunnen hebben en de Rabo/ABN'ers (net de twee banken waarvan ik een pas heb) achter het net vissen maar dat is een beetje gedateerde info. Ik neem sowiezo ook een creditcard en wat cash dollars mee.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

In 2008 kon ik wel pinnen met mijn ABN AMRO pas in beide landen. In Guatemala was het alleen een probleem om een pinautomaat te vinden die uberhaupt werkte.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

RVE schreef:Heeft iemand recentere ervaring met pinnen in Guatemala en Belize? Ik ga volgende maand die kant op en lees dat Postbankklanten mazzel kunnen hebben en de Rabo/ABN'ers (net de twee banken waarvan ik een pas heb) achter het net vissen maar dat is een beetje gedateerde info. Ik neem sowiezo ook een creditcard en wat cash dollars mee.
Nee dat was vroeger toen postbankklanten nog een Cirrus pas hadden. Nu is het allemaal Maestro wat de Nederlandse banken gebruiken.

De enige bank die Maestro kaarten accepteert is, als ik het me goed herinner, Banco Industrial. De andere ATM's zijn Visa-only.

Onthou dat de meeste ATM's die MasterCard accepteren ook Maestro kaarten accepteren (= hetzelfde netwerk). Je kunt een handige lijst van deze ATM's per land vinden op deze website:
http://www.mastercard.com/us/personal/e ... index.html

-edit-
ik heb het hier over Guatemala, in Belize was het geen probleem om geld op te nemen met een Meastro pas bij een ATM.
Laatst gewijzigd door tijn1980 op 26 mei 2010 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Thanks Tikva en Tijn! Goeie tip ook van die mastercard-website.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

In Belize heb ik met mijn Rabobank Maestro kaart geen enkel probleem gehad, maar mijn bezoek was erg kort. Guatemala ben ik langer geweest en het is mij alleen gelukt om te pinnen bij de Banco Industrial, overigens wel gewoon met de Maestro pinpas, ik hoefde niet speciaal mijn Mastercard Creditkaart te gebruiken. Het pinnen van grotere bedragen van rond de 100 euro was geen probleem. Op plekken waar ze geen Banco Industrial hadden heb ik moeten pinnen met de Mastercard wat ook nooit een probleem is geweest. Het heeft alleen mijn voorkeur niet omdat de rabobank per pinactie 6.5 euro in rekening brengt. Met de pinpas is pinnen gratis.

Met een beetje plannen en nadenken zijn we heel guatemala zonder problemen doorgekomen. Overigens zijn ze overal met dollars erg blij. Het is nooit verkeerd om daar een voorraadje van achter de hand te houden.
Paul de Goede

Qreply

Bericht door Paul de Goede »

pinnen in Guatemala is totaal geen probleem. ATM machines genoeg in grote steden en met zelfs een wereldpas kan je gemakkelijk en net zo snel als in Nederland geld pinnen.

Bovendien is betalen met Visa of Master Card in winkels en restauarantds nog makkelijker als in Nederland. Guatemala City en Antigua, meer van Atiklan kan je echt probleemloos aan geld komen.

Beveiligingen tegen skimmen is niet zover als in Nederland.

Ik kom al jaren 2 of 3 keer per jaar in Guatemala, dus deze info dateert uit december 2010.

Geld wisselen is een veel groter probleem, maar dat ben je wel verplicht want skimmen is hier een veelvuldig voorkomend verschijnsel wat je ook weer heel makkelijk onder controle kan houden. DEK JE PINCODE INTOETSEN AF !!!!

Verder een heerlijk land met een ongezond portie criminaliteit.
mirrie
Vakantieganger

Bericht door mirrie »

Hmmm, welke bank en welke stad pin je dan in Guatemala? Want mijn Maestro pinpas (rabobank) is nog nergens geaccepteerd en heb nu zo'n 5 pinautomaten geprobeerd in Flores en Santa Elena... Heb nog wel euro's die ik kan wisselen maar dat zal niet genoeg zijn. En weet iemand hoe het zit in Honduras? En of je ergens in Guatemala/Honduras dollars kan pinnen met je mastercard?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je kunt bij sommige automaten in Honduras in plaats van lempires ook dollars pinnen. Vraag ter plekke even aan de bevolking waar dat kan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

En voor de duidelijkheid: Met je Mastercard kun je bijna overal pinnen in Guatemala en Honduras, met een maestro-kaart is het lastiger. Dat ding wordt voornamelijk in Europa gebruikt. Je moet net even de goede automaat tegenkomen. In Antigua lukte het wel met een maestro-kaart, verder bijna nergens.

Succes!
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

RVE schreef:En voor de duidelijkheid: Met je Mastercard kun je bijna overal pinnen in Guatemala en Honduras, met een maestro-kaart is het lastiger. Dat ding wordt voornamelijk in Europa gebruikt. Je moet net even de goede automaat tegenkomen. In Antigua lukte het wel met een maestro-kaart, verder bijna nergens.

Succes!
Ter aanvulling daarop, bij de Rabobank werkt het zo dat je voor pinnen in het buitenland met je Maestro kaart niks betaald (alleen de wisselkoers) en voor het pinnen met de Mastercard creditcard 6,50 euro per keer betaald (en dan ook de wisselkoers). Hoewel de Mastercard dus veel makkelijker is omdat je hem overal kunt gebruiken moet je er rekening mee houden dat hij ook veel duurder is in gebruik.

In Guatemala kon ik pinnen bij de Banco Industrial met de Maestro kaart. Honduras was toegankelijker voor de Maestro, geen problemen gehad bij het pinnen.
Marly

Qreply

Bericht door Marly »

Voor zover ik weet heb je in Midden Amerika overal BAC banken. Ik heb een halfjaar in Midden Amerika gewoond en heb altijd bij BAC kunnen pinnen, net zoals mijn collega's. Ik had ABN, anderen Rabo en ING.
Plaats reactie